2020. máj. 28.

Szentjóbi Szabó László (1767-1795)


Szül. 1767-ben, Ottományon, Bihar-megyében. Előbb nagybányai tanár, utóbb, Biharban hivataloskodott. – „Költeményes munkáiban” (Pest, 1791) kedélyes és gyakran szép rhythmusú dalművei mint az új iskola egyik előhirnökét tüntetik őt fel.

 

A sírhalom

- M. Muzeum. Pest, 1788 –

 

Piros rózsaboltozatok!

Legyen sírom alattatok,

Ha elérem halálom.

Hullott rózsák levelével

Nyugtassa porom békével

Ama jóltevő álom.

 

Úgy is, ha volt víg életem,

Rózsák! néktek köszönhetem,

S homályos árnyéktoknak;

Most is éltem vége felé,

Ha mindenbe únok belé,

Örvendek látástoknak.

 

Rózsák! melyeket szeretek,

Nyugodjon porom köztetek,

Ha eltakaríttatom.

Árnyéktok nyugodalmába

Álljon sírhalmom magába:

E végső akaratom.

 

 

Dóris

 

Ti ligetünk pásztorai,

Myrtill kedves pajtásai!

Majd ha Myrtillt meglátjátok,

Kérlek, néki megmondjátok:

Hogy Dóris már nem fél tőle,

S nem fog elbújni előle,

Hogy jobb indúlattal tele

Nem kötődik többé vele.

 

Mondjátok, hogy gondolatom

Most mind csak rajta forgatom;

Hogy sok ezerszer megbántam,

Miólta véle úgy bántam.

Mondjátok meg, attól fogva,

Hogy őt láttam volt zokogva:

Szívem, bús zokogásánál

Kedvesebb képet nem talál.

 

Forrás: A magyar irodalmi tanulmány kézikönyve. Pest, 1868.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése