2020. máj. 30.

Nagy Emma: Biedermaier


Úgy gondolok Rád, mint május egére –

Vagy csillagokra nyári éjszakán;

Úgy gondolok, mint álomszerelmére

Gondolhatott valamék ősanyám –

Ábrándozó, merengő ősanyám,

Leány korában, réges-régen,

Krinolinban tán, ósdi székén,

Vasárnap alkonyán.

Úgy gondolok Rád, mintha régi kornak

Liliomszerű lányvirága lennék,

Kinek a lelke tiszta kis tavában

Szelid gyürüt vet egy-két báli emlék;

És akinek képeslap-albumában

Fehérgalambos, nefelejcses kártyák –

És aki látta, babonás álmában,

Messzelibbenő menyasszonyi fátylát…

 

Hej, pedig bolond, bús vajúdó kornak

Vagyok a lánya, - vagyok kínozottja,

Aki a maga-szerzett kenyerére

Tépázott lelke vérkönnyeit ontja.

Kínlódom. Tűrök. Kancsukáz az élet –

És egy nap alatt lelkenrugnak százszor!

Jajj, messze estem álmodó, becézett,

Kis krinolinos, bájos ősanyámtól!...

Hanem ma este találkoztunk ketten.

Ez a szerelmem odavezet hozzá.

Kedves alakja finom illatában,

Mintha a multak fehérségét hozná.

S én elfelejtem, hogy hiába élek,

Hogy sorsomnak nincsen is mosolya –

S hogy csak az álmom kapcsol össze Véled:

Hogy menyasszonyod nem leszek soha…

 

Forrás: Zord idő 1. évf. 8. sz. 1919. dec. 1.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése