1937-ben
történt. Egy októbervégi estén, a Tudományos Akadémiáról – ahol akkor
délutánonként a magyar népzenei összkiadás sajtó alá rendezésén dolgozott –
hazajövet, elkísértem egy darabon. Abban az időben a finomabb idegzetű emberek
már megérezték a politikai légkör feszültséggel telített vibrálását és
mélységes aggodalommal nézték a magyar égbolt alján sötétedő viharfelhőket. Magyarország
akkor még látszólag a jólét és boldogság földje volt. De akik nyitott szemmel
járták útjait, azok tudták, hogy a csillogó felszín alatt súlyos, meg nem
oldott társadalmi, politikai és gazdasági kérdések sokasága mállasztja az
alapépítményt. És borzongva tekintettek a nyugati határszélen túlra, ahol a
náci zsarnokság embervéren hizlalt szörnyetege mind vészjóslóbban emelgette
karmait és hallatta barbár üvöltözését. Erről beszélgettünk gondterhelten a
fényreklámok színes villódzásában boldog gondtalanságot mímelő belvárosi utcán,
majd meg arról, hogy mit kellene tenni? Talán el kellene menni olyan országba,
ahol az emberek tiszta gondolkodását, szabad látását nem rontotta meg, nem
homályosította el az európai népek körében egyre terjedő agybaj. És amikor az
egyik belvárosi kiadócég kapujában – ahol éppen egy új folklór-tanulmányával
kapcsolatosan volt valami dolga – elváltunk, azzal búcsúzott, nem tudja
elképzelni, hogy itt hagyja Magyarországot, hiszen – mint mondá – „mit
csinálnék a népdalfelvételeim nélkül, amiket nem vihetnék magammal.” Ámde az
idő múlásával és a helyzet rosszabbodásával a maradás vagy kivándorlás
problémája még csak akutabbá vált. 1939 nyarán már mind gyakrabban kísértett a
háború réme s magam is akkor Londonban kétségek között vergődve írtam neki,
tanácsát, véleményét kérve a hazajövetel vagy kintmaradásra vonatkozóan. Íme,
kortörténeti érdekességű levelének egy erre vonatkozó része: „Az az értesülése,
hogy én Magyarországot elhagyom, téves. De ez a hír már egy idő óta el van terjedve
– sokan szóltak nekem erről.
Más
kérdés persze, hogy ki kellene-e vándorolni (amennyiben lehetséges), vagy sem.
Többféle szempontból lehet ehhez hozzászólni. Ha valaki itt marad, holott
elmehetne, ezzel hallgatólag beleegyezik mindabba, ami itt történik,
mondhatják. És ezt még meg sem lehet nyilvánosan cáfolni, mert akkor abból csak
baj lesz és céltalannál válik az ittmaradás. Viszont azt is lehetne mondani,
bármilyen kátyúba is kerül az ország szekere, mindenkinek otthon kell maradnia
és segíteni a dolgokon tőle telhetőleg. Csak az a kérdés, van-e belátható időn
belül remény arra, hogy eredményes segítőmunkát lehet elérni. Hindemith ezt
próbálta Németországban 5 évig, de aztán, úgy látszik, elfogyott a bizalma.
Nekem
– de hát ez teljesen egyéni dolog – nincs semmi bizalmam. Viszont bizonyos
munkákat (még legalább egy esztendeig) csak itt végezhetek, mert múzeumi
anyaghoz vannak kötve. Másrészt nem látok sehol olyan országot, ahová érdemes
volna kimenni, ha egyszerű továbbtengődésnél többet akarnék.
Szóval
egyelőre teljesen tanácstalanul vagyok, habár érzésem azt mondja, aki csak tud,
menjen el. De másokat ilyen irányban befolyásolni nem akarok.”... „Itt bizony
jócskán romlottak az állapotok. A választás eredménye sem olyan rózsás, ahogyan
azt egyesek látják.” Majd lejjebb: „Aztán meg bármely nap arra ébredhet
kormányunk feje, hogy„megbízható” többségének javarésze átpártolt a nácikhoz”.
(Azóta láttuk, hogy ez be is következett.)
A
LEVÉL csupa aggódás, tanácstalanság. Teljes bizalmatlanság a magyarországi
politikai viszonyok fejlődésével szemben. És bármennyire kísérti is az
elmenetel, minden érzelmi szál s az egyéni segíteni-tudás esetleges lehetősége
idehúzza, valósággal kibúvókat keres, hogy ne kelljen a végső konzekvenciákat
levonnia. Nem ő volt az egyetlen akkor itt, akiben jó magyarság és igaz
demokratikus meggyőződés ilyen kényszerű belső harcot vívtak.
1940
őszén azután mégis elment. Eltávozott, mert úgy látta – s mily jól látta -,
hogy megszűnt a lehetősége minden egyéni kiállásnak a vad indulatok
feltartóztathatatlan rohanásával szemben. Indulását halogatva szinte az utolsó
pillanatban szánta rá magát az útra, de még akkor is a félév utáni visszatérés
gondolatával, hiszen még gyermeksorban levő fiát sem vitte magával. Elment
olyan országba, ahol az emberi jogok és a szellem tisztaságának zászlaját
magasan hordozták, ahol a szabadság eszménye nemcsak frázis, hanem komoly
valóság és kitörölhetetlen élmény az emberek lelkében. Csodálatosan
tisztavonalú arcán és mágikus tűzben égő szemeiben a magyarság igazi képének
vonásait és az európai kultúra humanista tanításainak betűin kifinomult látását
vitte magával Amerika népei közé. És most, amikor az emberiség történelmének
egyik legvéresebb szakasza lezárult, amikor Európa valamikor egyik legműveltebb
népének dühödt ordasokká vált, pusztító csordáit a világszabadságért,
egyenlőségért és testvériességért harcba szállt népei szétverték, a
lassan-lassan újra magára találó művelt emberiség megrendülten áll a távol
hazájától örökre elköltözött, immár Amerika földjében álmát aluvó mester,
korunk egyik legnagyobb egyénisége és leggrandiózusabb alkotógéniusza, Bartók
Béla sírjánál.
BARTÓK,
zenéjén keresztül nemcsak a muzsikusok szűkebb köréhez szólott. Mint minden
valóban nagy alkotóművész, művészetén túl emberi nagyságával, erkölcsi
magatartásának egyértelmű és megmásíthatatlan principiumaival hatott
legáltalánosabban. Minden emberi és művészi megnyilatkozása valóságos hitvallás
a művészi és emberi igazság mellett, amelynek egész életében olyan
megszállottja volt, hogy érte még az emigráció keserűségeit is vállalta, amikor
úgy látta, hogy itthon nincs már módjában ezért küzdeni. Több volt ő nekünk az
Egyesült Államokban, mint más nemzetek szellemi elitjének képviselői. Ő annak a
Magyarországnak volt szellemi követe, amelyet a külföld igen kevéssé ismert,
vagy amelynek létezéséről egyáltalán nem is tudott. A nagy költők, nagy
művészek és nagy szabadsághősök Magyarországának. Ezt a Magyarországot a két
világháború közti időszak hivatalos külügyi kiküldöttei nemigen képviselték. Az
akkori Magyarország külföldi követei és reprezentánsai igen kevés kivételtől
eltekintve olyanokból rekrutálódtak, akiknek semmiféle kapcsolatuk sem volt a
magyarság legmélyebb létproblémáiba vágó politikai, gazdasági és kulturális
kérdésekkel. Igaz Bartók nem volt aktív politikus. Ámde művészi és emberi
megnyilatkozásai félreérthetetlenül eldöntötték politikai állásfoglalását.
Demokrata volt a szónak legmélyebb és legkeményebb értelmében. Nem volt
gazdasági szakember sem. Azonban népdalgyűjtései során bejárta az ország minden
vidékét és közvetlen tapasztalatok útján ismerte meg Magyarország gazdasági
vonatkozású kérdéseinek egyik legfontosabb területét, a nincstelen
szegényparasztság bajait s ezzel kapcsolatban a földkérdést. Vajon az ő Egyesült
Államokbeli kultúr-missziója nem volt-e több, s nem hozott-e a magyarságnak
abban a nagy nemzetközi érdektelenségben, értetlenségben és idegenségben, amely
minket a világban körülvesz, egymaga több megértést és elismerést, mint
elégtelenre vizsgázott hivatalos követeink és kultúrattaséink tokajiboros
propagandája? Annál is inkább, mert hiszen Bartók művészi munkássága mellett
népzene-tudományi kutatásainak eredményeiben éppen az ellenkezőjét hirdette,
mint amit az elmúlt rendszer soviniszta magyar politikája hangoztatott, azt
tudniillik, hogy a Duna-völgyi népek, magyarok, románok, szlovákok, rutének,
délszlávok, horvátok az évszázados együttélés folytán népzenéjükben is
világosan kimutatható népi-kultúrhatások alapján sokkal több közösséget
mutatnak egymással, mint ellentétet. Egyben pedig mindenekfölött megegyeznek:
ösztönösen, mint tőlük teljesen idegen idiómát, kizárják magukból a német
hatást.
Ezért
éreztük mindig, hogy az elmúlt években ránk szakadt sötétségben, csüggedéseink
nehéz óráiban sokszor az adott új erőt a kilátástalannak látszó harc
folytatásához, hogy tudatunk mélyének tükrében ott világlott a bartóki fárosz
visszfénye. Felmérhetetlen tragédiája a sorsnak, hogy most, amikor a magyarság,
habár ezer sebből vérezve, szétzilálva, de mégis megtalálja önmagát,
elvesztette azt, aki végre elfoglalhatta volna méltó helyét közöttünk. Mert
amíg Bartók körünkben járt, barátok, tanítványok és rajongók aránylag kis
csapatán kívül nem sokan vettek róla tudomást. Hivatalos elismerés – bár
ilyesmit sohasem várt, de amely az élet anyagi küzdelmeiben sokszor
megsegíthette volna – jóformán csak a főváros részéről érte. 1907-ben a pályája
kezdetén álló muzsikust a Ferenc József zeneművészeti díjjal tüntették ki.
Egyik legkitűnőbb művét, a Táncszvitet, a főváros megbízásából komponálta Buda,
Pest és Óbuda egyesítésének 50. évfordulójának ünnepségeire, 1923. november
17-re. Első zongoraversenyét 1936. szeptember 2-án személyesen játszotta a Buda
visszafoglalásának 250. évfordulója alkalmából rendezett hangversenyen s végül
60. születésnapját – az akkor már távollévő mester emlékezetére – csak a
főváros ünnepelte meg hivatalosan. De a legnagyobb fesztivált, amelyre pedig
már örömteljes szívvel készülődtünk, Bartók Béla hazatérésének ünnepségét immár
meg nem rendezhettük. Szegényebbek lettünk a valóság egy darabjával és
halhatatlan nagyjaink panteonjában az emlékezés örök lángjáról újabb mécsest
gyújtottunk.
Forrás:
Budapest – A székesfőváros történeti, művészeti és társadalmi képes folyóirata
I. évf. 1945. november
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése