2014. szept. 9.

Vajda János (1827-1897)



A márciusi fiatalság tagja, 48-as honvéd és haláláig hű a szabadságharc eszményeihez. Az 50-es években már megbecsült költő és hírlapíró, de két politikai röpirata (1862) miatt, amelyekben éles kritikát gyakorol a nemesség retrográd szelleme fölött, és megegyezést kíván Ausztriával, a közvélemény bojkottálja, úgyhogy az éhhalál elől évekig Bécsben kénytelen állást vállalni. Publicisztikájában hazajövetele után is azt hirdeti, hogy a nemesség uralmát demokratikus polgári rendszernek kell felváltania. Így az irodalmi ellenzék vezére lesz ugyan, de élete végéig minden hivatalos elismerést nélkülöző, félproletár hírlapíróként kell húznia az igát. S ha lírája csúcsát nem is politikai verseiben látjuk, élete és költészete magyarázatát részben ama drámában kell keresnünk, amelyet kora társadalmával való politikai ellentéte idézett elő.

Jelentősége azon alapul, hogy ő az első magyar modern költő. Szinte minden nála bukkan fel először, ami az új költészetet újjá teszi. Ő az első költőnk, ami már a 70-es években, egy korban, melyben általános divat volt nálunk a falu visszasíró imádata és Budapest megtagadása, Találkozások c. verses regényében programszerűen a nagyváros költészetét igyekszik megteremteni. Ő az első irodalmunkban, aki kopernikuszi alapon és Isten nélkül alkot világfelfogást. De ha nem is hisz többé Istenben, az istenhit bent maradt csonkja tovább sajog benne. Az a gondolat, hogy életünk véget ér, s a föld, ahol zsenik és hősök születtek, el fog múlni egyszer, szenvedés neki. Mégsem kap az istenhit ópiuma után, az ateizmus öntudatos elviselésére, büszke önállóságra buzdít.

Újszerű abban is, hogy amikor a hivatalos költészet szerénységet és megelégedettséget hirdetett, ő bátor elégületlenséggel követelte az élet javait, amelyekből neki szinte semmi sem jutott. Elsőként szólaltatta meg a magányt is, mely neki nemcsak a család és igazi barátok hiányát jelentette, hanem a dicsőség hiányát, élete hiábavalóságát is. S minden fájdalma, politikai csatavesztése, üldözöttsége, kozmikus árvasága, elrontott élete ki nem mondva is beleolvad néhány költeményébe, amelyben Gina el nem ért szerelmét siratja el.

Sikerült, szép verseiben mindez az új mondanivaló elragadó költői színvonalon szólal meg. Míg 67-es költőtársai, mint a politikában, úgy érzéseikben is kompromisszumot kötöttek az óvatosan lemért lehetőségekkel, ő gát nélkül élte végig és kiáltotta ki érzéseit. Rendszerint a felkorbácsolt érzés maximumát fejezi ki. Másik megkülönböztető vonása, hogy a képeknek feltűnően nagy szerepe van verseiben. E képek természetesen hasonlítanak e4gymásra, mert valamennyien szülőjükre, Vajdára  hasonlítanak. Nem a tapasztalati tényeket tükrözik ugyanis, hanem a lelkében teremnek, érzelmei hatása alatt. Vajda a szuperlatívuszokat keresi, s az üstökösön, a havasokon és a csillagokon járatja képzeletét. Szereplésük sűrűségében versenyeznek a havasokkal nála a halál sötét képei. Míg Petőfi kedvenc képei a hajnal, csillag, tavasz, virág, csupa derűs kép, az ő kedvencei az éj, a halál, a bitó, a siralomház, a villám, s a csillag sem a ragyogást,  hanem a magányt és a nagyságot jelképezi. Képalkotásával megalapítója egy új költői iránynak, mely a tapasztalat másolása helyett hallucinációs erővel fejezi ki a magányos ember érzéseit, őse Komjáthy, Ady költészetének.

Aránylag kevés hibátlan, szép verse van. Úgy érezzük néha, hogy gondolatait küszködve töri jambikus formába, s a verseibe szivárgó okoskodás olykor a nyelvét is nehézkessé teszi. De a költői nagyságnak nem a hibátlan szép versek száma az alapja és mértéke. Vajdáénak az, hogy az első új ember volt költészetünkben, az első, aki fenntartás nélkül átélte és vállalta a XIX. századi haladó értelmiség szellemét és problémáit, és ezeket nagy erővel fejezte ki. Mindez megérteti, hogy a csodálatot, mellyel kezdetben csak fiatalabb költőtársai adóztak neki, azóta újabb nemzedékek egész sora nyújtja felé, így Ady Endrével az élén a Holnap költőcsoportja, majd Móricz Zsigmond, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, később Szabó Lőrincék generációja, egészen a mai fiatalokig.


Összes művei, 1940. Válogatott művei a Magyar Klasszikusokban, (1951).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése