Ki
volna más, mint a néptanító?!
Őrá
néz a falu szeme, róla beszél a falu szája, s amit ő tesz, mindig közérdekű
dolog.
Ha
legényember, és úgy alattomban megöleli a menyecskét, van szörnyülködés a
faluban, és a következő vasárnapon olyan prédikációt mond a pa a szószékről,
hogy mindenki ráérti.
Hja!
A tanító mintaember!
A
tanítónak jó példával kell elöljárni!
Ha
esetleg idősebb a tanító, s egy napon elfelejtve mintaságát, betér a Mózsihoz
egy pohár borra, nojszen megindulnak az eleven kereplők, a vénasszonyok
gyakorlott nyelvei:
-
Nézzétek, ott ül a kocsmában!
-
Példát ad a fiatalságnak.
-
Gyönyörű példa!
Aztán
mikor a tanító felhajtotta azt az egy pohár bort, és hazaindul, a gonoszok
ráfogják, hogy tántorog, estére elbeszélik, hogy részeg, s másnap reggel az a
hír járja a falut, hogy a tanító úr holtrészeg volt, úgy vitték haza, mint egy
krumpliszsákot.
Megbosszankodik
erre a jámbor pedagógus, hogy őneki már egy pohár bort sem szabad innia, s
megfogadja, hogy sohasem mén többet a kocsmába.
Bizony
nehéz mintaembernek lenni!
Aztán
gazdaságában is mindig találnak hibát, az egyik azt tartja, hogy „ebbe a földbe
é, nem lucernyát kellett vóna vetnyi, hanem rozsot”, a másik meg a „terágyát”
keveselli, a harmadik azt mondja, hog cseppet sem ért a gazdálkodáshoz, pedig
neki kellene mintául szolgálni a gazdáknak is.
Hát
még a lakásával mennyi a baj!
Azt
mondja az egyik iskolaszéki tag neki:
-
Hallja-e tanító úr, vögyön mán ögy Mária-kípet a szobájába, mer mögszóják.
-
Nincs nekem arra pénzem, barátom. Hanem tudja mit, ha mind behajtja a
hátralékban levő fizetésemet, akkor nagyobbat veszek, mint a templomban van.
-
Nöm is lösz akkor a tanító úr szobájába sö kicsi, sö nagy Mária soha.
Igaza
volt a jó pedagógusnak; minek vegyen addig Máriát, míg „Krisztusa” nincsen.
De
nem őgy godolkoznak a hívek. Suttogják még a gyerekek is, hogy a tanító úr nem
tisztölli a Máriát, nem ád jó példát a népnek, míg végre a plebánosnak is
fülébe jut a dolog, és lehozat a padlásról egy hályogos szemű, molyrágta Mária
képet, s nekiadja ajándékul, de egyúttal megkéri egy kis szívességre, t.i.
tisztázza le neki az anyakönyvet.
Persze
ha megfizettetnék a tanító, három tucat szent képet is vehetne az árán.
No
de a tanító mintaember, és a mintaembernek nem szabad fennakadni minden dolgon.
Hátha
még házas emberek!!
Van
akkor beszéd a „taníttóné asszonyról” is.
Milyen
a konyha! Mekkora túrókat rak a rétesbe! Milyen kicsapongók a libái! És így
tovább.
Ha
gyermekes a tanító, akkor ezer szem nézi a nevelését.
„Hogyan
tanítja a maga gyerökeit ez a mestér! Lám elnézi, hogy a jégen csúszkálnak, még
olyan csúszó masinát is vett a lábukra! Hogyan tanujjon böcsületet a mi
gyerökünk, mikó ojjan példát adnak neki. Osztég csak elnéztem a gyerökeit, mint
a mijet a komégyiások figuráznak.”
Így
kritizálnak a parasztok. Persze nem értik, hogy a tanító azért hagyja
korcsolyázni a gyermekeit, mert az egyike a legegészségesebb
testgyakorlatoknak, s a tornaeszközökkel azért foglalkoztatja gyermekeit, mert
azt akarja, hogy erősödjenek.
El
is mondja ő ezeket az atyafiaknak, de hát nem helyeslik a dolgot. Miért?
„Mer
nöm úvvót a’ régön!”
No,
de ezeken ne akadjunk fel; a paraszt butaság megrögzöttségét minden néptanító
ismeri, és mindegyiknek volt már miatta több vagy kevesebb baja.
Menjünk
az intelligens emberekhez.
A
papok legszigorúbb őrei a tanítónak.
Nem
engednek el semmit, hiszen oly édes annak a föllebbvalói jognak gyakorlása,
mikor (kivált faluhelyen) unalom öldösi őket.
Vannak
tisztelendő, tiszteletes és főtisztelendő urak és atyák, akik annyira beleélik
magukat föllebbvalói helyzetükbe, hogy utóbb csaknem azt hiszik, hogy az ő
rendeltetésük tanítónak nyakán ülni, őt sarkantyúzni, és tetteire felügyelni.
-
Tanító úr, maga bepálinkázott!
-
Kérem, sohasem szoktam inni, de az éjjel annyira fájt a fogam, hogy nem tudtam
miatta aludni, hát a fogamra vettem egy kicsit.
-
No tudja, vigyázzon magára, mert önnek jó példával kell elöljárni.
-
Kérem, hiszen én azt igen jól tudom, három esztendeig tanultam ezt a
kötelességet a pedagógiumban, de hát ilyen esetben...
-
Ilyen esetben sem szabad.
-
Hát főtisztelendő úr, mit csinál, ha a fogai kínozzák?
-
Jajgatok barátom, aztán kihúzatom.
-
Jól van plebános úr, ezentúl én is jajgatok, ha a tanítónak nem szabad pálinkát
venni a fogára.
Úgy
is tett a jó pedagógus. Odament a szomszédban levő pap ablaka alá, és bedugva
száját a résen, jajgatott.
A
tisztelendő úr azonnal átküldött egy pint borovicskát, hogy megszűnjenek a
fájdalmai.
No
de aztán elismerésre méltó papok is vannak, akik túlzásba nem csapnak át, hanem
azt mondják, hogy együtt neveljük a népet.
-
Kollegák vagyunk; te tanítasz az iskolában, én tanítok a templomban; járjunk
együtt és támogassuk egymást munkáinkban.
Le
a kalappal az ilyen papok előtt!
De
hátravannak a nemzetes, téns, és tekintetes urak.
Ezeknek
van ám sok bajok a mintaemberrel.
Egyiknek
a járása nem tetszik, a másiknak a stílusa ellen van kifogása, a harmadiknak a
kalapja szúr szemet.
Szegény
pedagógus, tűrj békével, habár neked a türelem nem rózsákat, csak töviseket
terem.
Bizony,
aki a nép előtt mintául áll, mindig csak gáncsnak, kritikának van kitéve, de
mindezekben csak megnyugodnánk, úgy sem változtathatunk rajtuk, csak a
nyomorúság eltűrésében ne kellene mintaembernek lennünk!
De
hát ezen a bajon már sem az Úristen, sem Trefort Ágoston nem segít.
(Ziegler
G. aláírással)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése