2019. júl. 6.

Szentgyörgyi Elvira: Szendrey Julia. A költőnő.



PETŐFI múzsája, Petőfi felesége és Petőfi özvegye: ez a három jelző fordul elő legsűrűbben azokban az irodalomtörténeti tanulmányokban, vagy regényes életrajzokban, amelyek eddig Szendrey Julia életével foglalkoztak. Kevés kivételtől eltekintve, Julia csak mellékalak ezekben, szerény csillagocska a Petőfi-kultusz naprendszerében. Pedig Szendrey Julia megérdemli, hogy a lánglelkű poéta életében betöltött szerepétől függetlenül is foglalkozzék vele az irodalomtörténet. Hiszen költő volt… Nem a szerelmes és szenvedélyes Petőfi forró lírájától fellelkesülve fogott tollat a kezébe, nem a halálában mártírrá magasztosult férj emlékének hatása alatt faragott verseket. Irt, mert ellenállhatatlan belső kényszer hajtotta és mert egész életén keresztül lelkében hordozta azt a rejtelmes és megmagyarázhatatlan szikrát, amely a művészt az embertől megkülönbözteti. Költővé kellett lennie: költővé avatták hajlamai, tehetsége és élményektől súlyos, rövidre szabott élete.

Juliáról majdnem mindegyik életrajzírója egybehangzóan állapítja meg, hogy rejtélyes és bonyolult lelkű teremtés volt, akinek a legfurcsább ellentétekből összerakott jellemét senki sem tudta megmagyarázni. Ennek a megállapításnak a hitelét azonban erősen lerontja az a körülmény, hogy ezek az ismertetések csak akkor vesznek tudomást Juliáról és csak akkor kezdenek vele foglalkozni, amikor Petőfi életében megjelenik. Már pedig ahhoz, hogy egy tizenkilenc éves felnőtt leány szertelenségekre hajló vérmérsékletét megértsük és állandó kedélyhullámzását, előbb meg kell ismerni gyermekkorát is.

Édesapja: Szendrey Ignác, még keszthelyi dák korában ismerkedett meg az ottani Gálovics-család egyetlen gyermekével, Annával. Tanulmányai elvégzése után feleségül vette a feltűnő szépségű leányt s a Károli grófok szolgálatába lépett. Nemesi származása és a Georgikon diplomája jó ajánlólevél volt gazdái szemében, csakhamar a grófi uradalmak központi jószágkormányzója lett és a szatmármegyei Erdődről irányította a Károlyi birtokok gazdasági életét. A történelmi nevezetességű, ódon erdődi várkastélyban rendezte be otthonát s felesége itt hozta világra első gyermeküket: Gyulát. Csendes, nyugalmas életet éltek; Szendrey családjának és munkájának szentelte minden idejét s évente legfeljebb egyszer mozdult ki hazulról: Karácsony táján, amikor feleségével együtt meglátogatta a keszthelyi atyafiságot. Egyik ilyen látogatás alatt, 1828 december 29-én, született Julia.

Körülbelül öt-hat esztendővel később – erre vonatkozólag nem maradtak fenn megbízható adatok – megszületett a harmadik gyermek: Marika. Az amúgy is törékeny, gyenge szervezetű Szendreynét nagyon megviselte ez az esemény. Betegeskedni kezdett, idegei leromlottak, búskomorság vett erőt rajta, ingerült és szeszélyes lett. Az egyszerű falusi környezetben nevelkedett, naphosszat erdőn-mezőn, földeken járó, erős és egészséges Szendrey pedig nem tudta megérteni a feleségét. A család békéje és nyugalma kezdett megbomlani. Szendrey úgy bánt az asszonyával, mint egy „vézna és finnyás városi kisasszonykával”, az viszont szemérehányta az urának, hogy „nyers, konok és zabolátlan”. És kettőjük között rémülten vergődött az időközben felcseperedett két nagyobbik gyermek.

Julia már kilenc esztendős volt, amikor Szendrey végre belátta, hogy az otthoni levegő megmérgezi az eleveneszű és minden iránt fogékony gyermekek lelkét, tehát legokosabb, ha – legalább a két nagyobbat – eltávolítja hazulról. Igy történt, hogy Gyulát a keszthelyi rokonok vették magukhoz, Julia pedig Pestre került, a Lejtey-féle leánynevelő intézetbe, ahol majdnem nyolc évet töltött idegen környezetben.

Az intézeti élet azonban mindössze azt eredményezte, hogy még jobban összekuszálta a serdülő gyermek képzelet- és érzésvilágát. Apjától örökölt makacsságát és dacos büszkeségét nem törte meg eléggé az iskolai fegyelem, csupán zárkózottá és hallgataggá merevedett. Az anyja betegágya mellett vérébe ivódott lobbanékonyságot, türelmetlenséget és hirtelen kétségbeesésre való hajlamot helytelenül ellensúlyozták az inkább erőszakkal, mint szép szóval belenevelt szerénység és önfeláldozó készség: viselkedése bizonytalan és kiszámíthatatlan lett. Az előkelő családok gyermekei számára kötelező olvasmányok, nyelv- és zongoraleckék, valamint a vele egyidős leányok társasága álmodozóvá, rajongóvá tették. Amikor 1844 tavaszán, 16 éves korában, otthagyta az intézetet: akkor már mint valóban szövevényes jellemű, érthetetlen gondolkodású és különös magatartású eladóleányként tért vissza az erdődi kastélyba.

Távolléte alatt még jobban elmérgesedett a viszony apja és anyja között, egy-egy zajosabb perpatvar után a szülők azzal fenyegették egymást, hogy elválnak s az ilyen csete-paték úgyszólván napirenden voltak. Julia lelkét tökéletesen és végérvényesen felkavarták a minduntalan megismétlődő csúnya jelenetek, amelyekben hiába igyekezett a békítő, közvetít szerepét játszani, sem anyja, sem apja nem értették meg, elutasították. Mindegyik azt kívánta tőle, hogy neki fogja pártját – a másik ellen. A helyzet tűrhetetlennek és reménytelennek látszott. Gyula még tanulmányait végezte, Marika pedig időközben szintén intézetbe került: Julia egyedül és kétségbeesetten lézengett a feldúlt otthonban. Menekülni szeretett volna és egyre gyakrabban gondolt a halálra. Öntudatában már csírázott későbbi hangulatainak és költészetének uralkodó jellemvonása: az életunalom…

Ebben az időben ismerkedett meg a Károlyi grófok nagykárolyi jószágigazgatójának leányával: Térey Marival. Az örökké hancurozó, nevető, életvidám, fiatal leány barátsága új világot nyitott meg Julia életében. Mari becézett és körülrajongott kedvence volt a környék úri házainak: bejáratos minden társaságba, kapható minden szórakozásra és bennfentes a nagyvilági élet rejtelmeiben. Szeretetreméltó, nyájas modorával és ezernyi apró kedveskedésével egy-kettőre meghódította Juliát. És az önmagával is meghasonlott lélek szívesen nyílt meg az új barátnő előtt: csakhamar gyengéd, hűséges jópajtásokká váltak. Mari mindenüvé magával vitte Juliát: együtt jártak színházba, hangversenyekre és kirándulásokra, együtt táncolták végig a bálokat és együtt fogadták a megye aranyifjúságának udvarlását. Juliának tetszett ez a könnyű és mulatságos időtöltés, egyszerre tele lett életkedvvel és szenvedélyesen vetette bele magát az eddig ismeretlen örömök kábító, színes forgatagába. Volt már hová menekülni az erdődi kastély szobáiból…

Egyre újabb és újabb élmények rohanták meg. Otthon néha unalmában kezébe vette a Regélő Pesti Divatlapot, vagy az intézetből magával hozott német és angol romantikus regények egy-egy foszladoz példányát, de nem volt türelme olvasni, nem érdekelték Wilhelm Meister hosszadalmasan leírt kalandjai, vagy Ivanhoe érzelgős históriái. Mari rávezette, hogy újabb irodalom is van s ettől kezdve mohón falta Beranger verseit, Lamartine, Michelet és George Sand könyveit, a hirtelen virágjába szökkenő magyar költészet remekeit: Vörösmarty borongó és Petőfi izzó líráját. Mari környezetében művelt és érdekes fiatalemberekkel akadt össze, akik nemcsak unalmas és elcsépelt bókokat mondtak, hanem okosan és sokat tudtak beszélni művészetről, társadalomról, egy közelgő világrend előszeléről és új szellemi áramlatokról. Julia habzsolta az új benyomásokat, az idő szárnyakat kapott, röpültek a hónapok.

Maga sem vette észre: hogyan, mikor?... lassan erjedni kezdett öntudatában minden, amit régi emlékként rejtegetett, vagy új ismeretként összeszedett. Érzések és gondolatok kavarogtak benne s ösztöne azt súgta, hogy ezeket közölni kellene valakivel. Természetesen megint Térey Mari volt az, aki segítségére sietett. Ha együtt voltak: élőszóval, ha nem találkozhattak: levélben… biztatta, ösztökélte, hogy legyen hozzá bizalommal, írjon neki minél gyakrabban és mondjon el mindent, amit érez, gondol. Így indult meg a két barátnő között a levelezés. Julia oldalakra terjedő leveleket küldözgetett Marinak; érezte, hogy gondolatainak közlése után megkönnyebbül és – megismerte az írás gyönyörűségét…

Ezekből a levelekből már kicsendül a lassan költővé érlelődő Julia képzeletgazdagsága, stílusérzéke és íráskészsége. Csak egy véletlen esemény hiányzott, hogy a magánjellegű levelezésnél magasabbrendű kifejezési formát találjon művészi megnyilatkozásainak. Ez a véletlen sem késett sokáig. 1845 telén Térey Mari beleszeretett egy fiatal zongoraművészbe, aki később  idősebb ábrányi Kornél néven vonult be a magyar zenetörténelembe. Mari számára megszűnt a világ, szerelmén kívül senkivel és semmivel nem törődött és barátnők között egyidőre megszakadt a levélváltás. Julia egyedül maradt, nem volt, akinek írogasson, tehát írt magának. 1846 februárjában megszületett leánykori naplójának első oldala.

Ebben a naplóban hiába keresné valaki a napi események, vagy a hozzájuk fűződő benyomások és hangulatok ismertetését. Julia sorozatos feljegyzéseit nem szabad a szó köznapi értelmében vett naplónak tekinteni. Csupán elmélkedések ezek, amelyeknek egyelőre nincs más céljuk, mint összegyűjteni egy fiatal leány gondolatait a szívében bujkáló érzésekről és az eszébe ötlő fogalmakról. Nincs bennük tartalom, szerkezet és összefüggés: lényegük a költői forma. Első szárnypróbálgatásai a napfényre kívánkozó tehetségnek. És ennek a szárnypróbálgatásnak idején robbant bele életébe a szerelem: megérkezett Petőfi. Julia belekerült egy ország érdeklődésének középpontjába, hogy ettől kezdve minden lépését, minden percét és minden cselekedetét figyelemmel kísérjék, számon kérjék. Szendrey Julia átadta helyét Petőfi Juliskájának…

És ezzel talán be is lehetne fejezni Julia életrajzát – hiszen további sorsa már mindenki előtt ismeretes -, ha a róla szóló írásoknak nem volna meg az a túlságosan szembeötlő fogyatékosságuk, hogy nem látják meg a fától az erdőt, nem veszik észre Petőfi Sándornéban, a költő feleségében – Szendrey Juliát, a költőnőt. Pedig, akik mindenáron meg akarták érteni emberi lényének szövevényeit, azok éppen művészi megnyilatkozásain át férkőzhettek volna legközelebb ennek a sokrétű és érdekes asszonyi léleknek titkos redőihez. Kissé merészen hangzik ez a megállapítás, de igaz: ha költészetének több figyelmet szentelnek, mint magánélete szomorú hétköznapjainak, Juliából sohasem lett volna egy posthumus irodalmi per hősnője… Hiszen verseiből és prózai munkáiból maradéktalanul visszatükröz6ődik hányatott életének minden kis öröme és sok súlyos tragikuma.

Első nyomtatásban megjelent munkája tulajdonképpen naplótöredék, amelyet még a koltói mézeshetek alatt írt. Petőfi annyira jónak találta, hogy lemásolta és elküldte Jókainak, aki az Életképek 1847 december ötödiki számában, „Ábránd” címmel közölte is. Íme néhány sor belőle:

… Hát te mi vagy tulajdonkép, te óhajtott esdekelt vendég, te ezer alakú tünemény, kit örömnek nevezünk? Máskép jelensz te meg a gyermeknek, máskép az ifjú aranyálmaiban és másképen az agg hanyatló napjaiban… Gyermekkoromban az volt az örömöm, ha elfoghattam a tarka pillangót, melynek bírására kis szívem egész hevével vágytam; vagy ha kis fürge madárkát, vagy piros bábot hoztak s én azokat ajkaimhoz nyomva, kitörő kedvemben táncoltam velük fel és alá; ez volt akkor az öröm! Később… hogy más kort értem el, nem tudtam: e kornak örömét hol találhatom fel. Azt gondoltam, örökre elvesztettem előlem és bár nem voltam boldogtalan, de szívemet kipótolhatatlan űr kínozta és nyugtalan sóvárgás kényszerített elfutott örömeimet keresni. Megkaptam, de ködképe szüntelen eloszlott, amint szívemhez szorítottam. Újra feltűnt… újra csalt maga után… Bekalandoztam képzeletemmel eget, földet és ismét öröm nélkül, ismét egyedül álltam. Belévetettem magam a szórakozások csillámló tengerébe, de csolnakom rajta cél helyett örvény felé rohant. Fölkerestem a dicsőség égig nyúló oszlopát; reményeim, mint eleven zöld repkénykarok fonódtak körülötte és futottak föl legmagasabb pontjáig: de csakhamar fonnyadtan, száraz levelekkel foszlottak le róla, mert ott sem volt az, amit kerestem. Sok vágy, sok csalódás után értem el a díjat fáradatlan küzdéseimért: sorsom megáldott boldog szerelemmel, ez állandó örömök egyetlen, kifogyhatatlan forrásával…”

Az „Ábránd”-nak olyan sikere kerekedett, hogy egy héttel később az Ungar című pesti német lap is közölte fordításban. Petőfi büszke volt, lelkesen biztatta feleségét, hogy írjon tovább. És Julia boldogan engedelmeskedett: szaporán készült asszonykori naplója és néhány önállóan megjelent prózai írása, a „Halhatatlanság…”, a „Testvéri szózat Magyarország hölgyeihez!..” és az „Erdődi napló…”

És ekkor jött a tragédia: Petőfi eltűnt a fehéregyházi mezőn… Juliában minden összeomlott. Először nem hitte el, hogy nincs többé ura. Tébolyodott aggyal, összetépett idegekkel várta, kereste. Azután –tíz nap híjján egy év múlva – férjhez ment Horváth Árpádhoz… Húsz éves volt – és a Végzetet nem lehetett megállítani..

Közel öt esztendőn át nem nyúlt tollhoz. Csak egy alkalomal – közvetlenül a második házasságát követő napokban – írt két kis elbeszélést, egyiket „A huszár bosszúja”, a másikat „Kórházi jelebnet” címmel. Mindkettő a Pesti Naplóban jelent meg, Petőfi Julia aláírással. 1854-ben kezdett újra dolgozni. tovább folytatta naplószerű feljegyzéseit, amelyekből „Töredékek és Tűnődések” cím alatt maradt fenn néhány kézirat és ugyanabban az esztendőben írta meg első versét is. Valóságos költői hitvallás ez, egy utat tévesztett lélek kétségbeesett felfohászkodása sötét és reménytelen életének egyetlen értelméhez: a költészethez. A költemény ezzel az invokációval kezdődik:

Ó költészet, fogadj be templomodba
Fogadj be engem papjaid közé
Hisz Istenséged senki úgy nem vallá. –
Senki, miként én, úgy nem érezé.

Gyermekkoromban, öntudatlanul bár,
Igéidet rebegték ajkaim,
Sejtvén, hogy egykor te lész csillagom majd
Az élet sötét, kétes utain.

Majd így folytatja:

Csak egy maradt – egy szent kép birtokomban, -
Feldúlt házam oltárképe volt;
Tekintetem föl a magasba hívá,
Míg térdem le a porba roskadott.

A vakmerő kéz, mely letépni nyúlt fel,
Imádkozásra fonta ujjait;
Nehéz sóhaj szállt fohászkodva hozzá
Az ajkakról, mely már káromlásra nyílt.

Te képed volt ez, ó költészet! – képed, -
Az egyetlen kincs, mely enyim maradt,
Mely hajnalt küldött hosszú éjszakámra,
Vetvén reám egy fényes sugarat.

Ó ne vond vissza e sugárt lelkemtől, -
Mint égető nap áradjon reám;
Ha bár fényedben, ó én istenségem,
Foszló harmatcsepp leszek csupán!

1856 tavaszán meghalt Viola nevű kislánya. Mindössze néhány hónapot élt és születése percétől kezdve súlyos beteg volt. A kis Viola halála után írta ezt a verset:

NE HIGYJ NEKEM.

Ne higyj nekem, ha mosolygok,
Álarc ez csak arcomon,
Mit felöltök, ha a valót
Eltakarni akarom.

Ne higyj nekem, ha dallásra
Látod nyílni ajkamat,
Gondolatot föd e dal, mit
Kimondanom nem szabad.

Ne higyj nekem, hogyha hallasz
Fölkacagni engemet,
Megsiratnál, hogyha látnád,
Egy ily percben lelkemet.

Valamennyi verse közül, amelyekben gyermekeivel foglakozik, legszebb a „Három rózsabimbó”. 1857-ben írta, Árpád fia második születésnapján. Terjedelme miatt csak a bevezetést idézzük:

Három rózsabimbó az én boldogságom,
Három rózsabimbó életem, világom!
El van osztva köztük három felé lelkem,
És mégis mindegyik bírja azt egészen.
Nem tudom kívülök terem-e több virág,
Mit látni öröm, illetni boldogság?
Szemem nem is keres, nem is látna meg mást:
Hisz bennök találtam felesést, kárpótlást!
Szívemből fakadtak, szívem a gyökerök;
Együtt hervadnék el, együtt halnék velök;
Hadd boruljak rájok, - merengjek el rajtok,
S eltelve örömmel, hadd beszéljek rólok.

Három év múlva, 1860-ban, utoljára adott hangot az édesanya boldog érzésének. Nyolchónapos kislányának, Ilonkának írta a következő gyönyörű sorokat:

BÖLCSŐ MELLETT.

Mondják: iszonytató vihar dúl:
Mennydörgés, villám oda kinn,
Hogy a felhők, mint sötét árnyak
Nyargalnak a szél szárnyain…
Csöndes szobám egyik zugában
Én egy kis bölcsőt ringatok,
Szívem májusnak verőfénye,
Viharról én mit sem tudok!

Mondják: két ellenséges tábor
Egymással véres harcra kelt,
S nem hallani mást a világon
Mint csatazajt, fegyverzörejt…
Csöndes szobám egyik zugában
Én egy kis bölcsőt ringatok,
Szívem a béke olajága,
Csatákról én mit sem tudok!

Mondják: gyűlölség és gonoszság
S bűnök tanyája ez a föld,
Hogy szerelem, barátság: álarc,
Mit az önzés magára ölt…
Csöndes szobám egyik zugában
Én egy kis bölcsőt ringatok,
Szívem a szeretet oltára,
Gyűlölségről mit sem tudok!

Szentély e hely, sarut leoldva
Lépek csak által küszöbén,
S e bölcső mellett, mint oltárnál
Szent áhítattal állok én:
Feledve minden e világon,
Míg e kis bölcsőt ringatom,
Míg égi dalként gyermekemnek
Halk pihegését hallgatom.

1863-ban már oly súlyos beteg volt, hogy néha hosszú hetekig nem kelt ki ágyából. Szervezetét megtörte a halálos kór, elgyengült, évtizedeket öregedett. Harmincöt éves volt… szomorú, lemondó versben vett búcsút ifjúságától. Ezt a versét így végzi:

Ez ősz hajszálak barna fürteim közt,
Miként hópelyhek téli föld felett,
Hadd sürűdjenek! rég megilletik már
Pihenni vágyó fáradt fejemet…

A kikeletnek, nyárnak elteltével,
Hervadni látjuk a természetet,
Melyet az ősznek múló perce
Téli sírjához közelebb vezet…

S én üdvözöllek, ó ősz, üdvözöllek,
Rég várt vendégem vagy te énnekem,
TE az6 enyészet, mulandóság képe,
Hadd elaludnom csendes kebleden!

A rák kíméletlenül gyilkolta testét, a létezés már csak fájdalmat okozott neki. Vágyott a halál után… 1864 Mindenszentek napján ebben a mélységesen megrendítő versben adott kifejezést érzéseinek:

HALOTTAK ESTÉJÉN.

Ti boldogok ott künn a temetőben,
Kik alusszátok örök éjetek;
S én boldogtalan, szánalomra méltó,
Hogy köztetek még most sem lehetek!

Ó, mert el nem fogy az inségnek árja,
S az üldöző sors sohasem pihen,
Egyik csapása a másikat éri,
S ki tudja mennyit bír még el szívem.

Ha le nem vérzett, nem szakadt meg eddig,
Mi van  még hátra, mi fog jönni még?
Mi lesz, s milyen lesz az az utolsó csepp,
Mikor megtörve így szól majd: elég!

Ti boldogok ott künn a temetőben,
Kik már nyugosztok, kiszenvedtetek;
S én boldogtalan szánalomra méltó,
Mikor leszek már én is köztetek?...

Még sokáig kellett várnia. Még sok szenvedés és megaláztatás jutott osztályrészéül, mire a halál bekopogtatott szobája ajtaján. Férje, gyermekei, rokonai nélkül, mindenkitől elhagyatva feküdt halálos ágyán, amikor megírta hattyúdalát, költészetért rajongó lelkének utolsó, művészi fellobbanását:

AZ EST.

Hagyj, gyermekem, hagyd folytatni utam,
A hideg est már közeleg,
A napnak nemsokára vége,
S én majd csak ott lenn pihenek…

Dalaid mért dalolni nékem?
E hangokat nem értem én…
Miről beszéltél, szerelemről?
E szót én rég elfeledém…

Emlékezvén rég mult időkre,
Azt hiszem, édes szó lehet;
De most folytatnom kell az utat,
Mely mindenkit haza vezet…

Az én utam már lefelé tart,
Fáradt lábam alig viszem…
A régi tűz kiégett immár,
Óránkint inkább érezem..

Néhány nappal később, 1868 szeptember 6-ánmeghalt. Nyolcadikán temették, Petőfivel való megismerkedése és esküvője évfordulóján. Még nem volt negyven éves…

Ibsen szerint: „… Irni annyit tesz, mint ítélőszéket tartani önmagunk felett…” Szendrey Julia talán nem ismerte ezt az axiómát, de amikor írt, ösztönösen követte művészi lelkiismerete szavát: ítélőszéket tartott maga felett. Bírálóinak tehát nem lehet más feladata, minthogy kijelöljék helyét a magyar irodalom maradandó értékeinek sorában…

Forrás: Napkelet 16. évf. 3. sz. 175-182. l.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése