A
villanygyári főmérnök – öt év óta özvegy – egy este félórával korábban ment
haza a kaszinóból. Leült a kályha mellé a karosszékbe, kezébe vette az újságot
és az újság mögül mondta az egyetlen huszonkét éves leányának:
-
Tudod, mit beszélnek a városban, Veronka?
-
Mit, apám?
-
Hogy neked viszonyod van Dániel Lacival. – Az öreg átlapozott az újságban.
Veronka
rábámult az apjára, erősebben lélegzett, aztán elnevette magát. Kifutott a
szobából.
*
A
fiatal mérnök e akarta csukni a lány szobájának az ajtaját, de a lány rászólt:
-
Ma nem lehet. Mari elárult bennünket. Apa mindent tud.
A
fiú a kilincset tartotta, összehúzta a szemét:
-
Kikérdezte a cselédet?
-
Dehogy. A lány pletykált. Apám mondta, hogy a városban beszélik.
-
Nos, és?
-
Mást nem mondott.
-
Mást nem mondott?
-
Nem. Vacsoránál egészen másról kezdett beszélni. Lehet, hogy ma korábban jön
haza.
A
fiú kirántotta az ajtót.
-
Hát jól van. Gyerünk be az ebédlőbe. Ízléstelen volna, hogy rajtakapjon
bennünket. Anélkül is rendben van.
-
Mi az, hogy rendben van?
-
Meg fogom kérni a kezedet.
A
lány sokáig nézett rá. Halkan.
-
Csak ezért?
-
Ej, nemcsak ezért. Ezért hamarább, mint akartam. Azt hiszed, nem tudom, mi a
kötelességem?
-
Kötelesség?
-
Ej, ne érts félre. Csak az apáddal szemben. Téged szeretlek.
Az
ebédlőben a lány oda akart bújni a fiúhoz, de az gyengéden visszaültette a
helyére:
-
Nem akarom, hogy zavarban találjon bennünket.
Festészetről
beszéltek, a mérnök képeiről. A fiatalember izgatott volt, nem is leplezte:
-
A nagyképet, az „Öröm”-öt abbahagyom.
-
Miért?
-
Ha házasodom, nem foghatok bele ilyen nagy kompozícióba. Egyelőre beszüntetem a
festést. Pénz és időpazarlás. Itt, kisvárosban még portréval sem lehet pénzt
keresni.
-
Azt mondtad, hogy csak a művészet tartja benned a lelket. A múltkor azt mondtad
apának, hogy Münchenbe szeretnél menni.
-
Az a múltkor volt. Butaság! Csak azok maradnak művészek, akiknek nem sikerül
visszamenekülni a rendes életbe, akik nem találnak jobb megoldást. Egy jó
házasság mindent levezet. – Gondolkozott, hozzátette:
-
Egészen biztos!
-
És biztos, hogy a mi házasságunk jó lesz?
-
Egészen biztos. Aki mer, az nyer.
A
lány hozzáhajolt, megcsókolta.
-
Drága vagy! – Az órára nézett.
-
Fél nyolc. Tegnap ilyenkor jött haza.
-
Már jöhetne.
Fölösleges
nagylelkűség.
Fél
nyolctól nyolcig a fiú állandóan az órát nézte és egyre türelmetlenebb lett.
Már nyolc óra is elmúlt. A lány, látva a fiú izgatottságát:
-
Sose szokott ilyen későn jönni. Nem tudom, hol marad. Éppen ma!
A
mérnök felugrott, izgatottan, hangosan mondta:
-
Nem is várom tovább! Légy szíves, mondd meg édesapádnak, hogy holnap este hat
óra után eljövök és beszélni akarok vele.
*
A
fiatalember zavarában keresztbe vetette a lábait, eszébe jutott, hogy ez nem
illik most, de már azért is úgy hagyta. Az öreg kicsit félrehajtott fejjel,
jóindulatú nyugalommal várt.
-
Engedje meg kedves Feri bátyám, volt kegyes megengedni, hogy így szólítsam… én
ezennel…
A
főmérnök felemelte a kezét:
-
Egy szót se, fiam! Tudom, miről akarsz beszélni. Semmi se lehet belőle.
-
Főmérnök őr!
-
Ne érts félre, nem akarlak megsérteni. Tisztellek, becsüllek fiam. De ebből a
házasságból nem lehet semmi sem. Én csak a javadat nézem. Te vagy a férfi és a
házasságban a férfinak a javát kell nézni. Az az asszonynak a java is. Azért
mondom, hogy ebből a házasságból nem lehet semmi.
A
fiú megdöbbenve nézett az öregre. Miféle előkelőség! Még könyörögni kell neki.
Ilyen helyzetben!
-
Miért ne volna jó nekem ez a házasság, Feri bátyám?
-
Azt te érzed legjobban, édes fiam. Pardon… ne szakíts félbe. Nem akarok semmit
se tudni.
A
fiú fölugrott.
-
De édes bátyám, ez kétségbeejtő.
Az
öreg leintette és csöndes, tompa hangon beszélt tovább.
-
A házasság itt nem segítség, édes fiam. A házasság csak akkor lehet jó, ha
tiszta akaraton nyugszik. A házasságnak nyereséget kell jelentenie,nem
lemondást. A házasság végleges befordulás egy utcába és annak az utcának nem
szabad zsákutcának lenni. Neked céljaid vannak, édes fiam, nehezen elérhető
céljaid. Ezek a célok egészen elérhetetlenek volnának, ha most megházasodnál.
Boldogtalan volna ez a házasság, édes fiam.
-
De… de mi lesz Veronkából, kedves bátyám?
-
Arra semmi gondod. Te férfi vagy, akinek az a természete, hogy hódítson. A
lányomat úgy neveltem, hogy feleljen a tetteiért – saját magának. Ha olyan
férfit választott, aki nem kötheti le magát, az szerencsétlenség, de még
nagyobb szerencsétlenség, ha elfogadja ezt az elégtételt, a boldogtalan
házasságot.
A
fiú megint fölugrott:
-
Feri bátyám, én nem bírom tovább ezt a nagylelkűséget. Jól van, én elmegyek,
szerencsét próbálok a művészettel. De egy év múlva visszajövök akár sikerül,
akár nem, és feleségül veszem Veronkát. Isten engem…
-
Édes fiam, ne fogadkozz!
-
Hitvány, utolsó ember volnék, ha…
-
Édes fiam, ne fogadkozz!
*
A
fiú elutazott Münchenbe. Nem volt megtakarított pénze és így az első hónapokban
rajzolói állást töltött be egy építészeti irodában. Az első két hónapban hosszú
leveleket küldött ilyen aláírással: „A te lélekben és testben hűséges Lászlód.”
Aztán pedig ilyen aláírással jöttek a levelek: „Lélekben mindig a tiéd.”
Egész
nap hivatalban volt, festésre csak vasárnap volt ideje, kezdetben akkor is
alig, mert mindenekelőtt a képtárakat tanulmányozta végig. Viszont a
hétköznapok estéin odahaza rajzolt, vázlatokat, kompozíciókat készített. De
csakhamar túltermelés volt a témákban, amiknek megfestésére nem gondolhatott.
Ekkor elkezdett tanulmányokat rajzolni a kompozíciókhoz és közben – „pihenésül”
– tollrajzokat készített, amelyek összefüggésben voltak a nappali
foglalkozással. Faszád- és ornamentterveket készített, ami hallatlanul könnyen
ment neki és lekötötte, akár a játék. Gyakran templomokat és régi házak
homlokzatát rajzolta le emlékezetből. Lassan rájött, hogy a polgári
foglalkozása és a művészete között nincsenek áthidalhatatlan ellentétek.
Megvigasztalta magát, hogy az igazi művész mindenbe bele tudja vinni a művészi
képességeit és átmenetnek nagyon szerencsés volna, ha ilyen ideiglenes
kompromisszummal valósíthatná meg becsületbeli terveit.
Nyilvánvaló,
hogy mint művész a hivatali főnöke fedezte föl először Münchenben. A mérnök
bemutatta rajzait, a rajzok tetszettek és megbízást kapott villák és családi
házak tervezésére. Meglepően tudta összhangba hoznia modern konstruktív stílust
a klasszikus és barokk-ornamentikával és minden kilátás megvolt rá, hogy ezen a
sikátoron át eljusson a felfedeztetéshez Németországban. hat hónap múlva
anélkül, hogy egy képet is festett volna, biztosítva volt az egzisztenciája – a
tehetsége révén.
*
A
lány levelei leggyakrabban arról szóltak, hogy bénultnak érzi magát, mintha
elvesztette volna testének és lelkének a felét. A lány bátran írt erotikus
kérdésekben is, mert pontos elmélete volt az erotikáról. „Az erotika olyan az
életben”, írta az egyik levelében,”mint a földkapcsolás a rádióban. Csak így
szállhat lelkem az éteren keresztül.”
A
„vőlegény” elszégyellte magát, mikor ezeket a sorokat olvasta, mert éppen egy
autóbuszban ült, amelyik a szeretője lakásának a közelébe szállította.
-
Nichts zu machen – ismételte magának az idegenben tanult szólásmódot -, rádión
keresztül még nem lehet szerelmeskedni. Feri bácsi és a becsületes
nagylelkűsége úgy zsongott a lelkében, mint egy villamos autó suhanása az
autóbusz rázó dübörgésében.
-
Ige, a Sajó partján! Idealizmus!
A
lány mindig csak másodsorban bukkant föl az agyában, hiába állapította meg
objektíven:
-
Milyen finom! Tiszta poézis ez a lány!
Viszont
a mostani szeretője egészen új, ismeretlen és forró színeket jelentett az életében,
őnéki, aki a művészetben lemondott a színekről. Harmincöt éves, független,
merész asszony, öntudatos, frivol élvezője az életnek. Milyen kultivált, milyen
finomult és milyen gazdag. Istenem, milyen gazdag! Ez a szép viszony, amiben
semmi aggodalom és semmi kötelezettség nincsen, az asszony aktivitásának volt
köszönhető. Az asszony, aki egy nagy sörgyár részvényeit örökölte a férje után
és foglalkozásul a versírást választotta, villát építtetett magának és a
terveket a magyar tervezőművész készítette és mutatta be. Az asszony meghívta
teára a feszélyes modorú, ideges fiatalembert. A fiatalember körülnézett a
gazdag Louis seize-szalonban, aztán az asszonyt nézte és egész könnyedén
sóhajtott. az asszony mosolyogva csókra nyújtotta a kezét…
Szép
mese, müncheni álom, amit nem zavart meg az sem, hogy az asszony mindig csak
délután, úgyszólván csak a pásztorórára fogadta a fiatal művészt, aki az
asszony életének egyéb körülményeivel és társas életével egyáltalán nem volt
ismerős. Dániel László azt a helyes magyarázatot találta erre, hogy az asszony
friss, érdekes és titokzatos akar maradni. Valóban, az asszony szenvedélyes
volt, de mindig visszatartott magából valamit és gyakran volt hirtelen-élénk
szemrebbenése, különös elmosolyodása, ami a fiúnak, és nem a pillanatnak szólt.
Az asszonynak ez az érezhető lelki tartózkodása izgatta a fiatalembert, ki úgy
igyekezett az asszony lelkéhez férkőzni, hogy a saját lelki életét és
problémáit tárta föl mohón, tartózkodás nélkül.
Mikor
először mesélte el a Veronkával való dolgát, a házassági kötelezettségét, az
apa nagylelkűségét, az asszony meghatódott. Aztán elnevette magát és nevetett
sokáig.
- Don Quijote mint apa. Kiengedi az egeret az
egérfogóból, mikor az jóllakott a szalonnával. Remélem, maga nem akar visszamenni
az egérfogóba?
-
Ez az erkölcsi kötelességem.
-
Erkölcsi kötelesség! Szóval halálosan szerelmes a lányba. Nem tud nélküle élni!
-
Ez másodrendű kérdés.
-
Tehát szerelmes!
-
Ne kérdezze ezt.
-
Megmondhatja nyugodtan. Velem nem kell törődnie. Viszony és szerelem két
különböző dolog. Nos?
A
fiú hosszú töprengés után felelt:
-
A lány finom, jóságos, csinos is. Nem vagyok belé szerelmes.
-
És itt akarnak letelepedni Münchenben?
-
Itt szeretnék.
Az
asszony megint nevetett.
-
Kedves. Maga itt akar élni ebben az idegen városban és magával akarja hozni a
gémeskutat. És nem is szerelmes a gémeskút, csak ivott egypárszor a vízéből.
László
kiegyeneskedett, amit még sohasem tett az asszony előtt.
-
Ez frivol beszéd.
-
Pardon, igaza van. De hát akkor maga nem lehet művész. Akkor menjen vissza abba
a kis poros városba és csinálja tovább, amit eddig csinált. Nem is tudom, mit
csinált ott eddig.
A
fiú sóhajtott. Egyszerre megérezte az asszony fölényét és reménytelen szerelmét
az asszonyhoz és az egész légkörhöz, amelyben élt. Az asszony folytatta:
-
Mifelénk már a múlt században sem vette a férfi feleségül a lányt csak azért,
mert ő volt az első. Igen, a művészember elveszi valamelyik szeretőjét, vagy
azt, akihez a legtöbb közös érdek fűzi. De se szerelem, se érdek! Csak
becsület! Helyesebben: előkelő válasz egy előkelő gesztusra. A szélmalom
harcolni akar Don Quijoteval? Maga, aki kezdő, akinek itt törtetnie kell.
Akinek gyökereket kell itt eresztenie, itteni asszonyokon keresztül.
A
fiú nem adott választ, azt gondolta, itt úgyis hiába.
*
De
túl hamar jelentkezett az asszony szavainak mérgező hatása. A tudatalatti vágy,
szabadulni a kötelezettségétől, „az előkelő gesztustól”, megkapta a kívülről
jövő, valóságos arcképét. Csak annyi idő kellett, amíg ez a kívülről jövő kép
alkalmazkodó, kiszélesedett logikával egészen ráterült az agyára és eltakart
minden régi képet. Sokszor még föltámadt benne a romantikus gőg, hogy büszke
mozdulattal álljon a nagylelkű apa elébe, de a hasonlat a Don Quijote
szélmalmáról mindig segítségre jött. A szélmalom, az élet, nem fogadja el a Don
Quijoték kihívását.
Ekkor
már hat hónapja volt Münchenen, a nagyváros fojtogatása rég elmúlt róla és az
idegen, színes élet kéjesen tárta feléje karjait. Dániel László iszonyodott a
gondolattól, hogy visszakerüljön a régi, álmos kisvárosba. Fiatal volt,
huszonhat éves.
De
még nem volt ereje, hogy megírja a búcsúlevelet. Langyos leveleket írt,
rövideket, „nagy elfoglaltság… fojtogató munka… bocsáss meg…” aztán ritkábban,
mindig ritkábban írt.
Az
asszonnyal való viszony három hónapig tartott és a megszűnése nem jelentett
veszteséget egyik félnek sem. Az első hetekben az asszony rejtegette a fiút,
aztán, mikor eléggé érett volt a helyzet bemutatta a barátnőinek és a jóarcú
idegen fiatalember belekerült az élet forgatagába.
Rendesen
éjfél után került ágyba és csak ilyenkor jutott eszébe elhagyott szerelme,
Veronka. Rádöbbent a meggondolatlan fiatalságára. Milyen szép is volna az élet,
ha ez a régi adósság nem volna.
-
Kedves, megbízható, hűséges. Finom és intelligens!
De
ezek a megállapítások már nem a szerelmes férfilelked dicsérete volt, hanem a
lelkiismeret gyötrő tárgyilagossága.
Egy
este, amikor a lépcsőn fölfelé ment a lakásba, az a kényszerképzete támadt,
hogy távirat várja odahaza és a táviratban az van, hogy a lány hirtelen
meghalt. Szerencsétlenség vagy tüdőgyulladás. Kétségbeesett.
-
Aljas ember vagyok.
Nem
mehet tovább. Szabadulni kell! És a lány éljen tovább boldogul. Boldogul? Ej,
hát ő nem biztosíthatja a lány boldogságát. Még akkor sem, ha feleségül veszi.
Ez volna az életének minden célja:
Most
már csak azon gondolkodott, hogy csak a lánynak írjon-e vagy az apának is? Az
apának így: „Meghajtom fejemet kedves bátyám bölcs élettapasztalata előtt.
Vannak erkölcsi elvek, amelyeknek a gyarló ember minden szent fogadalom ellenére
sem tud eleget tenni. Az élet sáros szekere elragadja az embert…”
Egész
éjjel az apának szóló levelet fogalmazta fejében. A lányra már nem is gondolt.
Forrás: Képes hét 2. évf. 13. sz. (1929.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése