2019. dec. 6.

Lyka Károly: Thorma János Aradi vértanúi




Még csak huszonnégy éves volt Thorma János (1870-1937), amikor hozzáfogott az Aradi vértanúk megfestéséhez. A nagy kép különös körülmények közt keletkezett, ezelőtt félszázaddal.

Akkor az egész országban módfelett nagy volt a sürgés-forgás: minden a millennium megünneplésére készülődött. A kormány az immár elhamvadó történelmi festészet újjáélesztésére felhívta a megyéket és városokat, hogy történetük valamely kiemelkedő eseményéről képet festessenek, lehetőleg nagyot. S mire a millenniumi kiállítás megnyílt, látni lehetett az új Műcsarnokban egy valóságos történelmi képseregletet, amire még nem volt példa.

E sok kép azonban nem melegíthetett fel senkit. Az így megtisztelt festőket sem. Hiszen legtöbbjük csak a megrendelő-levélből értesült először arról, amit meg kellett festeniök. Szakkönyvek és tudós urak vették át a múzsa szerepét. Alapjában semmi érzelmi közük nem volt tárgyukhoz. Körülbelül bizonyos, hogy Jantyik Mátyás sohasem álmodozott Szabadka városnak szabad királyvárossá nyilvánításáról. Pap Henrik legforróbb vágyai aligha tapadtak ahhoz, hogy egy török kapitány hogyan adja át Nógrád kulcsát. Dudits Andor sohasem merengett el azon, hogy a fiumei podesta miképpen olvassa föl Mária Terézia adománylevelét. És így tovább. Hiszen lehet így is történeti tárgyú képet létesíteni. De az magában véve nem lesz egy művész lelkének vallomása. Igaz, a festészet legbüszkébb korszakaiban is festettek történeti tárgyakat megrendelésre, senki sem fogja tagadni a Borgo égésének (Rafael) vagy Breda átadásának (Velazquez) nagy értékét, ámde sok századon át nem a Borgo, nem Breda festett történetét becsülték nagyra az emberek, hanem azt a művészeti többletet, amely ezeknek a képeknek rangját magasra emelte, a tárgyon túl a telivér művészeti értékeket.

Ilyen nagy művészi értéktöbblettel azonban e millenniumi képszemlén nem találkoztunk. Megfestették a tárgyat nagyobbára a megszokott bécsi vagy müncheni realista szemlélet alapján, felöltöztették modelljeiket a kölcsönkért jelmezekbe, muzeális kardok és pajzsok s miegyéb sugallták a korszerűséget s igyekeztek mindezt lehetőleg kézzelfogható valószerűséggel megfesteni.

A sikertelenségnek végső oka mégis a kormánynak az a téves meggyőződése, hogy a történelmi festészet talpra állítása egyszerűen megrendelés kérdése. Azoknak a festőknek túlnyomó része, akik ilyen megrendelésben részesültek, menten abbahagyták az effajta „történelmi festészetet”, mihelyt túlesett a megrendelt áru szállításán s festegette tovább a szokványos életképeket.

Thorma Jánost nem megrendelés, hanem egészen más indítékok serkentették az Aradi vértanúk megfestésére. Típusa volt az alföldi keménykötésű magyarnak, aki nem volt hajlandó fátyolt borítani a bécsi udvar rémuralmára, aki 1849-iki tragédia emlékére. Elvonulva a zajos és vidám budapesti élettől, nagybányai magányában tehetsége egész erejével azon volt, hogy a neki oly szent emlékeket ébren tartsa az emberekben. Fiatal volt, telve eréllyel és az igazság szeretetével, de festő volt és természetesen művészi erejére akarta bízni ezeknek az érzelmeknek tolmácsolását, amelyek ebben az időben, de élete végéig is fogva tartották. Képe tehát lelki hangoltságból született meg, mint amilyenből egykor Madarász Viktor Hunyadi Lászlója, vagy Dózsája.

Stílusa azonban messze eltávolodott e mesternek stílusától. Párizs modern művészeitől kapott egy olyan útravalót, amelyet most, az október hatodiki tragédia megfestésénél szervesen felhasználhatott. Nem mint elméleti elvet, hanem mint a tárgy kínálta szükségességet. Párizs modern képein elég gyakran látta, mint borul a tájra, az alakokra a levegő enyhe fátyla, mint fogja egységgé az alakokra a levegő enyhe fátyla, mint fogja egységgé mindazt, ami a képen látható. A festésnek ezt a módját akkor en-plein-air festésnek nevezték, s mint elvet eléggé szaporázták. Thorma nagy képén a festés e módja nem egyszerű átvétel, neki a párizsi tapasztalat csak biztatás volt, hiszen az aradi gyásznapon valóban az októberi levegőég szürkés fátyla borult a tragikus jelenet minden résztvevőjére, az egész tájra. Ez alatt a szomorú atmoszféra alatt megy végbe a szabadságharc vértanúinak kivégzése. A sorba állított bitófák, a császárnak felsorakozott katonái, a kivégzés végrehajtói, minden, ami a képen látható, a fakó levegőég tompa világításában megtörve, itt beszédes járuléka a tragédiának. A kompozíció szabad ritmusú, kötetlen, nyomát sem mutatja a szokásos olcsó színpadiasságnak. Valóban történelmi levegő árad belőle.

Thorma Aradi vértanúit a millenniumi kiállítás rendezősége nem engedte be a Műcsarnokba. A rendezők lojalitási okokra hivatkoztak. A művész a budapesti ormótlan Orczy-ház egyik helyiségét bérelte ki, s ebben mutatta be művét. A hatás rendkívüli volt. Olyan nagy tömegek látogatták a rögtönzött kiállítást, amilyenre nem volt példa. A kép azután visszavándorolt Thorma nagybányai műtermébe, s ott hevert hosszú évekig. Csak nagy későn került a Történelmi Képcsarnokba sokat szenvedő állapotban.

Ez a története a kor egyetlen történelmi képének, amely valóban mestere lelkéből sarjadt.

Forrás: Uj Idők LI. évf. 10. szám Bp., 1945. október 6.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése