Az
osztályban néma csend volt. Szabó Katalin a sarokban állt, háttal a többieknek.
A szemüveges tanítónő haragosan lapozott a nagykönyvben.
A
kislányok riadtan ültek. Ez a Szabó mindég bajt csinál. Most is kivette a
tintásüveget és végigöntötte az egész padot és az iskolai füzetét, amibe a
dolgozatot írta. A tanító néni haragszik, ilyenkor hamar előkerül a vonalzó és
csípős ütések cikáznak az összefogott ujjak felett.
Kopognak.
A tanítónő felkapja a fejét és éles hangon szól:
-
Tessék!
Fekete
ruhás kislányt tol maga előtt egy fejkendős asszony. Nagyot bókol az asszony a
tanítónő felé és megáll az ajtónál.
-
Mi tetszik? – kérdi a tanítónő rosszkedvűen, mialatt a kislányra néz.
-
Azt mondta az igazgató úr, hogy ide jöjjünk be… mert hogy a kislányom ide fog
járni. Köszönj szépen, Margitka.
Margitka
megfogja a szoknyáját és pukedlit csinál. Aztán azt mondja éneklős hangon:
-
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
A
tanítónő kinyújtja a kezét, az anya a kislány bizonyítványát teszi belé, tétova
mozdulattal. A kislány az osztályra sandít, aztán a földre néz. Szabó Katalin
féloldalt odafordul, most elterelődött róla a figyelem, gyorsan az új kislányra
nyújtja nyelvét, az riadtan nézi, nem tudja, mit tegyen, a tanítónő és az
osztály előtt nem lehet visszanyelvelni.
-
Rendben van – mondja a tanítónő -, maga elmehet, a kislány itt marad.
Az
asszony lesimítja a kislány kötényét, hajára teszi a kezét és biztatóan rámosolyog.
Aztán gyorsan kimegy, mintha attól félne, hogy visszahívják.
-
A neved?
-
Horvát Margit.
A
tanítónő pillantása végigfut az osztályon. Nézi, hová ültesse a kislányt. Onnan
hiányoznak, onnan is, csak az első padban van hely, ahonnan kiíratták Jellinek
Irént, mert intézetbe fog járni. az első padba? Fanyalogva nézi a kislány
lesimított haját, ijedt ki parasztarcát. Különben mindegy.
-
Ülj ide.
-
Igenis!
Horvát
Margit leül a padba. Mereven ül, nem mer a szomszédnőjére tekinteni.
Pedig
a kövér kislány folyton rápislog. Puffadt, körömlakkos kezével ott motoz
mellette a padon.
Barna
bársonyruhája van és nyakán halványrózsaszín csipkegallér. Fejét fürtökbe rakva
borítja haja, ujján gyűrű, csuklóján karóra. Igazi óra. Olyant még nem is
látott Horvát Margit.
A
dunántúli kis faluban büszkén járhatott. Iparos lánya volt, tehát az
előkelőséghez tartozott. Nem polgárlány, hanem iparos. Ennek a szónak olyan
íze, zamata volt, mint a mesében, ha azt mondják: királylány.
Most
lenéz az ölére. Nem meri a szemét felvetni és hallja, hogy a szíve ver. A
tanítónő már magyaráz, egyenletesen, unalmasan hömpölyög szájáról a sok szó, de
az új tanuló nem tudja, miről beszél. A pad alatt meglátja a másik kislány
cipőjét. Lakkcipő az, villog az orra, félharisnyáján élénkpiros csík fut körbe.
Ott gömbölyödik telt lábszára felette. Aztán a térdei következnek és barna
bársonyruhája alja. Lassan, félve csúszik feljebb a pillantása. Meglátja a
padon motozó ujjakat. Ó. Nézi. elfelejtkezik mindenről. A körmök csillámló
rózsaszínűek, ez nem is igazi, cukor ennek a körme, vagy mi, talán nem is igazi
kislány… szenvedélyes vággyal kívánja látni az arcát, hirtelen felkapja szemét,
mohón rábámul, de rögtön lenéz megint ijedten. Mert a pillantása nyíltan néző,
nagy barna szempárral találkozott, az a szem nem ijedt meg, nem fordult el,
hanem erősen és bátran szembenézett az övével. El kellett fordítani a
tekintetét.
De
valami mégis nagyon furkálja belülről. Fel kell néznie, jól megnézni az arcát:
igazi? Aztán megint a körmét nézi, szeretné megkapirgálni, vagy megnyalni egy
kicsit, hogy nem édes-e? És megtapogatni a ruháját, meg a pufók rózsaszínű
arcát, még a szemét is, jól, közelről. Rábámul, és mikor a kislány egy kicsit
rámosolyog, nagy megkönnyebbüléssel felsóhajt. Igazi. A furcsa nyomás elmúlik
róla és önkéntelenül sóhajt még egyet.
A
tanítónő ceruzája végével kopog az asztalon. Nem beszélt senki, egyetlen
pisszenés sem hallatszott, de ő kopog. Az új kislányra néz sértődötten, a
pillantását akarja odavonni maga felé.
Horvát
Margit ijedten bámul előre. Nem meri már a szemét elfordítani.
De
mellette egy kéz megindul a padon és a szoknyáján egy egészen kis rándítást
érez. Nem mer odafordulni, de a szoknyája húzódik mindég jobban, még elszakad.
Oda kell kapni, visszarángatni a kézből a szoknyát. A füle karimája tüzel. A
mellette ülő kislányból vékony, cincogó, óvatos vihogás tör ki. az új kislány
teste egy kicsit oldalt dől, mikor a ruha kiszabadul, megbillen erősen.
-
Horvát! – csattan a tanítónő hangja -, mit művelsz te?
A
kislány behúzza nyakát a válla közé, ijedten pislog. Úgy érzi, mindjárt
rászakad a hófehér mennyezet, vagy ő elszáll valamerre innen, vagy a fénylő
linóleumpadló alá süllyed. De nem történik semmi. Csak a tanítónő szeme villan
tovább haragosan.
-
Ha itt ülsz a szemem előtt, tisztességesen viselkedj!
A
mellette ülő kislány kárörvendőn néz. Horvát Margit jól látja félig lesütött
szempillája alól.
Végre
éles csengetés fut végig a csöndes épületen, a mozdulatlan osztályok
megbolydulnak, a kislányok kitódulnak a folyosóra.
Horvát
Margit is feláll. Megy a többi között, akik kíváncsian nézegetik.
-
Te paraszt vagy? – kérdezi az egyik masnis kislány tőle.
Nem
felel, összeszorított szájjal néz rá és haragszik. Paraszt?
-
Mi a papád? – kérdezi az, aki mellette ül.
-
Vici. Most vici, de odahaza bedolgozott a Kónyinak.
-
Vici?
-
Vici.
-
Mi az a Kónyi?
-
Az szabómester.
-
És most vici?
-
Vici! Vici! – nem tudni, melyik kezdett nevetni.
-
Vici! Vici! – és egyszerre csak Margit kemény kis varkocsa megrándul hátul.
Tüzes-gyors
mozdulattal megfordul, szemöldöke felhúzódik, még nem tudja, hogy haragudnia
kell-e, vagy csodálkozni. De ahogy megfordult, most amarról húzzák meg a kis
varkocsot.
-
Nézd! Nézd! – nevet az egyik -, milyen hosszú a szoknyája!
-
Ez boszorkány – sikít a másik és meglökdösi ujjával Margitot. Nem lehet tudni,
hogyan, most már innen is, onnan is lökik erre, arra, -na, na -, mondja, és
sírni szeretne -, igen, ezek igazi gyerekek, rosszak!
Most
megszólal a csengő és Margit haragos, piros arccal ül vissza a padba. Az
osztály kuncog. – Mici! – susognak hátul és a szó előresiklik a zöld padok
felett és Margitnak kipirul tőle a füle. A mellette ülő kislány is nevet,
körömlakkos keze ott ugrál Margit orra előtt: Micike! – mondja kényeskedve és
egyszerre csak kihempereg a padból, mert Margit teljes erejével nekifeszíti
magát az oldalának. Éppen akkor lép be a tanítónő.
Meglátja
a bársonyruhás kislányt a földről tápászkodni, ruhájára nagy foltokban
mázolódott a por.
-
Mi történt?
-
Kilökött a padból – mutat Margitra a kislány. A hangja sértődött és kényes,
mintha valami szörnyű méltánytalanság érte volna, homloka közepére vonja fel
szemöldökét.
-
Gyere csak ide – mondja a tanítónő -, azt hittem, kettőig sem tudsz számolni!
Margit
a sarokba kerül, arccal a fal felé. Mögötte zsong az osztály. Kiosztják a
füzeteket, a nagy csendben hallani, amint a tollak kaparják a papirost.
Haragosan
áll a sarokban. Csak csengetnének, lenne már vége az órának, mehetne haza.
-
Eredj a helyedre – mondja a tanítónő -, holnap a harmadik padba ülsz, rossz
gyerek nem ülhet elől.
Másnap
fekete hajú, mérges kislány mellé kerül. A kislány fitymálva nézi. Eddigi
szomszédnője előre került az első padba, nagy masnija ott repked legelöl,
igazán inkább őt ültették volna oda…
Margit
félénken hajol a pad fölé. Olvasnak. De nem tudja, hol tart az osztály. Ő
lassabban olvas és szótagolva, ezek, mint a vízfolyás: nem tudja követni.
Mindjárt sor kerül rá és a mellette ülő nem akarja megmutatni, hol tartanak.
Eltakarja másik kezével a szót, amire ujja mutat.
Margit
kétségbeesetten leselkedik, füle zúg, nem hallja, amit felolvasnak. Már csak
egy kislány van előtte, aki még nem olvasott. Fél a tanítónőtől, gyorsan odakap
a szomszéd kislány kezéhez, félre akarja tolni a könyvről, de a lap beszakad.
-
Na! – kiált fel a kislány.
-
Mi történik ott? Horvát, mit csinálsz?
-
Eltépte a könyvemet ez a paraszt!
A
tanítónő alig tudja elnyomni a száján feltörni akaró nevetést, az osztály és
Margit is meglátja azt. Halk kuncogás támad.
-
Miért tépted el a könyvet? – kérdi szigorúan, már összeráncolt homlokkal.
Margit
áll. Magában mondja: nem akarta megmutatni, hogy hol tartunk… én nem tudok
olyan gyorsan… nem akartam eltépni… - De a szája zárva marad. Lebámul a padra,
arca piros.
-
Nem hallottad, mit kérdeztem? Felelj azonnal!
De
ő csak hallgat. Nm tudja kimondani. Magában kétségbeesetten ismétli: én nem
tudok olyan gyorsan olvasni… nem akartam eltépni… ne tessék haragudni…
-
Makacs kölyök – mondja a tanítónő -, azonnal eredj a szamárpadba!
A
szamárpad a legutolsó, oda ülni szégyen, a kislányok kárörvendően susognak.
A
szamárpadban csak Szabó Katalin ül. Könyökén nagy foltok, haja borzasan lóg,
folyton vakaródzik. Vagy az orrát piszkálja és mikor az egész osztály karba
tett kezekkel ül, ő a padra könyököl szélesen. Ott ül egészen hátul, előtte két
sor üres
-
Szamár! Szamár! – zúgta az osztály az első napokban, de aztán nem mondták
többé. Szabónak kemény és sok utcai harcokban megedződött ökle volt, nem jó
vele ellenkezni. Inkább áll egész délelőtt a sarokban, de elpüföli, akire
megharagszik.
-
Az a szerencséd – szokta mondani a tanítónő -, hogy anyádat sajnálom, különben
már kicsaptak volna.
Margit
a tízperc alatt megfogja a könyveit és hátramegy a szamárpadhoz.
Szabó
Katalin nézi.
Leesik
egy könyv. Katalin villámgyorsan lehajol érte és felveszi. Odateszi a padra.
Nem szól. Egyedül vannak az osztályban ketten. Csend ül az üres sorok között.
Margit
leül. Most ő is kimehetne, de nem vágyik a népes folyosóra.
-
Nincs uzsonnád?
-
Nincs.
Ott
ülnek és lassankint megindul közöttük a beszéd.
-
Hát testvéred?
-
Az sincs.
-
Nekem van három. De olyan rosszak, hogy borzasztó, a Jani elcsavargott három
napra, rendőr hozta vissza. Vicik vagytok?
Margit
gyanakodva néz. Katalin gyorsan tovább beszél.
-
Mi is voltunk, de a házmesterné kitett bennünket, mert a fiúk rosszak voltak,
és ha küldte őket valamiért, nem akartak elmenni.
-
És te mentél?
-
Én se mentem.
-
Mér?
-
Mer engem ne küldjön. Nem vagyok én neki a cselédje.
-
Ezek – mutat fejével a padok felé Margit – kicsúfoltak, mert vicik vagyunk.
-
Ezek gazdagok. És azt hiszik, hogy ők mindent jobban tudnak. Az, aki melletted
ült első nap, a háziurunk leánya. Fene egye meg őtet.
-
Eleinte beengedtek hozzá játszani, de én nem hagytam magam, jól elraktam, ha
veszekedett. Aztán már nem engedtek be.
Éleset
rikolt a csengő, mint a részeg ember a korcsmában. Megrezzennek.
Katalin
odahajlik hozzá:
-
Ne hagyd magad – súgja gyorsan, mert már nyílik az ajtó -, majd segítek!
Az
osztály betódul. Hátranézegetnek és nevetnek. a szamárpadban ülőket nem védi a
törvény. Nyelvüket nyújtják Margit felé és nyújtva, hossza mondják:
-
Sza-a-már, nagy szamár, mégis iskolába jár!
Margit
Katalinra pislog. Kényelmetlenül érzi magát. Legszívesebben befogná a fülét és
a pad alá bújna. De azt nem lehet. Egy kövér kislány papírgalacsint dob felé.
Mozog, nevet, sikong az osztály. – Mici! Vici! Nagy szamár! – hallatszik és
nevetés hullámzik, olyan erővel csapta Margit felé, hogy szinte fáj. Mintha
arcát érné a szele, kicsípi, mint a téli hideg, pirosra. Most egy darab
kenyérhéj repül felé, éppen fején találja, közelből dobta egy szőke, sovány
lány.
-
Ne hagyd magad – súgja mérgesen Katalin -, dobd vissza!
Repül
a kenyérhéj és szerencsére oda is esik a dobóra. Most már minden irányból
repülnek a tárgyak, mintha a gonosz szállta volna meg az osztályt, mindent
elfeledve dobálóznak.
Egy
almacsutka nekirepül Katalin fejének. Nem fáj az ütés, de a kislány úgy ugrik
fel tőle, mint a pulyka.
-
Na megállj! – kiáltja, és előre ront.
Egy
pillanat alatt kavarodás támad. Már Margit is ott kapkod közöttük, kemény kis
parasztökle szinte szikrákat szór. Üt jobbra, balra és ott egy kislány, akinek
lecsapó kezét megkapta és jót csavarintott rajta, bőg már a padjára borulva.
A
tanítónő belép. Mintha karddal vágták volna át a zajt, csend támadt. Mindenki
megmered ott, ahol volt.
-
Mi történik itt?!
De
meg kell másodszor is kérdeznie, mire egyszerre kiabálnak mind.
-
Ezek! Ezek!.. Verekedtek!
Ha
ennyien egyet mondanak, nem hazudhatnak.
Így
hát Katalin és Margit a sarokba kerül. Néha összepillantanak és ajkukon rejtett
mosoly indul. Margit most már nincsen megijedve. Szemben áll a többiekkel. Jó
így. ez most már értett dolog.
Mikor
hazamennek, együtt indulnak el Katalinnal.
-
Gyere erre – mondja az -, sétálunk egy kicsit.
Megkerülik
a háztömböt, nagy kört írnak le. Köveket dobálnak a pocsolyákba és nevetnek, ha
a víz felcsattan. Az idő szalad, Margit besiet a kapun.
-
Hol csavarogtál – dobja felé a szót az anyja -, kihűlt az ebéd…
Margit
vidám.
-
Nem csavarogtam.
-
Hát hol voltál?
-
Bent kellett maradni még az iskolában – hazudja és maga is csodálkozik, hogy
milyen könnyen rátalált a szóra a nyelve.
A
füzetébe pacák kerülnek, könyve gyűrt, nem olvas.
-
Maradhattál volna a faludban – szidja a tanítónő -, rossz tanulóra itt semmi
szükség.
Margit
hallgat. Lenéz a padjára és mikor a tanítónő a tábla felé fordul, nagyot
lélegzik és ráölti a nyelvét.
Aztán
úgy dobja le magát a padba, hogy nagyot reccsenjen. Ez mulatságos. Katalinnak
tetszik.
Pedig
ő tetszeni akar Katalinnak. Megfogja a tintásüveget, kiemeli a helyéről. Aztán
mókázva, végigönti a padon. Nézik, hogy lustán megindul a kék folyó lefelé.
Egy
kislány elöl felnyújtja a kezét.
-
Tanító néni kérem! Kiöntötték a tintát!
A
tanítónő mérgesen lapoz a nagy könyvben. Valamit beír, majd haragosan becsapja
megint.
Horvát
Margit a sarokban áll, ha a tanítónő nem néz oda, kiölti a nyelvét. A kislányok
riadtan ülnek. Ha a tanítónő haragszik, hamar előkerül a vonalzó és csípős
ütések cikáznak az összefogott körmök felett. Ez a Horvát mindég bajt csinál…
Forrás: Uj Idők LI. évf.
10. szám Bp., 1945. október 6.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése