
Életében
védőangyala volt a magyar nemzetnek – írta Jókai -, holta után védőszentje
lett, akihez a nemzet imádkozik.
Édesanyánk
volt ő… - mondotta Vaszary Kolos, a hercegprímás. Kemény Zsigmond báró „a föld
egyik legnemesebb lényének” nevezte. Határtalan volt szeretetünk, pótolhatatlan
veszteségünk – írta Blaháné.
Az
igazi nemzeti művészet a nép szívében élő érzések ösztönszerű megnyilatkozása.
Ezért van, hogy a Hungária-szobrok és Magyarország szent Patrónájának képei
közül a legtöbb, amely az utolsó évtizedekben keletkezett. Erzsébet királyné
vonásait viseli – írta Herczeg Ferenc.
Ő
oltotta szívembe új, édes hazám iránt az őszinte szeretetet – vallotta Auguszta
főhercegasszony.
Soha
nemzet királynét igazabb, mélyebb és őszintébb fájdalommal nem gyászolt… - írta
báró Bánffy Dezső.
Úgy
tudott érezni és szenvedni, mint egy igazi asszony és a fájdalmakat, a sors
csapásait úgy tudta elviselni fenséges némasággal, mint egy igazi királynő –
így jellemezte őt Ábrányi Emil.
Ameddig
magyar lesz a földön, két eszmény fog élni lelkében: Mátyás, az igazságos és
Erzsébet, a jóságos – ezek gróf Almássy Kálmán szavai.
A
mennyország fényesebb lett, hogy ő oda költözött – mondta Fenyvessy Ferenc
főispán.
A
katolikus vallásnak egy Szent Erzsébete van, de a magyar nemzet kettőt imád-
hirdette Káldy Gyula, báró Podmaniczky Frigyes, báró Rosner Ervin. Ezt a
gondolatot Jókai úgy fogalmazta egy képviselőházi feliratban, hogy: „… mit
szent névelőde, csak, mint égi lakó ért el, ő már e földön elérte, midőn azon
egyedüli szent alakká emelkedett, akit minden vallásfelekezet megünnepel.”
Ezeknek
a szív mélyéről fakadt kijelentéseknek legtöbbjét nem a halála váltotta ki az
emberekből, nem a temetési hangulat. Réges-rég az Ágoston-rendi barátok
templomának sírboltjában pihent ú, amikor még mindig így írtak, így beszéltek
róla, könnyes szemmel, az emlékezéstől átforrósodott hangon.
A
Magány Királynője valóban a magyarság királynéja volt?
Ezernyolcszázhatvanhat
februárjában így szólt Erzsébet királyné Andrássyhoz:
-
Ha Olaszországban rosszul mennek a császár dolgai, az nekem nagyon fáj. De ha Magyarországon
mennek a dolgai rosszul, az megöl engem.
A
kiegyezési politika egyik vezéralakja pedig így emlékezett meg róla:
-
A kiegyezés létrejöttét annak köszönhettük, hogy két szószólónk volt a
királynál: az igazságunk és a királynénk…
Ő
az egyetlen magyar királyné, akinek emlékét törvényben örökítették meg. A törvény jóságos nemtőnek nevezi és
ideálnak.
De
tudjuk, hogy sem a jóságos nemtők, sem az ideálok nem problémátlan jelenségek.
Erzsébet sem volt az. Sokat szenvedett. Igaza volt Ágai Adolfnak: „száz éles
tőr járta át a fájdalmas édesanya szívét; a százegyedik megváltotta”. Erzsébet
sokat szenvedett. De sokat szenvedett miatta az ura is. Ez kissé
meggondolkoztatja az embert. Ferenc József ugyanis talpig úr volt, egész férfi,
Európa első gavallérja. A megtestesült kötelességérzés és kötelességteljesítés.
A fia, Rudolf mérte meg legpontosabban emberi és uralkodói nagyságát, amikor
megjósolta, hogy ha „a papa” meghal, a monarchia összeomlik. Ferenc József
valóban egymaga tartotta fenn a birodalmat. Rendkívüli ember volt. És
boldogtalan. A boldogtalanságát részben Erzsébetnek köszönhette.
„A
magyar asszony”-t, Erzsébet királynét sokan nem tudták megszeretni. Különös,
érthetetlen, túlfinomult idegzetű nő volt, tehernek érezte a koronát, elviselhetetlennek
a hivatást, amelyet vállalt: az uralkodást. Egész sor cselekedetét
megmagyarázhatatlannak találták kortársai, de nem érti az utókor sem. Nem tűrt
korlátokat, szertelen volt, makacs. Romantikus lelkülete, érzékenysége, izzó
szabadságszeretete végtelenül vonzó tulajdonságok, de az ő rendkívüli
helyzetében néha kényes helyzeteket teremtettek.
Rengeteg
adat, feljegyzés maradt fenn róla. és a rengeteg feljegyzésben rengeteg
ellentmondás. Zsigray Julianna nagyszabású új könyvében megkísérelte, hogy
rendet teremtsen ebben a káoszban. Könnyű dolga lett volna, ha azoknak a
megható, érzelmes és népszerű Erzsébet-portréknak akarta volna gyarapítani a
számát, amelyek még ma is ezrével vannak forgalomban. Könnyű dolga lett volna
és hálás. Ő a jobbik részt választotta. Szembenézett azzal az ezer miért?-tel,
amelyet a téma magában rejt, válaszolni akart a talányszerű, drámai kérdések
százaira.
Azért
tudott felelni a kérdésekre, mert szereti rejtélyes hősnőjét és azonosítani
tudja magát vele. (És természetesen, mert művész. De hiszen ezt felesleges
mondani e sorok olvasóinak.) Rendkívüli gazdag tehetségének van egy vonása,
amely az elbeszélő-művészet legnagyobb mestereihez teszi őt hasonlóvá: azokhoz
az Ismeretlenekhez, akiknek a népmeséket köszönhetjük. Sorsközösséget tud
vállalni azokkal, akik nem e világból valók, akik szinte csak valami tévedés
következtében és csak rövid időre kerültek a földi siralomvölgybe. Érezhető
gyönyörűséggel védi igazukat. A lázadók pártján áll. Gyanúsaknak érzi azokat,
akik nagyon is kiismerik magukat az életben. akik elégedettek vagy beletörtek a
robotba. Azzal a mesemondó lelkiséggel tartja ő a rokonságot, amely igazságot
szolgáltat a csínytevő iskolás gyermekektől kezdve a szegénylegényekig
mindenkinek, aki a vágyak és álmok nevében szembeszáll az elgépiesített és
elgépiesítő mai élettel.
Tudomásul
veszi, hogy az élet kegyetlenül megtorolja a lázadást, de – mint a nép
mesemondói – megmutatja, hogy a lázadók a különbek, nem azok, akik beletörődnek
sorsukba. És lázadó, tragikus hőseire költői szavakból szőtt királyi palástot
terít.
Kevés
írónőnek van annyi érzéke a realitások iránt, mint neki. De hősnői és hősei a
„gyakorlati” életnek nem h ősei, hanem sérültjei, sebesültjei, áldozatai.
Makacsul ragaszkodnak álmaikhoz, gőgösen visszavonulnak képzeletük világába,
nem alkusznak meg a valósággal, tönkremennek, elszerencsétlenednek, de
megmaradnak annak, akik. Csakazértis!
Erzsébet
magyar királyné ennek a világnak királynője lehetne. És a magyarság nagyobbik
része is csak ebben a világban érzi, érezheti magát boldognak. Csak ebben az
álomvilágban, amelyet Zsigray Julianna olyan erővel és képzelemmel tud
felépíteni, mint a nép mesemondói, csak ebben érezheti magát boldognak; a mai,
amerikai stílusú életben egészen bizonyosan nem.
Forró
részvéttel, mély együttérzéssel mondja el új könyvében, hogyan talált egymásra
A Magány Királynője és Európa legmagányosabb, társtalan nemzete, a magyar.
Milyen határtalan boldogság forrása volt ez a találkozás. Hiszen, három
évszázad alatt Erzsébet volt az első koronás fő, aki szívébe zárta a magyarokat
és az első, akit szívébe zárt a nemzet. De az élet nemcsak az álmok és vágyak
gyilkosa. A boldogságé is.
Az
írónő meg tudta rajzolni azt az utat, amely a boldogtalanságba vezette Európa
legszebb asszonyát, legköltőibb lelkületű teremtését, koronás lázadóját. Ez az
út a végzet útja volt, kikerülhetetlen, Erzsébetnek nem lehetett sem letérni,
sem visszafordulni róla. Végig kellett járnia…
Léleklátó
Zsigray Julianna új regényének ezekben a fejezeteiben. A művészi intuíció
csodalámpásával olyan mélységekbe világít, amelyekbe a királyné egyetlen
életrajzírójának sem sikerült behatolnia.
A
legenda megmaradt legendának. De ami benne érthetetlen volt, a rejtélyt
sikerült érthetővé tennie egy másik rejtély segítségével. az élet rejtélyét az
a rejtélyes valami teszi megfoghatóvá, aminek költészet a neve.
A
történelmi regény: szellemidézés. Erzsébet magyar királyné fényes alakja
megjelent Zsigray Julianna hívó szavára. Érezte, hogy rokonlélek szólítja.
Költői lélek és magyar.
Forrás: Új Idők XLIII.
évf. 49. szám, Bp., 1937. dec. 5.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése