2020. febr. 6.

Gulácsy Irén: Exotikus fejedelmek trónfoglalása




Szándékolatlan humorban bővelkedő, eredeti adatok birtokába jutottam minap. A szóban forgó gyűjtemény Lipcsében látott napvilágot… 1720-ban. Összeállítója Johann Christian Lünig historico-politikai kutató, egyiket azoknak a ritka kútfőknek, akikben a késői forráskereső nem csalódik. Én legalább sehol a legkisebb időpontbeli elíráson sem értem rajta, ami az újabb kori codex-szerkesztőknél néha bizony 20-25 év kilengésével is – nagy hátráltatásomra és elkeseredésemre – gyakran előfordul. A derék Johann mester anyaghalmaza jól kiállta a megbízhatósági keresztpróbát, amellett bibliofil értékén felül még sok olyané érdekes dolgot is mond, melyek megérdemlik, hogy az eltelt kétszáztizenhét esztendő feledésporát lerázogassuk róluk. Tartalmaz például egy jegyzéket, melyben a művelt európai nemzetek királykoronázási szertartásainak leírásán kívül a távol-idegen népek ilyen szokáshagyományairól ad felvilágosítást, s melyet a gyűjtőnek bizonyára csak a legnagyobb nehézségek árán sikerülhetett összeállítania.

Kiszemelek hármat a lajstromból, lehántom róluk az elavult nyelvezetet és belehelyezem a száraz tárgyilagossággal regisztrált adatokat napjaink színeskép vetítő gépébe.


AZ ABESSIN NÉGUS TRÓNFOGLALÁSA

Megtudjuk itt, hogy Hailé Selassié egy távoli elődje – Sulne – 1609-ben, uralomra jutásakor a legősibb szertartások felújítását kívánta: „beavatást a hajadonokkal.”

Vajon hogy történt ez?

A császárjelölt pompás lovas kísérettel Axum – a hajdani székhely felé vonult. – A kapuk előtt a város hat legelőkelőbb férjezetlen leánya – akik magukat „Sion oszlopainak” nevezték – várt reá. Fehérbe voltak öltözve és páronkint egymás után, egy-egy kerek abroncsra feszített, aranyszövetből készült korongot tartottak kezükben. Elállták vele az utat.

A reménybeli uralkodó leszáll most kíséretével együtt lováról.

- Hej, bocsássatok be, Sion szépei! – mondja.

De az első pár nem mozdul, sőt, a hajadonok egyike gyanakodó műszigorral kiált:

- Hát ki vagy te, hogy városunkba akarj jönni?

- Israel királya – hangzik a válasz.

A kisasszonyok dacosan rázzák fejüket:

- Akkor maradj kívül!

A jelölt megismétli kérlelő igéit, sorsa azonban megint csak rideg elutasítás. végre harmadszor teszi fel a barátságtalan hajadon a kérdést, melyre a jövendő uralkodó ezúttal így felel:

- Sion királya vagyok és Abessinia négusa!

De e szavainál már rántja is kardját a tokjából s egy-egy merész csapással sorban kettéhasítja az útját álló mindhárom korongot.

A hatás szembeszökő.

- Megismerünk, megismerünk! – zengenek fel ujjongva a zord keblű leányzók és a díszkíséret győzelmi harsonái is felrivallnak. Sulne válltarsolyába nyúl, pénzt szór a nép közé, majd kíséretével együtt bevonul a székváros főtemplomába. Itt a legrangosabb pap – honi néven abbuna – várja a császárt. A szentélybe kíséri, ahonnan őfelsége szállására megy, trónjába ül és fejére teszi arannyal ékesített uralkodói… kalapját. Mert koronát, jogart, országalmát az abessiniaiak nem ismernek. Immár néguskalapot viselő uralkodójukat ellenben fülrepesztő ünnepi… fütyüléssel szokták köszönteni. A palota környéke egész nap harsog a füttytől, mely úgy látszik, az abessin lelkek emelkedett állapotának legjellemzőbb és egyben teljesen udvarképes kifejezője.

Ahány ház, annyi szokás!


SAFFI PERZSA SAH TRÓNRALÉPÉSE 1642-BEN


Ha az abessiniaiaknak nincs koronájuk, a perzsák viszont a trón jelvényét nem ismerik. Az ő trónjuk egy könyéknyi magas, lapos… tálca-féle. Erre ugyanannyi drága szőnyeget terítenek az új uralkodó számára, ahány elődje volt abból a nemből. Saffi sah esetében a számítás Ismáel-Saffitól kezdődik. Tehát ennek szőnyege kerül legfelül, a többi hét pedig sorrendhez képest, lévén Saffi az Ismáel nyolcadik utóda.

A sah-jelöltet nyolc elsőrangú kán vezeti az uralkodói tálcához. Ugyanezek elhozzák neki a koronát, melyet őfelsége ajkával illet.

- Isten nevében! – kiált.

Majd ismét egy csók:

- Mohamed nevében!

És végezetül:

- Ali nevében!

Hogy ez az Ali ki volt és miért örvendett ilyen feltűnő megbecsülésnek, azt nem tudjuk. A magyarázat nyilván valahol a perzsa őstörténelemben gyökerezik, úgyszintén az a szokás is, hogy az új uraság a koronával előbb… jól megdörzsölgeti homlokát, és csak azután int a „lele” nevezetű hoppmesternek, hogy a magas jelvényt fejére borítsa.

- Isten engedje ezekre menni az új sah éveit! – kiáltozzák előrenyújtott karokkal hajlongva a körülállók, mire megkezdődött a hódolat hivatalos bemutatása. A szent tálcához bocsátott kánok csókkal illetik a sah… papucsának orrát. Törvényekről, hűségesküről nincs szó. De az új államfőt illik tehetőséghez képest gazdagon megajándékozni.

A mai ember kedélyére bizonnyal ez a fordított szokás is a meglepetés erejével hat.


EG KONGÓBELI FEKETE KIRÁLY VÁLASZTÁSA ÉS FELAVATÁSA


Így történik:

A bennszülött uraságok legtekintélyesebbjei – a törzsfők – a fennhatóságot gyakorló portugálokkal együtt összegyűlnek a királyi hajlék előtt egy négyszögletes téren, melyet a nagy parádé tiszteletére előzőleg négy könyéknyi magas kőhányással tettek ünnepélyesebbé. Ennek az emelvénynek közepére ülő alkalmatosságot raknak, rá egy fénylő drótokból eszközölt kosárfélét – a koronát – három ujjnyi vastag arany kar-abroncsot és egy már európai eredetű bársonytarsolyt: a pápa kiváltságlevelével. (Úgy látszik, a hittérítők eredményes munkát végezhettek a vadonban.)

Másokkal együtt a kiszemelt fél is ott van a gyülekezetben. Jelöltetése azonban titkos, arról senki sem tud, leszámítva 10-12 legvénebb törzsfőt, a tulajdonképpeni választókat. ezek egyike a „Nagy Kikiáltó”. Az ő szerepe, hogy proklamálja az új felség nevét, miért is felkél a porban guggoló notabilitások közül és előszólítja a jelöltet, majd a következő rövid, de velős beszédet intézi hozzá:

- Te, aki vagy, bárki vagy is, - aki uralkodni fogsz rajtunk! Ne légy tolvaj (!), soha többé ne lopj, ne légy kegyetlen, kapzsi, hanem fizess adót a szegényeknek és pártold a templomot! Legfőképp pedig viselj szép békességet a Fehér Gazdával, a portugál királlyal, nagy testvéreddel!

Tam-tam. Őfelségét a kőrakásra ültetik, - fejére borul a drótkosár, karjára kapcsolják az abroncsokat, vállaira meg egy féltve őrzött gyapjútakarót. (Ki tudja, milyen nyögesztő rabszolgamunka silány csereértéke!) Ezzel az új uralkodó, aki semmiképp sem lehet pogány, a misekönyvre teszi kezét és megesküszik, majd elindul székházába. Ilyen díszmeneteknél rendkívül fontos, hogy a tizenkét törzsfő egész út alatt földet szórjon a fennkölt személy hátára, mert ez a ténykedés egyrészt a barátság jele, másrészt pedig célszerű az új államfőt… a porlandóságra emlékeztetni…

Ha ilyen szertartás közepett érkezik otthonába ő-feketesége, akkor már tényleges király, aki a legmélyebb tiszteletre tarthat számot. Ez Kongóban úgy nyilvánul, hogy az országnagyok körbeguggolnak uruk előtt és… tapsolnak neki – a gyarmatos „nagygazda” kiküldöttei meg előrenyújtott bal lábbal, jobb sarkaikon üldögélnek. Nyolc nap teltén a király szózatot intéz a néphez. Kár, hogy mindkét részről hamar elfelejtik úgy a hűségesküt, mint a hódoló nyilatkozatot! A király szenvedélyesen lop, a nemzet viszont porrá teszi, akit oly dicső körülmények közt emlékeztetett a porlandóságra. De a túl sok eső, vagy annak ellenkezője is elég ok lehet arra, hogy a kongóbeliek királyukat hibáztassák és leöljék. Egy közepes élettartamú alattvaló bízvást tíz-tizenkét uralkodóváltozást is megérhet…

*

Eddig Johannes mester felhasznált adatai. Azonban talán nem árt, ha belőlük vázolt képeket végezetül kiegészítem azzal, melyet más hitelt érdemlő forrásokból merítettem, s mely egy hozzánk a felsoroltaknál sokkal közelebb álló, történelmünkben komoly szerepet játszó népnek – a töröknek – uralkodói székfoglalásaira vethetne fényt.

Legjellemzőbben tükrözik a hagyományos ozmán szultánavatási szertartásokat III. Murát hatalomra jutásának körülményei.

A nagy fordulat előzménye ez:

1574. rabial-anal, azaz december havának 23.-ik napján meghal II.-ik, köznéven Részeges Szelim. Mehemed nagyvezír a padisah halálának tényét eltitkolja, ami azért kiemelendő mozzanat, mert itt már egy, az új uralkodó trónra léptével és az ország érdekeivel szorosan összefüggő, hagyományos, hogy ne mondjuk: alkotmányos ténykedésről van szó. A bölcs mozlim védi a Birodalmat az esetleges örökösödési puccsoktól mindaddig, míg az elhunyt császár jogszerű utóda – többnyire fia – elő nem kerül, hogy trónfoglalásával befejezett tények elé állítsa a népet.

Igen, de miért kell a török trónörökösnek egyáltalán valahonnan előkerülnie?

Mivel ő semmi szín alatt sem lakhatik a tényleges szultán székhelyén! Ez megint csak államcsínyekre vezethetne, s amellett – az utolérhetetlenül udvarias keleti felfogás szerint – még kínosan is érinthetné a kormányon lévő nagyurat. (Kinek volna kellemes javainak holta után következő élvezőjét folyvást a szeme előtt látni?)


A harminckét esztendős, hólyagos szemű, karvalyorrú, gyér veres szakállú és megrögzött ópiumélvezettől feltűnően sápadt Murád – magyarul Kívánatos – elég biztos távolságban, a Dardanellák szorosán túl tartózkodik, mikor téli napfordulat napján a nagyvezír titkos gyászhírét és egyben hazahívását megkapja. Azonnal útnak indul és lefoglalván Feridun nisandzsinak a Propontis partján himbálódzó hajóit, négy meghittjével Konstantinápoly felé evez, ahol éppen éjfélkor vet horgonyt. A tengeribetegség közben azonban már annyira elgyalázta a trónörököst, hogy csak fetrengeni tud. Úgy kell a Szerályig vonszolni. Igen ám! De az államtitokba be nem avatott bosztandzsik éjfélkor bezárták a kaput! Nincs más hátra, az önfeláldozó Hasszán csausz és Ahmed kormányos ölbe kapják a tehetetlen embert, s ahhoz a kis kerti ajtóhoz cipelik, melyen keresztül az éjszaka  érkező futárok járnak be a Portára. Itt egy veteményes ágy mellé fektetik Murádot s a két másik bizalmasra hagyva őrizetét, Hasszan és Ahmed belopakodnak a nagyvezírhez.

- Salam alejkom! A szentfelségű és bülbülszavú padisah megérkezett…

- Allah tegye fénylővé szakállát, - hol van?

- Az ugorkásban hagytuk.

Mehemed rögtön fáklyát fog és a Kívánatoshoz siet, hogy elsőként csókoljon neki kezet. az Osmán Birodalom jövendő ura szerencsére már megkönnyebbült, így függőleges helyzetbe igazodhatik, s az előírt módon, állva fogadhatja a nagyvezírt. Özveggyé lett anyja elé vezetteti magát. Nem csupán fiúi gyöngédséget tanúsít ezzel a látogatással. Egyben megint hagyományos szabályoknak tesz eleget, melyek megkövetelik, hogy a trón várományosát valamely legközelebbi hozzátartozója, csalhatatlanul felismerje.

Ez esetbe a nagyvezír Nur Banu első szultánához intézi a megkívánt kérdést:

- Valóban Amurád fiad áll-e itt előttünk, ó „Világosság Asszonya?”

- Tanúsítom! – zokogja Nur Banu.

Itt most aztán egy velőket fagyasztó jelenet következik.

Murád fekete leplet ragad, elburkolja magát, s a Birodalom beszólított, hozzá hasonló kísértetiesen álcázott, legfőbb személyiségei előtt behozatja atyjának más háremnőktől született fiait – öt ifjabb testvérét, akiknek legidősebbje nyolc éves -, és a főmufti beleegyezésével… sorban megöli őket. Ugyanígy kivégzi azokat az odaliszkákat is, akik atyja halála után reményteljes várakozásban maradtak. Valószínű, hogy az ilyen szörnyű eseményekben régóta parázsló háremnői vetélkedések és a személyes bosszú is szerepet játsztak! De maga a cselekedet szokásjog, mely abból az óvatos elgondolásból ered, hogy az új szultánnal szemben senki vérrokon ne léphessen fel trónkövetelőként és a császárságot belső zavarokba ne sodorhassa. Ez a tömeggyilkolás tehát megint ugyanolyan állambiztonsági aktus, mint a trónörökösnek a tényleges szultán székhelyéről való eltávolítása.

Ami egyébként a szultánfiakat illeti, rájuk nézve szinte megváltás volt a halál. Hiszen születésüktől fogva rabokként, a Héttorony rostélyai mögött kellett sínylődniük, arra a nagyon kétes lehetőségre sóvárogva, hogy valami sorozatos elhalálozások következtében talán kiszólíthatnák őket a tartalékból! Trón vagy selyemzsinór: e két véglet közt lebegett boldogtalan sorsuk.

Hogy azonban Murádra térjünk vissza, testvéreinek kánonszerű meggyilkolása után őt mindjárt napfelkeltekor – minisztereivel együtt – első hivatalos útja az Aya Sofia moskéba kell, hogy vezesse. Mert milliók ura is csak szolgája Allahnak…! Majd a Szerájba térnek vissza az ájtatoskodók, ahol az új szultán az államtanács – díván – első ülésén vesz részt, de már egy különfalazott páholy elfüggönyözött aranyrostélyzata mögül, minthogy mától kezdve nem illenék többé magát a profán szemek előtt mutogatnia…

Reggel hét órakor aztán violaszín, feketével zsinórozott atlaszdolmányban, gyászturbános fővel az uralkodó trónjára ül, és fogadja az előkelőségek hódolatát. Ezeknek etikett-szerű rangsora a következő:

Első a nagyvezír, aki hasra fekve megcsókolja a császár előtt a szőnyeget. Utána az európai és ázsiai tartományok legfőbb bírái járulnak ugyanígy a szultán elé, - majd a három főkamarás, - a birodalmi titoknok, - Konstantinápoly bírája, a mufti, - az ulemák (tudósok) tekintélyük szerint, - végezetül pedig a kamarások és testőrök.

Mostantól kezdve a padisah kis ideig szabad, a saját magáé.

Képzelhető, hogy milyen kihegyezett szemmel lesik Murádot is! Vajon hogy él e szabadságával?

Az ő els útja bizony egyenest a hárembe visz, ahol megelégedetten néz körül, s kínzó tengeribetegségétől valahára megváltva, így szól:

- Éhes vagyok…

Ez a mondása már a történelemé: futótűzként terjed teremről teremre, a mollák sietve feljegyzik, és izgatottan a münejin basihoz, a főjóshoz viszik szakszerű magyarázat végett. A bölcs nagy éhínséget és a moszlim erkölcsök hanyatlását jövendöli a kijelentésből. És próféciája mindjárt az első évben valóra is vált. A drágaság elképzelhetetlenül megnövekedett és Murád bevette magát a hárembe, ahol kizárólag dőzsölésnek élt. Szavahihető török historikusok feljegyzik, hogy egyetlen kurta napszakában három-négy odaliszkát tüntetett ki kegyeivel és uralkodásának aránylag rövid ideje alatt csak azon nejeinek száma, kik őt fiú utódokkal ajándékozták meg, felülhaladta az ötvenet. Kétszáz gyermekéről tudunk, háremhölgyeiben pedig: félezerről

De épp ez a falánkság lett is a gazdasági krízis okozója. Méltóságára valamit tartó török t. i. el sem képzelhető hárem nélkül. Ám a szultáni kereslet és túlfogyasztás majdnem százszorosára verte fel az odaliszkák árát. Ez elkerülhetetlenül a többi kereskedelmi cikkek párhuzamos megdrágulására kellett hogy vezessen, bárha egy-egy forgalmasabb napon néha 10-15.000 fehér és fekete, - főként circassai és georgiai szépség jelent is meg a konstantinápolyi piacokon. Hja, a Birodalom nagy volt és a legfelső példa mögött egyetlen hiú basa sem akart feltűnően hátramaradni.


Az első háremi körszemléről visszatérő Murádra aztán még a következő szertartások vártak:

Legelőször atyja holttestének kellett megadnia a végtisztességet, mire a kijelölt basák vállukra kapták a koporsót és rituális futóléptekben – szinte rohanva – az Aya Sofiába vitték: eltemették. Lábtól neki az öt megfojtott szultánfit. E tényben már uralkodói kiváltság nyilatkozott meg. Mert oszmán szokás szerint egyazon sírba egynél több holttest nem kerülhet. Azért is van annyi mohamedán temető. Törökország valósággal a sírkertek hazája.

Harmadnap a hadsereg hagyományos megajándékozására került sor, száztíz zacskó arannyal, - egyenkint egymillió és száztízezer piaszter értékben. (A basák és nagyvezírek hát nem ok nélkül sürgették a hódolt tartományok adóját és ajándékait, amiről a történelemben minduntalan hallunk! Az ilyen méretű ajándékozásokhoz teli kincstár kellett.)

Negyednap a Birodalom főtisztviselőinek előléptetési és megajándékozási napja volt, „gyászruhák és szőrmék beszerzése” címén. Ugyan-e napon az új padisah szabadon bocsát a boszporusi Fekete Toronyból négyszáz rabot. Majd hajóra ül, hogy meglátogassa a Próféta zászlóvivőjének – Cjubnak – távolfekvő sírhelyét.  Itt végzi el a kalifa az ünnepélyes kardfelövezést – ami a töröknél a koronázással egyértékű -, és itt lesz a császár tényleges, törvényes uralkodó, - már amennyiben egy despocia kormányformájának keretei közt törvényességről egyáltalán beszélni lehet.

A Konstantinápolyba visszatérés útja a drinápolyi kapu és a szultán folytatja kegyeletes cselekedeteit. Meglátogatja atyjának és meggyilkolt testvéreinek sírját, mely fölött bánkódni és imádkozni köteles. Mostantól kezdve aztán bírja az összes kiváltságokat és gyakorolhatja mindazon előjogokat, melyek a Próféta kardjával felövezett császárokat  megilletik.

Néha meglepőek e jogok!

Főbbjeik a következők:

Őfelsége fekete rókaprémet, zöld indiai selyemposztó ruhát és ugyanilyen színű selyempatyolat-turbánt viselhet, - utóbbit három szál kandiai strucctoll-tűzékkel. (Rajta kívül a kiváltságos zöld szín és fekete rókaprém viselete, a Birodalom területén mindenki másnak tilos);

térd- és főhajtást követelhet mindenkitől; a Szerájból kijöveteleikor ágyúlövetést; borotválkozás közben saját császári házi-zenét; hét, éjjel-nappal üzemben tartott konyhát, az állandóan friss és kész ételek százaival;

pénzt verethet; legfelső parancsot: úgynevezett káti-serifet és külügyi okmányt: athnámét bocsáthat ki; hét fehér lófarkas zászlót – thugot – hordoztathat maga előtt és használhatja a Birodaloméval azonos címert, mely: zöld mezőben ezüst félhold, fölötte kócsagtűzékes zöld turbán, kétoldalt egy-egy lófarkas thug és körül – fosztányként – oroszlánbőr.

A Próféta kardjával felövezett uralkodóknak kétféle címzésük van: egy magán (kis, vagy bizalmas) és egy hivatalos. A bizalmas jellegű ez: „Zillulah”, azaz „Isten árnyéka”. A szertartásszerű teljes pedig így hangzik:

„Allah árnyéka, - ó tengerkegyelmű padisah, Rumélia, Arábia és Adsem szultánjainak szultánja, - a népek fölött trónoló khagánok khagánja, - a magyarországi hitetlenek várainak elfoglalója (!) – az orosz és erdélyi paráznák viszályainak kiegyenlítője, - az Idő és Föld általános oszlopainak és az utolérhetetlen Ozmán Ház sarjainak legjava, - a muzulmán korszak egyetlenje, - a hódítás második atyja, - páratlan és győzhetetlen szultán, kán, - aki vagy… fia, aki… fia, ez pedig… fia! Tartsa meg Allah kalifaságodat az örökkévalóság legvégéig!”


Hosszú megszólítás ez bizony! De megadni felette ajánlatos volt, mert a fejedelmi személyeknek nem csak címük: rendszerint kezük is hosszú…

Forrás: Új Idők XLIII. évf. 41. szám, Bp., 1937.  okt. 10.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése