2020. febr. 6.

Erzsébet magyar királyné – Zsigray Julianna regénye (könyvismertetés)




Karácsony napján lesz száz esztendeje annak, hogy Erzsébet magyar királyné megszületett, szeptember tizedikén pedig negyven éve, hogy megölték. Még sokan emlékeznek rá, sokan élnek, akik ismerték, beszéltek vele, vagy legalábbis látták. Az élete azonban már régen legenda. Legenda, rejtély, titok volt akkor is, amikor Erzsébet élt. Nem a távolság szépítette meg, nem az idő olvasztotta ki belőle a salakot. Ha hinni lehet kortársainak: a magyar királyné nem e világból való lény volt. Nincs a magyar történelemnek egyetlenegy alakja sem, akiről olyan hangon emlékeztek volna meg kortársai, mint róla. Olyan rajongással, sőt imádattal. Hallgassunk csak meg nehány hangot e chorus extaticus litániájából.

Életében védőangyala volt a magyar nemzetnek – írta Jókai -, holta után védőszentje lett, akihez a nemzet imádkozik.

Édesanyánk volt ő… - mondotta Vaszary Kolos, a hercegprímás. Kemény Zsigmond báró „a föld egyik legnemesebb lényének” nevezte. Határtalan volt szeretetünk, pótolhatatlan veszteségünk – írta Blaháné.

Az igazi nemzeti művészet a nép szívében élő érzések ösztönszerű megnyilatkozása. Ezért van, hogy a Hungária-szobrok és Magyarország szent Patrónájának képei közül a legtöbb, amely az utolsó évtizedekben keletkezett. Erzsébet királyné vonásait viseli – írta Herczeg Ferenc.

Ő oltotta szívembe új, édes hazám iránt az őszinte szeretetet – vallotta Auguszta főhercegasszony.

Soha nemzet királynét igazabb, mélyebb és őszintébb fájdalommal nem gyászolt… - írta báró Bánffy Dezső.

Úgy tudott érezni és szenvedni, mint egy igazi asszony és a fájdalmakat, a sors csapásait úgy tudta elviselni fenséges némasággal, mint egy igazi királynő – így jellemezte őt Ábrányi Emil.

Ameddig magyar lesz a földön, két eszmény fog élni lelkében: Mátyás, az igazságos és Erzsébet, a jóságos – ezek gróf Almássy Kálmán szavai.

A mennyország fényesebb lett, hogy ő oda költözött – mondta Fenyvessy Ferenc főispán.

A katolikus vallásnak egy Szent Erzsébete van, de a magyar nemzet kettőt imád- hirdette Káldy Gyula, báró Podmaniczky Frigyes, báró Rosner Ervin. Ezt a gondolatot Jókai úgy fogalmazta egy képviselőházi feliratban, hogy: „… mit szent névelőde, csak, mint égi lakó ért el, ő már e földön elérte, midőn azon egyedüli szent alakká emelkedett, akit minden vallásfelekezet megünnepel.”

Ezeknek a szív mélyéről fakadt kijelentéseknek legtöbbjét nem a halála váltotta ki az emberekből, nem a temetési hangulat. Réges-rég az Ágoston-rendi barátok templomának sírboltjában pihent ú, amikor még mindig így írtak, így beszéltek róla, könnyes szemmel, az emlékezéstől átforrósodott hangon.

A Magány Királynője valóban a magyarság királynéja volt?

Ezernyolcszázhatvanhat februárjában így szólt Erzsébet királyné Andrássyhoz:

- Ha Olaszországban rosszul mennek a császár dolgai, az nekem nagyon fáj. De ha Magyarországon mennek a dolgai rosszul, az megöl engem.

A kiegyezési politika egyik vezéralakja pedig így emlékezett meg róla:

- A kiegyezés létrejöttét annak köszönhettük, hogy két szószólónk volt a királynál: az igazságunk és a királynénk…

Ő az egyetlen magyar királyné, akinek emlékét törvényben örökítették meg. A törvény jóságos nemtőnek nevezi és ideálnak.

De tudjuk, hogy sem a jóságos nemtők, sem az ideálok nem problémátlan jelenségek. Erzsébet sem volt az. Sokat szenvedett. Igaza volt Ágai Adolfnak: „száz éles tőr járta át a fájdalmas édesanya szívét; a százegyedik megváltotta”. Erzsébet sokat szenvedett. De sokat szenvedett miatta az ura is. Ez kissé meggondolkoztatja az embert. Ferenc József ugyanis talpig úr volt, egész férfi, Európa első gavallérja. A megtestesült kötelességérzés és kötelességteljesítés. A fia, Rudolf mérte meg legpontosabban emberi és uralkodói nagyságát, amikor megjósolta, hogy ha „a papa” meghal, a monarchia összeomlik. Ferenc József valóban egymaga tartotta fenn a birodalmat. Rendkívüli ember volt. És boldogtalan. A boldogtalanságát részben Erzsébetnek köszönhette.

„A magyar asszony”-t, Erzsébet királynét sokan nem tudták megszeretni. Különös, érthetetlen, túlfinomult idegzetű nő volt, tehernek érezte a koronát, elviselhetetlennek a hivatást, amelyet vállalt: az uralkodást. Egész sor cselekedetét megmagyarázhatatlannak találták kortársai, de nem érti az utókor sem. Nem tűrt korlátokat, szertelen volt, makacs. Romantikus lelkülete, érzékenysége, izzó szabadságszeretete végtelenül vonzó tulajdonságok, de az ő rendkívüli helyzetében néha kényes helyzeteket teremtettek.

Rengeteg adat, feljegyzés maradt fenn róla. és a rengeteg feljegyzésben rengeteg ellentmondás. Zsigray Julianna nagyszabású új könyvében megkísérelte, hogy rendet teremtsen ebben a káoszban. Könnyű dolga lett volna, ha azoknak a megható, érzelmes és népszerű Erzsébet-portréknak akarta volna gyarapítani a számát, amelyek még ma is ezrével vannak forgalomban. Könnyű dolga lett volna és hálás. Ő a jobbik részt választotta. Szembenézett azzal az ezer miért?-tel, amelyet a téma magában rejt, válaszolni akart a talányszerű, drámai kérdések százaira.

Azért tudott felelni a kérdésekre, mert szereti rejtélyes hősnőjét és azonosítani tudja magát vele. (És természetesen, mert művész. De hiszen ezt felesleges mondani e sorok olvasóinak.) Rendkívüli gazdag tehetségének van egy vonása, amely az elbeszélő-művészet legnagyobb mestereihez teszi őt hasonlóvá: azokhoz az Ismeretlenekhez, akiknek a népmeséket köszönhetjük. Sorsközösséget tud vállalni azokkal, akik nem e világból valók, akik szinte csak valami tévedés következtében és csak rövid időre kerültek a földi siralomvölgybe. Érezhető gyönyörűséggel védi igazukat. A lázadók pártján áll. Gyanúsaknak érzi azokat, akik nagyon is kiismerik magukat az életben. akik elégedettek vagy beletörtek a robotba. Azzal a mesemondó lelkiséggel tartja ő a rokonságot, amely igazságot szolgáltat a csínytevő iskolás gyermekektől kezdve a szegénylegényekig mindenkinek, aki a vágyak és álmok nevében szembeszáll az elgépiesített és elgépiesítő mai élettel.

Tudomásul veszi, hogy az élet kegyetlenül megtorolja a lázadást, de – mint a nép mesemondói – megmutatja, hogy a lázadók a különbek, nem azok, akik beletörődnek sorsukba. És lázadó, tragikus hőseire költői szavakból szőtt királyi palástot terít.

Kevés írónőnek van annyi érzéke a realitások iránt, mint neki. De hősnői és hősei a „gyakorlati” életnek nem h ősei, hanem sérültjei, sebesültjei, áldozatai. Makacsul ragaszkodnak álmaikhoz, gőgösen visszavonulnak képzeletük világába, nem alkusznak meg a valósággal, tönkremennek, elszerencsétlenednek, de megmaradnak annak, akik. Csakazértis!

Erzsébet magyar királyné ennek a világnak királynője lehetne. És a magyarság nagyobbik része is csak ebben a világban érzi, érezheti magát boldognak. Csak ebben az álomvilágban, amelyet Zsigray Julianna olyan erővel és képzelemmel tud felépíteni, mint a nép mesemondói, csak ebben érezheti magát boldognak; a mai, amerikai stílusú életben egészen bizonyosan nem.

Forró részvéttel, mély együttérzéssel mondja el új könyvében, hogyan talált egymásra A Magány Királynője és Európa legmagányosabb, társtalan nemzete, a magyar. Milyen határtalan boldogság forrása volt ez a találkozás. Hiszen, három évszázad alatt Erzsébet volt az első koronás fő, aki szívébe zárta a magyarokat és az első, akit szívébe zárt a nemzet. De az élet nemcsak az álmok és vágyak gyilkosa. A boldogságé is.

Az írónő meg tudta rajzolni azt az utat, amely a boldogtalanságba vezette Európa legszebb asszonyát, legköltőibb lelkületű teremtését, koronás lázadóját. Ez az út a végzet útja volt, kikerülhetetlen, Erzsébetnek nem lehetett sem letérni, sem visszafordulni róla. Végig kellett járnia…

Léleklátó Zsigray Julianna új regényének ezekben a fejezeteiben. A művészi intuíció csodalámpásával olyan mélységekbe világít, amelyekbe a királyné egyetlen életrajzírójának sem sikerült behatolnia.

A legenda megmaradt legendának. De ami benne érthetetlen volt, a rejtélyt sikerült érthetővé tennie egy másik rejtély segítségével. az élet rejtélyét az a rejtélyes valami teszi megfoghatóvá, aminek költészet a neve.

A történelmi regény: szellemidézés. Erzsébet magyar királyné fényes alakja megjelent Zsigray Julianna hívó szavára. Érezte, hogy rokonlélek szólítja. Költői lélek és magyar.

Forrás: Új Idők XLIII. évf. 49. szám, Bp., 1937. dec. 5.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése