2020. febr. 6.

Az aranyalma – Harsányi Zsolt új regénye – (részlet)



(…)
Harsányi Zsolt új reménye, Az aranyalma a trójai háborút és annak előzményeit meséli el úgy, ahogy annak idején egy nagyon éleslátású és ítéletű, a földi és földöntúli élet dolgaiban tökéletesen tájékozott, termékeny képzeletű, kitűnő tollú író, - szóval egy korabeli Harsányi Zsolt mesélte volna el. A kétkötetes mű igazi „Bildungsroman”, művelődés-regény, mégpedig kettős értelemben az. Először is, mivel hatalmas ókori vonatozású ismeretanyagot juttat játszva az olvasók seregének tudatába. Mert nem kétséges, hogy Az aranyalma könnyen el fogja érni Harsányi világhírű életrajz-regényeinek sok tízezres példányszámait, hiszen rendkívül tanulságos volta mellett oly élvezetes, hogy nem lehet letenni. De műfaji értelemben is ráillik a fenti meghatározás.

Hőse, Paris szemünk láttára nevelődik fel, járja ki az élet iskoláját, szedi magába mindazt a tudást, tapasztalatot, jártasságot, amire a trójai királyfivá kigubózott Ida-hegyi pásztorfiúnak új rangjában és hivatásában szüksége van. megismeri a hitrege szerteágazó fejezeteit, istenek, félistenek és emberek bonyolult szerelmi és rokonsági viszonylatait, s ez talán a legfontosabb és legérdekesebb tudnivaló, amire vele együtt szert teszünk. Paris jelleme is előttünk alakul ki, mégpedig csöppet sem követésre intő példaként. Kérlelhetetlen logikával mutatja meg Harsányi, hogy ez a világszép legény, aki a végzet rendelése folytán Trója pusztulását okozta, nem lehetett más, int hiú, önző, igaz érzésre képtelen ember. Hogy a híres bíráskodás alkalmával az aranyalmát nem Herának s nem Athenénak, hanem Aphroditénak nyújtja, ezzel eljátssza jogát a családi boldogsághoz és az észbeli kiválósághoz. De az Aphrodité pártfogása révén elért szépséges Helene odaadó szerelmét sem tudja megbecsülni. Mindezen hibájáért, amit még a harcban mutatott férfiatlan gyávasága is tetéz, megérdemelten bűnhődik az alvilágban, a szörnyű testi rútság kárhozatával.

Általában a regény földi és égi szereplői mindannyian a realista író pártatlanságával, pozitív lélektanával megrajzolt jellemük szerint vesznek részt a széles távlatú színjátékban. Életük több dimenziós élet, hiszen a valóság és a képzelet, az emberi és isteni lét szférái egybemosódnak az antik világszemléletben. Harsányi remekül ért hozzá, hogy ezt velünk egyszerűen elfogadtassa. A csodás elemet: nimfák és faunok, szatírok és kentaurok megjelenését, az antropomorph istenvilág földi kapcsolatait szervesen és természetesen építi be a történésbe. Nagyon finomak azok a részletek, amelyek az álomszerű átmeneteket éreztetik.

És még valamit. Nem tehettek róla: ezt a regényben elbeszélt Tróját, Spártát, Ida-hegyi pásztortanyát, Olympost é n valahogy magyarnak érzem. Az atyafiságos viszonylatokat föltáró családi beszélgetések egy Nógrád-megyei nemesi kúriában is elhangozhatnának. A pásztorok hortobágyi hangsúllyal társalognak a kentaurokkal. A királyi ház tagjai gentry-hivatalnokok módján udvariaskodnak, kedélyeskednek, intézkednek és intrikálnak. Zeusban van valami egy főispánból, Hektorban egy huszárezredesből, Helenében egy alföldi város ünnepelt szépasszonyából. Miért is ne? Nézzük meg: a barokk festményeken a művészek a maguk korának divatja szerint öltözve ábrázolták az ókor hőseit…

Harsányi Zsolt megint szépet, értékeset, egyben kulturális hasznú munkát alkotott. Egyfelől Ariadne-fonalat adott a görög mondavilág labirintusában való élvezetes tájékozódásra. Másfelől – miként az emberteremtő Deukalion – megkövült mitológiai képzetekből élő regényalakokat varázsolt elő.

Forrás: Új Idők XLVIII. évf. 50. sz. Bp., 1942. dec. 12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése