I.
A
napokban volt 75 éve, hogy Dickens meghalt – é munkái ma is a legelső helyek
egyikét foglalják el azon a listán, amely az igazán nagy könyvsikereket tünteti
fel. A könyvesboltok legkeresettebb cikkei közé tartoznak, kelettől nyugatig,
tekintet nélkül országra, nyelvre, társadalmi beállítottságra. De a
legérdekesebb, hogy milyen nagy népszerűséghez jutottak Dickens írásai
Szovjet-Oroszországban. Az új orosz kiadásban sok millió példányban forog
közkézen a „vörös Dickens” három-négy főműve és az Izvesztija meg is magyarázta a iker okát: Dickens mindig gyűlölte a
társadalmi igazságtalanságokat és életének első percétől az utolsóig a
szegények pártján foglalt helyet.
A
megindokolásban sok az igazság. Dickens értett ahhoz: hogyan kell az igazságot
minden irányban kimondani. Minden irányban: felfelé
és lefelé egyaránt.
II.
Még
életében szerte a világon vagy négymillió példányban fogytak el regényei. Halál
azután csak az angol kiadás újabb négymilliót jelentett. Amikor pedig 1933-ban
két nagy angol napilap ajánlotta fel olvasóinak kedvezményes áron Dickens
összegyűjtött műveit, az eredmény újabb négymillió példány volt. Ha ezekhez a
számokhoz hozzávesszük a Dickens-regények statisztikáját a föld különböző
országaiban, csillagászati számot kapunk. Soha ilyen írói karriert még nem
látott a világ.
Ez
azonban mind a tegnapelőtt vagy a tegnap problémája. A ma népszerűségének mégis
csak lehet valamilyen rendkívüli oka. Mozgalmas, feje tetejére állított világ
volt az, amelyben a Pickwick Club
napvilágot látott. Dickens maga mondja el, hogy milyen volt ez a világ. Beszél
a minden képzeletet felülmúló panamákról,a választási visszaélésekről, a
leitatás módszerének félelmetes terjedéséről. Azután beszél a gyárakban
éhbérekért dolgozó, beteges, csenevész kisgyermekekről és az adósok börtönéről,
amely százával nyeli el azokat, akik nem tudják előteremteni a pénzt a
legszükségesebbre. A Pickwick Club
megjelenésének évében úgy látszott, hogy Anglia polgárháború szélén áll. A
politikai, ipari és agrárjellegű nyugtalanságok egymást követték, a
választójogi harc megmozgatta az utcát, a gyárvárosokban a munkások megostromolták
a gépeket. Az ifjúsági szervezetek mindenfelé radikális reformokat sürgettek és
forradalmi hírek érkeztek a világ minden pontjáról. Felmerül a vád: a
liberalizmus túltengése a gazdaságilag gyengébb rétegeket kiszolgáltatja az
erősnek. Az átalakulás előjelei a legkülönbözőbb vonatkozásban jelentkeznek. A
technika háttérbe szorítja a szellemtudományokat, a természettudomány a
filozófiát.
1934-ben
az angol reformparlament megszavazza az új szegénytörvényt. A helyzet ebben a
vonatkozásban is már valóban tűrhetetlenné vált. Valamilyen hamis
szentimentalizmus következtében odáig fejlődtek a viszonyok, hogy a
szegényekről – túlságosan gondoskodtak. Olyan sokféle úton-módon biztosították
a rászorulóknak az állami támogatást, hogy ez a segítség több mint a dolgozók
alacsony munkabére. A legrosszabb üzlet volt tehát munkát keresni. Ezzel az
állapottal szakított a törvény, amely a közpénzsegélyek megszüntetésével a
szegény néprétegeket természetbeni ellátáshoz igyekezett juttatni. A reform
ellen széles és hatalmas ellenzék vonult fel. Soraiban ott volt Disraeli csak úgy, mint Carlyle, a konzervatív Times és maga Dickens is. A harc nemcsak elméleti, hanem gyakorlati is. A Twist Olivér megmutatja a házasságon
kívül született gyermekek szörnyű sorsát és annak az igazságtalanságát, hogy az
új törvény főképpen az anyát teszi felelőssé ezeknek a gyermekeknek a
felneveléséért. De küzd a Twist Olivér
a szegényházi rendszer ellen is. Mr. Bubble, a gonosz szegényházi elöljáró nem
kitalált figura, nem egyéni különösség, hanem típus. Aminthogy a Nickleby Miklós rettenetes iskolája sem
a fantázia szülöttje. A york-shire-i iskolák elhanyagoltsága ismételten
kiváltotta a felháborodások viharát az angol közvéleményből. Üzlet volt az
iskola, semmi más. A lényeg az: fizessenek a gyermekekért, amennyit csak
tudnak, hogy azonban a pénzrét milyen ellenszolgáltatást kapnak a növendékek,
az már ezeknek az iskoláknak a belügye. Ami pedig az oktatást illeti: még
sokkal később, 1858-ban is megállapítja egy bizottsági jelentés, hogy a york-shire-i
iskoláknak működő tanerők közül mindössze öt százalékának van meg az előírt
képesítése.
Feje
tetejére állított világban kezdte meg pályáját Charles Dickens, és ma is a feje
tetején áll a világ. Akkor sem alakult még ki a holnap képe, ma sem. Vajon nagy
népszerűségének nem ez az egyik legfontosabb magyarázata?
III.
Úgyszólván
egyedül elégítette ki a Viktoriánus korszak szellemi szükségletét. Nem maradt
el természetesen az anyagi eredmény sem. Erre annál nagyobb szüksége volt, mert
rengeteg nélkülözésen ment keresztül, mire a népszerűségig eljutott.
Festőműhelyben volt inas, gyermekéveinek jelentékeny részét pedig az adósok
börtönében töltötte. Apját, aki képtelen volt kilenc gyermekéről gondoskodni,
folytonosan elborították az adósságok, a hitelezők pedig minduntalan az adósok
börtönébe záratták. Az öreggel azután az egyszerűség kedvéért börtönbe vonult
az egész család: mit is kezdtek volna kinn a nagyvilágban a családfő keresete
nélkül? A nyomor nagy volt és életének ezeket a megpróbáltatásait soha többé
nem felejtette el. Emléket állít ezeknek az éveknek a Copperfield Dávidban, ahol egyébként felvonul környezete is; a Kis Dorritban, ahol az adósok börtönét
eleveníti meg és a Twist Olivérben.
Sok helyütt nehéz elválasztani a valóságot a költészettől, a fantázia munkáját
a valóban megtörtént események regisztrálásától.
Azután
lassanként javulni kezdett a sora. Korrektornak került egy londoni újsághoz és
innen már könnyű volt az átnyergelés az újságírói pályára. Ezen a területen is
megállta a helyét. Úgy ismerték, mint a legjobb és leggyorsabb angol újságírók
egyikét. Persze ez a gyorsaság is relatív valami. Egy alkalommal például
Edinburghban nagyszabású banketten a Times
képviseletében Dickens jelent meg. Az elhangzott beszédekről azután részletes
tudósítás jelent meg a lapban, amellyel a lord nagyon meg lehetett elégedve,
amint azt reánk maradt köszönő sorai bizonyítják: „Hétfőn délben 12 órakor
hagyta el tudósítójuk Edinburghot és pénteken már itt volt kezünk között a Times példánya, amely kimerítően
beszámolt a mi bankettünkről. A jó utak, a váltott postalovak és a nyomda
országunkban még nem produkált ehhez hasonlót.”
Azután
belekóstolt az irodalomba, és ez az első kiruccanás sikerrel járt, a
koldusszegény fiatalember anyagi helyzete rohamosan javulni kezdett. Alig
néhány év leforgása alatt Anglia legünnepeltebb poétájává és egyik leggazdagabb
emberévé vált. ezt a gazdagságot idővel azután csodálatosan fejlett üzleti
szellemmel tudta növelni. Erre legjellemzőbb kiadónak sűrű változtatása. Először
egy jelentéktelen kiadóval állapodott meg abban, hogy kétszáz fontért ír számára regényeket. Mire az első kéziratot le
kellett volna szállítani, már megegyezett a híres Bentleyvel ötszáz fontban.
A következő évben önhatalmúlag felemeli a honoráriumot hétszázötvenre, de még időt sem ad kiadójának a gondolkodásra és
máris egy harmadikkal kezd tárgyalni. A végén elérkezett odáig, hogy egyetlen
regényéért négyezer fontot kapott,
ami bőségesen elegendő volt ahhoz, hogy belőle kifizethesse a
szerződésszegésből származó költségeket.
IV.
Volt
idő, amikor igyekeztek minél több rosszat mondani Dickensről. Felhozták
alakjainak homályosságát, regényeinek laza kompozícióját és ezernyi mást.
Azután ismét olyan idők jöttek, amelyek mindenki fölé igyekeztek őt emelni. Úgy
beszéltek róla, mint aki a tizenkilencedik század egyetlen reformátora volt.
Túlzott az egyik beállítás és túlzott a másik. Hiszen ha annyira elhibázottak
lettek volna Dickens írásai, akkor nem őrizték volna meg népszerűségüket
évtizedeken keresztül. (És nem derült volna ki például a néhány évvel ezelőtt
rendezett körkérdés alkalmából, hogy az angol írók szemében még most is Dickens
a legnépszerűbbek egyike. Pedig a nyilatkozók között olyan ember is volt, mint Edgar Wallace, aki kereken kijelentette:
„Egy kedvenc íróm van és az Charles
Dickenst.”) De a másik oldal dicsérete sem mindenben igazságos. Dickens
fölvetett problémákat, de nem először és nem utoljára. Az adósok börtöne ellen
már Defoe is küzdött. Ami pedig a
többi reformot illeti, az iskolaügy, szegényügy és igazságügy korszerű
átalakítását, az mind idősebb, mint Dickens. Sőt, a harc azok megvalósításáért
folyt tovább Dickens után is.
V.
A
nagy Dickens-regény utolsó fejezete tíz évvel ezelőtt zajlott le. Meghalt
Dickens utolsó fia és halál azután napvilágra kerültek az addig féltve őrzött,
a nyilvánosság elől gondosan elzárt dokumentumok. A levelek is, amelyek első
ízben derítettek világosságot Dickens különös házaséletére. Henry Dickens halálában volt valami
kísértetiesen sorsszerű. A régi jó idők poétájának, a karácsonyi ünnepek
felejthetetlen megörökítőjének fiát karácsony napján gázolta el a londoni utcán
az új idők reprezentánsa, egy rohanó automobil. Henry Dickens meghalt. Mint a
legújabb statisztika bizonyítja: a Dickens-romantika él tovább.
Forrás: Uj Idők LI. évf. 10. szám Bp., 1945. október 6.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése