2021. febr. 3.

Képes Géza: A lomb halála

 

(Harsányi Istvánnak küldöm)

 

Rémes éjem volt az éjen, ilyet régen meg nem értem,

Hogy történhetett: nem értem. Elmesélni sem merem…

Szűzi szép volt még az este: a gyémánt-csillagok ezre

S a halvány hold is nevetve tekintett le kedvesen.

A rőt, rozsdás, tarka lombba lejtve lengő, lassú, lomha,

Lágy szellő borzolt bolyongva s belerezzent ezer ág.

Még amikor elpihentem, örömhímes volt a lelkem

És szívemben – égi kertben – nyíltak remény-rezedák…

 

Csoda-váró, bús szememre úgy repült az álom csendbe

S nem nézett már elmerengve messze messze két szemem:

Lecsukódott és az álom ismeretlen tündér-tájon

Vezetett át, hogy ne fájjon, mi ébren bánt szüntelen,

Mi szakgatja szegény szívem, árva szívem szüntelen…

-        -        -        -        -        -        -        -        -        -        -

 

Egyszerre csak felriadtam – úgy sajnáltam – és riadtan,

Álomülte, bamba szemmel szertenéztem hirtelen:

Üvöltött, bömbölt az orkán, ahogy csak kifért a torkán,

Ajtóm zárát vad-mogorván rázta rázta rémesen.

Könyörögtem: „Menj, menj innen! Óh mond, mit keressz te itten?

Mit zörögsz itt a kilincsen: nincsen kincsem énnekem:

Szegény vagyok, árva legény, milyen nincs a föld kerekén,

Tündéri álmam éjjelén hadd aludjam csendesen,

Legalább az álom karján hagyj pihenni csendesen!...”

 

De nem hallgatott a szómra, - éjfélt kongatott az óra –

S vak dübörgés, halálhörgés volt reá a felelet.

Ijedten meredt alá a sok Madonna-szemü csillag

És a hold tányér gyuladtan lebegett egy fa felett.

S – jaj – a rabló regimentek most a fáknak nekimentek,

Tépték-rázták a garázdák a lombokat rémesen.

Jaj – ti rozsdás, lomha lombok, meghaltok ez éjjelen

És ti árva, bánatos fák. meghaltok ez éjjelen!...

 

És a rozsdás, főt falombok, kiszolgált, vén, bús bolondok

Hulltak… haltak és csörögtek hörögtek keservesen.

Bennük végsőt hördült még a virág-álmú, szűzi, méla

Harmat csókos nyár – s a lelkét kilehelte csendesen

Őrült síri dalt fütyült a zúgó őszi szél fölötte

S szívem remény-szirom könnyet zokogott keservesen…

 

Mese-váró két szememre így szállott az álom csendbe

S nem bámultam már remegve a vak éjbe nesztelen;

Elaludtam és az álom ismeretlen csodatájon

Vezetett, tán hogy ne fájjon, mi ébren bánt szüntelen…

-        -        -        -        -        -        -        -        - 

Reggel, amint felébredtem és kinéztem méla csendben,

Beleborzadt lelkem-testem, amit látott két szemem:

A csupasz faágak vége didergőn meredt az égre

S a lomboknak vége!... vége!... Meghaltak az éjjelen,

Jaj – a lombok mind meghaltak a vak, szörnyű éjjelen!...

 

Forrás: Sárospataki Ifjusági Közlöny XLII. évf. 1926. december

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése