Történt
egy magyar városban jó félszázaddal ezelőtt, tehát a fin de siécle idején, mikor a túlzsúfolt, Makart-csokros, nehéz
drapériájú Munkácsy-szalonok fülledt regényességében életre-halálra szóló
szerelmek romantikáját viharozták a lelkek, amikor egy szerelem, ha nem lett
belőle házasság, csak az egyik fél színpadias megörülésével, vagy országos
szöktetési botránnyal, pisztolypárbajjal végződhetett, a nagy tirádák e
korszakában egy feltűnően csinos újságíró beleszeretett egy feltűnően csinos
fiatal színésznőbe. Kívül állottak a polgári társadalmon, ifjú lobogásuk nem
törődött polgári akadályokkal, sem szöktetés, sem párbaj nem lett a dologból,
hanem olyan gyermek, ki apja vezetékneve nélkül nőtt fel. Az újságíró és
színésznő sarja író lett. Hunyady Sándornak hívták. Az anya családnevet adott
neki, az apa keresztnevet, mind a kettő tehetséget, a szerelem pedig, amely
szülte, a lélek szabadságának vágyát. Kolozsvár volt az a vidéki város, ahol a
művészek cigányéletének ez a szerelmi regénye lejátszódott, s ez az első
környezet mindhalálig ott hagyta nyomait a gyermek fejlődésén. A rendkívül erős
magyar nemzeti érzést, a személyes etika bizonyos gavalléros vonásait, az
erdélyi humor félreismerhetetlen ízét, a színes képzelő tehetséget.
Azt
lehet mondani, hogy ezt az írót a romantika szülte a világra. Az asztrológusok
megmondják egyik-másik emberről, hogy harcias jellemű, mert a Mars csillagzat
jegyében született, a másik vezetésre termett, mert életének irányít csillaga a
Jupiter. Hunyady Sándor a romantika kék virágának jegyében jött a világra.
Tizenhat éves korában reménytelenül szerelmes volt egy jóval idősebb
unokanővérébe; mikor ez menyasszony lett, ő mellbe lőtte magát. Úgy volt, hogy
meghal, mégis életben maradt, de a golyót mindvégig ott hordta tüdejében és
végül is harmincöt év múltán ugyan, de mégis ez a roncsolt tüdő ölte meg.
Nagyon könnyelmű is volt, ha saját magáról volt szó. Bámulatos gonddal és úri
figyelemmel vigyázott arra, hogy soha senkinek ne ártson, soha senkinek miatta
a legkisebb kényelmetlensége ne legyen, de saját magát irgalmatlanul és
kegyetlenül rongálta. Életével semmit sem törődött. Az úgynevezett magánéletben
semmi örömét nem találta. Dáridózni nem szeretett, étel és ital nem adott neki
gyönyörűséget. Hívogatták a legelőkelőbb házak, elment ímmel-ámmal,
udvariasságból, de a fényes társas életet alapjában unta. Karrier, cím, rang
iránt nem volt semmi érzéke, ha bírálói magasztalták, annak nem volt semmi
érzéke, ha bírálói magasztalták, annak sem tudott különösképpen örülni, ha nagy
ritkán becsmérelték, azon csak csodálkozni tudott, bosszankodni nem, a támadó
közlemény olvasását a felénél megunta. A környezet, vagy otthon varázsa sem
érdekelte, otthona nem is volt soha, élete végéig dísztelen, rendetlen
hotelszobában húzódott meg, eldobott szivarcsutkák, rendetlenül heverő
kéziratpapírok között. Családja nem volt, a pincért, a portást, a sofőrt
tekintette igazi családjának. A pénzt unta, nem szeretett szerződésekkel
törődni, író-kortársai között körülbelül ő volt a legrosszabb üzletember, s ha
mégis sokat keresett, azt olvasatlanul, két kézzel szórta azoknak, akik
segítségért fordultak hozzá, mert írótársai között körülbelül ő volt a
legjótékonyabb. Az ősi művészlélek alkatának elemi vonását benne lehetett
legtisztábban megfigyelni: az ősi művészlélek a meztelen létezésen kívül nem
formál igényt semmire, de ő maga élete minden pillanatában kincseket szór
széjjel az emberiségnek.
Ha
tehát ennyire távol érezte magát az élet minden igényétől, mi adta élete
értelmét és tartalmát ennek a különös embernek? Mi tartotta az életben ezt a
már meghasonlottan született embert, aki lelke mélyén mindig egy meghasadt
társadalom kivert fattyának érezte magát, leghangosabb sikerei között is élete
minden pillanatában a rezignált, majdnem derűs halálvágy állott elválhatatlan
társként mellette?
A
válasz egyetlen szó: Hunyady Sándort az írás varázsa tartotta életben. Ez az
ember csak író volt, semmi más, feje búbjától a talpáig. Nem volt közéleti
ember, nem voltférj, nem volt élettárs, nem volt sem főnök, sem alkalmazott, nem
volt harcos publicista, sem elefántcsonttornyába visszavonult esztétikus.
Csakis és kizárólag író volt, a világ bármely más foglalkozásában semmi hasznát
nem lehetett volna venni. Még a legnagyobb művészekben is akad olykor műkedvelő
vonás, belőle a dilettáns legszemernyibb vonása is teljesen és tökéletesen hiányzott.
Még magánélete is egészen felolvadt mesterségében. Más író elmondja barátainak,
mi történt vele az imént az utcán. Ő elkezdte mondókáját és abban a pillanatban
már írt. Stilizált, kerekített, színes kis részletek váratlan ötleteivel
alakította a témát, pompás és meghökkentő jelzők kedvéért azonnal epizódokat
költött bámulatos leleménnyel, aki tizedszer hallott tőle valamely egyébként
érdektelen élményt, gyönyörködve látta maga előtt frissiben születni a tizedik
gazdag, színdús, fordulatos novellát, amely az előbbi kilenctől merőben
különbözött. Írta az életet és élte az írást. Goethe önéletrajza szabatosan
megkülönbözteti a Dichtung és a Wahrheit két alapvető fogalmát, nála a
költészet és a valóság teljesen egyet jelentett.
Művészi
sikere, irodalmi munkásságának nemes fémértéke ennek tulajdonítható: hogy
túltett a mindent arannyá változtató Midás királyon. az ő kezének bűvös
érintésétől azonnal költészetté vált a valóság és azonnal valósággá vált a
költészet. Művészi lelkiismerete tiszta volt, sőt szeplőtelen. Ezért nem vált
például az ő kezében vezércikké leghíresebb műve, az irredenta és
Trianon-ellenes „Feketeszárú cseresznye”, hanem a hazaszeretet művészi
kifejezésévé. És ha végig kísérjük műveit a legigénytelenebb újság-karcolatig,
mikor virtuóz módon odavet egy kis színt a búvárhajóról, amely amerikai útján
gőzösét hajszál híján megtorpedózta. Minden írásában a művészi, tehát a
valóságnál is valóbb átélés megtámadhatatlan hitele kísér bennünket.
Ebben
a felejthetetlen egyéniségben az ember elválaszthatatlan volt a művésztől. Azt
mondhatnók, hogy életművén és személyén lehet tanulmányozni, hogy mik az igazi
művész, az Isten rendeléséből való író egyéniségének legfontosabb alkotó
elemei. A kifejezés remek tehetségén túl őbenne az emberi részvét volt a
legfőbb vonás, az elesett, szenvedő, nyomorgó kisemberek sorsának részletei
felett érzett meghatottság, a szerénység hősiessége iránt táplált hero-worship
emberi, vagy ha úgy tetszik, isteni ösztöne.
Olvassátok
Hunyady Sándor műveit, magyarok.
Magatoknak
elragadó művészi gyönyörűséget okoztok vele, azonfelül jót tesztek a
szenvedőkkel, mert Hunyady Sándor a műveiből holta után remélhető minden
jövedelmét betegen sínylődő tollforgatókra hagyta. Szebben nem is lehet
kifejezni egy művésznek önmaga halhatatlanságát: ő maga nemcsak az eleven
gyönyörködtetés, hanem az eleven részvét és jóság is még mindig, mikor romlandó
teste már rég porlad a Kerepesi temetőben, de lelkének és művészetének
halhatatlan jósága ebből a temetőből még mindig kisugárzik az egész, oly korán
itt hagyott világra.
Forrás: Új Idők XLVIII.
évf. 52. szám Bp., 1942. Karácsony
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése