2017. okt. 6.

Jean Cocteau (1889-1963): Róma



Mélabú szoptató dajkája
a villamos bús dalával
veri szórja új pénzeit
a gyönyörű szökőkútnak

ADDIO ROMA PER SEMPRE

Rómát elönti a sirokkó
virágosan hab-öntőminta
megejtett Primavera Hajófar
ez az új tengeri betegség

Háromszögletű hűs árnyékdarab
nyúl ki a palota alól

Kis Máriám szívemnek angyala
hotel szobád Szűz Mária hava
s színházi páholy

hallgasd a húsvéti harangokat
Moszkvából vannak érkezőben
sírni kell az örömtől

csókold meg anyád sürgönyét
börtönöket nyit vörös testvérekkel tömötteket
nem megyünk már a szigetekre el soha

a volgai vontatók dalától lefordul trónusáról
a hóból és aranyból gyúrt Bozse Cara Krani

Jóestét kicsi Mária

Dominót játszik a hold

Éjszaka kezdődnek a házak

Csillag-csokor a mosolyod

Lekaszál szétszór engem a sirokkó
szívem szélrózsa

Éjszaka látni jól a házakat

Látni hogyan
nehezülnek a földre

megfagyott tengeri orkán
és
a hold

Kakasok ugatnak éjjel a Palatinus-hegyen
citromot loptam a pápai kertben
azt álmodtam a pápa kergetett
a Vatikán folyosóin

Holnap reggel esett volna
elmúlik minden akkor egy
lehajló orgonalevélen
egy hosszú ló kinyújtja szarvait

Épülő épületek
Katakombák halálos üdeség
nem féltek-e a mennyezetektől
rajongó súlyos rómaiak

Könnyed franciák festői mindennek mi súlyos
almának szárnyas vadnak palacknak asztaloknak
sehol így benneteket
még nem szerettelek

Itt a kezemben van az Isten
melegít
mint egy gyökér-pipa

Nézzük meg a költők házát

Shelley olyan volt mindig
mint egy vízbefúlt ifju lány
Utcai ernyő-sátor
Az ülő árnyék alatta virágot árul

A pápa bezárt mindenkit ideki

A tudósok a művészek
mennyit bajlódnak fáradoznak
hogy fölfedjék Isten hova bújt

Iszonyú bujócska ó én
szenvedek csak s este a halott énekesnő
Mozi a tizedik múzsa
minden utcában talpra áll

Páris kell nekem a Champs-Elysées
Páris kell nekem nem vagyok római
és moszkvai sem vagyok Mária

rue d'Anjoui szelídség

Áve Mária szívemet a Champs-Elysées fekszi meg

(Ford.: Illyés Gyula)
(Forrás: Jean Cocteau válogatott versei - Európa Könyvkiadó Bp.,1961.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése