2018. dec. 6.

Vita Zsigmond: Oláh György: Lázadás a Tiszán - könyvismertetés




Magyarországon ez a könyv elég nagy feltűnést keltett, politikai harcokat indított meg. Túl merésznek, elfogultnak, lázítónak találták konzervatív körökben, a nemzeti szellemű ifjúság magáénak vallotta és baloldalról elítélték mint megalkuvó, túl óvatos könyvet.

A politikai tendenciájú könyveknek többnyire ez a sorsuk, de Oláh György könyve nem napi politika, hanem a nemzet kérdéseinek az irodalomba való bevitele, amely egy regény keretében meg akarja mutatni a szociális igazságtalanságok, a parasztság kihasználása miatt vergődő magyarság korrajzát. Oláh György ahhoz az újságíró gárdához tartozik, amely Milotay vezetésével céljául tűzte ki a magyarság legigazibb problémáinak, legmélyebb sebeinek felkutatását, kendőzetlen megmutatását.

A Milotay Ismeretlen Magyarországának hangjait ismerjük föl több ízben Oláh György könyvében is, de a regényformában a riport veszít hűségéből, megbízhatóságából – és végeredményben a könyv nem olyan meggyőző.

Oláh György egy Tisza menti telepítés történetét meséli el. Egy dzsentriből, egy áldzsentriből és egy zsidóból álló társaság lelkiismeretlenül telepeseket visz az ország minden részéből egy Tisza menti mocsara vidékre, akik teljesen magukra hagyatva éhínségbe, nyomorba kerülnek. A könyv utolsó része egy választási harcot ír le, a kormány jelöltjét, a telepeseket tönkretevő Márffyt, a legnagyobb erőszakosságok árán megválasztják képviselőnek a nép jelöltjével szemben, akit lecsukattak. A nép hiába lázad föl, hogy a jelöltjét kiszabadítsa, mert az szabadon engedve, önként lép vissza az egyenlőtlen harctól. Vissza kell térni a lassú munkához, mert ameddig az egyetemes nagy átalakulás nem jön, „addig mindenki álmodozó marad itt, aki valami nagyot, szépet akar.” Az egész választási harc, a lázadás is álmodozás tehát Oláh szerint, mert a hatalom emberei ellen a magyarság mai szelleme mellett semmit sem lehet csinálni.

Ezt a konklúziót azonban az öreg plébános szájába adja az író, akihez talál is, de nem nő ki szervesen a könyvből, mint ahogy az egész happy end olyan, mintha egy amerikai filmből vágták volna ki.

Ez a válasz elől való kitérés azonban azokat sérti elsősorban, akik minden áron politikai programot követelnek az írótól, de sokkal nagyobb hiba az, hogy a regény alakjai nem elevenek, szükségszerűen nem győznek meg az író igazságáról. Oláh György regényalakok által akarta közvetlenebbül, frissebbül hatóvá tenni a riporter ügyes, sokoldalú megfigyeléseit. Márffy, Makláry, báró Gallovich, stb. valamennyire viszik is magukkal az előkelő miliő gondatlan fölényét, vagy szükségképpen elvakult, csak saját érdekét néző lelkiismeretességét; a népért élő és a káptalan ellen harcoló plébános szép típusa a papnak és érdekesen mutatja az egyházi érdekeket, Csete a magyar gazda mintaképe lehet, de mindezek csak egy riportkönyvből vannak kiragadva, nincs önálló életük.

Oláh György regényének alakjai így nem tudják igazán meggyőzővé tenni a birtokos és hivatalnok osztály bűneit, de még kevésbé tudják igazán megmutatni a parasztság életét, nyomorúságát, munkáját és elkeseredését. Oláh György egyes alakokba akarta sűríteni a megfigyeléseit, de ezáltal a riportanyagot tette szegényebbé, lemondott az alaposságról, az adatokra építésről, a sokszínűségről.

Pedig Oláh György kétség kívül jó riporter, elevenen, frissen ír, gyorsan pereg a könyve, van mozgás benne. Nemcsak pillanatnyi kérdéseket, hanem az egész nemzet problémáit is meglátja, érdekesen mutatja meg a dunántúli falu nyugatra nézését, a nyírséginek gyanakvását az egész külső világrenddel szemben, amely mindig csak az ő vagyonát, békességét zavarta meg. A Tisza-menti tömegek nyomorát, a velük szemben való süket elzárkózást, a hatóságok visszaéléseit élesen és néha megdöbbentően látja és láttatja meg. Tud bátran és őszintén írni, de a regény nem az ő formája, ott szükségképpen elkeni a színeket és giccset alkot.
(Bp., Singer és Wolfner, 1932.)

(Forrás: Erdélyi Helikon VI. évf. 1933. júl.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése