Ottlik Géza 1974 augusztusában
Fotó: Csigó László
A
művész megtörülte agyagos kezét, és érdeklődő kifejezést erőltetve arcára, a
halál felé fordult.
-
Mit óhajtasz tehát?
-
El akarlak vinni - mondta a halál nagyképűen.
Habozott.
-
Látom azonban - tette hozzá kényszerülten -, hogy még nem fejezted be a
szobrodat.
-
Még nem - bólintott a művész.
-
Nos, alkudhatsz velem, tekintve, hogy rokon a szakmánk - mondta a halál. -
Egyazon megrendelőnek szállítunk mindketten, az örökkévalóságnak. Én is formát
adok a változékonynak, oldozgatom a tér, az anyag és az idő bilincseit...
-
Csak semmi metafizika - vágott közbe a művész fagyosan -, nagy kontár vagy.
-
Gondolod? - vigyorgott a halál.
-
Mindenesetre amatőr. Adj még egy napot, hogy befejezzem a szobrom.
-
Elég lesz egy nap?
-
Bőven.
-
Jó. Kapsz egy napot még. Agyagod van?
-
Van.
-
Akkor hát iparkodj - mondta a halál, és magára hagyta a művészt.
Másnap
újra megjelent a kis műteremben.
-
Elkészültél? - kérdezte.
-
Eredj a pokolba - kiáltotta a művész idegesen.
-
Hohó, kedves kartársam - mondta a halál szemtelenül -, letelt az időd, viszlek.
Megnézte
a készülő alkotást.
-
Hiszen tegnap óta semmit sem haladtál!
-
Semmit.
-
Azt mondtad, elég lesz egy nap.
-
Úgy látszik, tévedtem.
-
No de semmit sem dolgoztál...
-
Kevés az agyag - vont vállat a művész. - Kicsi a műterem.
-
Hát jó - mondta a halál. - Neked adom ezt a hegyet itt, s ezt a völgyet itt.
Mennyi idő kell?
-
Nem tudom. Tíz nap.
-
Kapsz száz napot - jelentette ki a halál nagylelkűen, és megint távozott.
Letelt
a száz nap, s a halál újra megjelent.
-
Itt vagyok - mondta.
-
Gyerünk - mondta a művész.
-
Hadd látom a szobrodat.
-
Hagyjad. Gyerünk csak.
-
Miért? Talán még mindig nem fejezted be?
-
Nem.
-
Ej, hát mit csináltál száz napig?
-
Semmit.
-
Kétségbeejtő. - Megnézte a szobrot, s azon csakugyan semmi változás nem
látszott. - Már régen el kellett volna vigyelek. Szörnyűséges vagy. Úgy
látszik, tudod, hogy nem vihetlek el addig, amíg be nem fejezted a művedet.
-
Nem tudtam.
-
Magasabb helyről jött ez a nyomatékos utasítás. Hagynom kell, hogy elkészítsd a
szobrodat, mert művészeted is a mi ügyünket szolgálja. Fontos, bizalmas - evvel
a jelzéssel kaptam az aktát. Mit ábrázol majd voltaképpen ez a szobor?
-
Az életet. Teljes szépségében.
-
Nem is értem - dünnyögte a halál.
-
Én értem.
-
Egyszóval, mire van szükséged?
-
Arra, hogy hagyj békén.
-
Megkapod az országot itt körülötted.
-
Kevés - mondta a művész.
A
halál összeráncolta homlokcsontját.
-
Jó - mondta -, megkapod az egész világot, tengerekkel és egekkel és Carrara
minden márványával.
-
Kevés - mondta a művész.
-
Kevés! Kevés! Mi kell hát neked? A végtelenség, a korlátlan végtelenség?
-
A korlátlan végtelenség - mondta a művész.
-
Micsoda gyerekesség ez - mondta a halál. - Hát legyen a tiéd. Szabad vagy. Az
idő is a tiéd. De tudjad, abban a szempillantásban itt vagyok érted, amint
befejezted a művedet.
El
sem búcsúztak. A művész nevetve nézett a halál után. Övé volt megint a
korlátlan végtelenség. Határidő nem volt kikötve. Vett egy marék agyagot, s egy
fél nap alatt kényelmesen befejezte művét.
A
halál ugyancsak elcsodálkozott.
-
Azt hittem - mormogta -, hogy mindenáron élni akarsz. Miért siettél úgy?
-
Egy csöppet sem siettem. Már csak egy félnapi munkám volt hátra.
-
De ezt nem tudtad sem egy nap alatt, sem száz nap alatt bevégezni, amíg
korlátlan időt nem kaptál rá.
-
Nem tudtam - nevetett a művész.
-
S most tiéd lehetne az élet, a végtelenség. És ilyen könnyen lemondasz róla?
Visszaadod?
A
művész nem felelt, csak nevetett tovább.
-
Mehetünk? - kérdezte a halál.
-
Mehetünk.
A
művész nyakára csavarta kedves, piros sálkendőjét, berakta szekrényébe a
szanaszét heverő poharakat, s egy régi dalt dudorászva, amelyre vanszteppet
táncolt egykor, elindultak. Esti hét óra volt. A halál fecsegett erről-arról,
kaszája ingadozott a vállán. Ráérősen lépegettek a völgy oldalában csenevész
bokrok, lucfenyők között.
Forrás: Uj Idők LI. évf. 10. szám Bp., 1945. október 6.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése