- Halálának 300-ik
évfordulójára –
Önarckép. Anthonist van
Dijck festménye
„Isten
kegyelméből” való művésznek tartotta magát; kétségtelenül megértette kora
igényét és ezért vált már kortársai szemében is megbecsült festővé. Lángeszű
művész volt. Ragyogó képei a kor szellemét, érzéseit maradéktalanul, erős
festőiséggel sugározzák. Rubens és van Dijck a művészet magasba nyúló csúcsai,
Flandria nagyságát is hirdetik.
Van
Dijck 1599-en született és fiatalon, már 1641-ben hunyta le szemét. Apja
Amsterdamban selyemkereskedő volt. Anthonist művészi érzékét úgy látszik
anyjától örökölte, anyja – csak úgy, a magyar gyönyörűségére – gobelineket
szőtt, igen ügyesen. Amikor gyermeke – a későbbi festő – született, éppen egy
nagyméretű szőnyegen dolgozott, amely a bibliai Zsuzsánnát ábrázolta.
Anthoniestet csodagyermek számba vették; már tizenegy éves korában Hendrik van Balen
festőnél tanult. Csodálatosan korán érett, tizenhat éves korában önálló műveket
festett. Alig volt tizenhét éves, amikor Rubens műhelyébe került, itt eleinte
mestere műveit másolta. Rubens stílusába beleélte magát. Megtanulta tőle mindaz,
amire szüksége lehetett, de nem vált utánzójává, mint annyian mások. Korán
magára eszmélt. Mert festői felfogása, művészi erényei mások voltak, van Dijck
nem tudott olyan egyszerű lenni, mint Rubens, a festő-titán. Műveiben az érzés
ellágyult, a nagy lendület nála finom gesztussá alakult, a formai hangsúly
helyett színnel, fénnyel határozta meg kifejezni valóját, a képet fellazította,
részletekkel gazdagította stb. stb.
Van
Dijck már a kezdet kezdetén is egyéni volt. Rubenstől s másoktól is sokat
tanult, azonban sajátos jellegét, egyéniségét sohasem adta fel. Rubens
műhelyében ő volt az első és mestere mint „legkedvesebb tanítványá”-ról beszélt
róla. Festői képességének híre csakhamar elterjedt, úgyhogy alig lépett Rubens
műhelyébe, a jezsuiták egy megbízásukkal kapcsolatban azt kötötték ki, hogy a
mester: Rubens készítse a terveket, de van Dijck kivitelezze azokat. Az egyik
előkelő angol műgyűjtő ügynöke így írt megbízójának: „még alig húsz éves és
máris úgy értékelik, int mesterét”.
Amikor
Antwerpent elhagyta, rövid ideig Angliában tartózkodott, majd Olaszországba
utazott s ott – éppen úgy, int Rubensnél tapasztalhattuk – stílusa
megváltozott. az átalakulás 1622 óta szemmel látható volt művein. Elégikus,
álmodozó lett. Különösen befolyásolta Velence, ahol Tiziánt fedezte fel a maga
számára. Általa vált természetesebbé, felfogása nagyvonalúbbá és egészében
pompásabbá. Genovában az arisztokrácia festője lett, s a legjobb társaságokban
forgott. Itt vált stílusa mind könnyedebbé, elegánsabbá. Művészetét megértették,
csodálták. A most Münchenben őrzött önarcképről út magát is ismerjük, a göndör,
szőke fürtű, kellemes, sápadt arcú, rajongó, vizsgáló szemű, divatos bő
köpenybe öltözött fiatalembert; nyakában ott lóg az aranylánc, amelyet egy
olasz hercegtől kapott ajándékba. Tekintete szomorú, mintha bántaná valami. Ki
tudja? Talán sejtette, hogy élete rövid lesz.
Két ifjú lord. Anthonist
van Dijck festménye
Itáliában
versenyeztek műveiért. Halála után magában Genovában, rövid pár év alatt
festett kilencvenkilenc képét lajstromozták, ezek közül hetvenkettő portré
volt. Angliában eleinte féltékenységből áskálódtak ellene a festők, amikor
azonban 1631-ben harmadszor került Londonba, maga a király gondoskodott udvari
festőjének lakásáról, s a festőt rövidesen megérkezése után nemesi rangra
emelte. Élete utolsó évtizedét, kisebb megszakításoktól eltekintve, mint az
angol arisztokrácia festője töltötte el.
Anna Maria de Camudio,
Ferdinand Boisscha feleségének arcképe. Anthonist van Dijck festménye
Rubens
és van Dijck közös vonása, hogy mindketten szerették az előkelő társaséletet.
Barátaik egyúttal megrendelőik is voltak. Témakörük az, ami szembetűnően
választotta el őket egymástól. Rubens nem portréfestő volt, mert saját
egyéniségét, szellemét még az arcképen is oly szembetűnően hangsúlyozta, hogy
annak az arckifejezését, akit lefestett, sok tekintetben meghamisította. Van
Dijck viszont elsősorban arcképfestő, az arcképfestéshez nem csak tehetsége
volt, hanem öröme is tele benne. Ez az a műfaj, amelyben van Dijck eredetit,
újat teremtett. Az arcképfestés iránti képessége már tanulóévei alatt
kibontakozott, de főleg itáliai tartózkodása alatt teljesedett be. Bár portréi
ünnepélyesek, csak ritkán volt színpadias, vagy mesterkélt. Modelljeinek szép
és jó tulajdonságait fokozta. Előkelővé tette őket, de sohasem felejtkezett meg
emberi mivoltukról. Portréi elmések, vonzóak, atmoszférájuk finom. Rendesen
függönnyel, oszloppal, tájjal való beállításuk nagyszabású, pompás. A nemes
urakat fekete kosztümbe, fekete harisnyába és fekete köpenybe szerette
öltöztetni. A kezekre nagy súlyt vetett, azokkal jellemzett. Női arcképek még
szerencsésebbek. Ezeken az arcképeken érezzük, hogy a művész festés közben
meghatódik. Női alakjai gyengédek, gyermekiek, érzelmesek. Rubensnek az asszonyokról
való felfogásától egy világ választotta el. Nem a testüket festette. Hölgyei
törékenyek, tekintetük fátyolozott, kezük finom, rózsaszín és ideges. Érezzük,
hogy a fizikai és lelki szépet igyekezett összehangolva hangsúlyozni.
A Szent Család. Anthonist
van Dijck festménye
Az
arcképek mellett nemes pátoszú vallásos tárgyú képeket is festett, ezeken az
érzelmek kifejezése mellett a formák és színek harmóniájára is törekedett.
Túláradó, szenvedélyes érzéssel, szenvedéssel teli szentképeket vártak tőle
megrendelői és ő ezeket szívesen festette. Vallásos tárgyú képei az
olaszországi út után tisztultak meg, miután délen elfelejtette a flamand
vallásos képek stílusát. Kemény naturalizmusa Giorgione, Tiziano, Veronese,
Guido Reni hatása alatt kellemes széppé alakult.
Van
Dijck még életében mindinkább ünnepelt művésszé vált. Festői felfogása
fokról-fokra tisztult és mire megteremtette a barokk kor reprezentatív
arcképét, kihullt kezéből az ecset.
JAJCZAY JÁNOS
Forrás: Új Idők XLVII.
évf. 15. sz. Bp., 1941. – Húsvét
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése