2020. jan. 15.

Sőtér István (1913-1988): Városrészek siratása



A városligeti Gerbeaud épülete az ostrom után

Halott barátokat búcsúztatunk hónapok óta irodalmi folyóiratokban és újságokban: ár-már azt hisszük, kimerült a szomorú névsor, de hol a rádiónak, hol a hetilapnak jut még eszébe egy-egy újabb név, s a halottak műve hovatovább kiszorítja az életét! Annyi barát közt, kiknek testét hol az ostromolt főváros sáros közterei nyelték el, hol dunántúli munkatáborok temetkezőhelyei, megfeledkezünk a nem kevésbé kedvesekről és hívekről: utcáinkról s a házakról, melyeknek beomlott küszöbét többé nem léphetjük át. Dermedt, eltorzult arcukba immár úgy tekintünk, hogy mögöttük, az egykorira, a megejtőre és szépre emlékezni sem merünk; minap idegenkedőn, hitetlenül néztem egy híradómoziban a hidat, valószerűtlenül sugárzó, nyári délelőtt fényeiben; építménye egy verssor könnyed szilárdságával és biztos szerkezetű erejével ívelt a partok közt és sima hüllőkként csúsztak hátán Buda felé az „áramvonalas” villamoskocsik. Igen, a régi hídra már nem is emlékezünk, egykori képét inkább csak „elhitetjük” romokba fáradt szemünkkel. S eszembe jut az alkonyati óra, húsvét után, mikor először mentem át Pestre, ama másik hídon, elámulva idegen, barbár és mégis megkapó színességén: a kis zászlókon, a feliratokon és képes táblákon, a vígan vágtató orosz szekereken – mintha Muszorgszkij  szvitjének valamelyik tétele elevenedett volna meg, a „Kiállítás Képei”-nek egyike, álomszerűen, s telepedett volna, fantasztikus látomás, a Vámház körút torkolatába.

Ó, régi kerületek, hát már sohasem gyúlnak lámpáitok, a tavaszi fák lombjai közé bújtatottak, a Horváth-kert, a Vérmező, vagy a Dunapalota környékén? Érzékeink miféle legmélyére száműzetett az emlékezés, mely az Auguszt-cukrászda hosszú termét idézné, december ködei közt, rózsaszín selymű csilláraival, s a falakon a bécsi rokokó csipkéinek, rizsporának hódoló olajfestményekkel,melyek csak ide illettek, e cukrászdai habok és illatok közé? Izmaim még soká emlékeznek ama lépcső enyhe, méltóságos emelkedésére, mely a Vigadó hangversenytermének küszöbére vezetett, a nagy, fehérre lakkozott ajtók elé, melyekhez mindig oly későn érkeztünk, hogy a büfé márványkorlátjára támaszkodva kellett végighallgatnunk a Scarlatti-szonáta első tételét!

 A miniszterelnökség épülete (Sándor-palota) az ostrom előtt
A miniszterelnökség épülete (Sándor-palota) az ostrom után
A Dunapalota bejárata az ostrom után

Egykori, megsemmisült kerületeink: szépségteket éppúgy siratom, int csúnyaságtokat. Buda valamikor még nem is annyira a „reakciós”, mint inkább Rezeda Kázmér boldog birtoka volt s ismertem fiatal költőket, kik a várlépcsőknél azoknak a palástos, mellvértes, nem egyszer fejetlen árnyaknak jelenését várták, kiket állítólag Krúdy Gyula lesett meg itt, holdfényes éjfeleken. De miért akarnám eltagadni, hogy fáj a szívem a Mária Valéria utca aszfaltjának autógumi-csiszolta fekete tükréért is, mely mondén folyosóként, nem is annyira a Ferenc József tér, mint inkább a Place Vendome közelségét látszott ígérni! Hisz volt a városnak egy bizonyos képe, melyet csak a Ritz Duna-parti terméből élvezhettünk igazán, a nagy tükörablakból, lámpagyújtás előtt, a Sándor-palota korán felgyulladó csillárai s a Halászbástya operai regényessége felé tekintve. Sznob elérzékenyülés talán a Vadászkürt kiszítt pipa színére emlékeztető faburkolatát sajnálni, vagy a városligeti Gerbeaud-t, mely szinte csak azért omlott rommá, hogy ezentúl már mindörökre az operettszínpadokon épüljön újjá, a nagy keringőjelenet díszleteként?

S magát a Sándor-palotát is nagy nehezen tudnám csak úgy idézni magam elé, ahogyan a sikló századvégi üvegkalitkájából kilépve láttam, előtte a miniszteri kocsik csillogó-fekete testével, s a bolthajtásos, földszinti szoba falán a későreneszánsz Madonnával! Beomlott padlását látom már mindig, miként az ostrom után, a mestergerendáról alácsüngő kék, vörös, zöld selyemszalagokkal, melyeket mintha egy gondos szertartásmester tárolt volna, hogy érdemkereszteket, kitüntetéseket fűzzön rájuk. Mikor akadt volna ez országban annyi érdemes ember, hogy elfogyhatott legyen köztük rendjel-szalagok ily hatalmas készlete? A márványistállóban rothadt krumpli hever, a pincében félmeztelen női hulla, s vigyázz-ba merevedett SS-katonák: a kijáratok elé felállított gépfegyverekből még ki sem szerelték a tölténytárakat! Empire-kerevet mályvaszín selyme az egyik terem sarkában: a földön szerteszórt levelek – gratuláló sorok Lakatos miniszterelnök kineveztetéséhez. Vékony, zöld selyempapíron töltőtollal írt bizalmas jelentés magához a „nemzetvezetőhöz”: a bécsi magyar kolónia „hungarista szempontból való megbízhatatlanságáról” számol be valaki.

A városrész, a Vérmező mögötti hegyeken ez a szelíd és barátságot negyed kocsmáival, öröklakásaival és villáival az ostrom után úgy festett, mint valami vad hegyvidék, eső- és szélmorzsolta sziklákkal, szeszélyes ormokkal és gerincekkel – a háború képzelete messze túlszárnyalta az életét s mintha valami „formabontó”, irracionális festészeti irány szolgálatába állt volna. Ezen a gyepen, amikor még zöld volt, a Vérmező gyepén reggelente vidám lovakat láthattunk az elrobogó villamosról egy idejétmúlt huszárhetykeség szilaj vágtázásait. A városrész siratása itt immár az ifjúságévá is válik, mely itt tűnt el, ennek a negyednek múlékony élvetegségével, csalóka pezsgésével együtt. Ki ül le immár a Regent asztalaihoz a park fái alatt, a Rózsadomb kertjeinek nedves, növényi jó illatot küldő leheletében? Mindörökre száműzetett az ifjúságunk a Hubertus, a Márványmenyasszony, vagy a Rana Rossa cégérei alól: élet és halál mily távoli tájaira tévedtek barátaink? Habár ebben a városrészben a halottak mintegy igényt tartanak arra, hogy az élők közt maradhassanak: egykönnyen bukkanhatsz ismerős névre a terek növendékfái alatt, fakereskedők telkein, villák kertjeiben domborodó sírokon; Kékgolyó utca, Alkotás utca: végképp sirathatunk-é benneteket, s a Ráth György utca ágyúkerék-szántotta, vörös-salakos teniszpályáit?

December utolsó, holdfényes éjszakái, az ostrom első napjaiban, a helyőrségi kórház legfelső emeletének ablakából, honnét a fehér hegyoldal oly békésnek, szelídnek, városiasnak tetszik, mintha tévedésből került volna képe mellé a hangosfilmen géppisztoly és aknarobbanás hangja. A kedves, öreg épület zegzugos folyosóival, pavilonjaival, tágas, üveges galériáival, mint a ferencjózsefi katonakórház-eszmény példája: ma leszakadt kórtermeit mutatja, beomlott műtőjét – de mindig ínyemen fogom érezni az édes fekete ízét, mellyel szeretet és könyörület kínálta a  rejtezkedőt a kórházparancsnok szobájában egy havas reggelen, mikor épp tűzszünet volt. A kerítés hasadékán át a kedves, jó Ajkay százados sírját láthatni, ki munkatársaival hadosztálynyi „betegnek” és „gyengélkedőnek” tette lehetővé a Pesten maradást.

Megsebzett Gellérthegy és térdre omlott Margit-körút: a székesfőváros legyilkolt kerületei, amint ott hevertek, a legnagyobb ravatal: a Vár körül! Szegének utcái, a gázgyár mögött és a Vízivárosban az élet micsoda fölöslege tűnt el még veletek is, micsoda séták és álmok díszlete – utcák és terek költészete, ecetfás, orgonabokros udvaroké! És Krisztinaváros, te, a rangod vesztett és legtöbbet szenvedett, s a legszebb nevű! Mesélik, hogy egy régi budai árvíz, az Ördögárok árvize összeölelkezett szerelmespárt, fehér menyasszonyt és sápadt vőlegényt sodort holtan a templom küszöbére; esküvőjükre jövet pusztultak el a hirtelen áradásban. Mintha ez a két halott most is ott feküdnék, panaszra és siratásra ihletően a városnegyed jelképes megszemélyesítőiként!


Forrás: Budapest – A székesfőváros történeti, művészeti és társadalmi képes folyóirata I. évf. 1945. december

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése