Ötleteket,
bekezdéseket, fejezeteket olvasok végig Sydney Carton „Emlékek” cím alatt most
megjelent könyvéből s minden egyes ötlet, minden bekezdés, de legalábbis minden
fejezet után lezárom a szememet s a csendes, nyugodt lelki elvonultságban
átélni,meglátni, felfogni,megérteni akarom ennek a különös, impressziókkal teli
lelkű embernek írását, színes, merész, diszkrét mondanivalóit, mély, metsző
szatíráját s a bizarr, légies, minden hétköznapiságot levetkőzni akaró írói és
emberi egyéniségét.
Valóban
asszonyoknak való írás a Sydney Carton könyve, asszonyoknak, akik izgalommal,
pihegéssel, fantáziával s ideges megértéssel tudják kísérni egy merész,
egzaltált lélek finoman papírra vetett művészi meglátásait, akik nemcsak a
hűvös, irodalmi kritika logikájával és törvényeivel nézik az író művét, de akik
a lelkük egész álmodásával ölelnek körül minden művészi szépet, minden költői
eredményt, tisztán azért, mert az – Szép, mert Művészi.
Finomságok,
intimitások, diszkrét jellegzetességek halk, egyéni melódiája ez a könyv s a
hangulatokat megérző, a lélek diszkrét titkait boncoló, a leheletkönnyű
benyomásokra rezonáló lelkek szellemi táplálékául íratott.
Sydney
Cartonról sokat beszéltek abban az időben, amidőn – Rozsnyay Kálmánnak hívták s házasságot kötött a valaha oly ünnepelt
magyar művésznővel, Prielle Cornéliával.
Hogy miképp fogta fel a közvélemény s a tömegítélet ezt a mindenesetre
szokatlan és különös frigyet, azt nem tartozik az én kritikám keretébe, mert a
Rozsnyay Kálmán házassága mi összefüggésben sincs a Sydney Carton könyvével s
ezekről a finom impressziókról lehet írni a valaha annyira divatos és közszájon
forgó nénémasszonyos locsogások emlegetése nélkül is
Még
Wilde Oszkárról beszél, az angol költőfejedelemről, a Wilde: Dorian Grayéről és
néhány rövid aperszü-ben, egypár ötlettel, nehány szóval oly tömören, oly
frappánsan és oly igazán jellemzi a költőóriást és halhatatlan művét, mint
mikor más egy könyvet ír róla.
Hogy
azonban egy pillanatig se váljék unalmassá, vagy csak egyhangúvá is, Sydney nem
időz sokáig egy tárgynál. Jár és kel Európa-szerte. – Londonban, Párisban,
Bécsben, Nizzában Rómában, mindenütt, ahol a művészi tökéletesség, vagy költői
szép kiválóságaival, a legelőkelőbb társaság képviselőivel, a művészetek
vezérférfiaival találkozhatik. Ma Bécs, holnap már Párizs az ő művészi
meglátásainak a tere s míg bécsi impressziói közben Peter Altenbergről, az
éjféli királyfiról, a Graben hőséről referál, a következő lapokon már Angliában
van, Sarah társaságában angol főúri zsúrokat figyel s az előkelő angol klubok
kimagasló művészi alakjairól rögzít érdekes apróságokat. Az impressziók
például, melyeket Shakespeare városáról, az Avon bűbájos partjáról, Irwingről,
a világhírű angol színészről ír, - valóban egy meglátó, figyelő, tanuló elme és
egy melegen érző szív harmóniájának a gyümölcsei.
Hangulatait
azonban nem kizárólag a külföld művészi szépségeitől és nagyságaitól kapja,
nyitott szemekkel, éber figyelemmel jár ő a magyar földön is s Petőfi
Sándorról, Jókairól, Laborfalvi Rózáról, Dérynéről, Tóth Béláról, Prielle
Cornéliáról írott feljegyzései sok tekintetben újak és disztingváltak.
Végigolvasva
könyvét egy különös, színekben sziporkázó szellemi panoráma áll az ember lelke
előtt,melyről el kell ismerni a legelfogultabb kritikusnak is, hogy sokat járt,
sokat látott, meleg szívű ember rendezte be és kormányozta.
Hogy
Sydney Carton írásmodorában van egy kis póz, hogy hangulatainak visszaadásában
hellyel-közzel kérkedik, hogy néha túl magas ítélőszékről vet a mai társadalmi
formákra és alakokra maliciózus megjegyzéseket: ez igaz. Azért a sok színes
képért, azért a nagy intelligenciáért, azért a sok tudásért, azért a mély ember
és világismeretért azonban, amely a könyvéből felénk árad, még többet is
megbocsájthatnánk ennek a mindig előkelő, mindig finomba öltözött, bohém –
europernek.
Forrás: A Jövendő – 1. évf.
7. sz. Hódmezővásárhely, 1910. máj. 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése