1.
„Mi értelme van 20-30 kötetben kerülgetni, köntörfalazni, rejtőzni, bujkálni,
ha egyszer a cél csak az, hogy önmagamat bemutassam a világnak? – kérdezi Veres
Péter könyvének egyik első mondatával és aztán egy kötetben bemutatkozik. A
„Számadás”-ra, mint könyvre és műre ez a mondat a legjellemzőbb: benne van
Veres Péter egész szemlélete minden nemes és néhol rideg egyszerűségével.
Ajtóstul ront be a házba, önvizsgálattal kezdi és készséges-közvetlenül
bevallja, hogy nem az írás fontos neki, hanem az írnivaló. Ha fordítva lenne,
nem mondana le a szavak játékáról, az inkább művészhez, mint őszinte emberhez
illő húsz-harminc kötetről. De ő lemond. Mert így véli erkölcsösebbnek,
önmagához és osztályához méltóbbnak, tisztábbnak és világosabbnak.
2.
Azok számára, akik Veres Péterben, inkább a származást látják, mint az írót,
azok számára, akiknek fontosabb és szem előtt valóbb a kezdet, mint a vét,
furcsa lehet, hogy e paraszti sorban élő író elsősorban intellektuális író.
Inkább gondolatok írására törekszik, mint mondatok megírására, tanult művész.
Ez látszólag ellentétben van a paraszti származással és élettel, - valójában
harmóniában. Ő maga írja, hogy számára az olvasmány egy volt a politikával, a
betű az igazsággal, a nyomtatott szó a nevelő céllal. Benne maradt abban a mély
és erkölcsös paraszti szemléletben, mely szerint az író felelős ember, talán
felelősebb, mint egy miniszter, mert hat és nevel, célokat mutat, vagy rossz
esetben célokat felejttet el. Az író munkája az ő számára nem szerep, hanem
feladat. Önéletírása ezért alig-önéletrajz a műfaj szokott értelmében, más és
több, s ha élete példa akar lenni, a „számadás” erről az életről: a példa
megmutatása mindenkinek. Veres Péter egészen új jelenség irodalmunkban, új
megfontolt és átgondolt erkölcsi célja miatt. És új abban, hogy olyan író, aki
nem csak témáiban akarja hozni a parasztot. Veres Péterig parasztszármazású
íróink vagy őstehetségek voltak, vagy asszimiláltak. Ő külön áll mindkét
csoporttól. Leginkább az a szó illik rá, amellyel statisztikusok jelölik a
parasztot: őstermelő. E fénytelen, ciráda nélküli és sokatmondó szóban van
benne leginkább a Számadás írója.
Paraszt – ehhez a szóhoz lobogós ing és cifra szűr képzete is társul. Őstermelő
– ez a szó rideg és kemény, mint egy egyszerű arc. Veres Péter műve mögött ez a
cicomátlan egyszerűség, ez a póztalan őszinteség, ez a kemény céltudatosság a
legjellemzőbb. Ebből folyik stílusának száraz érdekessége (születhetett-e ilyen
stílus másutt, mint esőtlen tájon?) ebből az, hogy számára nem szép, ami
fölösleges. Ő azt hiszi, hogy ehhez a stílushoz és hanghoz a szocializmus
juttatta el. Én azt, hogy a szocializmus és szocialista kritikusai csak
igazolták, hogy értékes ez a hang, míg más parasztíróktól egy ilyen osztály más
hangot követelt. Valószínűleg ez volt az ő igazi és lényéhez tartozó hangja,
már akkor is, mikor még fantasztikus regényekkel próbálkozott. Könyve most úgy
fekszik előttem, mint egy csésze, mely egyszerű, de végtelenül megbízható és
ellenálló anyagból készült és az oldalát nem cifrázta ki művészkedő kéz. De
önmaga, úgy ahogy van, a formák és vonalak szép összhangjában, művészi mint egy
mondat,mely pontosan hozza a mondanivalót, vagy mint egy erős, tökéletes anyagú
szerszám, mely hűségesen szolgálja a célt. A modern építészeten használt szót
kell mondanom rá: anyagszerű.
3.
Az anyag, melyhez Veres Péter megjelenítő, ábrázoló és gondolatkifejező
módszere illeszkedik: a saját élete, de nem csak ennyi. Céltudatosan akarja
saját életét osztályának keretei között megtartani és így saját élete
osztályának életét fejezi ki. Könyve pedig a saját életén keresztül az osztály
életét is. Ezért műfajilag érdekesen keveredik benne az önéletrajz egy
társadalmi réteg rajzával. Forma szerint „önéletírás”, de lényeg szerint
osztályrajz. Kiadója, mint a 2falukutatási irodalom” termékét hirdette, holott
nem az. A szociográfiai irodalom a parasztságról szól. A „Számadás”-ban pedig megszólal
a parasztság. És az árnyalati különbség a lényeg. A szociográfiát író írók
fölfedeznek és visszatérnek. Veres Péter bennmarad és kifejez. A
szociográfiákkal Veres Péter könyvét elsősorban a cél: a helyzet és a teendők
tisztázása fűzi össze és az írói alkotásnak az a felfogása, hogy dokumentumokat
kell hoznunk a társadalom állapotáról. de míg mi hozzuk a dokumentumokat, Veres
Péter személye, élete és könyve maga dokumentum,mely megszólalt. Ezért páratlan
és ezért társtalan könyv Veres Péter Számadása és ezért áll magában, mint egy
kunhalom.
4.
Miről beszél ez az élet és az író? Önmagáról, de arról az önmagáról, aki tagja
a közösségnek, részese rétege sorsának. Elsősorban erről és szinte csak erről.
Néhány esztendővel ezelőtt alföldi kubikosok írták nekem, hogy nekik, mint
olvasóknak az fontos az olvasott könyvben, ami a köz számára fontos. „Közérdekű” – ez volt a legnagyobb dicséretük
és „magánérdekű” – ez volt a legsúlyosabb gáncsuk. Az ő követelésük az
olvasmányokkal szemben. Veres Péternél követelés saját írásával szemben. Veres
Péter beállítottságánál és határozott céljánál fogva szinte csak azt tartja
fontosnak, amiben a köz fejeződik ki és ami a közösség, szűkebben osztálya,
tágabban a magyarság számára tanulságos. A férfit csaknem kihagyja
önéletírásából és legtöbbször kizárólag a földmunkásról és az íróról beszél.
Néhol bántóan fontosabbnak tartja magában a szocialista, mint az emberi
tulajdonságokat, holott mint író sokkal jobban tudja ábrázolni azt, ami az
emberhez, mint azt, ami a szocializmushoz tartozik. Könyvének irodalmilag
legérdekesebb fejezetei éppen azok, ahol az ember kerül előtérbe, a gyerekkor remek,
szűkszavúságában és hideg zártságában tökéletes leírása, az erdélyi és román
rész, a háborús részek, azok a fejezetek, ahol mindenkit a gyomra foglal el.
Tisztán irodalmi szempontokból ezek a részek összehasonlíthatatlanul
értékesebbek azoknál, ahol eszmei fejlődését vázolja, viszont ezek éppoly
szükségesek és éppoly fontosak a könyvben, mint amazok. Mert ezekkel
dokumentálja Veres Péter osztálya fejlődésének menetét, a szellemi érés egyes
stációit, az eszmék, gondolatok és szavak hatását.
5.
Íme az ember, a paraszt és az író – mutatja meg önmagát Veres Péter és nem csak
abban mutatja meg, amit láttat, hanem abban is, ahogyan lát. Ebben példátlan
jelentőségű írás a „Számadás”. Hogy
csak egy részletre utaljak: ahogyan a háborút látja, alulról, járatlanul a
hadmozdulatokban és a hadvezetés titkaiban, de járatosan a mindennapos
veszedelmek között, a jóllakás nehézségei közt, az apró és kínzó
kényelmetlenségek közt, olyan kép ez, amilyen hűségeset, pontosat, őszintét nem
kaptunk még a háborúról. az emlékiratozó hadvezérek írásaiból egy sakkjáték
húzásairól értesülünk, az egykori újságcikkekből a hősiesség és a szenvedés
pátoszáról, a „Számadás”-ból viszont
a reális, pontos valóságról, a hétköznapokról. Veres Péter könyve hosszú idők
óta a leghiggadtabb magyar könyv az átélt történelmi időkről, végtelenségig
tárgyilagos és olvasás közben úgy érzi az ember, hogy az utolsó szóig pontos és
megbízható.
Igaz könyv – ez az ítélet illik
leginkább hozzá, megalkuvás nélkül bátor és kemény. El kell olvasnia mindenkinek,
aki remél valamit a jövőtől és el fogják olvasni, akik félnek a jövőtől. Mert
Veres Péter bölcs ember és ami ennél talán még többet jelent: tiszta életű.
Szilárdan megállt a maga talaján az életben és az irodalomban.
Szabó Zoltán
Forrás: Válasz 4. évf. 7-8. sz. 1937.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése