2021. jan. 12.

Telekes Béla (1873-1960): A tuskó is él


Ott künn fagyos téli szél…

Ülünk fütött kályha mellett…

Halljátok-e, ki beszél?

Ki kérdezget, ki felelget?

Még imént oly néma volt,

Itt hallgatott a sarokban;

S most egyszerre nyelvet old

A kályhába hogy bedobtam.

 

Az a tuskó, az beszél…

Száz nyelve nőtt… kis lángnyelvek…

Kéményen befúj a szél

S tuskó meg szél úgy csevegnek.

 

Rám ismersz-e? Rád biz én!

Szellő voltam!... Zöld fa voltam!...

Ott játszottunk nyár hevén

A közeli kis pagonyban.

 

Be hideg van!... Be meleg!...

De csak játszunk egyre szépen!

Csak a balga emberek

Hiszik, meghaltunk mi régen.

 

Égj csak, égj te! – Sz6ól a szél. –

Hamuvá égsz, ellobogva…

És kidobnak, de ne félj.

Odafújlak pagonyodba.

 

Hol gallyadról – hej be rég! –

Száz magodat lesodortam.

Várnak kis bükk-csemeték,

Mik magodból nőttek ottan.

 

Földjükkel majd elvegyülsz

És táplálod ujra őket…

Fejsze ölt, most öl a tűz,

Mégis lesz még fa belőled…

 

És a tuskó fellobog –

Mintha piros lombja nőne

S duruzsoló halk dalok

Zsongnak ki a kályhacsőbe.

 

Égő tuskó, téli szél

Ugy beszélnek össze szépen…

Mi sem hal meg, minden él –

Ma igy, holnap másmiképen!

 

Forrás: Magyar Lányok 14. évf. 4. sz. 1908. jan. 19.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése