„Olyan szép ez a kis haza…”
- - - - - -
„Szép az egész és egésze enyém is
s minden részében egésze kitárul,
s mégis neked vall szerelmet, Tiszántúl.”
(Bóka L.: Ó, Tiszatáj…)
Siklottál-e korcsolyádon orcacserző fagyos
szélben a Tisza tükrös jegén úgy, hogy sálad búcsúzó szándékkal hátul lobogva
integessen utánad? Kóboroltál-e kora tavasszal a Tisza menti füzesekben félig
részegen az ifjúságtól és a barkát bontó füzek, a rügyet fakasztó sudár nyárfák
mézes illatától?
Vagy álltál-e már a sáros töltésen
csuromvizesen, kemény harcban a tavaszi vizektől megáradt, medrében nem férő
folyóval, amikor az őrök lámpái villogtak csupán, mint fel-feltűnő apró Szent
János-bogarak a keréknyikorgástól, sulykok koppanásától, fáradt férfiak rekedt
kiáltozásától hangos éjszakában? Gyönyörködtél-e a rizsföldek zöldjében a
Jászkunság egykor csak sziksót virágzó talaján, amelybe a Tisza vize adja most
az életet?
Gondoltál-e arra, mikor a simán suhanó
hajó hátán állva elnézted a parti fecskék csapongó játékát, vagy amikor
horgászbotod mellett ülve délre húzó vadlibák hangját hallgattad, hogy egy
évezred óta mennyi magyar vér olvadt bele legmagyarabb folyónk bölcsen ballagó
hullámaiba?
Ha igen, akkor megérted, miért lett e
folyó népünk dalformáló lelkének, érzéseit és vágyait dalban feloldó
képzeletének egyik ihletőjévé, miért tudta annyi nagy költőnket a Tisza és
a Tiszatáj szépségének megéneklésére ösztönözni.
Se szeri, se száma azoknak a
népdaloknak, amelyekben az érzelem kifejtését elindító természeti kép a
Tiszával kapcsolatos. Ezekben a dalokban a nép a maga életéhez legközelebb álló
tájat,madarat, virágot vagy jelenséget énekli meg. Természetes, hogy az
Alföldön termett népdalok jelentős részében ott csillog, ott vibrál valamilyen formában
kedves folyójának, az Alföld széles térségein végigkanyargó Tiszának szőke vize
is. Az „Általmennék én a Tiszán ladikon…”, a „Márványkőből, márványkőből van a
Tisza feneke”, a „Tiszapartján jegenyefa virágzik…” játszi kötődése csakúgy
fülében cseng s szívében marad mindenkinek, aki e Tisza vize öntözte földből
vétetett, mint a „Tisza szélén elaludtam…”, a „Tiszán innen, Dunán túl”, a
„Szőke vize a Tiszának…” szelíd merengése, vagy a „Megöltek egy legényt”
balladás borongása.
Persze – ki nem mondva bár -, de benne
van ezekben a dalokban a szeretet, a ragaszkodás is a Tiszához, amely szinte
jelképpé nőtt mindannyiunkban: a szülőföld, a szívünk szerette táj jelképévé.
Hányszor jelent meg előttünk egésze vagy része ennek a tájnak, amikor sorsunk
által messzevetve koptattuk idegen városok utcáinak kockaköveit, vagy tapostuk
„minden mindegy”-hangulatban a lövészárkok véres sarát!
Így érzi ezt a szabolcsi Tiszahátról
Bécsbe sodródott, testőrruhában Voltaireért, Rousseauért dobogó szível a magyar
kultúra megteremtéséért küzdő Bessenyei
György, a magyar irodalom megújítója is, amikor osztrák ég alatt hajtva
nyugovóra fejét, így sóhajtott fel:
„A Tiszának partján
virradok meg egyszer,
Hol ifjú éltemben jártam
sokezerszer.”
Több ez a vers a francia felvilágosodás
kötelező természetrajongásánál, bár a bevezető rész az ébredő természet
részletes leírása, amelyben a nappal világossága győz az éjjeli sötéten,
mutatja a költő állásfoglalását kora társadalmában. De a vers gerince, a
reggeli Tisza költői rajza megkap bennünket képeinek változatosságával. Szinte
halljuk, amint „az halász hajója harsog a vizeken”, halljuk a sásas rétre
kivert gulya bőgését. Látjuk szavai nyomán a parti jegenyéket, a vízbe hajló
fűzeket, az egyik parton szélesülő réteken a darvakat, a szemlélődő feje fölött
tovaszálló vízimadarakat, s látjuk amint
„… a Tisza foly
csendességével,
S mintha gondolkozna,
olyan menésével.
Sárga tajtékjait
formálja közepén,
Sok gallyak s levelek
ballagnak a színén.”
A bemutatott képek annyira valósághűek,
hogy mi is a költővel együtt vallhatjuk a vers végén:
„Ilyen az hely, ahol
életre születtem,
S a nagy természetnek
férfi tagja lettem.”
(A Tiszának reggeli gyönyörűsége)
Míg Bessenyei a reggeli Tisza
szépségeiben gyönyörködik, addig Petőfi
Sándort, a Kiskunság szülöttjét, az alkonyfényben fürdő Tisza ragadja meg,
s ösztönzi egyik legszebb leíró versének, A
Tiszának megírására. Petőfi is a Tiszaháton áll meg „a kanyargó Tiszánál”
pontosan megjelölve a helyet is:
„Ott,
hol a kis Túr siet beléje,
Mint
a gyermek anyja kebelére.”
Első pillantása a szelíd folyóra esik,
amely oly simán, oly nesztelenül ballag parttalan medrében, hogy
„Sima tükrén a piros
sugárok
(Mint megannyi tündér)
táncot jártak,
Szinte hallott lépteik
csengése,
Mint parányi sarkantyúk
pengése.”
Ezt a hangvételt őrzi meg a költő végig
a versen, egészen a záró versszakokig. Bessenyei képei mozgalmasak, az élet
zajától hangosak, Petőfi Tiszatája a természet csodálatos csöndjét érzékelteti.
Ha említ is hangot, finom hasonlattal mutat rá, hogy az nem zavarja az
ünnepélyes csendet:
„Nagy távolban a malom
zugása
Csak olyan volt, mint
szunyog dongása.”
Így hangsúlyozza a lazán, a magányos
szemlélődő ide-oda röppenő pillantása nyomán szerkesztett költői képeket lezáró
versszak mondandóját:
„Óh természet, óh dicső
természet!
mely nyelv merne
versenyezni véled?
Mily nagy vagy te!
mentül inkább hallgatsz,
Annál többet, annál
szebbet mondasz.”
De ezek a költői képek oly közel állnak
a prózához, hogy csak a rímek csendülése, olykor egy-egy lényegre mutató
hasonlat árulja el, hogy amit a költő mond, a vers. Folyamatosan írva fel sem
tűnnék: „Késő éjjel értem a tanyára friss gyümölcsből készült vacsorára.
Társaimmal hosszan beszélgettünk. Lobogott a rőzseláng mellettünk.” Vagy:
„Túlnan, vélem átellenben épen, pór menyecske jött. Korsó kezében. Korsaját míg
telemerítette, rámnézett át; aztán ment sietve.”
S éppen ebben rejlik Petőfi
utánozhatatlan művészete. Úgy rajzolja meg a valóságot, hogy az éppen
őszintesége révén válik költőivé. Tökéletes összhangba olvad itt az eszmei
mondanivaló: a tiszai táj bájos, komplikálatlan szépségének bemutatása és a
külső forma: a cicomátlan, egyszerű nyelv.
De miért pattan el a vers végén a
csöndnek ez az átlátszóan tiszta kristálypohara, miért szakad meg a költői
képek összhangja? Ha meggondoljuk, hogy „A Tisza” az 1847-es esztendőben,
Petőfi költői érettségének teljében, oly nagy versek szomszédságában termett,
mint a „Magyar vagyok” ,”A magyar ifjakhoz”, „A nép nevében” stb., talán nem
látszik indokolatlannak az a feltevés, hogy a „tudatos jövőbe” látó Petőfi
szándékosan töri meg a félrevert harang kongásával, a gátját áttörő Tisza
világot elnyelni akaró árjának vágtatásával a vers eddigi, szinte mozdulatlan
csöndjét, idilli békéjét. Lehet, hogy vakmerő párhuzam, de bennem önkéntelenül
„A nép nevében” utolsó soraiban rejlő fenyegetés hangja rémlik fel; csak ott a
tűz az elem, mely pusztítni fog:
„… De szellemét a tűz nem égeté meg,
Mert az maga tűz; … úgy vigyázzatok:
Ismét pusztíthat e láng rajtatok!”
Említsük meg még az ugyancsak 1847.
februárjában írt „A szél” c. versét,
amely a szél segítő és pusztító erejének ellentétére épülve végső kicsengésében
hasonló hangulatú:
„Bejárom a tengert, s ha
hajót találok:
Szárnyát, a lobogó
vitorlát kitépem,
S árbócával írom a
habokba sorsát,
Hogy nem fog pihenni
többé kikötőben!”
A szilaj, medréből haragosan kilépő,
Tiszát személyesíti meg Vörösmarty Mihály „Eger” c. eposzában. Az Eger vára
ellen törő török sereg könnyűszerrel hatalmába keríti az idegen zsoldosok által
hűtlenül elhagyott szolnoki várat, s a könnyű diadal után tábort ver ott, hol
„Szolnok alatt magasan
foly együtt a Zagyva Tiszával,…”
De
a legmagyarabb folyó elkeseredve azon, hogy
„Dőledező véres falakat
hömpölyget alá, bús
Tüköre a várnak, melyből
fél tornyok, elomlott
Várkapuk és paloták
néznek bele puszta tetővel.”
nem
tudja tovább tétlenül nézni, hogyan gyalázzák meg a hazai földet a magyart
pusztító török hadak. Ezért
„… mikor a Tisza
Zagyvához közelíte, s az eldőlt
Szolnokot ott látá, s
alvó törökökre ragyogni
A szomorú holdat,
háborgani kezde magában,
S lassú moraj hangján társához szóla imígyen:
- Hát ezek itt e gyilkos
orok, s hitszegre vitézlők,
Nyugtokat itt leljék-e
közel szép partokon alván?...
- - - - - - - - - -
Jer! ha nem ölhetjük,
legalább pusztítsuk el innen,
Hogy soha partunkon
békével alunni ne merjen
Eb török és lovait vizeinkből
félve itassa. –
Szóla, s legott nagy
hullámok fordultak öléből,…”
S
a két folyó együttes erővel megszalasztja, szétzilálja a győzelemittas álmából
riadó török sereget.
A hősköltemény a magyar reformkor
megindulásának második évében, 1827-ben jelent meg. Vörösmarty, híven ahhoz az
álláspontjához, amelynek talaján a Zalán futása és a Cserhalom született, a
magyar múlt dicső, évszázadok homályából is példamutató fénnyel ragyogó
eseményeit énekli meg, hogy a Szent Szövetség, vagy ahogyan Vörösmarty nevezi
„Hármas Erőszak” sötét éveiből, zsarnokságba belenyugvó tespedéséből kiemelje a
nemzetet, s az apák példáján tanítva a politikai fejlődés, a társadalmi haladás
útjára segítse.
Az Egerben és a Zalán futásában is a
Tisza szinte tevőleges szerepet játszik az ellenség megsemmisítésében, mintha
azt akarná érzékeltetni a költő, hogy nagy nemzeti céljaink elérésében az egész
haza: nemcsak élő népe, de élettelen természete is segíti azokat, kik érte
küzdenek.
Íme, a Zalán futása X. énekében így
mondja el az alpári csatában a Tiszának szorított görög seregmaradvány
romlását:
„- - - - - - -
A vert, dúlt seregek, s
mikor a mély vizbe merültek,
Két részről kicsapott a
víz, s gyász színbe borulván,
a letiport füveket
görögök vérével itatta…
- - - - - - - - -
Jaj hangzott s szomorú
bőgés, s magas égbe kiáltás,
Zengett a dagadó Tisza s
partjai visszamorogtak.”
Persze költészetünkben éppen úgy
elválaszthatatlan a Tisza és a Tiszatáj, mint ahogyan a valóságban
elképzelhetetlen a kettő egymás nélkül. Hiszen a Tisza sajátos jellegét a
partokat övező végeláthatatlan tengersík vidék, véggel a folyóra futó kis
Tisza-menti falvak,k vagy a partján emelkedő sok tornyas városok, a folyó hátán
hosszú lábú pókokként keresztbe futó hidak, a szegélyerdők, a parti kukoricások
adják meg. De nem kevésbé beletartozik a Magyar Alföld fogalmába az a
Máramarosból alákanyargó, egyszer homokszürke, másszor haragoszöld, olykor
halványkék vagy hirtelenszőke szalag, amelynek nevét az alföldi gyermek a
legelső s legkedvesebb szavak között tanulja meg: a Tisza.
Így látja ezt Szolnok szülötte, Verseghy Ferenc is, akinek lelkében sem
a budai templomok tömjénfüstje, sem a délvidéki katonai táborok hagymázas
levegője, sem a várbörtönök nyirkos odúi nem tudták elhalványítani az ember
szívéhez legközelebb álló, mindenki számára egyetlen vidéknek: a szülőföldnek
képét. Fogságból szabadulása után 1805-ben ódai zengésű sorokban emlékezik meg
szülővárosáról, Szolnokról:
„Hirdessék egyebek más
várasit ősi Hazánknak,
- - - - - - - - -
Én kül Szolnoknak
sükeres térségeit áldom,
hol remegő szemeimbe az
első
napragyogás ötlött: Itt
hempelyeg enyves iszapjánn
a’ Tiszavíz; itt omlik
ölébe
Zagyvánk. Egybevegyűltt
vizeinn a s szőke folyónak
a’ szép híd: a Szandai
dombig
két sor fűzfa között
izmos töltések; utánnok
szőllők a’ Varsányi
határig.
Legmagosabb partyánn a’
víznek, látszik az egyház,
a’ sótár s a’ hajdani
földvár.
Minden egyéb tájánn dúzs
rétek, barna barázdák,
zöld legelők elegyítve
tenyésznek.”
Pontos
verselés, gondos, a kiejtéshez tökéletesen alkalmazkodó helyesírás, amely oly
szépen megmutatja a szolnoki zárt e
ejtését is. A hangvétel költőisége mellett ez a pontosság jellemzi a
mondanivalót is, amelyből a táj részletes ismerete és szeretete árad, hogy
befejezésében hangot kapjon a nemzeti büszkeség amiatt, hogy szülőföldje tanúja
és részese az ezeréves magyar múltnak.
„Vígan laktanak ők
rohanó Tisza partjai mellett
S hol vadon árnyak alatt
barnán viszi habjait a Túr…”
(Kölcsey)
Pestre kerülve fel-felmerül előtte a
szülőföld képe, melyet elhagyott s a kedvesé, kit feledni nem tud:
„Elhagytam partján a
Tiszának,
De visszavágyott
kebelem,
Bennem borongva
hajnallának
Vérző honvágy s bús
szerelem;”
(Honvágy és szerelem)
A költői lélek századokon átnyúló
rokonsága kapcsolja e vershez s írójához is a Szeged városából a magyar
pedagógiai kormányzat jóvoltából a felvidéki hegyek közé kényszerített Juhász Gyulát. „Tiszai tájak” c. ciklusában saját szavai szerint:
„Emlékek holdvilágos
ablakán át
Nézem a messzi, áldott
Tisza táját,”
Nem tájleírást ad ezekben a versekben,
inkább a maga sorsának s a tiszai tájnak rokonságáról beszél, ahogyan az
„emlékek holdvilágos ablakán át” felvillan benne a tiszai tájnak egy-egy
jellegzetessége, vagy – s ez újszerű az eddigihez képest – a Tisza-menti
parasztok csöndes szavú alakja.
„Tiszai tájak, végtelen
vidékek,
Olyan testvér sorsommal
a tiétek.”
- - - - - - -
„… Még itt ülök én
idegen telekben,
De a magyar nyár napja
ég szememben
S nagy jegenyék zenéjét
zúgja vérem
A törpe fenyvek görbe
erdejében.
Felmerülnek
előtte a
„Napos tájak… csöndes
öreg tanyák,
Bús szikesek, szürkéllő
füzesek,”
Ő
is olyan magányos, mint a Tisza mentén a
„Jó magyarok a földön és
vizen,
Parasztok csöndesen, magányosan,
Kik éltek csak s nem
érti senki sem
E bús anya oly búsan
mért fogan?”
Ez a csöndes, egyszerű mesélő hang
jellemzi szülővárosáról, Szegedről írt versét is. A Tisza-parton ballagva „…
míg megy a víz és az idő szalad”, idézi azokat. Attila királyt, dús Ajtony
vezért, Dugonics Andrást, Tömörkényt, Gárdonyit s Petőfi Zoltánt. S míg rájuk
gondol, érzi
„…, hogy az öreg Tisza
felett
Az örök élet csillaga
remeg.”
Már Juhász Gyula fenti verseiben is
szembetűnő, hogy a költő saját lelkivilágának tükrében látja a tájat,
hangulatának változása kivetítődik az ábrázolt képre is. A soron következő
versekben a Tiszatájnak olyan képeit látjuk, amelyek éppen az említett tételt
igazolják, illetve egy lépéssel tovább is mennek, s világosabban
következtethetünk belőlük költőjük állásfoglalására az adott történelmi és
társadalmi viszonyok között.
Arany
János Bolond Istók c. elbeszélő költeményének első énekét 1850-ben, alig
egy évvel Világos után írja. Az egész ének annak a lemondó, keserű hangulatnak
a terméke, amely az elbukott szabadságharc után vesz erőt a lelkeken, s
amelyből kilábolni egyik napról a másikra nem lehet. Az I. ének egyik
jelenetére szeretnék utalni. Erzsók asszony ott felejti az árokban, részeg álma
színhelyén Istókot A síró csecsemőt vándorcigányok találják meg, akik hamarosan
„Sátort verének egy domb
oldalán, -
Honnan az út egy kis
faluba jára,
És szép kilátás nyílt a
sík Tiszára.”
Önként adódik az alkalom a költő
számára, hogy néhány költői képben leírja az alkony bíborköpenyébe burkolózó
tiszai tájat. Arany János él is a lehetőséggel, mi pedig, akiket
elgyönyörködtetett, elringatott Petőfi alkonyati Tisza-képe, önkénytelenül is
megérezzük a lényegében azonos tájnak az ábrázolásban mutatkozó hangulati
különbségét. Petőfinél a távol kis falucska tornya látszik, Aranynál a tornyok
földbe szúrt cöveknek, amelyeket a pásztorgyerek szalmaszálon keresztül is
láthat. Petőfi szemet gyönyörködtető pór-menyecskéje helyett egy halász andalog
a parton, aki halat csak néha fog. Arany Tisza-képének merevségét, sivárságát
fokozza még egy sóvár kút, mely
„hosszú
nyakát szomjan emelte égbe.”
A lírást a nyugovóra térő nap gyönyörű
képével zárja, de az olvasó az utolsó szó nyomán mégis úgy érzi, mintha valami
szép zongoraszólót egy disszonáns akkord zárna le.
„Majd a nap is
leáldozék. Haránt
Fektette a fodor habú
Tiszára,
Mint búcsú-jobbot, rezgő
súgárát,
És mintha még egy kis
ideig várna,
Szélesen, hosszan, arany
híd gyanánt
Ingadozék ott lángszinű
sugára:
Aztán vakító ragyogással
ége
A falu szélső ablakán,
és – vége!”
Az egész ének, s benne e képnek külső
ruhája ismét a mondandó hű párja. A sivár kép, a mozdulatlanság, a kesernyésen
ironikus szólások olyanok, int Istók sorsa s mint a költő hangulata lehetett
1850-ben.
Szép
Ernő a Tisza-partból csupán egy siker nélkül halászgató halászembert lát
meg. Körülötte:
- - - - - -
Kút, kazal, fa alva
állnak.
De áll,de alszik itt
minden:
„Áll a nap fenn, áll a
felhő,
Nem jön fecske, nincs
egy szellő,
A víz nem látszik, hogy
folyna,
Isten mintha bóbiskolna.
Talán el is felejtette,
Hogy a Földet teremtette
A Tiszát is beletette,
a halászt is leültette.
(Tiszapart)
Mintha József Attila Holt vidék-jét
látná az olvasó maga előtt. De míg József Attila verséből világosan kitetszik,
ki a felelős, honnan e holtság. („uraságnak fagy a szőlő…” stb.) addig Szép Ernő
megelégszik a mozdulatlanság, a mozdíthatatlanság hangulati ábrázolásával,
legfeljebb elgondolkodhatunk, ki törődik e vidékkel s e vidék lakóival, ha még
„teremtője” is elfeledkezett róla.
Még sötétebb, még megrázóbb József Attila „Tiszazug” c. verse,
amelynek élményi alapja a nagy szolnoki mérgezési pör. A költői kifejezések:
báránybunda árny, puli pillanat, házacskák zsuppjának zsíros süvege, a
vénasszony visszajáró lelkeként káráló tyúk, kékes öregek stb. mélyen
eszméletünkbe s szívünkbe markolóan készítik elő a fő mondanivalót:
„S mit ér a vén? A
kanalat
elejti, csöppent, etetik
s ha ő etet, a malacok
habos vödröstől
fellökik.”
Valóban érezzük, hogy ebben a világban
„kemény a menny”, itt nincs kímélet, kevés a föld, kevés a falat, s aki már
csak teher rajta, jobb annak alatta. S hogy odajuthasson minél előbb, segít az
arzén. A Horthy-rend igazságszolgáltatása bitóra küldi az arzénes asszonyokat,
de nem veszi észre, helyesebben nem akarja észrevenni az eredendő okot,mely a bűntények
mögött rejlik: a szellemi sötétséget, az elmaradottságot, a földéhséget. Hiába
emelik fel szavukat Móricz Zsigmond, József Attila, Háy Gyula, szavuk pusztába
kiáltott szó marad.
Ha még alább szállunk a Tisza mentén s
idevesszük Juhász Gyula „Tápai lagzi”-ját,
amelynek sorai a Tisza menti parasztélet döbbenetes erejű képei, meg kell
vallanunk, bizony messzire jutottunk Bessenyei ragyogó reggeli Tiszatájától,
vagy Petőfi rózsafelhős tiszai alkonyától.
„Brummog a búgú, asszony
lett a lány,
Az élet itt nem móka, s
nem talány,
A bort megisszák,
asszonyt megverik
És izzadnak reggeltől
estelig.
Brummog a bőgő, elhervad
a hold,
Fenékig issza a vőfély a
bort,
Már szürkül lassan a
ködös határ,
És s határban a Halál
kaszál…”
Szentlejünk néhány szót végül azoknak
is, akiknek legnagyobb részük van abban, hogy ma a Tisza még áradása idején is
megmarad medrében, hogy megrakott hajók biztonsággal viszik terhüket Tokajtól
Titelig, hogy vize életet visz a szikkadt Hortobágynak, s benne feszülő
energiája Tisza menti falvak százaiban, a Tiszazugban és Tápén is kigyújtja meg
a jólét, a világosság lámpáit.
Barcsay
Ábrahámnak, a bécsi testőrírók legtehetségesebbikének Orczy Lőrinchez, a
Tisza-szabályozás első kormánybiztosához intézett sorait idézem.
„Hát már megint indúlsz
Neptun szigonyával
Tiszát méregetni Krieger
zsinórjával?
Neveti szakállas Triton
didájával,
Hogy aggódik ember vizek
folyásával.”
A hajózás megindulásával a kereskedelem
s így az emberi kizsákmányolás növekedésétől tart a gyarmati népek
rabszolgasorsa ellen szót emelő Barcsay, mint ahogyan az idegen, elsősorban
osztrák befolyás erősödésétől félti nemzetének sorsát Orczy Lőrinc is.
„Tiszán le, Dunán fel hajóink úszkálnak,
Fischamenti bádog toronyhoz mászkálnak,
Tiszta búzát küldünk német sógorinknak,
De csak rezet adnak győri hajósainknak.
(Megint panasz)
Meglepően jól látja a német sógorság
„előnyét”.
De ha hozzáértő ember a Tisza
szabályozására gondol, két név feledhetetlen marad számára. Széchényi István és
Vásárhelyi Pál neve. Nevüket azonban nemcsak a megzabolázott folyó, nemcsak a
szakemberek őrzik, hanem a magyar költészet is.
„Vásárhelyi
Pál sírkövére” Vörösmarty Mihály
vési a következő sorokat:
„Hallom-e még zúgásidat,
Tisza féktelen árja!
Látom-e, zöld koszorús
róna, virányaidat?
Eljön-e a délbáb tündér
palotáival álmom
Képeihez, szebbnek
festeni a honi tért?
Óh siket és vak a föld.
De ha nemzetem egykor idézné
Hű nevemet, lelkem
hallja s megérti e szót.”
Széchenyi István emlékét Arany János
sorai őrzik, amelyeket a költő a Tisza partján felállítandó Széchenyi-szoborra
szánt:
„Széchenyi áll itten.
Meghalt. Nem hal meg az érdem:
Messze jövendőnek szüli
örökbe fiát.
Széchenyi áll itten;
végignéz mérnöki szemmel,
S műve derék folytán
helybehagyólag örül.”
(Széchenyi tiszai oszlopára)
Bár szobra helyett csupán emlékoszlopa
áll a tiszapolgári gáton, hol az első töltés első kapavágását tette, s az
oszlopra is Szász Károly sorai kerültek, én a Vörösmarty- s az Arany-epigramma
igazságában hiszek. A nemzet hű nevüket nem csupán idézi, hanem terveiket,
álmaikat valóra is váltja, sőt merészebb terveket s merészebb álmokat, mint ők
álmodtak. Korán sírba hanyatlott, munkatörte Vásárhelyi Pálnak nem kellene a
délibábra várnia, hogy az szebbnek fesse „a honi tért”. Szép az immár, s egyre
szebbé válik népünk dolgos keze nyomán.
Ezt a munkából sarjadt szépséget látja
meg a ma költője, a Tiszatáj szerelmese: Bóka
László. Végigfut gondolatban az egész hazán. Örül a szőlőtermő dunántúli
domboknak, a kenyerünk ízét adó Kiskunságnak, a nyírségi homoknak, az északi
hegykoszorú kincses erdeinek, tavaink tiszta tükrének, ős Pest-Budának, gyárak
pipázó kéményeinek, de szíve idehúzza a kőtelki határra, hol, hogy megújuljon a
föld, „mélyebben szántanak a traktorok”, s hogy megújuljanak az elmék, „este
fejés, etetés után villanyfény vár… könyvek fogadnak s termékeny viták”.
Egyszóval, „neked vall szerelmet, Tiszántúl”. Úgy érzi,
„… Szolnokon, hol ősi
füzek árnyán
a fürge Zagyva a Tiszába
csobban,
mint hazatérőt a két
kapubálvány,
úgy vár a hídfő, szívem
beledobban
s a szajoli gát hulláma
úgy ringet
szelid Tiszánk haragja
árterében,
ahogy felleljük
gyermek-álmainkat
deres fejünk hajtván
anyánk ölébe.”
De ugyanígy drágának, a magáénak érzi
Rákóczifalvát, Fegyverneket, Tiszagyendát, Túrkevét vagy Tiszaigart, s ez
mentse fel e sorok szerzőjét is, ki a Tisza s a Tiszatáj költőink megrajzolta
ábrázolásának bemutatásában nem törekedett teljességre;adta azt csupán, mi
szívéből fakadt, mert nagyon igaznak érezte Bóka László szavait:
„Ó, Tiszatáj, sok egy
ember szívének
hogy egybefogjon
egyetlenegy ének!”
Szurmay Ernő
Forrás: Jászkunság II. évf. 1. sz. 1955. február
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése