Sok
szó esett nálunk is, külföldön is az utóbbi évtizedekben a vallásos költészet
ismérveiről, jellegéről, jövőjéről. papköltőink munkásságát irodalmi
fejlődésünk során mindig is megkülönböztetett figyelem kísérte. Időszerű
útmutatásként s nem porlepte leletként mutatjuk most be Arany Jánosnak, egyik
legkiválóbb költőnek s legbiztosabb ítéletű esztétánknak rövid ismertetését „Kemenes költeményei”-ről. A költemények
szerzője, Csecsinovics Ferenc (1829-1905)
Vas megyei parasztcsaládból született, részt vett a szabadságharcban, majd a
veszprémi egyházmegye papja lett, s a kanonokságig vitte. 1860-ban, midőn
Kemenes álnéven kiadott első kötetéről Arany kritikáját készítette, még alig
néhány verse jelent meg, többnyire divatlapokban; ezért mondja Arany új,
kevéssé ismert szerzőnek. Élete végéig verselt, Isten és az ember című gyűjteményes kötetét 1901-ben adták ki (I-II.),
Vegyes költeményei-vel együtt,
Veszprémben.
A
vallásos költészetnek a múlt század középi évtizedek nemigen kedveztek. A
reformkor irodalmi harcaiban még tevékenyen részt vállaló pap-költők, mint
Czuczor Gergely, Sulyánszky Antal, Tárkányi Béla stb. vagy sorra elhallgattak,
vagy nem élték túl a szabadságharcot követő esztendőket. A megmaradtakat az
ünnepi retorika és az erkölcsi tanítások verses parafrázisa jellemezte. Arany
ismertetése lőtt Kemenesnek egyik legjobban sikerült, kései költeményét
másoljuk ide, az „Isten és az ember”
kötet második feléből:
Kinyilatkoztatás
Az ember itt csak téveleg…
A bölcs is oktalan gyerek:
Ma ez, utána más a rendszer,
Úgy változik, mint a divat:
Egyik tagadja, mit a másik állít,
s marad, mi volt:magának rejtelem.
Vad forgatagban sürr és forr nemünk,
Sűrű sötétség örvényzik körötte
Megfoghatatlan titkú mélységek fölött:
S hiába töri, marja az eszét,
Ki nem találja: honnan származánk?
Mi ez a létel és hová megyünk?
Reszketve s mélyen elborulva
Áll a tudás e nagy kérdés előtt,
s nem tud felelni rája…
Mi lenne, mi, e forrongó világból,
Ha e siket és őrjöngő zavarban
A vélemények szörnyű zavarában,
A te szavad nem hallanék, örök Jó!
**
Arany János: Kemenes
költeményei* (Pest, Werfer, 1860)
A
még kevéssé ismert író, aki ez álnév alatt egy jókora kötet (409 l.)
versgyűjteménnyel lép föl, azon a kath. egyház kebeléből legújabb időben
fejlett költőiskolához tartozik, mely feladatául tűzte, profan dolgoktól elfordulva,
majdnem kizárólag vallásos érzelmeket zöngeni. S ez ellen a műbírálatnak semmi
szava. A vallási költészet, mely a földi ember legszentebb, legmagasztosabb
érzelmeit öleli át, nemcsak nincs kirekesztve a szépnek birodalmából, sőt, a
legfönségesebb, mi után költő törekedhetik. Dante, Milton koszorúi méltók a
pályafutásra. De szükség, hogy e faja a költészetnek megtartsa saját jellemét.
A stíl, melyben Istennek egyháza épül, nem kölcsönözheti el sem a színház
csillogó díszítményeit, sem a vásári bódék ri8kító tarkaságát. Egyszerű komoly
fönnség illik ahhoz. Mi a közelebbi évek vallásos költeményein, amennyiben ezeket
ismerjük, nem találjuk ez egyszerű komoly fönnséget. Többnyire képhajhászatban
fulladnak el. Nem akarván a tekintetben elmaradni a világi költészet
cifraságaitól, kivetkőztetik jelleméből a szót, mely Istenhez ömleng. Midőn
Istenről, angyalról stb. szólnak, anthropomorphosisuk a túlságba megy. S hol a
fönnségét el nem érik: dagály, amit kapunk. A népi hang, melyet olykor
fölvesznek, nem egyszer bántóan vegyül a költemény emelkedettebb hangjai közé.
Ritkán adnak egészet: a költemény vége ott van és azért van, hol és mert nincs
mit olvasni tovább. Különben akár folytatni, akár néhány versszakkal előbb
félbeszakítni mindegy vala.
Jelen
kötet is a föntebbi észrevételek alá esik. Ifjú hév lelkesedés a legszentebb iránt;
csapongó képzelet, mely korlátról tudni sem akar, habár ez a művészet korlátja
volna is; gyakran túláradó erőtelj, de néha lennmaradt erőlködés; merész
rohanás a célnak, de sokszor mellett el, a végtelen űrbe; sok és kevés
egyszersmind: ím ez, amit róla, általában, mondhatunk. A jegecülés időszaka,
mikor minden költemény külön-külön határozott idomot nyer, úgy látszik, még nem
állott be. „Ne szóljatok még énekembe”, mondja maga is sok önbizalommal írt
utolsó versében és mi várunk. De nem tehetők, hogy oda ne mutassunk a
veszélyre, mely a hitköltészet egyszerűségét napjainkban fenyegeti.
*)
Szépirodalmi figyelő, 1860.
Forrás:
Vigilia 46. évf. 5. sz. 1981. május
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése