2015. aug. 23.

Halázs Dezső: Álomlátás




(A korabeli helyesírás megtartásával!)

Ha visszatérek s buzgó áhitattal
Az isten háza magába fogad;
S lelkem az urnak elejébe szárnyal
Hozzá vivén hálás fohászomat:
Nem lesz-e majd az álomkép valóság,
Az imádságból nem lesz-e kacaj? –
Mit mond jövőmről, édes, a te jós szád?
Lesujt-e engem vagy megvigasztal?!

… Mi volt az álom a mit emlegettem?
Elmondom édes szóról szóra ím:
A szabadságnak csatáiba mentem
S győztünk a zsarnok szolga-hadain.
A háboru zajából visszatérten
Csöndes lakodban hűlt helyed lelém;
Meghökkenék a szörnyü sejteményen,
És elbódultan tova mentem én.

Imaházunknak orgonája zöngött,
Ugy meghatott a szentölt zöngemény;
Szivem nehéz lőn, arcom szinte égett
Az öntudatnak fájó érzetén:
Nem adtam hálát még a jó istennek
Ki a csatákat megosztá velünk;
És a magyar nép többé nem is szenved,
Szabaddá lőn – láncot nem csörgetünk!

Imaházunknak küszöbére léptem,
Az orgonának hangja néma lőn.
Kulcsolt kezekkel imába mélyedten
Jelen valék a gyászos esküvőn.
Szemem káprázott, - reszketett a föld is
Midőn szerelmi esküt esküvél;
Mert hát te voltál, oh nagy isten őrizz! –
És én – őrült levék ez eskünél…

És mit tevék? Oh mi iszonyu volt az!
Elővevém a rózsaszálakat –
Talán ezt is a mit most nékem nyujtasz –
És megzavartam vídám nászodat:
Röhögve mentem reszkető férjedhez
És rád mutatva ezt mondám neki:
„Hah, hah! te bolond, szeret téged ez?
Nem azt ragyogják csillagszemei!

Engem szeret! Azt mondják e virágok,
Sokszor kérdeztem értem nyelvöket…
Nézd, nézd, fejedre hull az égő átok…
Az isten átka! - - Ő engem követ!”
És megragadtam kezedet, vonálak,
A férj gúnyolt és vinni engedett, -
- Ám vége lőn e rémes álmodásnak
És visszanyertem eszméletemet…

De ha megtérek s buzgó áhitattal
Az isten-háza magába fogad
S lelkem az úrnak elejébe szárnyal
Hozzávivén hálás fohászomat:
Nem lesz-e majd az álomkép valóság
Imádságomból nem lesz-e kacaj?...
Mit mond jövőmről, édes, a te jós szád?
Nem felejtesz-e engem el hamar?!

Forrás: Szines könyv. Díszemlény. Számos magyar írónő s író közreműködésével szerkesztve és a  magyar írói segélyegylet alaptőkéje gyarapítására kiadta Khern Ede. Ajánlva mélt. gróf Miczky-Tarnóczy Malvina úrhölgynek. Malvina, a költőnő arcképével. Brassó, 1861.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése