A
nagy császárnő és királynő bronzveretes érckoporsója ott pihen közszemlére
téve, a bécsi kapucinus-templom sírboltjában; bárki megtekintheti. Élete és
uralkodói szereplése egyike az összefonódott magyar és osztrák történelem
legtöbb oldalról megvilágított fejezeteinek; elég fellapoznunk. Utódait is jól
ismerjük. Felmenő ágon való közvetlen atyafiságát azonban alig.
Kik
voltak, külsejük szerint és mélyebb énjükben?
Milyen
kötelékek fűzték őket egymáshoz?
Milyen
intimitások tarkították azt a kört, melyben később a hatalmas fejedelemasszony
első gyermeki gügyögéseit hallatta?
Ezek
azok a kérdések, melyekre az átnézetes világtörténelmektől hiába várunk
választ. Szomszédaink egykorú históriai emlékeihez kell segítségért
folyamodnunk, hogy előhívhassuk Mária Terézia elődeinek képeit s köztük is
elsősorban a legmarkánsabb egyéniségét: nagyatyjáét, I. Lipót császárét.
Legelőször
külső jellegzetességek fejlődnek fényérzékeny lemezünkön. Hatalmas, dudoros,
gyapjúszálakból fodorított fehér paróka, egy cseppnyi mókusarc körül. Majd két
kiülő szem. aztán megjelenik az a vonás, melyről a kortársak, főleg a portai
követek – elég udvariatlanul – a császárt elnevezik: teveszájúnak. MI általában
„Habsburg-száj” néven ismerjük ezt az ajkberendezést, melynek eredetéért III.
Frigyes anyjához, Margarete Maultasch von Masovien-hez kell visszatérnünk. Róla
hírlik első ízben, hogy ilyen sajátságos alkatú szája lett volna, mely később a
legtöbb leszármazottjánál kiütközött, néha igen kedvesen és tetszetősen, de
néha bizony meglehetős előnytelenül. A híres ősanya szája – a leírások szerint-
aligha lehetett szép. Hanem azért mégis akadt magasztalója: egy Louis du May
nevű francia lovag, aki „État de l’empire” című művében Margaréta asszony
ajkairól, mint az istenfélelem, állhatatosság és őszinteség különös
ismertetőjeleiről emlékezik meg…
I.
Lipót sem volt ez örökség tekintetében szerencsés. Egy alkalommal tekézés
közben ő maga panaszkodik bizalmasa, Portia herceg előtt:
-
Ez igazán kellemetlen! Mit gondol, hogyan kellene segítenünk a bajon? Ha esik
az eső, a víz mindig belehull a szánkba…
A
herceg abbahagyta a játékot, arca gondterhelt kifejezést öltött. Mély
töprengésbe merült.
Aztán
egyszer csak felkiáltott:
-
Megvan, Sir!
-
Nos, nos!
-
Azt gondoltam, hogy kegyeskedjék talán alkalomadtán… a száját becsukni.
-
Ön határozottan mond valamit! – örült meg az uralkodó. Rögtön meg is fogadta a
kapott tanácsot és „ettől kezdve lényegesen megkönnyebbülve érezte magát…”
De
ne időzzünk túl soká a külsőségeknél! Lipót jellemének
fény- és árnyfoltjai jelentkeznek már múltakat előhívó lemezünkön. Elsősorban
páratlan szorgalma és kitartása. Ki nem foghatott rajta semmi maga elé tűzött
cél. Gyermekkorának tanítómesterei egybehangzólag állítják, hogy fenséges
növendékük egész áldott nap tanult, és talán belebetegedett volna, ha összes
leckéinek elvégzése előtt kellett volna lefeküdnie. E tekintetben kisebbik fia,
a későbbi VI. Károly császár, Mária Terézia atyja hasonlított rá jobban, mint
I. József, akinek bizony elég sűrűn, a Ballhaus-ban lovardában,
Sponasteriumban, vagy a biliárdasztalnál kellett a tudományt észrevétlenül a
fejébe csepegtetni.
Róluk
azonban később! Most Lipót van soron és neki is az a másik legfőbb lelki
tulajdonsága, mely nélkül hiányos lenne a róla alkotott kép: buzgó Istenhite.
A
császárt eredetileg papnak szánták; de bár ezt a hivatását világi magaslatokkal
cserélte is fel, élete végéig naponta legalább három misét hallgatott, s ezek
alatt még a szabadban tartott tábori misék alkalmával sem kelt fel térdeltéből.
Már reggel öt órakor a kápolnába indult, ahol a térdeplő lépcsőjén körötte
feküdtek nagyszámú imakönyvei, melyeket váltogatva használt.
Lelkiismerete
kiegyensúlyozott és megingathatatlan. A legcsekélyebb habozás nélkül írja alá a
néha bizony tömeges halálítéleteket.
Szentül hisz abban, hogy a császárok feltétlen Isten kegyelméből valók, akiknek
cselekedetein keresztül soha, véletlenül sem saját akaratuk, hanem tévedhetetlenül,
elrendelésszerűen, mindenkor, a királyok királyának legbelső szándéka
nyilatkozik meg…
Egy
példa a gyászos magyar múltból!
Az
uralkodó elé okmányt tesznek:
-
Felség, az ark-ellenségek, a főlázadók, az összeesküvők, Frangepán, Nádasdy,
Wesselényi: kivégzendők…
-
Elrendeljük. Csak a bűnös ujjakra koppantani, hogy fejek repüljenek tőle! –
feleli és a végzetes okmány alá kanyarítja nevét.
De
nyomban hozzáteszi:
-
Magunk részéről, mint ember, ezennel kétezer mise mondatására teszünk fogadalmat,
árva lelkeik üdvösségéért…
És
a misék legnagyobb részén személyesen is megjelent, s mint a dolgokon teljesen
kívülálló valaki, a legbuzgóbban imádkozott.
Nem,
a Birodalom és főként az Egyház érdekein már éppenséggel nem tűrt csorbát! Itt
kötelezőnek tartotta a „szent haragot”. Még rabszolga-kereskedőnek is felcsap,
ha a reformáció mozgalmáról van szó. 1674-ben például – mint ezt a nápolyi
dokumentumok tanúsítják – harmincnyolc lutheránus papot adott el a nemes
városnak, fejenkint ötven korona értékben. A jövedelmet aztán alkalmasint
számtalan kegyes alapítványainak valamelyikéhez csatoltatta: ad majorem Dei gloriam, az ő különös, de
mindig meggyőződött felfogása szerint.
Következő
legmarkánsabb jellemvonása az erős családias érzés. A nőtlen vagy férjezetlen
személyeket környezetében sem szerette. Ő maga háromszor nősült. Első felesége
Margaréta. Theresia spanyol infánsnő. Ennek pár évre bekövetkezett halál azután
a víg, vadászatot és zenét kedvelő tiroli Claudiát tette hitvesévé, majd mikor
három évvel később ez is elhunyt, Eleonora Magdaléna pfalzneuburgi hercegnőt
vette feleségül.
- Ritka császár házasodik egyszer! – volt
szavajárása. És bölcselkedve tette hozzá: - No,d e legalább tudunk különbséget
tenni… Első, komoly természetű feleségünkben a császárnét tanultuk ismerni; a második, kellemes cirógatásaival, a kedvesünk volt és csak a harmadik igazán
hitvesünk…
Ezzel
a harmadik asszonnyal aztán mintaszerű, valósággal polgárias családi életet
élt. Két fiuk nevelésének irányítását sem adta ki kezéből. Semmi hanyagságot el
nem nézett nekik.
A
kis Károly főherceggel, Mária Terézia atyjával történt meg például egyszer
gyermekkorában, hogy eléje tett egy levelet, melyet jövendőbeli sógornőjének
szánt.
Lipót
visszaadta a levelet.
-
Nem jó, kedves fiunk!
-
Miért? – lepődött meg a gyermek.
-
Gondolkozzék csak és akkor magától rájön! Főként, ha a borítékot figyelmesen
szemügyre veszi…
-
Igazán…
Kissé
törődött volt a papíros s itt-ott a kínos termelés ujjlenyomatai.
Károly
más borítékot vett, tisztán írta rá a címzést és megint atyjához sietett.
-
Most jó?
-
Ez, igen!
És
a futás azonnal elindult.
Részt
vett Lipót gyermekeinek iskolai vizsgáin is. A kérdéseket saját kezűleg
fogalmazta, és ha a vizsga sikerült, ajándékokkal fejezte ki fiai előtt megelégedését.
Jaj,
pedig de nagy dolog volt ajándékot kapni tőle!
A
császár jobban fogához verte a pénzt, mint a legkispolgáribb alattvalója.
Károly főhercegnek az Aranygyapjú egy ugyancsak elvásott példányával kellett
beérnie; bátyja esküvőjekor pedig megesett, hogy a kamarások egész ruhatárában
sem találtak egy rend félig-meddig elfogadható ruhát.
-
Sir – jelentették -, nincs mit a fennkölt gyermekre adjunk. Öltönyei vagy
kinőttek, agy szakadozottak.
-
Ááá! – emelkedett Lipót szemöldökével együtt a Jupiter-paróka. – Úgy! Tehát
szakadozottak…! Nos, nos, rongyosan, persze, semmiképp sem jelenhetik meg
őfensége. De valamelyik rövid ancugjába egy kis igyekezettel azért még belefér.
Ezentúl legalább jobban fogja kímélni a hasznavehető holmijait…
Azonban
nemcsak a szigorúságban élte ki családias hajlamait Mária Terézia nagyatyja.
Szórakozásaiba is bevonta övéit. E kedvtelések közt első helyen állt a közösen
művelt zene, melynél a szűkebb család minden tagja szerepet kapott. A spinét az
uralkodónak sem téli, sem nyári lakosztályából nem hiányozhatott. Őfelsége
hévvel interpretálta kedvenc szerzőit és a folyosókról gyakran lehetett
hallani, ahogy teli tüdővel fújja a fuvolát. Úgy látszik, hogy mint szerző sem
tartozhatott a legutolsók közé. Egy udvari karmestert egy ízben legalábbis úgy
elragadott alkotásával, hogy a fellelkesült ember valósággal kitört:
-
Ó, ó, felség! Mért nem lett inkább muzsikus!
Az
udvaroncokat ájulás környékezte ettől a kétélű magasztalástól. De szerencsére
Lipótot is elragadta a művészi lendület és
életében ez egyszer túltette magát az etikett-sértésen. Csupán jobbik
értelmét vette a kifakadásnak és mosolygott. Mígnem egy nap…
Hát
ez már aztán kínos esemény volt. A kamarás urak késő vénségükben is csak égnek
meredő hajjal suttogtak róla, hogy igen… egy kikocsizásnál… tagadhatatlanul… a
Burg faláról ökölnyi betűs falragaszok rikoltottak a szemükbe:
„LEOPOLDUS, SIS CAESAR
ET NON MUSICUS! SIS CAESAR ET NON JESUITA!”
Vajon
észrevette-e a császár is?
Sajnos,
nem maradt kétség.
Lipót
kedvetlenül legyintett:
-
Ah, ez itten a rotűr! Attól félek, hogy nem elég vallásos és csak kevéssé
zeneértő.
Hogy
e két hajlamán kívül uralkodó minőségében is bírálat érte, arról egyszerűen nem
vett tudomást. Ez nem lett volna mindenhatóságával összeegyeztethető.
Abból
a felfogásából, hogy egészen és különlegesen magasabb rendű lény, még halálos
ágyán sem engedett, mikor pedig közvetlen közelről integetett felé minden
mulandó ember közös sorsa.
Egykorú
artikulusok feljegyzik, hogy vízkóros nagybetegségének utolsó óráiban
háziorvosa, a derék Bosinger tüzetesebben meg akarta vizsgálni. A haldokló
azonban méltatlankodva hárította el a tudós tapogató kezét.
-
Eheu! Mit merészel ön! Ezek itt már császári szentfelséges testünk részei!
Lábainkkal törődjék, melyeket az ön számra a takaró alól kidugtunk!
Két
fia közül, akik sorba örökölték utána trónt, a rendkívül közvetlen, jóindulatú,
gáláns és külsőleg is igen vonzó I. József hasonlított rá kevésbé. Az
előítéleteket lerázta magáról. Nagyvonalú, megértő emberiesség, derűs
életszemlélet és lovagiasság voltak kedves egyéniségének fő jellemvonásai; ez
utóbbi a sírig, mely fájdalom, rövid néhány esztendei uralkodás után máris
elnyelte a szép szőke ifjú varázslatos alakját. De pár nap alatt orozva rátörő
halálos betegségében, még haláltusájának küzdelmes óráiban is tudott annyi erőt
venni, hogy nőismerőseinek leveleit gondosan összecsomagolja és nekik
visszaküldje:
„Ne
nyugtalankodjék és bocsássa meg a netalán okozott könnyeket…”
Coeur király maradt, ízig-vérig úr,
végső leheletéig.
Károly,
utóda és öccse – Mária Terézia atyja – már megint z elfogult apai szellem
nyomdokaiban járt. Egyébként az öreg császár kedvence is volt. Lipót a
gyermekek serdültebb éveiben túlságosan sokat hallott példálózgatni idősebb
fiának „gyanús” magyar rokonszenvéről, sőt egy később talán Budával megosztandó
királyi székhely „felforgató” tervéről (!) ahhoz, hogy hagyományainak igazi
letéteményeseként tekinthesse Józsefet. Szülői részrehajlásáról különben
szembeszökő bizonyítékot is adott. az egész udvarnak feltűnt, hogy mikor utolsó
óráiban felmutatták előtte az éppen külföldön tartózkodó Károly főherceg képét,
mindkét kezét felemelte, míg trónörökösét – Józsefet – csak egyik kezének
könnyed érintésével áldotta meg. Az ilyen szertartásbeli különbségeknek
Lipótnál, még a legválságosabb pillanatokban is megvolt a saját külön
jelentőségük.
Nos,
Károly mindenben igazolta a hozzá fűzött apai reményt. Már trónra lépését
megelőzőleg a spanyol örökösödési háború alatt például négy évig kitartóan vonakodott
Madridba bevonulni, pusztán csak azon okból, mert a rendelkezésére bocsátott
gálahintót nem találta elég etikett-szerűnek. Legkorább gyermekéveitől oly mély
gyökeret vert benne a császári személyek olimpusi felsőbbrendűségének
képzelete, hogy mikor egy ízben névnapján személyesen felköszöntötte bátyját –
az akkor még csupán római király Józsefet – a saját föld feletti lényük emberi
közvetlenségétől egész elámultam, szinte megrendülten kiáltott fel Cobenzl gróf
előtt:
-
Ma oly csodás családiasan viselkedtünk, a király és én, hogy az egészen
megfoghatatlan! És őfelsége láthatólag szeretett engem…
Ebben
egyébként nem csalódott. A bár elválasztott udvarokban é lő két főherceg
jótestvéri viszonyát még az apai különbségtevés sem bírta megmérgezni, és maga
részéről az ifjú József is minden kínálkozó alkalmat megragadott, hogy csak
valami örömet szerezzen öccsének. Egy alkalommal betoppant táncvizsgájára és
„emlékezetre méltó”-nak jelentette ki azt. Máskor iskolai vizsgáján dicséri meg
a kisfiút:
-
Fenséges öcsém-uram igazán jelesül megállta helyét!
Nagy
szerep jutott a testvéri érzés e kifejlődésében Károly főherceg házi
nevelőjének is. Feljegyzéseiben ő maga említ egy példát, melyet tanítványa
előtt szemlélhetőleg bemutatott.
Átnyújtott
neki egy nyaláb vesszőt.
-
Kegyeskedjék ezt a köteget eltörni.
Károly
becsvágya rögtön fellobbant. De nem, nem boldogult és végezetül kénytelen volt
tehetetlenségét a praeceptor előtt nyíltan beismerni.
-
Még csak meg sem hajolnak! – ráncolta bántódottan a szemöldökét.
A
nevelő erre egyenkint vette a venyige-szálakat.
-
Most próbálja fenséged! Lássa: törik… Törik… Külön-külön nincs bennük semmi ellenállás. Ezért kell fenségeiteknek
is a legszorosabban összetartaniok!
-
Oh, én és a római király, mindig kedvelni fogjuk egymást! – kiáltott fel
elragadtatottan a gyermek, akinél azonban feltűnő, hogy anyjának sohasem juttat
ebből a gyermeteg rajongásából.
Eleonora
Magdalénáról fiai alig beszélnek.
Mi
lehet ennek a különös jelenségnek oka?
A magyarázatért mélyebben bele kell tekintenünk Mária Terézia nagyanyjának
életébe. Tizenöt testvérével együtt nevelkedett otthon, Fülöp Vilmos pfalzi
választófejedelemnek düsseldorfi udvarában, ahol azonban anyja valósággal
üldözi a rossz tartású, szeplős, szegény kis Madeleinet. Nincs számára más
menekülés, int amit a vallásos szemlélet nyújt. És a lányka már kora
gyermekségétől jámbor hitbuzgalomba révül, a gyakori nagy verések után
látomásokat lát: szerzetesrendben készül belépni. Meg is valósíthatná tervét,
ha valami közbe nem jön. Valami… rá nézve igazán végzetes jelentőségű dolog. A
császár most marad másodszorra
özvegyen és utódok nélkül. Az udvar aggódik… Von Beckers doktor úr titokzatosan
jön-megy… Végül előáll és Lipót „lelkére beszél”. Mert ez a legcélravezetőbb, a
szentírást idézi:
-
„Sirassák a halottak a holtat!” És „nem jó az embernek egyedül élnie.”
Az
uralkodó aránylag elég könnyen enged. Megbízza a medicust, hogy nézzen feleség
után.
-
De baj ne legyen! – ingatja fehér parókás Jupiter-fejét. – nehogy harmadszorra
is trónörökös nélkül maradjunk!
-
Sir, majdnem garantálhatom…
-
Van már valaki jelöltje?
-
A faj kitűnő. szapora. Tizenhat gyermek… De felséged engedelmével előbb azért
megtekinteném.
-
Tegye ön azt, kedves von Beckers! És ha meggyőződött, szóljon nekünk!
A
doktor rohamosan búcsúzott. Azonnal útnak indult Düsseldorfba, hogy… pontos
méreteket vegyen az angyalaival társalgó fiatal leány alkatáról, főleg
csípőjéről s a jó anya többi ismertető jeleiről és tájékozódást az ártatlan
teremtés elég célszerű, kedvező életmódjáról.
A
fejedelmi szülők öröme, ugyanekkor pedig Madeleine rémülete nem ismer határt.
Szökni akar a csakugyan páratlan megalázó mustra, - az egész császári mintavásár
elől, valamelyik nyelves cseléd azonban beárulja anyjának, aki jól megveri
engedelmetlenségéért és lakat alá zárja. Ki sem ereszti, míg „meg nem értette”,
hogy házasságával a keresztény népek érdekeit előmozdítani hivatott. Ilyen
előzmények és lelki konfliktusok után történik meg a passaui esküvő, így lép be
a szűzies lányka a házaséletbe – melynek láncait egyébként aztán zúgolódás
nélkül viselte – és így lesz előszörre valóban anya.
Ebben
az érzésben most valahára feloldódhatnék és felejthetné a fiatalon elszenvedett
lelki sérüléseket. De valami nem engedi felejteni. A keresztény mártírsors már
túlságosan elmélyült vágya.
Csak
int az újszülöttet pólyázgató udvarhölgyeknek:
-
Vigyék valami más szobába a kicsit! Ameddig hagyják, lemondok megpillantásáról.
Felajánlom Istennek ezt az áldozatomat…
Az
ilyenféle önmegtartóztatásai, úgy látszik gyakoriak lehettek, mert az
uralkodóház hajszálpontosan vezetett krakkói kalendáriumában, néha hónapokon
keresztül sem történik említés arról, hogy anya és gyermekei egyáltalán
találkoztak volna is. A sérült léleknek mind mélyebb én-hasadásában, többé már
talán nem is jelentett áldozatot ez a különlét. Magdaléna talán soha meg sem
tudta egészen bocsátani kilenc
gyermekének, hogy elvesztette égi szeplőtlenségét miattuk. Mindenesetre csak
nagyon kevéssé ismerte őket és a lehető legkevesebbet törődött velük.
Korának
előhaladásával egyre inkább beleúszott a túlzásokba. Életmódja már szinte
elviselhetetlen lett. Durva szövésű, kopott, ócska köntösöket hordott, ő maga
foldozgatta őket, és hogy növelje érdemeit Isten előtt, télen csökkentette,
nyáron viszont szaporította a felvett ruhák számát. Cipőinek talpát
észrevétlenül kivágta, úgyhogy a szó szoros értelmében mezítláb járt és talpa
merő seb volt a fagyástól, zúzódásoktól. Ékszerekről beszélni sem lehetett
előtte. Hogy megszabaduljon terhüktől, sietve mindent szétajándékozott.
Kényelmet
hasonlóképp nem tűrt meg. A Burg leghitványabb részét szemelte ki
magánlakosztályául. Itt aztán gyászdrapériákkal vonatta be a szobák falait,
aludni pedig a csupasz padlóra feküdt, fejét egy fazsámolyra nyugtatva: ha
ugyan aludt. A hétnek legalább négy éjszakáján, bizonnyal nem! Ilyenkor égő
gyertyával kezében bolyongott, álmatlansággal „zabolázta a restség kísértő
szellemét”. Feljegyzik róla, hogy otthonának kéményei soha nem füstöltek. A
fűtést egyszer s mindenkorra megtiltotta.
De
még tobzódóbban gyötörte vézna kis lényét, a táplálkozás tekintetében. Összes
élelme egy-egy csupor rántottlevesből és egy kupa sörből állt, melybe néhány
karéj megszáradt fekete kenyeret mártogatott. Ezt a koldusnak is szűkös élelmet
mázatlan agyagedényekből, egy gyalulatlan kis deszkáról, fakanállal költötte
el, míg valaki a nagy-udvarnál be nem árulta szertelenkedését. Akkor gyorsan
taktikát változtatott. A legínyencebb fogásokat követelte ki, - de apró
foszlányokra faragcsált mindent és aztán otthagyta a látszólagos hulladékokat,
néhány igazán elengedhetetlen falaton kívül, melyeket azonban vagy agyonsózott,
vagy drágaköves aranyszelencében rejtegetett homokkal, hamuval tett előbb
élvezhetetlenekké. Végül úgy elrontotta ízlését és szaglását, hogy többé
egyáltalán nem tudott édes és keserű, - bűzös és illatos közt különbséget
tenni.
„A
beszédet sem hallotta volna meg, ha a természet a fülnek is rendelt volna
takaró héjakat, mint a látás szervének” – írja róla szokásainak egy anonym,
egykorú feljegyzője.
-
Hagyjanak csak! – mondta olyankor, ha jámbor csalásait mégis felfedezték. – Így
is sokkal jobban élek, mint megérdemelném! Hiszen telve vagyok a bűn
undokságaival és igazán méltó arra, hogy fenevadakhoz hasonlóan kutyákat
uszítsanak rám!
Általában
szerette magát „féktelen vadállat”-nak, „a bűnös nő”-nek nevezgetni és bizalmas
környezetében sem engedte meg, hogy másképp, mint „Madeleine asszony”-nak
szólítsák. Senki sem juthatott nagyobb kegybe nála, mint azok, akik fejére
olvastak valami bűnt, megsértették vagy kicsúfolták.
-
Önök módot nyújtottak nekem a megbocsátásra! Szívből köszönöm. Már
megbocsátottam – lehelte, és olyan irgalmatlan vezekléseket mért magára a
felfedezett új bűnökért, hogy elhunyta után, mikor szekrényét feltörték, a
legedzettebb férfiak elborzadtak véres önfenyítő eszközeitől.
Halálának
évét, napját, még óráját is megfoghatatlan módon már esztendőkkel előbb
pontosan tudta és előre megjósolta.
Környezete
megpróbált vele vitába szállni. De ő csak alázatosan lesütötte szemeit:
-
Nyugodjanak szépen bele! Hatvanöt év untig elegendő… Sőt, sok is, hogy egy
ilyen haszontalan portéka oly sokáig nyomja a föld felszínét… Különben hiszen
találkozunk!
1790-ben
a második generáció: Mária Terézia is hivatalos lett erre a mélyen titokzatos
összejövetelre.
Vajon
mit mondhatott egymásnak a kopott kis koldusasszony és a tündöklő császárnői
felség? Nagyanya és unoka? Milyen mérleget alkothattak sorsukról, életükről?
Ha
azok a lezárt bronzládák ott a bécsi kapucinusok földalatti üregében beszélni
tudnának…!
Forrás: Új Idők XLVII.
évf. 15. sz. Bp., 1941. – Húsvét
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése