2020. júl. 30.

Iványi Sándor: Domonkos István (1862-1923)



AZ EMBER. Domonkos István elfelejtett író. Huszonnégy évvel ezelőtt halt meg, s ma már a nevét is alig ismeri valaki, hát még a műveit? Akik ismerik is, mit tudnak róla? Legfeljebb azt, hogy elbeszéléseket írt a dunántúli falusi nép életéről, hogy ő volt magyar földön az első s talán mindmáig legnagyobb régi katolikus író. Novelláit valamikor sűrű egymásutánban közölte az Alkotmány, a Magyar Szemle, a Katolikus Szemle s főleg az Élet, megírt tizennégy könyvet, elbeszéléseket, pásztorjátékot, szentföldi útirajzot, ma már azonban hiába keresné bárki ezeket a jórészt vidéken, a szerző kiadásában megjelent köteteket. Régi öreg papok széthulló könyvei közül, kapu alatti könyvesbódék ládáiból véletlenül elő-előkerül még a Barázdák a szántóföldön, a Testvérek, és A muszka pipa – a könyvtárak és antikváriumok mélyéről azonban legfeljebb már csak az Élet kiadásában megjelent Atyámfiai című elbeszéléskötetét halászhatja elő – ha szerencséje van – a kíváncsi olvasó. Műveit tehát ma már nem olvassák, s nem is olvashatják. De magáról az íróról se sokat tudhattunk meg a halála óta eltelt huszonnégy esztendőben. Néhány apró nekrológot leszámítva, mindössze Alszeghy Zsolt írt tanulmányt műveiről és alakjairól 1922-ben, 1934-ben pedig Kincs István emlékezett meg róla, mint a modern magyar katolikus irodalom egyik úttörőjéről. Huszonnégy év alatt legalább évszázadnyit süllyedt a közönybe, híre és művei éppúgy elporladtak az utókor szívében és emlékezetében, akárcsak a hant alatt teste.

Domonkos a falusi szegény embereknek, pontosabban: híveinek az írója.  Pap volt, a dunántúli Nyúl község plébánosa. Francia és orosz olvasmányélményekkel terhelten került ide néhány falusi és kisvárosi stáció után a nagyszombati szemináriumból. Szemináriumi évei alatt még Csehov, Gogol és Dosztojevszkij szomorú tragédiáin, a Comedie Humaine kietlen balsaci tükrén át tanulta meg látni a világot. Első írásai e nagy tanítómesterek hatását tükrözik, s a tőlük ellesett eszközökkel, az ő modorukban festegeti a magyar kisvárosi polgárság egyre jobban és jobban elsekélyesedő, deklasszálódó életét. Szeme azonban nem tudja megszokni olvasmányai sötétségét, egészséges fiatalsága és hite az élet és a lélek világosabb és egészségesebb tájai felé vágyódik, a kultúrától még  meg nem rontott, értékeit szíve természetes jóságával és egyszerűségével őrző nép problémaoldó, megnyugtató világába, ahol nem az elpuhultság és gyönyörvágy uralkodik, hanem az egyszerűség, a tisztaság, a munka és a hit. Az egyik fiát kivégeztető, a másik  halálvergődését végigszemlélő Bulyba Tárasz, majd a francia fordításban megismert Gorkij nyers indulatokban égő parasztjai, volt-emberei egy időre megingatják ugyan a falu természetes romlatlanságába s nagyobb erkölcsi értékébe vetett hitét, de épp a falusi élet tanítja meg rá csakhamar, hogy e volt-emberke sorsáért nem a társadalom s nem a falu közössége felelős, hanem maguk az emberke, akik maguk sem akarják megfékezni ösztöneiket és szenvedélyeiket. A faluban nem is az embereket szereti meg először, hanem magát a falut, az ember környezetét, azt az áldott falusi csendet és nyugalmat, a falusi tájnak azokat a halk, szelíd szépségeit, melyeket író-ideáljai észre sem vettek. Első falusi tárgyú írásai azt a pillanatot örökítik meg, amikor az író a természet szépségét szemlélve ráébred az élet szépségeire. Először az ősznek egészsége hangulata üti át fejét az eltanult természetszemléleten; észreveszi, hogy „most nem öldöklő munka folyik, nem a halál harangja kong, hanem az estéli harang szól, melyet az alkonyodás költészete meghatóvá tesz. A lombtalan fa nem halott, csak meztelen, a sárga rétmező sem lelketlen, csak gúnyája feslik-bomlik… Mint mikor az édesanya este gyermekét vetkőzteti. Aztán következik az ásítás, olyan imádságforma gagyogás. Egy csók és végre a csönd…”

A falusi környezetben egyszerre ráébred a város és a falu közötti különbségre, s e különbségben a falu minden költészetére. S amikor a sárba, ködbe süllyedt falura lomhán leereszkedik az este, olvasástól fáradt szemekkel az ablakhoz lép: „Micsoda kép ez!... Sűrűsödő ködben bújócskát játszó házacskák, búbos fejeikkel, ki egyenes, ki kajla; hajlott derekú, szűk utca, belenyújtózkodva a szürkeségbe , görcsös derekú akácsor szinte maflán ácsorogva mind a sárban… aztán messzebb az a közöcske, melynek kocsijárójában megállott a pocsolya és benne lubickol egy szem lúdjával a gúnár…” De ezt a mester tájképet, az őszi elhagyatottság faluját már szerető szem nézi. az ősz sarat és ködöt hoz ide is, mint a városba, de ezen a sáron „érezzük, hogy szeret, ha belesüpped a lábunk, meg mikor kihúzzuk belőle, akkor is cuppogva, mintha azt mondaná: szeretlek!” A városi sár „sokfajta piszoknak meglatyakosodása”, a falué pedig „apró magocskáknak puhára vetett ágya”. És miközben szeme a felhő és a köd gomolygását kíséri, lelke megtalálja a boldogító igazságot – ne feledjük, jóval a századforduló előtt írta ezeket -, van ugyan fogyatkozás és hiány, erkölcsi szenny és tudatlanság a falu népe között is, de olyan ez csak, mint a falusi köd, amit „ha megérint csípős szél, átfázik és fáradtan siet a fák ágaira, hogy rá aludjon keresztbe-hosszába és legyen a szépséges szép zúzmara, a télnek virága. Az a másik (ott a városban), ha a hidegben megremeg, réteges lesz, s a rétegek gombolyognak, kavarognak”. – Ez az őszi alkonyat jegyezte el Domonkost a faluval: ez a hangulat és ez a felismerés tette őt a falu írójává.

A FALU ÉS NÉPE. Domonkos István szemében a falu egész külön világ, mégpedig nem valami kicsinyített más vagy tükörképe a világnak, hanem maga a világ. Minden röge, minden fája, minden állatja s minden háza érdekli, és mindegyikben lát valamit, ami minden mástól megkülönbözteti. Nagy, megértő, megelevenítő szeretettel szereti a természetet. Az élettelen dolgokat is valahogy lelkesnek látja. Hát még az állatokat! Novellát ír a ködről, a kasza életéről, a verébről, a tyúkokról, a Vica borjúról. S mindez éppoly komoly és fontos része az ő világának, mint ahogy nevezetes, sokszor elhatározóan nevezetes a szerepük emberei életében. „A levegő itt életté válik, valami láthatatlan élő szellemmé, amely éppen úgy küszködik, viaskodik, pihen és enyeleg, suttog és álmodozik, mint az ember” – írja. S az ő írásaiban tényleg így van: hősei értik és szeretik a természetet, s valahogy úgy beszélgetnek és barátkoznak vele, mint az ember az emberrel.

A természetnél már csak az embereket szereti jobban. Minden emberét a falunak. Alszeghy Zsoltnak írta egyik levelében: „Csak írtam, mert szerettem -, nem is annyira írni, mint inkább szerettem azokat, akikről írtam.” A lelkipásztor szeretete ez hívei iránt. Az atya megilletődő gyöngédsége, szelíd megértése és az a mélységes mélyrelátás, amely csak az igazi krisztusi szeretetnek adatott meg. Alig tudnók elhinni, hogy egy kis faluban annyi változatos jellem tarkállik, ha a szerető szívű és éles szemű író arcképüket be nem mutatná. Mintha egy vaskos, régimódi kapcsos albumot forgatnánk: nők és férfiak, fiatalok és öregek sorakoznak egymás mellé, s mindegyikről érezzük, hogy nemcsak az írónak, hanem mindnyájunknak is atyánkfiai.

Talán a legváltozatosabb Domonkos elbeszéléseiben a gyermekrajza. Nevelésük a növekedésük alig különbözik valamit a környező növény- és állatvilágétól: „az apának súlyos, szótalan nézése és az anyának sok gontól fátyolos, küzdő lelke, ez a föld erejével és a nap világosságával rokon két tényező formálja a növendék lelket”. Magukra hagyatva élik gyermekségüket, senki sem rontja, senki sem neveli őket. A sok gyerek közül ott az egyik, a kanászék Katija: „Mindig olyan, mint a rökkenő szárazságban a bogáncs az árok oldalán, ahová legjobban verődik a por… Szegényke sokáig tudott a porból kievickélni; föl-fölállt, de csak belepottyant abba a forró, puha homokba, mely dajkája is volt, pajtása is, meg játékszere is. Mikor pedig kivergődött belőle, egyszerre vén lett és a fosztoragádorban úgy ült, mint az igen öreg anyókák, akik fáradtan néznek bele a jövőbe, amelytől immár nincs mit remélni.”

Egészen másfajta gyerek legnagyobb lélegzetű alkotásának, az Árvának főhőse: Palika. Fattyúgyerek, s ezért kilöki magából a falu gyerek-társadalma. Beteges édesanyja mellett növekedik, de „inkább a virágok, a rét, a mező voltak a barátai, mint a gyermekek; ha hazulról szökött, ezekhez szökött. De mégis leginkább a patakunkhoz, mely a falutól nem messze folydogált. ez igen kedves pajtása volt neki”. S amikor egyszer meglátja a medréből kilépett patakot, elképedten bámulja a nagy vizet: „Mintha kérdezte volna: Ki vagy, honnan jöttél?... Te talán óriás vagy, aki elnyelte a mi kis patakunkat?... Milyen hatalmas vagy, nem folydogálsz és nem keresed a hűset, elfekszel, mint aki harcolt” és kifáradt. Félt a gyermek és bámult. Mint a törpe, mikor az óriások birodalmában az óriáskirály előtt áll. Az a nagy király alszik, de aludva is rettenetes. És a gyermek, ahogy jött-ment a nagy víz partján, eltelt valami bátortalan vággyal… simogatni szerette volna ezt az óriáskirályt. Szerette a nagyságát, a hosszúság és szélesség nélkül való voltát. Ingerelte a titokzatossága, ereje és komolysága. Mint szeretett volna beszédbe eredni vele… És amint a szél fúvására himbálózni kezdtek a hullámok, nyaldosták a partot… leszórja magáról ruháit: fut szembe a hullámokkal, karolja, öleli mindet egymás után, mintha testvérei volnának, akiket most lát először”. Domonkos írói pályájának talán legmagasabb csúcsa ez a kis regény; mesteri képe a magános gyermeki léleknek.

„A fejlődő  évek édes lázáról”, a szerelemről nem sok szó esik Domonkos könyveiben. A szerelem legtöbbször mint valami félig öntudatlan álom lepi meg fiataljait: „A virágok egyetlen tavasszal beérnek – írja -, ez a rövidség e leánykodás harmatos finomsága; ragyogó rövidség, mint a hajnal, melynek harmatját a fölébredt nap hamar felcsókolja. A fölébredt nap valahogy a valóra vált szerelem. Minden, ami a lány fölserkentő szerelmében szép, az a virágok szerelmétől kölcsönzött, tudás nélküli álmodás.” Ez az álmodás azonban korántsem egyforma. A Marci gyerek, „az istenadta, ha leánnyal állt szemben, úgy rakosgatta a kezeit, mintha kölcsönbe kapta volna és nem találná helyét”. A másik meg úgy néz szét a leányok között, hogy „nagy széles orcáján nyugosznak a vonások, nem lehet bennük olvasni, és azok is, akik ismerik, csak azt mondják felőle: ez a fiú vagy igen kamuti goromba, vagy igen mamlasz jó gyerek.” De azért mégis megtalálják a párjukat valamennyien. A legnagyobb egybekapcsoló erő ebben a világban a szegénység: „Én is szegény vagyok, te is szegény”, - és ezzel vége is a diplomáciai tárgyalásoknak.

A családi élet mindig „nehéz-járatú”. A fiatalok édes suttogását mihamar el-elfogják az ébredő gondok. De ezt így tartják természetesnek. Csak az a szomorú háztáj, ahol részeges a férfi, s mámorban megfeledkezik családjáról és kötelességeiről. A férj részegeskedésének két oka lehet: a nagy bánat vagy a nagy semmittevés. „A megélhetés biztonsága henyévé, léhává tesz, de a nehéz, küzdelmes élniakarás hatalmas akaratot mozgat, amely a semmiből teremt magának életfeltételeket.”

A falusi szegény ember csak öregségében pihenhet meg, ha ugyan hagyják az emlékei s a háta mögött maradt élet sok küzdelme. Milyen egyformák ezek az öregek és mégis mennyire más mindegyikük! A kórus alatti padon üldögélő két öreg is teljesen egyszabásúnak látszik: „az egyik a felső, a másik az alsó faluvégről indul el mindig az első harangszókor, megfásult lábaikkal úgy lépkednek – szabad hasonlítani -, mint a nagyon kihasznált barmok, és akkora nemtörődömség van mindkettőnek az orcáján, hogy szinte se tél, se nyár nem illeti meg figyelmüket”. Ám közelebbről egyre jobban elütnek egymástól: „Az egyik fölösleges teherként hordozza a kezeit, a másiknak markába szorított öklei a dolmánya zsebébe rejtve mindig. Ennek az egyiknek orcája búbján hasított sebforradás van, és az orcája fél felét apadttá teszi… A könyökét a térdére teszi és a fejét nem támasztja ökleivel, hanem marokszerűen kulcsolt öklei kiállanak vízszintesen, mint a puska. A szája sohasem motyogja az imádságot, és nincs eset, hogy elbólintana. Sötét és mély a nézése, nem olyasféle, amellyel Istent szokjuk keresni a templomban. Az a másik, az mindjárt előkotorja a zsebéből az olvasóját és vontatottan pötyög az ajka: az olvasója szemeit ahogy potyogtatja, meg-megnézi olvasóját olyféle nézéssel, mintha sokallaná: de sok van még hátra… Nehezen fogy az istenadta… Sokszor megáll a keze és bizonygat a fejével, - ekkor a pajtása köhinteni szokott, mire fölébred és mond ilyesfélét: nyomott a levegő”… Íme, az öregember önkéntelenül az egyén tipikus, sokszor ellentétes változataira különül. Előbb a külső, de ezzel a mögötte meghúzódó belső is. Ezt a külsőt s a mögötte szunnyadó belsőt az élet formálta ilyen egyénivé, egy-egy mozdulat, egy-egy szemvillanás mögött, sőt az öregember testtartása, kézlógatása is egy élet sajátos, legtöbbször harcos, tragikus eseményei húzódnak meg. Domonkoson kívül nem sok írónk van, aki az öregségnek ennyi jellemző, gazdag változatára világított volna rá.

KATOLICIZMUS ÉS NÉPISÉG. Jogosan kérdezhetjük már most, hogy ezek az emberek – Domonkos népe – milyen viszonyban állanak a katolicizmussal, hiszen – mint említettük – a köztudat szerint Domonkos magyar földön az első népi katolikus író.

Ha katolikus irodalmon a katolikus élmény művészi formába valósulását értjük, a népi katolikus irodalom nem lehet más, mint an ép katolikus élményének művészi formában való kifejezése. Domonkos hívei, „atyafai” katolikusok, vannak tehát katolikus élményeik is, s ha Domonkos íróművész egyáltalán, akkor valóban katolikus népi író. De nem azért, mert katolikus pap, nem azért, mert búcsújárásról, misszióról, a templomban rózsafüzért imádkozó parasztokról is ír, nem azért, mert könyveit serdülő vagy serdületlen leányok is olvashatják, hanem azért, s egyedül csak azért, mert írásaiban kifejezte a katolikus nép vagy legalábbis egy táj, egy falu katolikus népének katolikus élményét, azaz az életnek azt a heroikus többletét, mely maga a katolikum.

Az ún. egyszerű ember lelkivilága, következőleg élményei is lényegesen különböznek az ún. műveltekétől. Így például a világgal szemben való magatartás elsősorban érzelmi és élményszerű. „A népi vallásosság – írja Bálint Sándor alapvető művében, a Népünk ünnepeiben – nem elvi meggondolások, fogalmi szubtilitások szövedéke, nem a szellemnek elvont gyönyörűsége, nem summázódott rendszer, hanem sokkal inkább az élet, melyben főképpen a szív érzelmei találják kedvüket.” A nép a maga módján a mi szemünkben nyilvánvalóan naiv módon ad feleletet az élet nagy misztériumaira, értelmező kísérlete egyszerű, lényeget kereső, de naivságában is költői és szertartásos. Ez az élményszerűség, ez a bensőséges életközelség jellemzi Domonkos egész írói világát. Gondoljunk csak a férje halotti fáklyáit szinte mániákus gondossággal őrző, s életét a fáklyák sorsához igazító özvegyasszony történetére (az egyik legszebben megkomponált Domonkos-novella), vagy az útszéli keresztet tisztogató anyók alakjára. Vállán viszi a lajtorját. Mikor céljához ér, kicsit megpihen a kereszt tövében, sóhajt egyet és keresztet vet magára: „Ides Jézusom! –mondja. – Ne haragudj! Ide támasztom a lajtorgyát..” Majd a létra elsőfokán megint újra kezdi: „Ides Jézusom! Ne haragudj! Fölmenek hozzád!” És ahogy eléri, a szöges lábakat csókolgatja, ahogy eléri a koronás fejet, csókolgatja és könnyek csillognak a szemében.

A népi lélek közvetlen kapcsolatban van a metafizikummal, s ez az oka annak, hogy életének alakulásában mindenütt megtalálja a lét Isten irányította ritmusát, s őseitől örökölt Istenbe fogódzó hitét a legsúlyosabb földi tragédia sem tudja megingatni. Nem nyugtalankodik, szívét-lelkét át meg átjárja hitének bizonyossága. Íme: Hajnal Ferencné a fájdalmas Szűz oltára előtt hiába imádkozott,hiába mondta a falu népe. Ó, te ne félj, Teréz, te olyan jól tudsz imádkozni… az emberirtó galíciai mezőkről egy töredéklevél jött meg csupán, egy abbamaradt levél, melyet a hirtelen rohamzajára úgy rejtett szíve fölé a fiú s melyet ott a szíve fölött szívével együtt futott át a golyó. A véres lyuk, amit a golyó szakasztott és a szív vérzett be, mégis, fájdalmas beszéde ellenére is megnyugvást hozott: hiszen egész szív formájában alakult az ki, mintha a bús anyának a fájdalmas szűz küldte volna el a maga fájdalma szívét…”  Ezt a megnyugvást, ezt a reményt adó hitet látja Domonkos hívei szemében, ezt hallja sírásra hajló ajkukról, ezt érzi meg boldogságot ünneplő szívükben s ezt tapasztalja halálos ágyuk mellett is. Figyeljük csak meg az árvagyerek édesanyjának utolsó perceit, aki egy bánatosan szép őszi  napon, elfáradva az emlékek szépséges terhei alatt „hosszú álomra aludni vágyott. Remegően gyönge volt, feje a mellére csuklott és a jó Pali fiú gyöngéden fogta hideg homlokát. – Édes, jó anyám! – súgta a fiú. – Pali! Hí édesapád!... Isten, jó Isten!... – Aztán lehunyta szemét, úgy, mint ahogy szokott szunnyadozni álmainak édes terhe alatt.”

S végül van a népi léleknek még egy istenhez tapadó tulajdonsága: az áldozatosság, mely a búcsújárásokban él a legszebben és legkifejezőbben. Bűnbánat és szeretet indítja útnak őket. A gyaloglás fáradalmaival, éhséggel és szomjúsággal, virrasztással és imával, az áldozatok szakadatlan sorával tart ilyenkor penitenciát a nép. De ez csak az egyik arca áldozatosságának. Ugyanilyen lélekkel fogadja magához az apátlan-anyátlan árvát, nyúl hóna alá a szűkölködőnek, vezekel saját hibáiért s bocsát meg az ellene vétkezőknek. Bizony, sokszor keserves teher ez a penitencia, de hősiesen vállalják. A Megtisztult lelkek Pánainéja például megjárja az Óceánt is, hogy megtalálja az ő vélt hűtlensége miatt világnak ment férjét, feláldozza minden örömét, hogy legalább csak egy országban tudhassa magát vele, és elfelejt átkot, rúgást, kiutasítást, mikor a nyomorban végre megtalálja.

A MŰ. Az most már a kérdés, hogy hogyan s milyen formában valósul életté Domonkos műveiben ez a katolikus élményanyag?

Egészen tárgyilagosan meg kell állapítanunk, hogy Domonkos nem remekíró. Jószándékú, szeretete s kétségtelen tehetsége nem mindig találja meg az anyaghoz és élményhez méltó adekvát, művészi formát. Egy 200-250 oldalas kötetet azonban mindenképpen össze lehetne állítani azokból a maradandó értékű írásaiból, melyekben valóban művészi harmóniába olvad az anyag és a forma, s amelyek valóban első jelentős értékei katolikus ihletésű, elbeszélő irodalmunknak.

Domonkos jól ismeri a falut és népét. Ott él közöttük a plébánián, ablaka alatt jár el a falu apraja-nagyja. Ő csorgatja fejükre a keresztvizet s ő hinti meg koporsójukat szenteltvízzel. Atyja és pásztora népének, aki előtt nemcsak a házak, hanem a lelkek ajtai is tárva vannak. Ellesi a lélek külső megnyilvánulásait, ellesi a szavak zenéjét, a mozdulatok harmóniáját, látja az egyszerű lelkek vergődését, érzi örömüket, osztja fájdalmukat; oly közvetlenséggel, hogy szinte látjuk, amint megbeszéli híveivel ügyes-bajos dolgokat. Nem véletlen tehát, hogy írásaiban gyakran egészen hiteles költői képét adja a századforduló egyik kis magyar falujának. Márpedig éppen ez a valóság művészi visszaadása, a mese és az alakok valószínűsége a mértéke Domonkos írásművészetének.

Elhitető erejének a közvetlen és gazdag megfigyelés mellett vannak szinte öntudatlanul felkínálkozó külső eszközei is. Ilyen a kezdésnek, a megindulásnak bizonyos típusokra való elkülönülése. sokszor valamely saját élményével kezdi a történetet: „Hajnalban, mikor felvert a lélekharangszó, egész biztossággal mondtam magamban: meghalt a Pásztori József. Aminthogy úgy is volt.” Néha meg egyszerűen a rajzba kap bele, máskor viszont elmélkedéssel kezdi, afféle általános jellegű megállapítás- vagy pedig a miliő megrajzolásával. Egyik-másik darabja viszont úgy indul meg, mint egy népdal: a gondolati igazságot a népköltészettől ellesett ügyes dalkezdő képpel érzékelteti: „Két madár a faágra összeszáll. Egyik keletről jött, a másik nyugatról. Összebarátkoznak, és övék az élet. Hamar elfelejtik, hogy idegenek voltak – örök ismerősökké válnak. Ez egynémely házasságnak a története. Teszem annak a házasságnak, amelyről szólok…”

Realitásának másik eszköze a miliő gazdag változatosságú, finom részletességű rajza. A környezet Domonkosnál sohasem egyszerű keret, amibe eleven képet kellene illesztenie, hanem maga a látott valóság, a színes realitás, amely egyúttal jellemez is, s mindig egyénivé formálja a valóságot. A szentes Juli házának rajza például már a ház lakóját is szimbolizálja: „A felsőszeren az a ház, amelyben a szentes Juli lakik,  egészen kihalt forma. Egy szobája és egy kamrája van csak, és e közé a kettő közé van ékelve a konyha, melynek hideg tűzhelye és sövényből font kéménye van. Bánatos forma ez a ház, mint valami bánatos özvegy. A kis kéménye is szomorúan hajladozik, meg a teteje is, meg az oldala is szomorúan hajladozik. Az udvarkája keskeny sovány és ha csak valami volna azon az udvaron akár körösztbe, akár hosszába: azt mondaná az ember, hogy taráta; de semmi, semmi sincs! Szomorúan nyújtózik el a házikó mellett, mintha azt nyögdécselné: jaj, jaj! de igen koldus vagyok!... Az egész házat egy kilincs csukja, az a kilincs sincsen rajta, mert az egyúttal a kulcs is: ki lehet húzni, be lehet tolni, és mikor a Juli elmegy hazulról, akkor a karos-kosarába rejti a kilincset, és ez annyi, hogy be van csukva a ház, senki sincs itthon.”

Bájos realitás a falusi élet megható egyszerűségében és szűkszavúságában az alábbi kis jelenet is, mely Domonkos írásművészetének egy másik értékéről mesemondásának közvetlen, természetes, szinte öntudatlannak látszó egyszerűségéről tanúskodik. „Akkor nap – olvassuk a Fehér papagájban -, mikor még a kis Böske nem volt, az asszony napestig kapált a kis zsellérházuk végében húzódó földecskén. Hirtelen jött minden, semmire sem volt ideje; beszaladt szobácskájába, és lélek jött a világra. A Böske lelkecskéje. Késő estére kelve, tiszta pólyácskában feküdt az, aki előbb még nem volt, és lett, és a pólyácska mellett nem éppen a megilletődés gyengeségével pihent az asszony. A férj még nem volt otthon – mikor sokára erősen zörgetett az ajtón, az asszonyka felkelt és beeresztette. Semmi szó sem esett köztük. Az ember megette az asztalra készített szárazforma vacsoráját,aztán fáradtan lefeküdt. Ekkor kezdett a kis pólya nyekegni. – Mi az, asszony? – mondta komoly súllyal az ember. – Nem is mondtam, megszaporodtunk – szólt az asszony bágyadt puhasággal.”

Nem siet, lassan, körülményesen beszél, mint az egyszerű falusi ember, mintha az írással nem is lenne különösebb művészi célja, hanem csupán önmagának akarná megörökíteni ismerőseit. Legtöbb darabja talán éppen ezért nem is kerekedik szabályos elbeszéléssé, inkább rajzokat, jellemképeket fest oly gyöngéd részletezéssel, akár egy hajdani miniatűrfestő. De a jellemkép is csak akkor találó, ha nem az író mutat rá külön-külön minden jellemvonásra, hanem az alakok szavaiból, tetteiből maga az olvasó vonja le a következtetést. Beszélniök, cselekedniök kell, mert a leíró jellemkép is csak akkor ér el művészi hatást, ha elbeszéléssé alakul, elbeszélni pedig csak eseményt lehet. S Domonkos nagyon sok írásából épp az esemény, a mese hiányzik, amit a sok éles megfigyelés és kitűnő lélekrajz sem pótolhat teljesen.

Igaz viszont az is, hogy ez a megállapítás nem vonatkozik a Domonkos-mű teljes egészére. Nemcsak embereket,nemcsak jellem-alakokat lát,m int mondjuk Tömörkény, hanem életet is. Gondolunk itt az Arató legényke korai halálára, erre a néhány lapon elénk táruló családi tragédiára, a Megtisztult lelkek Pápainéjának történetére, a Szellő Margit regénypróbájára s főképp az Árva című kisregényére. Néhány valóban tökéletes zsánerkép (Körtít vegyenek, Két világ) mellett ezek a Domonkos oeuvre legszebb eredményei, s ezekben Domonkos Gárdonyi mellé emelkedik. Viszont épp sajátos rajztechnikájának tulajdonítható, hogy Gárdonyi könyvének, Az én falum-nak kedveltségével egyik kötete sem veszi fel a versenyt. Helyesen állapítja meg említett tanulmányában Alszeghy Zsolt, hogy „Gárdonyinál a mese az uralkodó, a rajz vázlatos -, de Domonkosnál a mese vázlatos, a rajz az uralkodó. Márpedig a mese jobban vonz, és a teremtő képzelet mindenesetre feljebb való a rekonstruálónál. Nem hiányzik a mesetartalom Domonkos műveiből sem: aki szeretettel lapozza, az élet tarka eseményvilágát találja bennük: de részletező,aprólékos előadása a felületesen olvasó nagyközönség előtt elrejti a magot, az igazi témát.”

**

A jövő nyáron lesz huszonöt esztendeje, hogy meghalt. Lelkigyakorlatból volt hazatérőben, amikor egy falat romlott hús révén szervezetébe került toxin néhány nap alatt kioltotta nemes életét. Tisztelői és barátai nyúli paróchiáján márványtáblával örökítették meg emlékét, mely tárgyilagos rövidséggel jellemzi három évtizednél többet kitöltő írói működését.

Aki népét úgy szeresse,
És tollával szebben fesse,
Nem volt költő közöttünk.

Katolikus könyvkiadásunk adósságainak tetemes részét letörlesztené, ha Domonkos írásainak válogatott gyűjteményét az évfordulóra eljuttatná azokhoz, akiknek s akikért ő írta: katolikus magyar népünkhöz.

Forrás: Vigilia XII. évf. 1947. augusztus

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése