Győrhöz
közeli községben, Ménfőcsanakon született középparaszti családban. Nyolcan
vannak testvérek, keményen dolgoznak, a fiúkat és a legkisebb lányt –
Erzsébetet – mégis taníttatják, úgy tán többre vihetik. Előbb polgárit végez,
majd tanítónőképzőt, 1949-ben a pesti bölcsészkarra iratkozik, de két hónap
múlva szégyenkezve hagyja ott a fővárost, úgy érzi, kevés a tudása, vidéki
esendősége meg sok ahhoz, hogy helytálljon. A győri vagongyárban lesz
vasesztergályos, de titkon írogat, s az ifjúsági szervezet pályázatára benevez.
Első lesz, Pestről jön a pecsétes levél: köztünk a helyed, elvtársnő, a népi
tehetségeket várják a népi kollégiumok. Akár egy tündérmesében: a Hamupipőkére
ráillik az üvegcipő!
1950
szeptemberétől a Színművészeti Főiskola dramaturg szakos növendéke, annak
élhet, ami mindig is vonzotta: irodalom, politizálás, színház. Kitűnőek az
eredményei, és kitűnő a káderlapja is, legyen ő az egyik, aki Moszkvában
tanulhat. Szép egyenkosztümöt kap a párttól, télre irhabundát, amikor „leszedik
a vonatról”: szüleinek adóhátraléka van, elvtársnő, te eltitkoltad, hogy
kulákok vagytok! Hiába minden fellebbezés, haza kell menni, amíg a beadványokra
nem jön válasz. Egy év múlva megjön a várt engedély, 1955-ben kézhez veszi
diplomáját, de már nem ugyanaz, mint elsőéves korában. Az 56-os események csak
elmélyítik belső válságát: rendületlen híve a szocialista eszméknek; lelke
mélyén helyesli a közös gazdálkodást, hiszen a maga bőrén tapasztalta, mennyire
kellenének a gépek, a falu villamosítása, a továbbtanulás lehetősége; de nem
tud fejet hajtani a mindenható politikai érdekeknek, az embertelen
téeszszervezéseknek, a mód előtt, ahogy az emberek sorsáról döntenek. Alig
használható cikkeket ír a Művelt Népnek, később egy éven át szerencsétlenkedik
a Budapest Filmstúdióban, mire elszánja magát: író lesz, és azt írja, amit
megtapasztalt, nem azt, amit elvárnak tőle.
Nem
sétagalopp ez a pályakezdet: van olyan esztendő, hogy nyolc írását adják
vissza alapok; nem kellenek a parasztok
csököttségét szelőztető elbeszélései, nem kellenek a téeszszervezés során
megtapasztalt erőszakosságokat feltáró riportjai, és nem kell borúlátó
szemlélete sem, hiszen a szocialista irodalomban ki kell domborodjék a jövőbe
vetett bizalom, legalább annyi derűlátás, amennyi 1953-as első kötetéből (Egy kosár hazai) kiragyogott. 1961-ben
végre megtörik aj ég, közölni kezdik riportjait, elbeszéléseit, de országos
hírre csak a Nádtetős szocializmus
című szociográfiájával jut (1970). Nyilván az íróban is megerősödött
szemlélete, íráskészsége, de a valódi fordulat magyarázata mégiscsak az, hogy a
Kádár-kori konszolidáció (a nyolc-tíz éve megszervezett szövetkezetek első
sikere, a háztájival megbékített parasztság) már el tudta viselni a kritikus
hangot. Nem is az építő hangú kritika – „el van az várva, meg van engedve”! – a
baj Galgóczival, hanem az, hogy folyton a tényekkel jön- riportok,
szociográfiák -, s még amit ilyen formában nem írhat meg, azt is dokumentarista
hűséggel alakítja regénnyé, elbeszéléssé, hangjátékká. A főügyész feleségében rá lehet ismerni az 56-os győri szereplőkre,
a Közel a késben saját faluja viselt
dolgaira, de még olyan kis (detektív) regénye is, mint A közös bűn tele Győr-Soproni aktualitásokkal. Igazán érthetetlen,
hogy nemcsak a hansági tájakon, de az alföldi homokon is megállnak alkotásai.
Az író, mint egy rögeszméhez, ragaszkodik módszeréhez: csak az igazat, csak
amit megtapasztalt!
Nem
is érdekli más, hiába választják országgyűlési képviselőnek, hiába lengetik meg
előtte az országos – ámde átláthatatlan – érdekeket, fogadóóráin rendre
beszélteti a panaszosokat, amiben tud, hivatalosan eljár, a többit riporterként
nyomozza, elbeszéléssé formálja. Úgy tervezi, mindez majd kellhet neki, ha
megírja édesanyja történetét az Utolsó
paraszt címmel. Ez a műve már nem készülhetett el: Ménfőcsanakon
vendégeskedve megállt a szíve.
VIDRAVAS
Utolsó
regénye, az 1984-ben publikált Vidravas
tekinthető fő művének. Itt adja legszélesebb körű társadalomrajzát, itt
leggazdagabb a tényeket műalkotássá építő írói módszere.
A
cselekmény alapjául a MAORT-per címszó alatt 1948-ban lefolytatott
szabotázsleleplezés ügye szolgált. Ekkor helyezték vád alá a Magyar-Amerikai
Olajipari Rt. nyugalmazott igazgatóját, Papp Simont, aki önmaga ellen vallott,
s akit halálra ítéltek, de életfogytiglanra változtatták az ítéletet. A
szabadlábon maradt kollégák egy idő múlva azt tapasztalták, hogy olyan értelmes
utasításokat kapnak, mintha egy nagy tudású, a göcseji olajmezőket ismerő
szakértő dolgoznék a minisztériumban. Minthogy azonban ott ilyen személy nem
volt, fokonként rájöttek, hogy adataikat Papp Simon számára gyűjtik össze, tőle
származhatnak a tanácsok. Galgóczi egy túlélőtől hallotta a történetet,
levéltári engedéllyel felkutatta a pert, és az eseményeket saját élete
regényébe emelte.
1951
telén Rév Orsolyát ijesztő baleset éri: a baromfiakat dézsmáló menyét ellen
kifeszített csapda, a vidravas visszapattan, s elcsapja a kezét. Bal hüvelykujj
nélkül ugyan lehetne még élni, de nem neki, aki képzőművészeti főiskolára jár,s
kétkezes, azaz ballal is éppoly jól rajzol, mint jobb kézzel. A lány végsőkig
elkeseredik: nem elég, hogy most itthon kell rostokolnia, mert kulákká
nyilvánított szülei miatt nem járhat egyetemre, de még nyomorék is lehet.
Lesi
a postást nap mint nap, mert az nem lehet, hogy őt, a népi tehetséget, a
szocializmus meggyőződéses hívét ilyen sérelem érje, nyilván csak helyi
túlkapásokról van szó. Jön is a postás, de másmilyen levelet hoz. egy hajdani
piaci kuncsaft, bizonyos Simon Pálné kéri az aranyos Mariskát, engedje meg,
hogy kijelölt lakhelyét Toboz községgel felcserélhesse, s náluk meghúzhassa
magát, mert innen még látogathatja kőhidai börtönben raboskodó férjét. „Ha
nekünk jut, neki is” – és Orsolyát meneszti az anyja a tanácsházra, hozzon
lakhatási igazolást, adja föl az igenlő választ. Visszaúton Orsolya Smukk
Ritával találkozik, a másik lánnyal, aki továbbtanult a faluból; Rita ragyog: bátyja
az Államvédelmi Hatóságnál szolgál bizalmi állásban, villalakást is kapott,
most öltöztetik Pestre az édesanyjukat. Hogy valami kérvénye van Orsinak a
főiskolán? Majd megsürgeti, egyet se féljen.
Révék
konyhájában nagy az élet: Simon Pálné látására besorjáznak a szomszédok,
udvariasan még a drága porcelánban szervírozott herbateát is megisszák a
kedvéért, mert érdekesen mesél, mert igazi úrinő, s tán volna valami
eladnivalója is, bakancs a gyereknek, bélelt kabát. Simonnénak azonban csak
néhány szép ezüsttárgya van, sevrócipője és szorongó emlékei. A fűtetlen
szobában, ahol álmatlanul vergődik, felidézi élete két legnehezebb napját:
amikor az ura önmaga ellen vallott, s még a vallatók kíméletességéről is
megemlékezett; és a másik napot, amikor kitelepítették. Egyetlen vigasza, hogy
néhány hónapja megengedték neki, kérelmezheti férje láthatását. Orsolyában forr
a méreg a folyton cigarettázó idős asszony ellen: „Nem elég a kulákság, még egy
ilyen osztályidegen is?” Soha nem veszik vissza a főiskolára, véli, pedig már
az ujja is gyógyulóban.
A
vendég szobáját takarító lány tekintete megakad a polcra tett könyveken: három
kötet Lenin-válogatott. Bekopog a
dermesztő hideg szobába, hogy elkérje az Emma néni által „nagyon érdekes
művek”-nek titulált köteteket. A művelt és elfogulatlanul gondolkodó Emma néni
–mert beszélgetve már bizalmasabb hangra váltanak – azért olvasta Lenint, hogy
megértse, miért hivatkozott az utolsó szó jogán erre a szerzőre az ura. „Egy
eredeti gondolkodó nagyszabású és roppant merész társadalomtudományi
koncepciója” – állítja Simonné, de fogalma sincs, miért kellett az ő soha nem
politizáló férjének erre az úrra hivatkoznia.
Orsolya
és a vendég egymásra vannak utalva, értelmes szót irodalomról, utazásokról,
könyvekről csak egymással válthatnak, de van közöttük egy nagy különbség:
Simonné tudja, hogy a férjét ártatlanul ítélték el, Orsolya szerint viszont csak
az emberek tévedhetnek, a párt soha. Az ő ügye nyilván hamarosan tisztázódik,
egyszeri túlkapás, az nem lehet, hogy nagy ügyekben, pláne sorozatosan, ugyanez
legyen a helyzet. „Az egyház is ezt mondta, aztán mégis égtek a máglyák...” A
lány megzavarodik, fájó szívvel nézi a levelet körmölgető, dermedt nénit, s úgy
határoz, hogy az osztályharcot felfüggeszti: begyújt a vendégszobában.
Orsolya
ezüsttálcát visz a szomszéd városka bizományi felvevőjébe. A becsüs menten
ráhozza a rendőrséget, a lány nem tudja igazolni magát, bekísérik. Tele az
őrszoba berendelt parasztokkal: minddel foghegyről beszélnek. Orsolyát végül
volt tanára, a már korábban is kommunistának számító Dallos igazolja, de nem
válnak el egymástól békével: a férfi szemére hányja a lánynak, hogy
megtévesztette őt, a dolgozó parasztság tagjának játszotta ki magát, holott
kulák. „És a tanár úr? A maga apja mi volt?” „Mártír.” „Nem a halálnemét
kérdeztem, hanem miből élt?” Az én apám gyártulajdonos volt. De először: én ezt
soha nem titkoltam el a párt előtt. Másodszor: a kapitalista rendszer belőlünk,
kapitalistákból ellenséget csinált, tehát mi automatikusan ellenségei lettünk a
kapitalista rendszernek. Ergo: kommunisták lettünk... Szegény apám nem, mert
nem érte meg.” Hiába érvel Orsolya, hogy a szocializmus meg mindenkiből
ellenséget csinál, s hogy miért ne lehetne ő is ugyanúgy osztályáruló, mint
Engels – Dallos szavaiból kiérzi, nem számíthat több segítségre.
Simonné
nagyobb szerencsével járt az ÁVH-nál, ahonnét a látogatási engedélyt kellett
kérnie. Egy Gelei István nevezetű hadnagy gyalázkodás nélkül meghallgatta,
megértette, és jogkörét messze túllépte, még engedélyt is szerzett. „Jegyezze
meg ezt a nevet. Ez egy ember!” – lelkendezik Simonné, aztán készülődni kezd a
nagy útra. Azt akarja, hogy ápoltnak lássa az ura, mint aki nem szenved
ínséget: selyemruha, aranylánc és ami a legnehezebb, derű. Ne fájdítsa a rab
szívét. Tízperces a beszélő, őr jelenlétében,aki minden kérdésnél felüvölt:
„Nem politizálunk!” Nézik egymást, Simonné is a jelekből próbál következtetni:
a férje nem sovány, keze is ápolt, mint mondja, „asztalon dolgozik” akkor csak
nem lehet kitéve erejét meghaladó feladatnak.
Az
éjszaka érkező vonatról a kalauz emeli le a teljesen eltörődött idős asszonyt,
Orsolya támogatja hazáig, de otthon gyógyszer nincs, amit Gyetvay doktor, a
régi kezelőorvos fölírt, csak külföldről szerezhető be. Emma néni érdekében Pestre
utazik Orsolya, felkeresi Gyetvay kórházát, de a professzor konzíliumra ment;
Rita nem található a főiskolán, így pironkodva Gyetvayék lakására megy, de ott
csak a már nagyon rémült feleséget találja, aki kapkodva telefonál
ismerősöknek, még a főávós Jureknak is, de senki nem tud semmit. Jurek
nyugtatgatja Karolina asszonyt: „Nem mi vittük el. Arról tudnék.” Késő éjjel ér
haza az orvos, a Csillag-börtönben járt, Sipőcznél – hajdani barát, majd a
Rajk-per idején letartóztatott – életfogytosnál. A polgári eleganciájú lakásban
szorongás keríti hatalmába Gyetvayékat, hogyan is vennék vállukra Simonné
gondját? Gyetvay mégis ad egy igazolást: betegét tudományos érdek, hogy
megfigyelhesse, ezért kórházba szállítását javasolja. Erre azonban nem kerül
sor, Simonné halálhíre fogadja a visszatérő lányt.
Aszályos
nyár, 1952, az alig munkabíró szomszéddal együtt arat hősnőnk – bátyja
lapátosként katonáskodik -, amikor a szántóföldeken bukdácsoló autóra lesznek
figyelmesek: Smukk Tóni jött a lányért. Nagyot dobban Orsolya szíve, a fiatal
tiszt vonzóbb, mint MADISZ-titkár korában, amikor Orsolyát kerülgette, s az is
egészen nyilvánvaló, hogy a főiskolai papírt hozza. Smukk Tóni a városba
autóztatja a kimosakodott, reménykedő lányt, vendéglőbe viszi, felemlegeti a
régi szép időket, azt is, amikor segített a rendőrködő Smukknak (pardon,
magyarosított, már Sóvári a neve), szóval segített egy zsarolót leleplezni a
kézírása alapján. Tud-e még ilyesmiket Orsolya, mert nagy feladat várna rá.
Simonné keze írását utánozva kellene leveleket írni a raboskodó férjnek, minek
bánatot okozni a halálhírrel annak a szegény embernek?... De mióta viseli
szívén az ÁVO az életfogytosok lelki nyugalmát? Orsolya gondolkodási időt kér,
de már tudja, hogy nem mondhat nemet: beleszeretett Tóniba, és tovább akar
tanulni. Megírja hát az első levelet meg a másodikat, de amikor egyre hidegebb
lesz iránta a férfi, s egyre kurtábbak a látogatásai már tudja, hogy semmit sem
remélhet. Simonné modorában levélbe írja, hogy van itt a vendéglátóknak egy
lánya, aki beleszeretett egy magas rangú tisztbe, s hogy azért nem lehetnek
egymáséi... Tóninak nem tetszik a levél, s azt is a lány szemébe vágja,
hogy a párt nem venné jó néven, ha egy
kuláklánnyal kötné össze az életét. Mire leesik az első hó, megint megjelenik a
ragadozó, Orsolya újra kénytelen kifeszíteni a vidravasat.
Január
elseje, 1953; Jurek szomszéd szívrepesve meséli Gyetvaynénak, hogy Rákosi
elvtárs magához hívatta, talán kinevezik tábornoknak. Jureket soha többé nem
látják. A két villa közötti kertkapu kulcsát elviszi egy ávós, a vonító kutyát
lelövik, aztán néma csend. Néhány nap múlva minden indoklás nélkül
felfüggesztik az orvost kórházi állásából. A Szabad Nép hasábjairól értesülnek:
Gyetvay adjunktusa evipánnal kezelt egy fontos beteget, hogy azt
elmegyógyászatra juttassa; Gyetvay szintén gyanúsítható. Az orvos azonban
tudja, valamennyien ártatlanok. Rákosi nyilván előkészít egy ugyanolyan
orvospert, mint amilyen a Szovjetunióban folyik, s neki is mindenekelőtt a
jevrej (zsidó) származásúak a kiszemeltjei. Egy ismeretlen telefonáló vet véget
a rettegésnek: meghalt Sztálin. Új kormány, újkormányprogram, de a remény csak
nehezen éled. Gyetvayék az elhagyott javakból balatoni házat kapnak, rendbe
hozzák, már éppen pihennének is benne, amikor horgászhelyük mellett ingre
vetkezik egy sokszoknyás parasztasszony, s begyalogol a mélybe. Soha többé nem
látják kijönni, halomba rakott ruhái addig feketéllnek a parton, míg a vihar el
nem mossa. És senki sem keresi, nincsen is hol jelentsék. Nevét nem tudják, illetősége
ismeretlen. Csak a szorongás marad utána.
Június
3-án Simon Pál kézhez veszi elbocsátó levelét a Kozma utcai börtönben. Semmi
magyarázat, semmi rehabilitálás: mehet, amerre lát. Régi otthonában ismeretlen
bérlők, a házmester is ellenséges, idegen arc, csak Kanizsai, a volt védőügyvéd
lelhető föl, bár kitelepítették őket is, de megmentette otthonát. Ő számol be
Emma haláláról, a halotti bizonyítványt is megmutatja, melyben az áll, hogy 52
márciusában hunyt el. De hiszen még az őszön, még novemberben is jött levél az
asszonytól!
Orsolya
szőlőt kapál, úgy reméli, utoljára: megszűnt a kuláklista, mehet vissza a
főiskolára. Kálmán, a bátyja nem ilyen bizakodó, az ő számára nem tartogat mást
a jövő mint a paraszti gürcölést. Az átvonuló vihar sárossá teszi a határt,
kapálni ilyenkor nem lehet, hazaszedelőzködnek. Otthon ismeretlen idős úr
borozgat az öreg Révvel – Simon Pál. Orsolya kíséri el a temetőbe Emma néni
sírjához, ő idézi fel az utolsó hónapok eseményeit. Simon azonban akkurátus
ember, rákérdez a kései levelekre. Orsolya meggyónja a hamisítás történetét,
azt is, hogy szerelmes volt Smukk Tóniba; kereste is, de nyoma veszett. Simon
is elmondja, miért kellett az ÁVO-nak jó lelkiállapotban tartania őt. A
rablógazdálkodással kitermelt olaj mellől megszökött a földgáz, élő volt, nem
lesz elég nyomás, hogy a nyersolaj a fúrótornyokba jusson. Vissza kellett állni
ugyanarra a mértéktartó termelési módra, amiért szabotázzsal vádolták Simont.
Nyilván az lett volna helyénvaló, ha kiengedik a börtönből, de a párt nem
tévedhetett, Simon maradt rács mögött, onnét irányíthatta a termelést,
olajkutatást, cserébe levelet kaphatott.
Az
öreg mérnök összecsomagolja felesége még megmaradt tárgyait, s azzal az
ígérettel ül vonatra, hogy Orsolya majd Pesten meglátogatja. A kupéban törődött
parasztember telepszik melléje, s ahogy úton lenni szokott, elmeséli élete
kálváriáját. A kunszentmiklósi járásbíróságon adóhátralékért börtönbüntetésre
ítélték, holott a beszolgáltatásképpen leadott sértéseket az átvevők mulasztották
el értékesíteni, ám a kulákellenességtől feltüzelt bíró meg se hallgatta.
Minden jószágát elvitte a végrehajtó, tanyáját szétszedték a fosztogatók, a
felesége is megszökött. Aztán ugyanaz a bíró, aki elítélte, a minap azt mondta,
hogy fel van mentve. Hát mihez kezdjen? „Ezután büntetlen előéletű vagyok, csak
éppen oda egy évem, a feleségem, a tanyám. Nálam más a sorrend, gondolta Simon
Pál: a munkám, a feleségem és egy tizede az életemnek.”
1956
nyara, Orsolya ugyan már diplomás, de most is aratnia kell: nincs munkabíró
ember, de Kálmán oldalán nem is olyan sivár a marokszedés. Politizálhatnak
kedvükre, most csak igazán. A lány azokról a vitákról számol be, amelyek a
pesti művész-, értelmiségi körökben zajlanak, a báty meg a nyugati
légballonokból szórt röpcédulákat idézi, köztük Hruscsov titkos beszédének
szövegét is, amit a KB zárt ülésén mondott. Csendesen, de bizonyosan forrong a
főváros, feszültséggel teli a vidék, csak Orsolyát várja a királyszéki kietlen
tanárállás. Fásult szívvel megy Simon Pál temetésére, s hallgatja az idős
pályatársak laudációit. Ám kéretlenül egy ifjú tanársegéd áll a sírhoz, annak a
királyszéki egyetemnek a nevében, ahol hajdan Simon Pál is tanított: „Egy
koporsó van előttünk... de mi, akik emlékezünk a hét évvel ezelőtti kivégzésekre,
itt látjuk a többi koporsót is; mindazokét, aki ma még jeltelen tömegsírban,
erdők tisztásán vagy árokparton, elhagyott parlagok alatt fekszenek valahol
Magyarországon. Azokét, akiket halálos ítélettel küldtek a vesztőhelyre, s
azokét is, akiket kihallgatás és ítélet nélkül lőttek agyon... Most nemcsak
utolsó tiszteletünket rójuk le e nagy tudós, e nagy ember, e nagy hazafi előtt,
de kifejezzük szenvedélyes vágyunkat, megrendíthetetlen akaratunkat, hogy
eltemessük egy egész korszak bűneit!”
A
temetés után Orsolya Gyetvaynéval kávézik egy rossz ki presszóban: Karolina nem
meri hazavinni a lányt, mert a minap kiszabadult Jurekné náluk húzta meg magát.
Ki tudja, nem fog-e szemet szúrni valakinek az eltűnt ávós elesége? „Hát soha
nem lesz már vége a félelemnek?” Orsolya hazafelé vonatozva a királyszéki
tanársegédre gondol. talán tényleg egy korszakot temettek el. S talán nem is
lesz olyan reménytelen rajzot tanítani abban a városkában, ahol ilyen
tanársegédek teremnek. „... aludni próbált. Kell az erő. Még egy hosszú
éjszaka, mire megérkezik.”
Az
utókor jólértesültségével felvértezett olvasó éppen úgy tudja, ahogy az író is,
hogy nagyon hosszú éjszaka telik fel, s még akkor sem a megérkezésig, csak az
elviselhető körülményekig jutunk. Galgóczit nem is izgatta, hogy optimistább
véget tanácsoltak neki lektorai, barátai. Meggyőződése volt, hogy a
Rákosi-rezsimet végérvényesen eltakarította 1956, de tapasztalata ellen szól,
ha több bizalmat lop hősnője szívébe. Életműve, minden 1956 után született darabja
azt igazolja, hogy a politikai reményeket nem fogadta el, csak akkor, ha
kiállták a gyakorlat próbáját.
Valójában
Papp Simon története a koncepciós perek főpróbája volt. Soha nem esett róla
szó, s amit elhallgatnak, az egy idő után nincs. Az író meggyőződése, hogy
nemcsak a sokat emlegetett történelmi nevű áldozatok, de a névtelenek esete is
a Rákosi-rendszerhez tartozott. Nem kommunista hatalmi belharc vezényelte a
jogszerűvé maszkírozott gyilkosságokat, hanem az esztelen hatalomvágy. Ennek
pedig bárki áldozatául eshetett. Galgóczi egyetlen tablóban volt képes látni
mind a megalázottakat és megszomorítottakat. Összetartozik a kivégzett
kommunista belügyminiszter és a kunszentmiklósi tanyásgazda; a tehetséges
főiskolás lán és a félszeg ávós (Gelei); a jólelkű belgyógyászprofesszor és a
névtelen balatoni öngyilkos; a kitelepített úriasszony és a véle teázgató dancs
kis parasztok. Az írónak meggyőződése volt, hogy a szocializmus jó és rossz
cselekedetei együtt söpörték el az osztálykorlátokat: maradt a szenvedés
közössége, a rosszból kilábalás egységes reménye. Ezt rajzolva képes
megláttatni az országnyi egységet, ami az 56-os forradalom nagyszerűsége lett
egy ország, a szocializmusban bízó egész világ hitte, hogy amit gyalázatos
vezetők elrontottak, még megjavítható. Amikor ezt és így rögzítette az író, már
keserűbb és kiábrándultabb volt annál, hogy negyedszázad múltán is hihesse.
Mégsem a nosztalgia rajzolja együvé az akkori szerepelőket. 1968 után
Galgóczinak sem maradtak illúziói a Kremlből vezényelt „szocializmus” iránt, de
nem látta okát – ismerve a tények sokaságát -, hogy megtagadja ifjonti önmagát.
Pillanatnyilag
úgy tetszik, hogy a szövetkezetekben bízó, parasztközösségével együtt
felemelkedő írót elmossa az idő Galgóczi tényfeltáró munkája, igazságra törő
teljesítménye azonban megkerülhetetlen. Nincs nélküle magyar irodalomtörténet,
nincs nélküle századvégi társadalomrajz.
Forrás: 7x7 híres mai magyar regény 197-206. old., Móra
Könyvkiadó 1977.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése