2019. júl. 6.

Petőfi levelei – IX. Bajza Józsefhez




Pozsony, 1. Június. 1843.
(3)

         Mélyen tisztelt Tekintetes úr!

Örülnék, - ha sorsom jelenleg bármin is engedne örülnöm, - hogy forró tisztelemet kijelenthetem, annyival is inkább, minthogy Vachott Sándor Úr által van szerencséje levelemnek a Tekintetes úr kezeibe jutni. Oh az én sorsom! Mily szép reményekkel jöttem Pozsonyba, mily kilátásokkal, - és minden, minden oda! Fekete Gábor nem fogadott be társaságához, mert, midőn ide értem, már fölösleges számmal voltak tagjai; s így nem maradt egyéb hátra, mint irás által biztosítani itt maradhatásomat. És most igy vagyok: egész nap irom a Záborszky által szerkesztett országgyűlési tudósításokat, s a fizetés oly nyomorú, hogy elég megszereznem mindennapi kenyeremet. S a mellett szemem, mellem gyengűl; s e száraz foglalkozásnál a múzsa is kerűl. Ily körülmények közt örömest itt hagynám Pozsonyt, s szinésztársaságot keresnék, bármilyet, csak hogy időmet tökéletesen el ne vesztegessem; de igy, a mint vagyok, lehetetlen – koldús vagyok!

Meg fog a Tekintetes Úr bocsátani, hogy sorsom panaszlásával untatom; de nekem senkim sincs a világon, senkim, ki előtt bizalommal nyithatnám meg keblemet. – Itt küldök ismét néhány verset, azon kérelmem ujitásával: hogy velök a legnagyobb szigorral bánni méltóztassék; ha csak egy van is köztök jó, vagy egy sincs! Nyugtasson legalább az: hogy rosz munkával nem léptem a világ elé. Tekintetes Úr tanácsát, miszerint a népdalokat is mértékben írjam, követtem a „távolból”-lal; aligha sikerrel. – Lisznyayval közelebbről megismerkedtem. – Mind tens Vörösmarty urnak, mind a Tekintetes Urnak szives indulatába ajánlva magamat, vagyok

         A Tekintetes Urnak
                                                                           örök tisztelője
                                                                           Petőfi Sándor.

Forrás: Dr.Badics Ferencz: Petőfi levelei. Petőfi-Könyvtár XXIII. füzet. Bp., 1910.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése