2020. júl. 30.

Rónay György: Az alkony éve (regény)



1943 májusában a Duna-parti Negrescó-kávéház teraszán konyakot s jégbe hűtött szódát rendel egy fiatal zongoraművész, Kende Gyula. Néhány percig egyedül üldögél, majd megérkezik Szabó Miklós, a lektor és kritikus, aki cikket két Kendétől a megindítandó nemzedék-folyóirat, az Auróra számára. Negyedóráig ha beszélgetnek, Szabó csakhamar elmegy. Kende utána néz, aztán föláll, s bemegy a mosdóba kezet mosni. Később az egyik asztalnál meglátja fiatalsága nagy szerelmét, Esztert, akit egy asszony, az öregedő Adrienne kedvéért hagyott el hat évvel ezelőtt. Pár rövid oldal az egész, s máris premier plánban áll előttünk a regény minden jelentős szereplője. A remek első jelenet után kezdődhet a regény.

 A történetet tulajdonképpen két szálból fonta az író. Az egyik Szabó Miklós undorító, becstelen törtetése a gazdagság, hírnév és karrier felé (érdekes és jellemző adalék a kor kiadópolitikájához), a másik Kende Gyula tiszta és friss fiatalságának tiltakozása és harca egy nálánál jóval idősebb asszony makacs és esztelen szerelme ellen, akit talán sohasem szeretett igazán. Küzd egy másik, régibb, mégis hamarosan szertefoszló üde s igaznak érzett szerelemért, míg megnyugvást és békét nem talál egy másik lány, Babuka amellett.

Nyugtalan, örök-kereső, örvény felett kóválygó lelkek: muzsikusok, írók és színészek közt járunk. Szinte valamennyien tehetetlen rabjai az érzelmeknek és a körülményeknek: igazi gyermeki koruknak. Mintha valami időtlen és hatalmas hullámzás ritmusában sodródnának állandóan, „mint akik csak szemlélik a világgondtalan boldogságát, de maguk nem vehetnek részt benne”. Egyikük sem törekszik semmire, legfeljebb arra, hogy boldog legyen. Sokat beszélnek az „élet lehetetlenségéről”, „viszonyaik kibogozhatatlanságáról”, s arról, hogy mennyivel szebb és jobb lenne, ha mindnyájan bátran élhetnék a maguk életét. „Csakhogy gyöngék vagyunk – vallja Kende -, s nem jutunk el csupán a vágyig és a homályos elhatározásig: állandóan várunk valakit, aki fölszabadítana, de ez a valaki vagy nem j ön el soha, vagy pedig éppen csak ránk mosolyog, és máris tovatűnik”. Ezért aztán gyakran sivárnak és kilátástalanul üresnek éreznek mindent, az egész életet. Nem találják a helyüket, kedvetlenül sodródnak társaságból társaságba, s meghökkenve kérdezik maguktól: miért vagyok itt, ahol vagyok, miért élek így, ahogy élek?

Van-e szabadulás, van-e kivezető út ebből az ellenállás nélkül sodródó, álmatag világból? Megnyugodhatnak-e valaha is ezek a hánykódó lelkek? Aligha. Adrienne az emlékekről próbál lemondani, minden meddő szenvedélyt ki akar tépni a szívéből, s a mindenkinek-mindent-megbocsátásba, a mindenbe-belenyugvásba menekül. De a lemondás is új szenvedést szül, hiszen a megnyugvás üdvösségéért a szerelem üdvösségét kell feláldoznia. Szabó Miklós a hatalom, a hírnév és gazdagság embertelen és erkölcstelen útvesztőit választja. Egyedül Kende talál valamelyes megnyugvást egy szépnek s boldogítónak ígérkező tiszta szerelemben, de mögöttük is ott vigyorog már a vész és pusztulás alvilági réme, a háború. Mi lesz velük, hogyan élik át a nagy földindulást, minderre talán megfelel majd a kiadó ígérte folytatás, az Égő ravatal. Most csak a szentágostoni gyönyörű gondolat, a „Nyugtalan a mi szívünk, míg Istenben meg nem nyugszik”, - az egyetlen választ és megnyugtatás. S ez egyúttal a regény- sajnos, kissé elmosódó – katolikus tanítása is. Jólesett volna, ha élesebben és hangsúlyozottabban csengne felénk ez az üzenet.

Az alkony éve egy hanyatló világ utolsó felvonása s egyben előhangja a készülő nagy tragédiának is. Az ország már rég háborúban áll, de a semlegességnek valami különös álomszerű hangulatában él. Az olvasót meglepi, sőt talán meg is botránkoztatja, hogy a regény hősei egészen úgy élnek, mintha még mindig béke volna. Koncertekre, összejövetelekre járnak, páratlanul népszerű a zene és a vers. A veszélyes kor jobbára csak egy-egy légiriadó alakjában nyúl be az életükbe. Elveszett önmaguk s boldogságuk keresése, szenvedések s reményeik eltakarják előlük a vérpadra vonszolt haza vonaglásait, csak a regény utolsó jelenetében, az első bombatűz feketés-vörösen világító tüzénél érinti meg őket egy eljövendő véres és tragikus hajnal sejtelme.

Nem ismerjük az író szándékait, nem tudjuk, milyen sorsot szánt hőseinek. Lehet, hogy a folytatásban, az Égő ravatal-ban a veszély és az irtózat véres kalandjai feltárják majd előttük a közösség, a haza, az emberiség felé nyíló kapukat is. Az alkony évé-nek hősei még nem beszélnek a korról, az író azonban vall róla. Vall azáltal, hogy olyanoknak rajzolja nőseit, mint amilyenek. Vall azáltal, hogy e hősök sorsának alakulásában az egész nemzet sorsát és végzetét villantja elénk, s a nemzeti öntudat és öneszmélés útjait vagy tágjait mutatja meg, mégpedig a maga módján, a maga mesterségének eszközeivel. Nem szónoklattal vagy vezércikkel, hanem jellemzéssel. Egy kisebb igényű s szűkebb szemléletű író bizonyára teletűzdelte volna Az alkony évé-t politikával, s szatíra vagy vádirat lett volna a regényből. Rónay többet vállalt, és többet is adott: a teljes valóságot s a legigazibb irodalmat.

Rónay erősen lélektani érdeklődésű író. Jól ismert az embereket, önfegyelme s alapos lélektani felkészültsége megóvja a túlzásoktól. Irigylésre méltó egyensúlyérzékkel uralkodik anyagán. Korábbi regényeiben elő-előfordult, hogy a hős tételbe foglalta önmagát, helyzetét, érzelmeit, az író aztán elkezdte magyarázni, illusztrálni ezt a tételt. Ma már túl van ezen is. Nem magyaráz, hanem azt teszi, ami mégiscsak legfőbb kötelessége a regényírónak: mesél, mégpedig oly nyugodt természetességgel, mint a népi mesemondók agy a nagy magyar klasszikus regényírók. Ez a mese azonban tele van belső izgalommal, elfojtott titkokkal, ami a kiművelt, világos, eleven stílus állandó tömény feszültségében érezhető leginkább.

Egyet mégis őszintén sajnálunk. Azt, hogy Az alkony évé-ből hiányzanak a valóságnak és a képzeletnek azok a színes csodái, az az irracionális felé lendülő szárnyalás, az a sajátos álomszerű hangulat, az a finom, libegő, élményszerűen meleg líra, ami oly megejtő bőséggel ömlött előző regényében, a Fák és gyümölcsök-ben. Elfáradt talán, vagy kiszáradt, kiégett volna a lelkében valami? Nem hisszük, hiszen legújabb versei épp az ellenkezőjét mutatják. Másra gyanakszunk. Azt a nemzedéket, melyhez Rónay is tartozik, néhány évvel ezelőtt súlyos vádak és támadások érték s érik ma is. Szenvtelenséggel, epigonsággal vádolták meg őket, s azzal, hogy nem eléggé harcosak, nem forradalmárai sem az eseménynek, sem a formának. A játék és a csoda kedvéért teljesen elszakadnak a társadalmi valóságoktól – hangzott a vád. A nemzedék egy új, belülről megújuló klasszicizmus igényével és kísérletével válaszolt, a klasszicizmusnak abban az értelmében, ahogyan azt Mátrai László a nemzedék folyóiratában, az Ezüstkorban meghatározta: „a klasszicizmus a tökéletességnek, a tartalom és forma szigorú összhangjának szigorú kultusza”.  Ebben az új klasszicizmusban aztán – vagy nevezzük új realizmusnak, mindegy; hiszen a klasszicizmus és realizmus elnevezései legtöbbször úgyis ugyanazt jelölik – nagyszerűen megfér egymás mellett társadalmi valóság és játék, elődök tisztelete és lázadás, realitás és álom. Épp Rónay előbb említett regénye, a Fák és gyümölcsök rá a legjobb bizonyíték. Most azonban- úgy látszik – nagyon reális akart lenni, s túlontúl az lett. Az alkony éve azonban így is meggyőző és szép írói munka. Sőtér István és Thurzó Gábor regényeivel egyetemben élénk bizonyítéka annak, hogy ez a fiatal írónemzedék nemcsak a lírában, hanem a regényírás terén is elérkezett a teljes értékű alkotásokhoz.
Iványi Sándor

(Stúdió-kiadás)
Forrás: Vigilia XII. évf. 1947. július

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése