ELSŐ RÉSZ
VERESMARTI MIHÁLY KÁLVINISTA PRÉDIKÁTOR
MEGTÉRÉSE HISTÓRIÁJÁNAK ELSŐ RÉSZE
Buzgóságos indulatom a kálvinistasághoz
In nomine Domini anno 1678. kezdtem ez íráskámhoz. Egy kis
rövid policia, melyek nem magam csekély elmém mutogatására, sem más politikusabbak
tanulására, hanem Isten, azkiket ez Kornis-házban megmaraszt, jóvoltából
azoknak tanulságára nem ártalmasnak ítéltem pennára venni, sokféle látogatási
között az felséges Istennek, búskodó gondolkodásim közben.
Azért ez világ
állhatatlansága mindnyájunk előtt világos, sokat ígér, keveset ád,
előszámlálhatatlan, s akármely mély elméjű embertől is ennek mivolta s
változósága nemcsak leírhatatlan s magyarázhatatlan, de kigondolhatatlan is,
sokszor ha jó utat mutat is, csalárdul rosszal fizet, s szép szín alatt mérget,
szerencse alatt veszedelmet nyújt; illik azért igen mind azkiket Isten s az
szerencse előbb való állapotban helyheztett, s mind azkiket csak magok
születésök szerént való rendekben vagynak is, magokra igen vigyázzanak, minden
directiók alatt ugyan, mindazáltal legszorgalmatosban, kiket közületek Isten ez
eleitől fogvást nemzetségünk szerént végső és már csaknem utolsó végére jutandó
magyar nemzetünk között az Erdély birodalmacskában Isten meg is továbbra
tartván helyheztett és helyheztetett; eleitől fogvást mennyi változó
veszedelmes állapotokban ment légyen maga fogyattatásával által, ez a kis haza,
Erdély, hogy az küljebb valóról ne szóljak, az sok bölcs elméjű emberek írt
krónikájokból kitetszik, hogy feltett célomnak s igyekezetemnek rövidebben és
könnyebben végére jussak, hozom az magunk házán forgott sok boldogtalanságnak
csak részecskéit elő az következendőknek (ha az jó igaz és irgalmas ítéletű
Istennek úgy tetszik) tanulságára, melyek ugyan oly rendesen, azmint
kívántatnék, nem eshetnek, mivel sok helyekről való krónikák előgyűjtésével s
szorgalmatos olvasásival lehetnének meg, arra pedig sem üdőm, sem módom nincs.
Kezdem azért ez írásom az boldog emlékezetű nagyságos öreg Kornis Gáspáron,
kinek egyik fia volt Ruszkai Kornis Boldizsár, annak fia Ruszkai Kornis Ferenc,
annak fia Isten irgalmából még ez életben én, Kornis Gáspár. Az megírt öreg
Kornis Gáspár 1594. esztendőben s azután sok időkig, előtte is huszti
kapitányságot viselt, ki is sok emlékezetes dolgot vitt véghez ez haza javára,
Mihály vajda veszedelmes idejében is, sőt azmi akkori szükség úgy kívánván, s
teljességgel hazánk s édes nemzetünk attól az törvénytelen oláh fejedelemtől
elnyomattatván, kinek is istentelen directiója alól az Római Császár Őfelsége
segítségéből Isten után szabadultak fel, az akkori hazafiúi akaratjakból az
megemlített Kornis Gáspár legatiójára küldvén segítségül Őfelsége Básta
generálját, ki is nagy győzedelmesen Miriszlónál nemzetünkkel az Mihály vajda
hadát debellálta, noha annak utána Básta magának akarván tartani az erdélyi
fejedelemséget, sok rossz dolgokat követett szegény hazánkban s nemzetünkben,
mely miá Isten nem is boldogította dolgát, és mint a krónikákból kitetszik, ez
megírt méltóságos eleinknek is mindennyi elő nem számlált dicséretes munkái
után is, ez hitván világ igen mostohájul fizetett, megírt nagyságos Ruszkai
Kornis Boldizsár fia, Gáspárnak. Ki is az akkori urak előtt nagy szeretetben
tekintetben vala, s az imperiumban is a szentelt vitézek közül egyik, igen
megjádzá ez világ, mert Bátori Gábor igen istentelen és minden szemérem nélkül
való fajtalan fejedelem lévén, sok becsületes rendeknek, kinek feleségét, s
kinek hajadon leányát, akit másképpen nem, erőszakkal is megfertéztetett,
szeméremmel elegyes szomorú emlékezet! az megírt vitéz úr, Kornis Boldizsár
ágyára is erőszakos fertéztetéssel igyekezett, radnóti házához menvén, hirtelen
vagy véletlenül ezen istentelen fejedelem, kegyelmességjel mutatásképpen, mely
hallatlan s keresztyén ember előtt irtózó cselekedetiért ez pogány fejedelemnek,
levén mások is az nagy rendek és urak közül, vagy hasonló cselekedetiért, vagy
egyéb törvénytelen dolgaiért megsebhedve szívekben, több búskodó
megbántódásukat ez ilyek gerjesztvén, az egymás között való panasz köztök arra
fakadott, meggondolván azt, hogy nekiek, conditiós urak s hüti ellen ily
pogányhoz sem illendő, halálnál sem keservesebb dolgokat rajtok követvén,
kötelességek felszabadult légyen, s nem urok már, hanem tyrannusok. Így ők ős
hazafiakul öszvebeszélettek1, végeztek, Kendi Sándor, Bátori István akarván s
kívánván édes nemzeteket olyan fajtalan pogány fejedelem törvénytelen
directiója alól felszabadítani, de abban az időben ez világba is levén, akik
nem a köz igazra, sem az istenes dolgokra, s az unio szerént egyszer Istennek letött
hitökre, hanem urok előtt való kedvességre vigyázván, azkik is grátiáért
hazájok szép szabadságát lábokkal tapodták (kiknek is Isten megfizetett világ
szerént is, mert sem maradékok, sem értékek nem maradt fenn, csak böcstelen
emlékeztek), s nemhogy igaz megbántódásokban az uniói kötelesség szerént egymás
mellett fogtak volna, sőt találkozott olyan, azki emez méltóságos igaz
hazafiait elárulta, melyből következett az megírt uraknak veszedelmek, mint
azokat megfogatván, kik kezeken közülek meg nem ölettettek, Kolosvárott
országos gyűlést hirdettetvén, az fejedelmi tekintetre ugyanott az ország
népivel az többi között Kornis Boldizsár is megsententiáztatván, kegyetlenül
feje is vétetetett, és jószági is confiskáltattak: Radnót, Kékes s az többi, s
minden ezüstnémű és több jovai között prédára hányattatódván, kinek is
keresztényi, tisztaságszerető tökéletes házastársa, tekintetes Nagyságos
Kereszturi Kata asszony sok szomorú keresztviselése után egy leányával,
Nagyságos Kornis Borbárával, az pozsonyi Szent Klára szerzetén levő apácák
klastromában, tiszta életét Istenének ajánlván, ezen megírt leányával, ugyan
klastromban holt meg, apácai szerzetben, hagyván magok után Isten jóvoltából
két fiat, Kornis Istvánt és Ferencet. István is jezsuitai életet fogadván, abban
is adta meg lelkét, Istennek dicséretesen, maradván ez világi állapotban még
Kornis Ferenc, kinek is fia Isten jóvoltából vagyok én még ez életben, Kornis
Gáspár Tekintetes Nagyságos Veselényi Katától. Ezen megírt vitéz úrhoz is igen
mostohán fordult volt ez világ, mert noha néhai Méltóságos Ruszkai Kornis
Zsigmond uram, ki Boldizsárral egy volt, az Bátori Gábor elveszése után (mivel
őnagysága esett volt üldözésben), édes hazájából visszajővén, Bethlen Gábor és
öregebbik Rákóczi György fejedelemségekben sok dicséretes szolgálatjával nagy
részét az Kornis jószágnak, sőt azon kül többeket is nyervén az megírt
fejedelmektől, maga magtalan ember lévén, minden jószágit hagyta édes öccsének,
Kornis Ferencnek. Az öreg Rákóczi György után csakhamar, szép megélemedett
korában Kornis Zsigmond is meghalván, succedála a fejedelemségben ugyan Rákóczi
György, fia az öregebbiknek, kinek is mellette valók, magához hasonló ifiak s
többnyire együtt nőtt rendek közül némelyike […] mindgyárt ez világ szokása
szerént, amint a bölcs írja: Nulla fortuna sine invidia2, megkezdék sokallani
boldog emlékezetű édes atyám uram szép úri jászágát, házait, várait, rárohanván
sebességgel az irigyeknek lelke, bűzt, dühös nevét kezdék költeni, elsőben,
hogy minden dolgait az fejedelemnek, úgymint már ifjabbik Rákóczi Györgynek, ő
írja meg az római császárnak, s mivel már elméjét készítgették őfelsége ellen,
az egyszerre elég volt a gyűlölségszerzésre, melyet pápistai vallása igen
segített. Emiá úgyannyira jutott édes atyám, hogy – …is reá alattomban az
megírt fejedelem, sőt Orj György deák nevű becsületes főember szolgáját meg is
fogattatta, hogy már az viszi az áruló leveleket, de mindezeket az igazságnak
istene s lelke hazugságban mutatta maradni; annak utána azon csalárd világ
kiáltotta jezsuitának, s azok fautorinak, melyhez is nagy keménységek levén,
hogy azután mind szegény atyám remélje veszedelmét, s mind jószága elnyerésit
kaphatják, nagy zenebonát indítának e hazában, szegény atyámat Isten ez nagy
ellenkező zivataros szélvészben is megtartá, hanem az katolikusoknak nagy lelki
szomorúságokra Kolozsmonostorról pater Millely István és Derkai György
uramékot, kik is igen istenfélő exemplaris és jólelkű tanítók valának, azon
fejedelemmel kiűzetének. Látván, hogy semmiképpen megírt édes atyámot el nem
veszthetik, sok fáradságos és élete kockáztatásával az régi fejedelmektől nyert
fiskális és inscriptiós jószágot, melyek Kornis Zsigmond uramról deveniáltak
volt édes atyámra, kit felesége summáján, s kit más törvénytelen úton csak
elvonattak; ártalmas tanácsokkal, s conditiója ellen semmi őtet méltán illető
tisztességes tiszttel is az megírt fejedelem nemhogy megtisztelte volna, sőt
unalmassá lött személye látása is őelőtte, hanem az egy Kolozs vármegyei
főispánságot is még talán az atyja fogta volt, az öreg Rákóczi, adni azt is, ki
is igen nagy becsületben tartotta annál inkább Kornis Zsigmondot, mivel Isten
után ő is volt egyik nagy oka fejedelemségben való megmaradásának, melyet az
megírt módon hálált fia meg szegény atyámnak, úgyhogy legalább reámenne ezer
házjobbágyra közel, melyet imígy-amúgy elvett, s másnak conferált az atyámról
ifjú Rákóczi György, egyszóval, conditiója ellen valami böcstelenséget,
kártételt elkövethetett, azt el nem mulatta, minden ok nélkül, hanem suffecit
Papistam esse, vel fuisse*. Sok kereszt viselése leírásának olvasása, unalmat
hogy ne szerezzen, utoljára ugyanezen ifjú Rákóczi Györgynek havasalföldi s
moldvai vak szerencse kockája vetvén egy győzedelmet, ottan mindjárt támodtak
alatta valói közül az Nagy Sándor vitézi tolvaj követői, kik noha Istennek nem
mondták, de a szerencsét üstökön ragadtnak hitték tőle, s predikálták, azmint
mindjárást az lengyel király könnyű elnyerésit, bor mellett híven vallották, és
az vallás terjesztésére még az papokat is kénszeríteni kezdték. Az Dominandi
Libidót benne megismervén, adták az dolgot kezére, ha mely tanács pedig az
ellen szólott, vagy bolond, vagy áruló neve költ. Végezetre elindulván azon
ifjabbik Rákóczi György Lengyelországba erős téli üdőn, népinek rettenetes
veszedelmével, svéd és kozák megegyezésével az országban rettenetes
pusztítások, pápista barátok gyalázatos ölések után juta az egész magyar nemzet
a fejedelemmel együtt nagy veszedelemre, minden confoederátusi jól gazdagon
megtöltözvén praedával, mellőle elállván azok békével, és gazdagon hazájokba
mentek, imitt maradván Rákóczi csak az magáéval, azki is azelőtt ellenséget nem
talál vala, mostan hol elöl, oldalfélt, hol hátul ütten-ütik hadát, s nemzetünk
hulltan-hull, az hívek s némelyek, azkik szegény atyámat serio állították
árulónak, magokat pedig az nagy poharak mellett (mivel az akkor igen dicséretes
vala) igen híveknek és semmit az haláltól nem irtódzóknak, nemzetünk
veszedelmét csak a tábor derekáról szemlélik, és az tanácsadásban igen
lehattak. Sok veszedelmén nemzetinek szíve megesvén édes atyámnak, benne lévén
az jóindulatú vér s ösztönözvén nemzete szereteti, ottan-ottan, noha semmi
reábízatott nem volt, mint urától megvettetett emberre, de mégis az nagy
ügyben, azkikkel lehetett, succurrálni kezdvén a veszedelemben forgóknak
szerencsésen, látván fejedelme, hogy száma nélkül az őtőle igen méltatlanul
megbántódtatott, s
semmi böcsben nem levő úr hadai között mit mível, nagyra született indulatja
megesik édes atyám munkáin, s már veszedelemre fordult szerencséi között, amint
az akkor ott levő becsületes hazafiai s rendek bizonyítják, sírva
cselekedetéről ifjú Rákóczi fejedelem édes atyámat megkövetvén, sok maga
ajánlásával reménkedve kéri, hogy az nemes vármegyék generálisságát felvegye, s
édes atyám is látván már sátorok ajtaja előtt veszedelmét édes nemzetének,
generálisságot felvévén nemzetének, az többivel együtt javallója lött Rákóczi
közülök eljövetelének, mivel már értették az tatár Chám utánuk létét. Így az
mezei had és vármegye s némely része a gyalogoknak az fejedelemtől elmaradván,
némely tekintetes hazafiaival, úgymint Haller Pál és János, Kapi György és öreg
Petki István, Bethlen Farkas és Barkóczi István, s több nevezetes becsületes
rendekkel az fejedelem Erdélybe hazajő, nagy ínséggel s fáradsággal s mindennek
odamaradásával. Az nagy elméjű Tekintetes Kemény János az édes atyámmal, az
megírt hadakkal s sok becsületes főrendekkel elmaradván, noha ott is tetszésére
más lett volna szegény atyámnak, de elsőbb levén Kemény János uram, hajlani
kellett, megvárván az tatárságot. Sok bajvívási után szegény nemzetünk, az
megírt urakkal s főrendekkel, úgymint mostani kegyelmes urunkkal, Apaffi
Mihállyal, Boldizsárral, Mikola Zsigmond úrral, Nagy Tamás, Vér Ferenc, Ispányi
Ferenc és becsületes rendekkel, esének mindnyájan rabságokba; az ott maradtak,
ki előbb, ki későbben, azkik meg nem holtak, vagy harc közben el nem hullottak,
nagy sancakon szabadultak. De hogy csak a magunk dolgára, nemzetünk elrablása
után, mind török, tatár édes hazánkra fordítá pusztító fegyverét, hazánktól is
szép erősségeit elvévén*, Váradat, Jenőt, Lugost, Karánsebest, s több helyekkel
együtt szegény édes anyámnak is szép két kővárát, Desznit, Papmezőt. Annak után
sok üdővel, maga is nagy saccon szabadula, mert ötvenezer tallér vala sacca,
melynek felét éppen úgy, mint huszonötezer tallérokat, meg is fizettünk, kihozván
Havaselföldiből szegény atyámat Kemény János urammal; hátramaradott résziért
Mina vajda lött kezes, az akkori havaselföldi vajda, de az bölcsen mindeneket
igazgató Isten úgy adta, hogy élvén még fejedelemségében ifjú Rákóczi György,
Mina vajda is, emennek factiójából, az török ellen pártot ütött az akkori tatár
chám is az porta előtt kedvetlenségben esvén kiűzettetett: így, noha az
huszonötezer tallérokat is nemkülönben, hanem az idebé vagy keresztyén
birodalomban megmaradott jószáginak nagyobb részeit szegény atyámnak el kellett
zálogítani s úgy megfizetni – de az hátramaradt huszonötezer tallért meg nem
fizetők akkori praefectussának (mivel az édes atyánk is a sok búsulás közben
meghala) –; úgymint gyekei jószágot a Szamos melléki falunkkal háromezer
tallérban. Kolosban Györgyfalvát kétezer tallérban, a Szilágyban Sámson nevű
helyünket több portióval, úgy jut eszembe, ezernégyszáz tallérban, Somkút nevű
falut a Szentbenedeki jószágból ezer tallérban, ugyanonnan Rév és Lankafalvát
hétszáz tallérban, Kalocsát, völcsi, paptelki portiókat hétszáz tallérban,
semberi portiót Fejér vármegyében nyolcszáz tallérban, nádosdjai hét, uroji,
gogánváraljai portiókat ötszáz tallérban, rufi jószágot ötszáz tallérban,
Gyekén kívül, mivel Kemény János uram sacca azalatt leszállott, míg Susával
Havaselföldet érték, őnagysága bizonyos summa tallérokat szegény atyám saccába
adván, Isten jóvoltából onnan mindketten megszabadulván, fele sacca az változás
miá ide maradott édes atyámnak, de maga is a szentlaurentziai házat, mely
Olaszországban vagyon, fogadása szerint meglátogatván velem együtt én is már
akkor odafel lakván, nemsokára hazájába jövő útjába Ausztriában, Bécsben
gutaütés miá csakhamar Istennek, szép szokásunk szerént való devotiók közben,
míg annyira eléré, lelkét megadá, holott is a római császár Leopoldus Ignatius
őfelsége beneficiumából igen tiszteségesen temetteték az Pater Franciskánusok
templomában, Bécsben. Mind ez üdő forgásai alatt sok változásait hazánknak
rendes írásban kibocsátott könyvek tanítják, az fejedelemség sok korban
változott; az töröknek nagy haragja Rákóczit tiltotta, Rhédei Ferencet akarta;
Barcsai succedált Rákóczi ellen haddal bejövén, sok romlásaival szegény
hazánknak utóljára Gyalunál csakugyan megnyomattatott az temérdek pogányságtól,
és sok vitézkedési után, maga is halálos sebbe esvén, Váradon halt meg. Barcsai
fejedelemségében megerősedék ugyan, de mi okokra nézve: másunnan tanulhatni ki,
az haza fiai megidegenedének tőle, az nagy elméjű, feljebb megemlített Kemény
Jánost kezdették fejedelemséggel kínálni, ki is kapván az alkalmatosságon s
talán keresvén is, dolgát annyira vitte, hogy azt el is nyerte, Barcsait pedig
illetlenül megölette, ő tudja, miért: az idők alatt édes atyám eltemetése után,
in Anno 1661 én is hazámba jöttem – az nagy emlékezetű vitéz gróf Zrínyi Miklós
szolgája lévén akkor –, csak házam szemlélésére, és ha mim a sok romlástól
maradt volna; holott is kevés házam s jószágim hamvát találtam, de
visszamenetelemet igen tilalmazza megemlített fejedelem, Kemény János őnagysága,
sőt udvarában főbejárói hivatalban állásomat kívánván parancsolá, melyet ha nem
cselekedném, édes atyám saccában adott summáig jószágim elfoglaltatná.
Engedelmeskednem kelle mások tanácsából, de nemsokára ez világ mostohaságát
magam szomorún tapasztalám, mivel a szegény Barcsai megöletése után fellobbant
és ellenünk gerjedt dühössége miá az pogány nemzetnek fejedelmestől hazánkból
ki kelle bujdosnunk az német császár birodalmába, Magyarországra; holott már az
előtti sok tractája után az római császár, Leopoldus Ignatius őfelsége,
leküldette ármádiáival az Szilágyban, Csigamező nevű falu
tájékán megegyezénk, és viszont tűzben-lángban füstelgő édes hazánk felé sok
szép magyar és német haddal fordulánk. Azalatt az hatalmas nemzet is vévén
eszében, hogy az keresztyénség Erdélyt még egészen az pogányságnak elnyelni
könnyen nem engednék, romlott hazánkban megmaradt kevés fő és nemesi rendeknek
sok romlási égetési s pusztítási után, egy kis jó reménységét mutatta, és
tatárországi rabságából nem sok időkkel azelőtt szabadult mostani kegyelmes
urunkat Segesvárról azvégett kívánta, s fejedelemségre emelte. Mi azalatt
Kemény Jánossal és az német generállal s az egész haddal Kolozsvár felé
jődögélünk vala. Kolozsvár tájékára érkezvén, megérzé a német keresztyén fejedelmet
már lenni Erdélyben, Kolosvárban, Szamosújvárban, Segesvárban, Kővárban
praesidiumokat helyeztetvén, maga mindnyájunk nagy szomorúságára csak
visszadobola, s meg is vála. 1662. esztendőben sok sollicitátiójára Kemény
János fejedelemnek, az német generál – már az derék pogányság mostani urunk
mellől elmenvén, csak kevés számú törökkel és mellette levő néhány fő és nemesi
rendekkel maradván – mellénk rendelé Zák nevű colonellust válogatott ezer vagy
kétezer némettel. Télre kelvén az idő, ezen colonellussal s maga szép fizetett
hadaival, megemlített urunkra, Apaffi Mihályra bejövénk, s Segesvárt őrá
szállánk. Azalatt Kucsuk Mehmet nevű basa ő segítségére beérkezvén, mi szállánk
Szőllöshez3 Szent Pál fordulása napján, holott véletlenül az új segítséggel együtt
Kucsuk bennünket megütvén, rendetlenül, noha sok kárával, de felgázola, s
megemlített Kemény fejedelem lóesése miá ott is vesze, s véle együtt nagy jó
reménységű vitéz ifjú Gyulai István is, főasztalnokja, nékem igen kedves,
meghitt barátom s szolgatársam, s magam is csak a Jóisten irgalmából sok
veszedelmes próbáim által szabadulék. Idő telve akkori jó kegyelmes, de igen
megszomorodott asszonyomtól, szolgaságom kötelessége mellől búcsúzván,
csakhamar a szegény anyám adott Kemény János pénzével adoptálának, s azután
nemsokára Szatmár vármegyei jószágomat Szinérváralját az özvegy
fejedelemasszony (Kemény Jánosné, Lónyai Anna) mostohafiával, Kemény Simon
urammal, elfoglalák hétezer-ötszázharminckét tallérokban, melynek is annak
utána sok ügyes-bajos dolgaim között a méltóságos öregbik gróf Csáki Istvánné
asszonyomnéném, gróf Perényi Krisztina asszony, ki az édes anyámmal, Veselényi
Katával anyával egyek voltak, atyafisága s Isten irgalma kiváltására segíte
több atyámfiaival is, mivel maradtunk az édes atyánktól, anyánktól négyen egy
testvérek, három leány s negyedik én, melynek nagyobbikát vette volt Hallerkői
Haller János uram, Kornis Katát, ezután való vagyok én, az másikat Kornis Annát
Peréni Prinyi Gábor, harmadikat nagyságos Peréni Prini Ferenc, Kornis
Krisztinát; egy időre az sok félelmes és boldogtalan időknek szélvésze s ide s
tova elhányatása után, Isten ismét összvehozván bennünket, mostani kegyelmes
urunk őnagysága fejedelemségében, úgymint Apafi Mihály urunknak idejében,
Erdélyben néhai Rátóti Gyulafi László özvegye, Balázsi Erzsébet elvétele után
(kivel egynéhány esztendőig élvén) megosztozánk, és minden kezemnél megmaradott
kevés, erdélyi birodalomban mostan keresztény kéznél levő jószágot egyesség
szerént az ő kezekbe bocsáték, úgyhogy engemet őkegyelmek is segéljenek a
feljebb denotált váraljai jószágocskám kiváltására, melyek leveleinkből
rendesen kilátszanak, és így legelsőbben jutottam Váralja kiváltásához. Annak
utána Isten segítségéből, őfelsége szorgalmatosságomat boldogítván, Fejér vármegyében
palosi portiómat ezerháromszáz tallérokon, holott jó kőházokat építtettem,
annak utána megint váltottam Jekét jószágostul Doboka vármegyén tallér:
háromezreken, Isten kegyelméből már bírdogálván, részemben jutott, ellenség
tüzitől megemésztetett házamat is építgetém s laktam. Ezalatt régi őseimtől
maradt három falut, noha akkor Szatmár vármegyeieket, de most Kővár vidékieket,
az többi között azokat is, úgymint Sárost, Bozontát, Felső-Misztótfalut,
melyeket ifjú Rákóczi törvénytelenül elfoglalt vala megemlített édes atyámtól,
de én is sok szép úri jószágunktól s édes eleink lakóhelyeitől, az hatalmas
nemzet miá megfosztatott lévén, úgy mint: Desznivárától kihez volt colonus
nyolcszáz, szabados harminc, gyalog háromszáztíz; Papmező, melyhez volt szolgáló
colonus ötszáz, szabados húsz, gyalog harminc; Belényes városában derék házunk,
ház s jobbágy több kétszáznál Váradon, jó házunk több százötven jobbágyoknál az
Mezőség felé, Szentmiklós nevű puszta hely colonus harminc vagy harmincöt, de
derék majorkodtató igen jó föld. Tudván mindezeket, ily nagy káraimat, mostani
kegyelmes urunk, Apafi Mihály uram, sok sollicitációmra, őnagysága mégis megadá
Bozontát és Sárost s megemlített ifjabb Rákóczi György fejedelem relictája is
Felső-Misztót falut, így már Isten jóvoltából mindhármat együtt most bírom.
Annak utána megint idővel Kalocsa, Paptelke, s Bölcs nevű portiókért és a
Szamoson túl, adék tallérok négyszáz; hasonlóképpen Szentbenedekhez való
faluért Lonkafalváért tallér hétszáz, az rufi jószágért Haller János urammal
tallér ötszáz, mely jószág felében egy akaratból ketten Topolcsán, az Maros
mellett építtettük az hámort. Mindezek így lévén Isten kegyelméből őseimről
maradt két ágról levő jószágocskámat nem fogyattam eddig, hanem édes atyám
sarcában elzálogosítottakat is visszavenni s szerzeni igyekeztem, sőt másunnan
is szaporodásával fáradoztam, azmint ugyan fennebb megírt kegyelmes urunk Apafi
Mihály uram idejében Libátont aquiráltam magam, annak utánna igaz
pénzemen mind az vérektől, s mind az fiscustól az korodi kis portiócskát
Küküllő vármegyében, hozzátartozó szentmártoni és balavásári portiókkal s
bácskamadarasi portiót is, holott most vettem Isten jóvoltából egy szőlőt
Marosszékben, Mezőmadarason is szép portiót, továbbra Isten mire segít, szent
felsége titkában van. Spes confisa Deo nunquam confusa recedit. Non vidi justum
a Deo derelictum neque semen eius querens panem4. Így mostan mindezeket Isten
kegyelmes gondviseléséből bírom, s ruinájokból építgetem, s mivel az két húgaim
Magyarországban laknak, azoknak is némely részeknek jutott portiókat pénzemen
megvettem. Feljebb említett elsőbb feleségem gyermektelenül mellőlem elhalván,
újabban Isten jóvoltából vöttem házastársul tekintetes Keresztszegi Gróf Csáky
István úr hajadon leányát, gróf Csáky Mária Klárát, kit és mivel édesanyja,
gróf Lónyai Margit meghalván, egynéhány esztendőkig Munkácson az néhai
méltóságos erdélyi fejedelem Rákóczi György uram ő relictája méltóságos Báthori
Zsófia özvegy fejedelemasszony ő tartott, s ugyanő adta meg is Munkács várában
in Anno 1665. II. augusti, s Isten ezzel a feleségemmel szép gyermekekkel álda
meg, kik éljenek nagy neve dicsőítésére s lelkek üdvösségére Ámen.
Így az én Istenem egynéhány idegen országokon, tengereken
járásom s egyéb fegyvereskedésem és ez időnek s világnak szerencsétlen
veszedelmes szélvésze után, gyermekségemtől fogvást való tapasztalható
gondviselése édes hazámban békével telepedésemet engedi, holott is jóllehet
édes említett eleim némely keresztviselésében volt elég részem, melyeket is
bővebben leírni most nem bátorságos, mert az régi magyar beszéd gyakorta
szokott teljesedni. (Mondj igazat, s betörik a fejed.) Verba iniqua
praevaluerunt super nos et impietatibus nostris tu probitiaberis5, az én
Istenemben való bizodalmam vigasztal engem, s benne vetett bizodalom meg nem
csal.
De hogy már előbbi írásom
szerént, feltött célomra jussak, és csekély elmém ez világnak ennyi változási
között még fogható politiájához szóljak, nem elmém mutogatásáért, hanem Isten
azkiket gyermekimben megtart, azoknak tanulásáért, ez világban minden állapotokat
és hivatalakat nagy állhatatlan és változás alá vettetettnek bátran merek
mondani, melyet az papok praedikálnak, az írások bizonyítanak, sőt reggeltől
fogvást estéig való dolgát nézd el cselédjének, s szemed előtt tapasztalod. De
hogy tovább menjek, és csak az mi világunkról s ámbár nem az régi monarchiákról
gondolkodjunk, lásd meg e kis hazánkban ifjú Rákóczi ideitől fogvást való
világot, az okos, tanult, már az vitézségben sokszori próbái után expertus
fejedelem mivolta kimenetelit; tekintse meg azt, mely alávaló nembül az ez haza
nagyrendű fiai eleiben emelt azoknak nagy szomorúságokra s külső
szomszédinknak, kik is az nemzeteket tudták, nevetségekre most hol vagynak?
csak ez húsz vagy huszonkét esztendők forgása alatt se hírek, se porok többnyire,
s azon becsületes hazafinak pedig, kiknek ez világ böcstelenséggel fizetett,
Istennek hála, akiknek megért idejekben, sok hazafiainak szomorú sóhajtozási
közben, lelkeket az ő teremtőjöknek meg kellett is adni, de mindazoknak Isten
szép maradékot helyekben hagyott. De én mindezeknek rendesb leírásokat hagyom
az nagyobb elméjű emberekre, nem is lévén bátorságos ad particularia leszállni,
hanem csak hagyom, akiket Isten közületek, édes maradékim, megtart, hogy ez
világ boldogtalan és állhatatlan voltát igen szemetek előtt viseljétek; azkiket
Isten uratokul és ez haza fejedelméül rendel, s ez haza közönségesen uralja, ti
is uraljátok, ha szintén mostohán mutatja is hozzátok magát; véteni semmiképpen
ne merészeljetek, mint Istentől előtökbe állított uratoknak, vagy jó, vagy
kemény hozzátok, mert ha Jóistennek nagy áldása, azt nagy hálaadással s gyakori
imádsággal Istennek köszönni méltó, ha kemény s hozzátok idegen, ti őket nem
adván reá, békességes tűréssel s Isten előtt nagy meghunyászkodással illik azt
is szenvedni, bizonyos jele lévén az, hogy valamennyi tartományoknak Isten
gonosz fejedelmeket ád, conditiójok megszegésére kicsiny bosszúságért
hanyatt-homlok áll, mellette levő hízelkedő alacsony s többire nemtelen nemből
állókat, az igaz úri nemből álló hazafiai elnyomattatásával, sőt azoknak
oppressiójával s jószágok elfosztásával, színes praetextusok alatt
megöletésekkel nagyra emel, de mind az ilyen s több szomorú látogatási közben
is Istennek igaz lelkiismeretet, úrhához, hazájához igaz kötelességet szükség
viselni, s lesz idő, hogy az igazság s békességnek szerető Istene nem hagyja az
őket szeretőket, s őérette ártatlanul szenvedőket, ez életben is megvigasztal,
s mihelyt látja az Isten elégséges voltát az látogatásnak, otthon mindjárt
mutatja az irgalom virágát. Vagynak s volnának erre sok példáink, kik megunván
az istentelen fejedelem guberniumát, nem akarták alázatossággal látogatását
viselni, hanem összetanácskozván sokak,
akarták rólok elfordítani az Isten(től) látogatásul adott gonosz urokat, de
magok Isten ellen való vétkekért nem elégedvén meg az büntetésnek idejével, még
magokat nagyobb veszedelembe ejtették; melytől az magunk nemzete is egészen
üres nem volt, mivel hogy tovább ne menjek, 1607. esztendőben Bátori Gábor
succedálván az erdélyi fejedelemségben, noha hazánk törvénye szerént ő is erős
hittel eleibe adatott conditióinak megtartására esküdt meg, s úgy választatott
az haza urának is, s az hazafiai is nemkülönben, ha ő conditióinak áll
praestálták neki homagiumokat, de mégis sem az maga letött hitéről meg nem
emlékezvén, sem az Istennek törvényeit előtte nem viselvén, sokképpen
conditióit megszegvén, az szegény hazafiai is sokképpen törvénytelenül
nyomorgattatván, felette istentelen dolgok cselekedetiben rendkívül való
fajtalanságokra fakadt, kinek istentelen cselekedetin megkeseredvén az
becsületes igaz úri és főrendű ágyból született rendek, akarták nyakokról a
megnevezett tyrannus fejedelmet letenni, de az felséges Isten ítéleti nem lévén
megelégedve, bűnekért nyakokra adott tyrannus fejedelem elvételével édes eleink
munkájokat nem boldogította, sőt azon tyrannus fejedelem büntetését engedte,
amint feljebb is írtam, noha ugyan őtet is istentelenségiben sokára nem
bocsátotta, hanem ez világon is gyalázatosan minden maradék nélkül ez föld színéről
tűztől kitörlette, ugyanis Váradon 1613. esztendőben 17. octobris, Velence nevű
várába, szokott feslett erkölcseit akarván űzni, egynéhány becsületes
megszomorított főrend által agyonvereték. Jóllehet annak utána succedálván
Bethlen Gábor, ki is sokakban előtte levő fejedelmeknek vétkes természetéhez
hasonló lévén, talán hogy ő is szabadosabban követhesse azt, mire a másik nem
érkezhetett, s hogy félelmet csináljon az ha hazafiai között azzal is,
megjegyzé azon szegény főrendeket méltó cselekedetekért, méltatlan kőszívvel
megsententiáztatván meg is öletett benne kettőt. Annak utána ugyan sok
dicséretes munkái is, igaz dolog, ez hazában voltak Bethlen Gábornak, melyekkel
egyéb vétkes cselekedeti hírét az emberi emlékezetben rész szerint nagyra és
dicséretesekké tötte; így innen is kitetszik, hogy Isten akaratja ellen nem
erőszakkal s okoskodással kell ellent vetni, hanem az alatta valóknak élete
megjobbításával, magok megalázásával, poenitentiatartással, Istenhez sűrű,
buzgó sóhajtással való fohászkodással kell az engeszteléshez nyúlni, és
könyörgeni, hogy ha őfelségének is úgy tetszik, kit-kit mentsen meg az tyrannus
büntető ostorozása szenvedésitől, amikor őfelségének tetszik, méltóztassék
aziránt végezni és áldásul mást mutatni; ezalatt senkinek, amennyiben lehet,
vétni nem kell, bosszúság illetést mind felső, hasonló s alacsonyabb renden
kerülnie igen kell, sőt akinek lehet, bűn nélkül szolgálni, kedveskedni
szükség, s minden ellenkező dolgot Istenért, mind őfelsége látogatását
békességes tűréssel az jó reménysége alatt szenvedni kell. Mivel pediglen
mindenkor szokott dolog az, hogy akármely nagy emberek s annál inkább
fejedelmek körül a szerencse igen belső s kedves embereket emel, s gyakorta
alacsony nembül is, de kivált az gyenge könnyen forduló elméjű fejedelmek
mellé, ha kiket ilyeket emel a szerencse, jó s veszedelmes tanácsi között
ítéletet nem tudván tenni, s emezek is tudván urok elméit, egynéhányan annyira
öszveszövik, -fonják dolgokat, hogy valamit akarnak, mindeneket urok hatalma
színe alatt magok kezekre hajtják nyereséges dolgokat, ha urokkal távolabb
valóknak pedig valamelyiknek ártatni akarnak, nagy titkos mesterséges szép
színek alatt, sok jó magok ígéretekkel, urokkal való szembenjutással, sőt magok
ajánlásával is magokévá csinálnak másokat addig, míg arra ujjokat s mérges
fullánkokat ki nem önthetik; annak utána pedig azon meghitt barátjokat még
hamarább igyekezik nyakkal vetni a veszedelembe; ha kiket pedig sajdítnak
urokhoz közelíteni s uroknak is ahhoz kedvét hajlani, annak nagy serényen áruló
hírét, dühös nevét urak előtt híven állítják, akarván ezt elhitetni, hogy több
híve náloknál nincsen, s nem éri elméjével az csekély elme, hogy nem az
őhozzája való hűség cselekedteti, mert az hűség, az igazság, hamisságot nem
kíván, de aki magát a máséból akarja hamis úton gazdagítani, más jámbor
embernek megromlása nélkül nem teheti, aki másét hamisan nemcsak kívánja, hanem
ugyan el is veszi mesterséges fogásokkal, ez merő hamisság, s nem hűség, de
mégis hogy magában elszánt dolognak nyertes végét érje, hűség színe alatt mást
hamisan veszedelembe ejt ez világ fia gyakorta. De ki győzné ez világ
mesterséges politikájit és csalárd mesterségét mind pennára venni? Amint azért
feljebb is írám: medio tutissimus ibis; igyezzetek mindennek szolgálni, senkinek
nem véteni, lelketek ismeretét tisztán tartani, máséra nem vágyódni, ha mikor
eljönnek is e világ tengere sirénusi veszedelmetekre, kedves hallású
gyönyörűséges szavak kibocsátásával ösztökélvén benneteket más jámbor emberek
megrontására, hazátok szabadsága bántására, egy kevés kedvességet nyújtván vagy
ígérvén, fületeket bedugjátok, vigyázzatok: azt, amit közönséges gyűlésekben
több becsületes haza rendei követnek, Isten segítségéből ti is minden jókban
kövessétek azokat, s ámbátor nyomorgatástok legyen is választott uratoktól s
mellette levő belső emberektől, tanálkozandnak is bátor, kik ezen igát le
akarnák tenni fejekről, de ha nem egész közönséges gyűlésben hozák, ti elsők
effélékben akármi biztatásra, ajánlásra se légyetek, noha nagy szép, helyes okokkal
szokták az ilyet állítani, mivel veszedelmes; és ha példákkal merészlenék élni,
igen közel való példát tudnék előhozni mind fejedelmek és ország között, mind
pedig belső és nagy emberek között, melynek ma is sokan vallják kárát. Hamikor
pedig efféle közönséges országgyűlése eleiben titok nélkül mégyen, az olyan
casus látni való, hogy Istennek az népen és hazán vagy áldása, vagy nagyobb
látogatására út nyittatik. Ekkor ti is az közből olyan állapotban magatokat
hazátoktól el nem vonhatjátok ugyan, de elsők úgy is ne legyetek, megtartván
azt, hogy: medium tenuere beati*; ha Istentől lészen, módot és utat mutat
Isten. Azért mindenekben, de kivált az olyan nagy dologban tiszta
lelkiesmérettel, böjtöléssel szabad Istentől maga dolgai igazgatására szent lelket
és mintegy tanácsot kérdeni, mely ha tökéletes szívből lészen, bizonnyal
csudálatos vezérlését Istennek ember magán tapasztalja, letevén minden
bosszúság űzést, maga haszonkeresését, mert noha szokták mondani, hogy quisque
suae fortunae faber est, de nem istentelen úton, mert ha látszik is ideig, de
nullum violentum durabile6. Annak felette szükség azt is igen előttetek
viselni, hogy ez világnak az ő megveszése igen gonosz politiát nemzett az
emberi társaság közé. Találkoznak néha olyan társaságok is, kik igen nagy
barátságosan, sok esküvésekkel sőt ajándékokkal s több szeretetnek jeleivel is
az ember mellé adják magokat, csak azért is, hogy titkos dolgokat s dolgait, az
természeti hajlandóságot kitanulhassák, s mihelyt azokat jól kitanulják,
rabjoknak tartják, és kevés bosszúságért igen ártalmas ellenséggé válik a nagy
barátság, mert noha az embernek, úgy látszik, hogy soha annak az meghitt
barátjának nem vét, sem az őneki, de az világ és a következendő s jövendő
dolgok még mit hozzanak magokkal, tudja csak a Jóisten, ember néha akaratja
ellen is vét, akármely meghitt barátjának, és néha pedig az kéntelenségből is
oly ügyet gördíthet ember eleibe a szerencse. Azért jobb valamely titkot, ha
szükség nem kénszerít a kimondásra, magánál tartani (meghitt szolgákról is így
gondolkodni illik), mert a szó csak addig emberé, míg ki nem mondja száján, de
ezentúl másé, mind magyarázása, mind elébb való adása. Megtartásra illő amaz
keresztyén poéta írása: Virtutem primam esse puta compescere linguam, proximus
ille deo est, qui scit ratione tacere7, mert ha szintén (azminthogy úgy is
illik), valakivel lehet tökéletes barátságot tartani az embernek, s mindezen
barátság sem hozza azt magával, hogy minden titkát ember kibeszélje, s másról
értettet is kimondja: sőt ha más nektek jelenti is titkát, sem bosszúságban,
sem egyéb akármi alkalmatosságban is nem illik az megjelentett barátja ellen
kijelenteni, feltevén azt, hogy ura s hazája ellen való dolgokat nem forgat,
mert az olyaténokra hütesek szoktak lenni minden haza fiai. Egyszóval mind
boldog s boldogtalan állapotjában embernek ez világ sokféle veszedelmes tőrei
között úgy kell járni, mint az mezítlábos ember az tövisek között. Rövideden
azt is illik előttetek viselni: Quod tibi non vis fieri, alteri ne feceris*.
Hogyha pediglen Isten benneteket vagy közületek valamelyiket megtartja, s jobb
szerencsével áldand meg, melyeket Istentől kívánok, s uratok előtt kedvességet
s hitelt találtok, azon is Istennek hálákat gyakor imádsággal adjatok, s azt
tökéletes és józan s tiszta élettel őrizzétek, mert soha senki oly kedves és
hiteles nem lehet, hogy néha gyűlölségre s megvettetésre ne jusson, s minél
hitelesb s kedvesebb ura előtt valaki, annál inkább támad ellene való s
igyekező társa, s az értékkel, jó szerencsével együtt nevelkedik s sokasodik
ellensége irigye s gonoszakarója: az poétaként: nulla fortuna sine invidia. De
mind az ilyen állapotban is, ha kitanulhatta is az gonoszakaró, annak elejét ne
bosszúsággal s más üldözéssel igyekezendő venni, hanem inkább illendő állapotjához
képest való becsületi megadással, békességes szenvedéssel, sőt ha lehet, még
azoknak is szolgálattal kell lenni s istenesen barátságos az valóságról
meginteni, okosan tartani is az olyaktól, s előttök meggondolt okkal beszélni,
s ha mikor lehet, mások előtt is gyakrabban, hogy ha oly dologban
vádaskodnék ellenetek, bizonyság mentségtekre lehessen. Így, mivel a
szerencsének kerék formájában gyakorta akik felfordulnak, nagy értékekkel, urak
előtt való belsőséggel, hitellel felruháztatnak, és viszont mindazok
aláfordulnak, s előbbi boldogságuk szomorú boldogtalansággá válik, s mind az út
mellé vetett borsó mindentül szaggattatik, így az boldogtalanságra jutott ember
magánál alábbvalóktól is megvettetik, s ellene törőknek, s ha kiknek az előtt
vétett, szájok nyílik. Valakiknek lehet azért felszolgálni, mikor módja van
embernek benne, kicsintől fogva nagyig mindeneket megbecsülni, kit-kit az ő
rendiben; azonba, ha miben vétnek is, elsőbben tisztességes intéssel, azután
meg ijesztéssel, ha ugyan az sem elég okos, ítélet szerént való megbüntetéssel,
az megbüntetés is pedig nem hirtelenséggel s maga megbúsulásában légyen
embernek, mert az olyat gyakrabban meg szokta bánni, hanem gondolkodás után. Az
illendő félelem szükség mindazáltal, hogy magát is mindenekkel szerettesse,
illik, mert akármi időben is, de boldogságban mégis válik az sok baráti s
jóakarói közül embernek vigasztalója s esetinek nem örülője, hanem sóhajtói
lésznek, s ha maga méltó okot esetire nem ád ember, néha előbbi boldog
állapotjára Isten és barátja felemelik. Valahol azért a szerencse, hidjed
bizonnyal, nem messze a szerencsétlenség is, s valamint, hogy nem megmaradandó
város ez nekünk, úgy bizonnyal nincs is megváltozhatatlan jó ez földön, sőt
mindenek változás alá vettettek. Ne ígérjen azért senki akármi boldog
állapotjában is magának állandóságot ez világban, mert mind az régi seculumok s
mind az mostani teli példákkal; nincs az ellen sem erő, sem tanács, sem kincs.
Ez állhatatlan világ sok veszedelmes tőrei közt, melyben
mind lelki, mind testiképpen sok veszedelemre vivő utak, különb-különb formában
való módok, az emberek megejtése után szüntelen ólálkodó testi-lelki ellenségei
munkáiban, az felséges Istennek szükség segítségét, tiszta, józon s tökéletes
életben buzgó gyakor imádságban kérni: mert sem voltak, sem lesznek oly mester
politikusok, kik magokat úgy tudják vezérelni megeséstől, hogy ne féljenek.
Istent híván pedig segítségül, s az ő szent felsége törvényit s az természet
reguláját, ki-ki maga előtt viselvén s dolgait aszerént igazgatván, kétségkívül
Szentlelke által úgy igazgatja s vezérli az őket félőket, hogy ha láttatik is
embernek dolga nem jól folyása mindenekben, mindazáltal mindazokat a felséges
Isten javára adja azon embernek, mivel ígérete is tartja ő szent felségének,
mert a Krisztus Jézus szentséges tanítása által, az mindennapi, előnkben adott
szent imádságban édes Atyánknak ígérte magát bizonyára minden keresztyén
lelkeknek. Azért valakik édes, teremtő Istenöknek, ez nagy Atyjoknak
parancsolatját s édes igéjét örömmel viselék, teljes bennök való bizodalmokban
meg nem csalatnak, s Szentlelke által úgy igazgattatnak, hogy ez világ sok
szélvész habjai között is megtartatnak, az örök életnek koronáját is elnyerik.
Ámen.
Azkiket azért, édes gyermekeim, Isten közületek megtart, ha
azt akarják, hogy régi jó emlékezetű előtök dicsérete s nevének megmocskolójuk
ne legyetek, és ez világ előtt is tisztességetek meglégyen, s csendes,
becsületes életetek, féljétek az Istent, az igaz római katolika vallásban
erősek legyetek, az felséges Isten törvényi betöltésére igyekezzetek, az isteni
szolgálatban szorgalmatosok legyetek, mindennémű dolgaitokat szorongatástokat a
felséges Istennek ajánlván, igyekezetetöket és munkátokat az Úrnak nevében
kezdjétek, így nyugodva lén minden ezt követő lélek, hogy tapasztalható
igazgatását, oltalmát, dolgaidban előmenetelt szemlátomást érezni fogsz, s
tapasztalsz magadon.
Továbbá pedig, édes maradékaim s nemzetim, ajánlak
mindnyájan benneteket az teljes Szentháromság egy bizony Úristen kegyes
gondviselése alá, és szent vezérlése alá, s megtestesült ige az Úr Jézus
Krisztus dicsőséges szent anyja patrociniuma alá, s minden szentek szent
esedezések oltalma alá. Éljetek, szaporodjatok az ő nagy neve dicséretére
lelketek idvességére.
1683. 12. April.
Szentbenedeki házamban Kornis de Ruska
*) Kornis Gáspár (1683) különleges helyet foglal el az
erdélyi memoárirodalom fejlődésében. Szemben hazája többi emlékírójával, ő nem
protestáns, hanem katolikus főúri család sarja, így Erdélyben a felekezeti
kisebbséghez tartozás egzisztenciális bizonytalanságot jelentett számára. Ősei
többször szembekerültek az erdélyi fejedelmek protestáns tanácsosaival, a
család több tagjának száműzetés vagy kivégzés lett a sorsa. Kornis művének
legfőbb célja az, hogy utódai számára az udvari életről a legszükségesebb
tudnivalókat írásba foglalja, s úgy vonja le a tanulságokat a családi
históriából, hogy az utókor megismerhesse belőle – a vallási kisebbségben való
kitartás ellenére is – a megmaradás módozatait.
A viszonylag rövid írásmű a mai olvasó számára a nehezebben
élvezhetők közé tartozik, főként bonyolult körmondatai, többszörösen összetett
mondatkígyói miatt. Úgy véljük, ennek ellenére helyet érdemel gyűjteményünkben,
egyrészt, mert egyetlen nyomtatott kiadása ma már alig hozzáférhető, másrészt
mert a barokk emlékirat jellegzetes példánya, kötetünk más darabjaitól elütő
szemléletű írása, moralizáló-elmélkedő részletei pedig Bethlen Miklós
emlékiratával rokonítják.
Kornis életével és művével a szakirodalom még alig
foglalkozott. Kiadása Makkai Sándortól való (Erdély öröksége IV. Bp. 1942). A
szövegben az íróra jellemző helyesírási sajátosságok közül néhányat (pl. „édes
atyám uram”) változatlanul hagytunk. Néhány helyen az eredeti szöveg szavai
olvashatatlanok, ilyenkor […] jelöli a kihagyást.
1) Kornis téved, amikor a Báthori Gábor elleni összeesküvés
szereplőit megnevezi: nem Kendi Sándor, hanem fia, Kendi István erdélyi
katolikus főúr vett abban részt, 1610-ben. A kudarc után elmenekült Erdélyből,
majd 1614-ben tért vissza, miután Bethlen Gábortól kegyelmet kapott
2) Nincs szerencse irigység nélkül.
3) Mert pápista, vagy az volt.
4) A török csapatok 1660. augusztus 28-án foglalták el
Váradot.
5) A nagyszőlősi csatáról van szó, ahol Kemény János elesett
1662-ben az Apafi Mihály seregével vívott harcban.
6) Az ellenséges szavak elhatalmasodtak fölöttünk, és a mi
gonoszságunkat te megbocsátod.
7) Gondolj arra, hogy a legnagyobb erény a nyelv
megfékezése, Istenhez az van közel, aki tud okosan hallgatni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése