Zemplényi Magda képeinek kollektív
bemutatásával nyílt meg az őszi kiállítások sora. A fiatal művésznő nyugtalan
és nyugtalanító anyaga nem könnyen nyeri meg majd az átlagos tárlatlátogatók
rokonszenvét. Idegen világ tárulkozik meg előttük, egy olyan világ, aminek
rejtelmeibe nem vezetnek be kitaposott utak, a szokatlan szín- és
formaábrázolatok csak bizonyos küzdelmek árán engedik magukhoz közel a szellemi
és tárgyi konvekciók között élő szemlélőt. Ez a kiállítás nem az abszolút szép,
hanem az akaratos és türelmetlen küzdelem jegyében állt össze. Zemplényi Magda
hasonló lelkiségű társaival együtt egy tragikus kor tragikus gyermeke, akinek
úgy mondhatnók sorsa, hogy megcsömörlötten a múlttól, elölről kezdjen mindent.
Formaépítése és a színek összehangolása egyszerre a tökéletes megközelítésére való
törekvés és heves demonstráció az elődök által megfogalmazott törvények ellen.
Jelentkezése
valószínűvé teszi, hogy a művészet területén most is úgy, mint az első
világháború után az egyensúlyát vesztett lélek nem egyszer érthetetlennek és
brutálisnak tűnő kísérletezései következnek be. Ha jó meggondoljuk, ezen semmi
csodálkozni való nincsen. Hiszen az erőszakkal összerombolt világképet minden
vonatkozásban: politikai, gazdasági, kulturális és morális területen ujjá kell
építeni a romokból s magától értetődik, hogy ugyanígy a kétségbeesésből és
bizonytalanságból ujjá kell építeni a szellem és az érzelem világát is. A
művészet ennek a belső lényegnek a kifejezője s így akarva és akaratlanul magán
kell, hogy viselje ennek a küzdelemnek a jegyeit. Az új, harmonikus egység
létrehozását mértéktelen erőfeszítések, fájó ellentmondások összeütközései
előzik meg.
Nem
tudhatjuk előre, hogy ezekből a révületes kísérletekből mikor és milyen
eredmények szűrődnek le s éppen ezért lehetetlen róluk ma tárgyi véleményt nyilvánítani.
Annyi bizonyos, hogy a mi fiatal művésznemzedékünknek az útja nehezebben
járható, mint azoké a külföldi kortársaiké, akik nagyobb kultúrájú, nemesebb
tradíciókkal rendelkező országokban élnek. Ez alkalommal sem feledkezhetünk meg
arról, hogy Magyarország huszonöt esztendeig, mintegy kínai fallal volt
körülvéve, s ezért ebben a magunkra hagyatottságunkban bizonyos elfásultságnak
és kimerültségnek kellett bekövetkeznie. A legjobbak is megelégedtek az ideálok
tiszteletével és a részletek cizellálásával. De most, hogy összeomlott
körülöttünk az anyagi valóság – a lélek is felriadt álmatagságából, tiszta
ideálok és kellő mértéktartás nélkül kezd új tevékenységbe. Ebben a
tevékenységben nagy szerep jut a torzításnak. Az a belső kínlódás, ami ma végbemegy
az emberben s így meghatványozottan a művészben, olyan színskálát kever és
olyan formavilágot épít, ami érthetően idegenkedést vált ki a szemlélőből. Ez a
régi mértékeinkkel nem mérhető művészet azonban nem az összeroppant gyöngeség,
hanem a kutató és alkotásra kényszerült erők első, még nem egészen egyértelmű
kifejeződése. Zemplényi Magda képei
előtt könnyű lenne rámutatni az esztétikai hiányosságokra, az érzelmek
rendezetlenségére, de mindez jelentéktelen mínusz
ahhoz a pluszhoz képest, aminek a
jeleit olyan belső tűzzel, ellentmondást nem tűrő hittel csillantja fel
előttünk. A múlt tagadásában már benne forrong és alakul a jövő ábrázata,
irreálisnak látszó fantáziája egy új, magasabb rendű, összetettebb realitás
körvonalait vázolja föl. S máris el tudja hitetni velünk, ha ezen az úton halad
tovább, ha küzdelmei egy rendszer jellegzetességeit öltik magukra, nemcsak
nyugtalanító kísérleteire emlékszünk vissza, hanem majd gyönyörködtet is
bennünket, színeinek gazdag skálájával, szigorúan összeépített, képi öntörvénye
szerint élő formavilágával.
KASSÁK LAJOS
Forrás: Uj Idők LI. évf. 10. szám Bp., 1945. október 6.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése