2020. febr. 6.

Kassák Lajos: Hídépítők (könyvismertetés)




Évtizedek óta figyelhetjük a „regényhős” alakjának és szerepének lassú, folytonos változását. Valamikor úgy állt az előtérben, cifrán és ragyogva, mint az olasz operák tenoristája, háta mögött a kórussal. Aztán lassan-lassan szürkülni kezdett, hátrább húzódott, a kórus előre jött, elmosódott alakjait közelebbről láttuk, egyéni vonásokat fedeztünk fel bennük, egyik-másik kivált a tömegből és kapcsolatba lépett a hőssel… végül már nem kórus volt, hanem valamilyen meghatározott közösség, amelynek tagja a tenorista is – s a tenorista, mint a közösség tagja kezdett érdekelni bennünket.

Kassák regénye egymagában tömöríti össze a modern regénynek ezt a néhány évtizedes fejlődését. Hőse – akit íróbarátjához intézett leveleiből ismerünk meg – szélsőséges individualistának indul. Művelt, iskolázott és irodalmi ízlésű ember, aki nem éppen közismert verseket idéz leveleiben, de valamikor otthagyta a kultúremberek világát, csavargó életet, ott áll meg, a hol munkát kaphat – ez idő szerint egy képzelt város közelében, hídépítő munkások között. Ifjúságának viharain túl van már, csavargó-évei megérlelték – s most tanúi vagyunk azoknak a külső-belső élményeknek, amelyek az egyéni szabadság rajongóját besorozzák a közösség életébe. Ezek az élmények párhuzamosan haladnak. Részt vesz munkástársai életében, együtt szenved velük és kiáll az érdekükben. Szerelmes lesz – és a felelőtlenül kezdődő szerelem lassan beleviszi a családba, a kötelességek másik komplexusába. A csavargó megállapodik az épülő híd révén új jelentőséghez jutott kisvárosban, és fia születésével egy napon indul meg független, szegény,a közösséget szolgáló újságja.

Ezt a fejlődést Kassák Lajos utánozhatatlanul egyszerű eszközökkel rajzolja meg. Mellékalakjai egy-két szóval előlépnek a kórusból és eleven emberekké válnak. Stílusa szinte a ridegségig tárgyilagos, érzékenykedést és pátoszt kerülő – de érzések, szenvedélyek izzanak keresztül rajta. Nincs talán író, aki Kassáknál kevesebb felkiáltójelet és három pontot használna; de nincs is szüksége ezekre a kisegítő eszközökre. Látszólag ridegek és józanok a leírásai is; ha utánozni próbálná valaki, akkor látná csak, mily végtelenül nehéz ezzel a látszólagos eszköztelenséggel egy épülő hidat vagy egy darab rétet odavarázsolni az olvasó szeme elé.

Egyetlen aktuális vonatkozás vagy célzás sincs Kassák regényében. A képzelt Kooro nem leplez semmit – csak azt ábrázolja, amit még a mai forrongó-változó világban is örökkévalóan emberinek érzünk.
B. M.

Forrás: Új Idők XLVIII. évf. 50. sz. Bp., 1942. dec. 12.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése