2020. jún. 21.

Lakatos László: Ady-komplexum


A halhatatlanságnak csak első tíz esztendeje nehéz és most, hogy Ady tíz év óta halott, valóban pontosan el is érkeztünk az úgynevezett Ady-revízióhoz, ami egyesek szerint Ady, mások szerint azonban az Ady-kritikusok válsága. Itt a tíz év és miért ne lehetne Ady Endrének kissé megnehezíteni azt az örökkévalóságot, amelyben neki kezdett túl jól menni és miért ne lehetne (sokan ezt a legnagyobb jóhiszeműséggel teszik) kicsit visszaélni azzal a véletlennel, hogy még életbe vagyunk és föllépni valamivel szemben,ami nem véletlen, hanem természetes. És ez a természetes halhatatlanság és éppen azért természetes, mert ez a halhatatlanság Ady halhatatlansága Byrontól Baudelaire-ig (hogy csak az utolsó pár nap keretében maradjak), minden halhatatlannak át kellett esnie ezen a revízión (amely a halhatatlanság bárányhimlője) és egészen bizonyos, hogy ki fogja bírni. Ady Endre is. Sőt. Ez mintha szorosan és szükségszerűen hozzá tartozna híréhez, amely dicsőség és ehhez a síron túli második életéhez, amely az ő igazi és az előbbinél sokkal hatalmasabb élete. Mert igen kicsi kellett volna, hogy legyen Ady, ha nagyságán nem ütköznek meg már idejekorán. De megütköztek rajta.

Egy kis irodalmi közelharc meg sem levő szobra tövében és emlékének hatalmas árnyékában. Bogarászás a sirhant körül. Megkeresni Ady oeuvrejében a sorokat, amelyek nem Adyhoz méltók. (Figyelik? Azért ő a mérték.) Strófáit kikopogtatni, hol vannak belülről a kavernák? Verslábairól térdreflexet venni. Botonizálni. Bogarászni. Tanárkodni. Meg nem érteni. Meg nem akarni érteni.

Ezen természetesen nem szabad megütközni. Mindennek megvan a maga rendje, értelme, törvénye. És ha Ady azért volt itt, mert Adynak itt kellett lennie, viszont az Ady-gáncsolók is azért vannak itt, mert az Ady-gáncsolók is azért vannak itt, mert az Ady-gáncsolóknak itt kell lenniök. Egyetlen nagy egyéniség sem menekülhetett sem utánzóitól, sem gáncsolóitól, akik (lélektanilag) szintén utánzói. Invertált utánzói. Okos utánzói. Mert hogy a nálam hatalmasabbat ne imádjam, arra még mindig a legjobb módszer a gyűlölködés, bár van egy kellemetlen velejárója: észrevétetem magam a halottal és kinek sírjától távol akarom tartani a tömegeket, ott magam megjelenek naponta. De nincs menekvés! Aki gyűlöl, az sokkal jobban rabja a másiknak, mint az, aki szeret.

Mert a szeretet igen gazdaságos valami. Csak fegyelem és beosztás kérdése és az ember úgy rendezheti be a dolgokat, hogy a napi huszonnégy órából csak egyet fordítson szeretetre. Mert a szeretet hamar kielégül. De a gyűlölet! A gyűlölet olthatatlan. És aki gyűlöl, annak gyűlölni kell a nap mind a huszonnégy órájában. Nappal és éjszaka, ébren és álomban. A gyűlölet nem műkedvelő szórakozás, az egész embert kíván. Aki Adyt gyűlöli, annak Adyval kell álmodnia is. És – megkérdezem – valóban olyan elintézett tétel ez az Ady Endre: Valóban olyan mélyen alszik a föld alatt, ha tőle nem tudnak aludni a föld fölött? Valóban olyan nagyon halott ez a halott, ha tőle az élők nem tudnak élni?

Védelem? Vita? Lehet vitatkozni a községi demokrata párt programjáról. De egy irodalmi dicsőségről? Azt csak elfogadni lehet, vagy elvetni. Ezek a dolgok különben sem döntök. Engem például nagyon megnyugtatott, amikor megtudtam, Flaubert (és éppen a Háború és béke miatt) hülyének tartotta Tolsztojt. Ugyanazt a Tolsztojt, aki aztán annyira nem hagyta magát, hogy mindjárt Shakespeare-t ütötte hülyévé. Mit jelent ez? Semmit. Óriások játéka. Akkora egyéniségeké, akik semmilyen más egyéniséget nem tudnak elfogadni, csak a magukét. Flaubert hülyének tartotta Tolsztojt, Tolsztoj hülyének tartotta Shakespeare-t, de jóhiszeműen feltételezem, hogy Shakespeare a maga részérül hülyének tartotta volna mind a kettőt, Flaubert-t is, Tolsztojt is. Engem nem alterál. Én nem hagyom magam. Én a magam részéről minden este könyvespolcom előtt csöndben és ünnepélyesen visszaavatom őket lángeszekké. Flaubert-t, Tolsztojt, Shakespeare-t. Irgalom nélkül mind a hármat.

De Adyt nemcsak óriások kezdték ki, hanem az egyszerű és közepes tehetségek szép száma is. Mondom, nem fogok érvelni és nem fogok vitatkozni. Csak megállok egy ponton. Az Adyt gáncsolók Ady népszerűségére azt mondják, hogy: túlzás. Igazuk van. Sőt, tovább megyek. Nem is Ady népszerűsége a túlzás. Maga Ady: túlzás. De hát – bele kell törődni – vannak más ilyen túlzások a világon. Például?... Itt van mindjárt egy. A Himalája. Szerénytelen elterpeszkedésével, arrogáns égbe nyomulásával igazán kellemetlen túlzás. De hát tessék már megmondani. mit lehet ellene tenni, Semmit. Legföljebb egy cikket írni. A Himalája ellen.

Képes hét 3. évf. 5. sz. (1930. február 2.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése