2014. máj. 24.

Könyv a letűnt betyárvilágról



A betyárromantika irodalmi feldolgozásával foglalkoztunk Kalendáriomunk 1943. évi kötetében (75-76. old.), mikor Móricz Zsigmond Rózsa Sándorról írott két nagy regényét elfogult és a világot nem magyar szemszögből néző bírálóival szemben védelmünkbe vettük. Igyekeztünk magyarázatot találni arra a kérdésre, hogy milyen jogon és minő alapon lehet egy Rózsa Sándorból a nagy író tollával nemzeti hős? Jeles magyar írókat, sőt a legjobbakat soroltuk fel, akik nyugodt lélekkel mertek írni betyárokról, azok tetteiről és senki se támadta ki őket, sőt lehet mondani, hogy a múlt század második felében íróink szerettek egy-egy fejezetet beszúrni regényeikbe a betyárromantika színes világából. Hogy előbbi írásunkban nem említett példákkal álljak elő, ezúttal hivatkozom a sok közül Gaál József: Szirmay Ilona c. tört. regényére, Eötvös Károly közismert Bakony című regényének II. kötetére, Jókai: Mire megvénülünk c. regényére. Petőfinek a Zöld Marci-n felül egész sereg verse van (A csaplárné a betyárt szerette; Fürdik a holdvilág; Gyors a madár, gyors a szélvész; Hejh Büngözsdi; Hírös város az Alfődön Köcskemét; Kinn a ménes, kinn a pusztán; Pusztai találkozás), melyek mind a betyáréletből varázsolnak elő egy-egy színes képet. 


Még a józanság bölcs mestere, Arany János is megénekelte Rózsa Sándor-t egy 18 versszakos költeményben, mikor karikásával kivágta magát a rácok fogságából, Tompa Mihály is áldozott egy hangulatos kis verset a betyárvilágnak Kócsi pusztán c. költeményével. És mennyi nemes példát lehetne még felsorolni annak bizonyítására, hogy azokat a betyárokat, akiket a magyar nép a zsarnoksággal szemben védelmébe, művészetébe és költészetébe fogadott, a ma költője és írója is szégyen nélkül megénekelheti. Az íróművésznek joga van a nemzetnevelés céljára formálni még a betyárromantikát is, csupán az szükséges hozzá, hogy ne a Berzsenyi Dániel sötéten látásával kezelje az adatokat, mint azt A magyarországi mezei szorgalom némely akadályairól c. munkájában látjuk, hanem a Petőfi szabadságért hevülő lelkével. Ezt tette Móricz Zsigmond is, de sokan nem tudták, vagy nem akarták megérteni, a magyar olvasóközönséget pedig szándékosan félrevezették, bár voltak bátor kritikusok, akik a két Rózsa Sándor-regényt a lengyel Reymond Nobel-díjat nyert nagy alkotásához, a Parasztok c. regényciklushoz hasonlították. A paraszti és emberi szenvedélynek ez a remek leírása 1943-ban már nyolcadik kiadásban jelent meg Tomcsányi János fordításában, a Dante Könyvkiadónál.

El lehet mondani, hogy sem szépirodalmunk, sem képzőművészetünk nem szűkölködik a betyárromantika ábrázolásában. Annál meglepőbb, hogy a legutóbbi évekig hiányzott a magyar betyárvilág tudományos néprajzi feldolgozása, holott e szegénylegények úgy hozzá tartoznak a népi élethez, mint a magános kútgép a délibábos pusztához, a pacsirtadal a bárányfelhős magyar éghez, a nyárfák méla suhogása a tiszai tájakhoz… Ezen a feltűnő hiányon elsőül Gönczi Ferenc, a kaposvári múzeum ny. igazgatója segített, aki 1944 tavaszára Kaposvárt megjelentette A somogyi betyárvilág c. 468 oldalas illusztrált művét.

A kiváló etnográfus levéltári kutatások és megbízható szóhagyományok alapján 1800-tól kezdve megszűnéséig megírta a híres somogyi betyárok történetét. Ismerteti a betyáralakokat, azok tetteit. Megírta származásukat, az okokat, melyek betyárságra késztették őket, továbbá életüket, szervezetüket stb. Tárgyilagos, mindig a valóságot kereső előadása számos romantikát és téves feltevést, ponyvairodalmi fantasztikus kitalálást oszlat el. Gönczi Ferenc könyve az első Magyarországon, mely, bár egy megye területére szorítkozik, mégis összefoglaló képet nyújt a magyar betyárvilágról. Ami érthető is, hiszen közel 600 betyárt sorol fel élvezetesen megírt művében, akik közül a híresebbek beszáguldozták az egész Alföldet. A pandúrok és betyárok élet-halál küzdelme, a hatóságok erélyes intézkedései a rablások meggátlására, a híres betyárok külön életrajzi élvezetes olvasmányul szolgálnak a népélet iránti érdeklődőnek. Különösen értékesek azok a fejezetek, melyek a csárdákkal, mint a betyárok búvó- és mulatozó helyiségeivel, a betyárok élelmével, viseletével, termetével és felszerelésével foglalkoznak. Megismerjük ebből a könyvből a betyárok viszontagságos életét, életörömeit, az általuk kedvelt hölgyvilágot és bizony sokszor siralmas végzetüket is. Az is végtelenül érdekes, hogy ki volt a betyár a néplélek tükrében, a népművészetben és a népköltészetben? Nemes jellemvonásaik, a határtalan bátorság, vakmerőség, a szegénység iránti érzésviláguk, szótartásuk stb. ma sem engedik emléküket a feledés ködébe veszni, sőt egyesek, akik a szabadságharcosok közé is állottak, legendás hősökké váltak. Még a demokratikus Magyarország előharcosát is megtaláljuk köztük. Így pl. Juhász András híres betyár azt hangoztatta, hogy a betyár azért születetett, hogy igazságot tegyen az emberek között: elvegye attól, akinek sok van, s odaadja annak, akinek nincs (Gönczi id. m. 448. l.). Ahogy a pásztorokat az őrzött jószág szerint, úgy a betyárokat az áldozatukkal szemben tanúsított magatartásuk alapján osztályozzák. Olyan gavallér betyár, amilyet Petőfi Pusztai találkozás c. költeményében leír, bizonyára szóba se állott egy durván rabló és gyilkoló, a szegénységet se kímélő kapcabetyárral.

Ha majd a Szeged, Kecskemét és Debrecen környéki betyárok életéről is a Gönczi Ferencéhez hasonló, kimerítő tudományos dolgozattal fogunk rendelkezni, csak akkor kapunk majd világos képet a titokzatos magyar Alföld még igen sok érdekességet rejtegető eme letűnt világáról. Ha pedig a magyar kiadókban van egy kis élelmesség, úgy a Móricz Zsigmond Rózsa Sándor-regényeit soha jobbkor nem adhatják a magyar nép kezébe, mint most.


Forrás: Debreczeni Képes Kalendáriom XLVI. évf. 46. sz. 1946.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése