Auguste
Renoir születésének századik évfordulóján messze járunk már attól a művészeti
iránytól, az impresszionizmustól, mellyel kapcsolatban nevét általában
emlegetni szokták. Száz éve, hogy megszületett s alig több, mint húsz éve, hogy
meghalt. Nemrégen még itt élt közöttünk s ma már klasszikusnak számít, a vitán
felül legnagyobbak egyikének.
A
művészet történetében nem találunk izgatottabb s átmenetileg aggasztóbb száz
évet, mint ezt az utolsót, lüktetőbben változót és többarcút; mert a roham,
melyet az impresszionisták a művészet fennálló törvényei ellen indítottak,
sokkal mélyrehatóbb s hevesebb volt, semhogy fel lehetett volna tartani,
mielőtt minden szükségszerű következményét kiélte volna, bármennyire a
festészet lényege ellen valók voltak már ezek a végső konzekvenciák. Ma lassan
visszafelé kezdünk hajlani, ha nem is éppen oda, ahonnan az impresszionisták
elindultak s ennek a visszafordulásnak egyik irányadója, ha hatása nem vált is
mindjárt érezhetővé - Renoir. Éppen ezért élőbb is maradt valamennyi társánál.
Renoirnak
az új, impresszionista irányelvekben különösen lelkéből lelkedzett a harc a
festészet irodalmi tartalma ellen. Beszélgetéseiből, melyeket élelmes emberek
feljegyeztek, a legnagyobb lenézés hangzik ki az olyan „álmodozó” és
„gondolkodó” művészekkel szemben, akik „fejüket kezükbe temetve vesztegetik az
időt s töprengenek a vászon előtt”, hogy mit is fessenek reá s az olyan
kritikusok ellen, mint a népszerű Huysmans, „ki nem a művet nézi, hanem a
tárgyát” s tájékozatlanságában egy lélegzettel lelkendezik egyrészt Edgar
Degas, másrészt Felicien Rops és Gustave Moreau művészetéért. Barbey-Daurevilly
könyvét nem olvassa el Renoir, mert Rops illusztrálta s csodálkozik, hogy
komolyan veszik Moreaut, ki, hogy megnyerje a zsidókat, arany színekkel rakja
meg képeit. De hát persze nemcsak ezek ellen a festők ellen fordult az új
irány, csak éppen Renoirnak tetszettek ezek legkevésbé.
Mikor
az impresszionisták felléptek, szinte tanácstalan zűrzavar uralkodott a
művészetben. Itt voltak a hivatalos köröktől becézett akadémikus irány
képviselői, Delaroche utódai: Couture, Gleyre, Gérôme és a többiek, hidegen
megszerkesztett, korhű kosztümökkel telezsúfolt, hangos és semmitmondó,
nagyméretű történeti és klasszikus tárgyú festményeikkel. Manet még Couture
tanítványa volt, Renoir Gleyre-é. Itt voltak a nagyközönség kedvencei, a
Cabanelek, Bouguereau-k, Hébertek, giccses, ámoroktól környezett Venusaikkal és
simára kikent vallásos és egyéb képeikkel. Még a barbizoniak közül is éltek
néhányan és sokan voltak, kik a courbeti naturalizmusban rekedtek el.
Mindenkinek voltak hívei. Megvolt még a kedves Diaz is, ki Renoirt színesebb
festésre buzdította, sőt a romantikusok feje, Delacroix is, kit a fiatalok
nagyon tiszteltek.
A
régi arisztokrácia és az irodalmi ínyencek kisebb csoportja azokat a művészeket
favorizálta, kikre, mint említettem, Renoir legjobban haragudott, mivel ezek
léptek fel a kiválasztottak leggőgösebb igényeivel. Ennek a csoportnak
viszonyát a művészethez megismerjük Justh Zsigmondnak éppen most megjelent
naplójából, melynek kiadását és kortörténeti megvilágítását Halász Gábornak
köszönjük. Ezt, a modernségét, sőt Justh jellegzetes szavával élve,
„archimodernségét”, azaz főmodernségét váltig hangoztató csoportot éppúgy
irodalmi szempontok vezetik, mint az előbbieket. Csakhogy a történelem helyett
pszichológiai rejtélyeket kutat, témai és egyéni érdekességet, a különlegest,
az izgatót, a cifrát. „Nekem a képben mindig legérdekesebb maga a művész”,
mondja Justh. A lelki látványosság, amit ezek a művészek nyújtottak, lényegében
íróktól diktált kirakat volt, mert hiszen régi írói tulajdonság s máig is élő,
hogy írók nem tudnak lemondani a kép meséjéről s legalább címet akarnak olyant,
amin el lehet ábrándozni. Nem fogják fel, hogy a szavak és színek egymástól nagyon
messze fekvő területen élnek.
Erre
a művészi zűrzavarra nyitottak rá a Courbet egészséges naturalizmusán tovább
építő impresszionisták. Megjelenésükről, nagy horderejű munkásságukról a
többiek nem is vettek tudomást. „Új irány nincs”, mondja Justh 1887-ben, mikor
Manet, élete művét elvégezve, már nincs is az élők között, Renoir pedig túl van
hosszú élete felén. Renoir neve elő se fordul a naplóban. A távolságot további
pár megjegyzés összevetése még világosabbá teszi. A kölcsönös megértés
lehetetlen. A kor szokása szerint Justh is és Renoir is járnak úri szalonokba.
Justh a Faubourg st. germaini royalistákhoz, hol az arisztokrácián kívül
Bourget a legillusztrisabb vendég. Renoir pedig, Cézanne, Flaubert, Daudet és
Turgenyev társaságában, Charpentier kiadó feleségéhez. Mindkettő természetesen
azt vallja, hogy az ő társasága az élite. A Charpentier-szalont Justh is
említi: „a világ azon része, melyet én nem ismerek, republikánus-naturalista
salon” s nem veszi észre, hogy ezek az igazi „archimodernek” s hozzájuk
szegődött a jövő. Justh rabja mindazoknak, akiket Renoir megvetéssel emleget.
Moreautól, a szerinte „legsubtilisabb kor legraffináltabb s legbetegebb
festőjétől” el van bűvölve, Felicien Rops gondolatmélységét csodálja s
Antocolsky jelentéktelen s irodalmi tartalomtól roskadó szobrainak
magyarázatába mélyed el egy fülledt hangulatú délutánon, leszálló alkony
mellett, mikor a szobrok már csak fehér árnyékokként hatnak a mester műtermében
a közönsége: kora legünnepeltebb, osztriga ízű színésznője, Sarah Bernhardt.
Viszont Renoir: „Látott-e már olyan nagyvilági hölgyet, kinek kezét kedve volna
az embernek lefesteni?” A túlápoltságra és mesterkéltségre céloz evvel.
A
félhomályos műtermekből a napsütésbe, a természetbe tódulnak ki a fiatalok. A
sötét képeket váltsák fel derűsek, világosak. Ömöljön el a nap rajtuk s tegye
világítóvá a színeket! Egyszerűség! ez volt a váratlan és forradalmi jelszó.
Nem „Nabuchodonozor vagy a Gracchusok anyja” kellett nekik, még csak nem is
parasztromantika; la Millet, hanem egy mulató kertje, evezősök, piknik vagy még
egyszerűbben egyetlen alak vagy táj. Ami közel fekszik lélekben és időben, amit
a szem erőlködés nélkül felfog; ma, tegnap, akármelyik percben. „Impresszió”,
ezt a címet adta Monet egyik képének s rajta ragadt az egész csoporton a
gúnynév: „impresszionisták”. Aztán éppen Renoir volt az, aki javasolta, hogy
most már ők maguk ragaszkodjanak az elnevezéshez.
Manet
a lóverseny impresszióját festette meg, száguldó lovakkal; beszélgető párokat
pillanatnyi mozdulattal egymáshoz hajolva. Renoir tereferélő, táncban forgó,
kavargó ifjúságot. Vagy tovasikló korcsolyázókat, felvételeket Páris forgalmas
utcáiról, szaladó kocsik, járókelők nyüzsgő együttesét, emberi hemzsegést és
mozgó vizet. Vagy barátait egy kis kocsmában; egyikük cigarettát sodor, ketten
beszélgetnek, a pincérlány kissé lomha mozdulattal ép leszedi az asztalt. Vagy
színházi páholyban ülő párt; a férfi gukkerez, a nő telve várakozással,
hirtelen megilletődés ül az arcán. Örül az életnek, ez az egész meséje Renoir e
korszakbeli legszebb képének.
Ugyanezekben
az években a mi Szinyeink csupa hasonló képet forgat a fejében, hasonló
szellemben. Ha lett volna valaki müncheni vagy itthoni környezetben, ki
megérti, hogy már pusztán ez a témakör mit jelentett! Fűben heverésző
szerelmespár, Majális, Hinta, Séta, Ruhaszárítás. De a tárgykörrel együtt a
problémakör is ugyanaz: Szinyei is a napot, a természetet, a levegőt, az életet
kereste. Ha eszébe jut Párisba menni, az impresszionisták közül, dacára a
társadalmi különbségeknek, Renoir állt volna hozzá lelkileg legközelebb.
A
puszta lét, semmivel sem foglalkozó, szabadban ülő két nő, ez már elég téma
volt Renoirnak s az impresszionista fiataloknak. S egész idejüket kinn töltvén
a szabadban, váratlanul rájöttek a levegő szerepére. A legnagyobb egyszerűséget
keresték és rátaláltak a legösszetettebb jelenségre, a fényre. „Elmélettel megy
ki az ember a szabadba és a természet minden elméletet halomra dönt” - mondja
Renoir. Manet és Monet egész életüket áldozták arra, hogy megnyugtató választ
adhassanak, hogyan lehet a levegő remegését, az anyagtalan napfoltokat
festőileg visszaadni, anélkül, hogy értelmetlenül megbontsák a formák
összefüggését; hogy ne mint anyag érvényesüljenek, hanem mint anyagtalan fény,
ne mint igazi valóság, hanem mint a látszat valósága.
Renoir
nem volt elméleti hajlamú, spekulatív elme s a probléma megfejtéséhez lényeges
eredményekkel nem is járult hozzá. A közös keresés korszakában egészen laza
festéssel, áttetszően világos színekkel igyekezett Monet haladásával lépést
tartani. Kezdettől fogva neki voltak a legszebb és legtisztább színei. Ezt
gyermekkora porcelánfestésben eltöltött idejéből hozta magával, mikor fehér
alapra kellett terveznie figuráit. No meg Diaz is erre ösztökélte.
Azonban
a formabontás hagyománytalan elméletei, a látszat, a múló formák és fények
hajszolása nem volt az, ami igazában megfelelt lelkületének. A nyolcvanas
években hirtelenül fellépő nyugtalan keresése, ingadozásai arra vallanak, hogy
nem találta már egészen helyét abban a baráti körben, mellyel hosszú ideig
összenőttnek látszott. Ő, aki annyira szerette a tiszta színt s a szép, színes
felületet, nem érthetett már egyet olyan törekvésekkel, melyek éppen a szín
egységét bontják meg, apró színfoltocskákra tördelve szét az egész felületet,
hogy ezáltal érzékletessé váljék az atmoszféra remegése. A szín egysége és
tisztasága érzékeny pontja volt s ez ellen minden merénylet valósággal sebet
ejtett rajta. Érezte, hogy társai túlságosan messzire mennek
következetességükben s ha nem áll ellent, magával ragadják. Egyre fokozódó
elégedetlenséggel s türelmetlenséggel tudta, hogy ő maga még nem is szólalt meg
igazi hangján. A következmények megmutatták, hogy sokáig valóban olyasvalamivel
kísérletezett, ami nem esett hajlamainak irányába. Hogy a felszabadult
impresszionista festési módra szüksége volt, hogy a természethez való közvetlen
viszonyt másként, mint általa, nem érhette volna el, az természetes. Ez volt
akkor az egyetlen járható út és ezenkívül - panaszra nem volt ok - az impresszionista
stílus csodálatos alkotások egész sorára ösztönözte. De Renoir kétségbeesett
vergődésében meggyűlölte az impresszionizmust.
Rájött
mindenekelőtt arra, hogy nem lehet mindig csak a természet előtt festeni, mert
ez sivárul egyhangúvá teszi a művész termelését. Egyik festőtársát, ki egy
sorozat városképet állított ki, megkérdezte egyszer, miért fest mindig
elhagyott utcákat. „Mit tegyek, ha senki sem járt az utcán, mikor festettem?”
volt a válasz. Ez a fajta élményszegény lemásolása az esetlegességeknek nem
volt Renoir természete szerint való s az a korlát sem, melyet az ilyenfajta
megkötöttség szó szerinti értelmezése emelt. Egyszerre csak beléje villan, hogy "kinn a szabadban az ember sohasem lehet biztos afelől, amit csinál, mindig át
kell azt otthon dolgozni". És nagy elhatározással újra elfoglalja helyét a
műteremben állványa mellett. A szabadban végzett megfigyeléseit, rajzait a
műteremben alakítja át kompozícióvá. „Corot is ezt tette” - mondja – „s mégis
olyan realitással adta vissza a természetet, mint senki sem az impresszionisták
közül.”
A
természetből való véletlen kivágatok evvel önként megszűntek. Megfigyelt
motívumok összeállítása a kép szerkesztését jelenti, az alakok elhelyezését jól
kell mérlegelni. Új meggyőződéssel évekig dolgozott „Fürdő nők” című képén,
amit maga egyik főművének tartott. Az impresszionisták pedig elfordultak tőle.
Ugyanekkor
rajztudásának ki nem elégítő volta is kezdte bántani s ennek
következményeképpen ettől fogva nagy súlyt helyezett a rajzra. Sűrűn megtette
azt is, hogy az alakokat először felrajzolta a vászonra s ecsetjével csak az
előre kiszabott rajzot követte, hogy evvel is fegyelmezze magát. A vonal,
jobban mondva körvonal tisztasága nagyon fontossá vált számára. Ő maga ezt a
változást olaszországi útjával hozta kapcsolatba, hol Rafael művészete a
legnagyobb élménnyel ajándékozta meg. Ettől kezdve Ingrest is újra jobban tudta
méltányolni; Degasnál, kinek művészetét végtelenül szerette, mindig újra
kiemeli a rajz bámulatos szépségét.
De
ez az érintkezés Rafaellel, mely az impresszionista művészt a klasszikus formák
értékelése felé sodorta, több volt, mint külső művészi hatás. Voltaképpen
ráeszméltetés volt igazi énjére. Felszínre segítése annak, ami már régibb
műveiben amúgy is ott lappangott s csak igen kevés munkájából hiányzott
teljesen. Ezt érezte meg benne talán Manet is s ezért nem tudott megbarátkozni
művészetével. Ismeretesek Manetnak Monethoz intézett szavai: „Önnek, aki olyan
jó barátságban van Renoirral, kötelessége volna neki megmondani, hogy tegyen le
a festésről. Hisz Ön is láthatja, mennyire nem az ő mestersége ez”. Manet nem
lehetett annyira önmagába merült s nem is lehetett oly rossz ítélete, hogy
Renoir műveinek megejtő szépségét ne vegye észre. Csupán ez az elméleteivel s
elveivel ellenkező, idegenszerű elem riaszthatta vissza.
Némely
író fölényesen bírálgatja Renoirt, nevezetes mondását idézve: „én benn maradok
a sorban”. Mintha ebben a nagy mestereket tisztelő kijelentésben bizonyos
bevallása volna annak, hogy ő maga sem számította magát a kiugró, nagy zsenik
közé. Ezeknek a szavaknak azonban, ha a francia művészet fejlődésén
végigtekintünk, egész más értelmet lehet adni. A francia művészek ugyanis
példátlan következetességgel ragaszkodnak a 15. századtól kezdve a tiszta és
logikus vonalvezetéshez, a zárt körvonalhoz. Csodálatos, zengő melódiája van a
francia körvonalnak. A tökéletes, szűzi tisztaságú rajz, mely nem ismeri a
homályt, a francia művészet egyik uralkodó vonása. Lágy árnyékolással
domborítja a formákat s élő kerekdedséggel emeli ki a környezetből. A
körvonalnak ez a tisztasága azonban náluk sohasem megy a festőiség rovására,
nem grafikai, hanem plasztikus célokat szolgál. A stílus változik s a tiszta
rajzon belül a művészek ezer fortéllyal és szeszéllyel vethetik fel a legfestőibb
problémákat, de csaknem mindnyájan "benn maradnak a sorban", mert nem is
tehetnek mást, mert franciák. Renoir tehát, mikor az elragadtatás lázában,
Rómában Rafael-képeket hajszolt, a tiszta és zárt, plasztikát teremtő rajznak a
jelentőségére ébredt.
Azt
lehetne kérdezni, hogyha ez annyira francia sajátság, miért volt szükség Rafael
közvetítésére? A válasz nagyon egyszerű. Otthon nem tudta magát a jelen
vonzásától annyira függetleníteni, hogy egészen kilépjen akkori lényéből. Egy
utazás kellett ahhoz, testi elszakadás a környezettől, új nagy benyomások, hogy
a lelki elszakadás is létrejöhessen. Ez a rokon művészet egy hangot ütött meg
benne, melyre francia szelleme ujjongva visszhangzott. A nemzeti jellegről
nagyon határozott felfogása volt: „Boldog vagyok, hogy a francia iskolához
tartozom, nem mintha evvel ennek az iskolának a fensőbbségét akarnám hirdetni,
de mivel franciának születtem, annak is kell lennem!” mondta és „egy nép, ha
nem akar ostobaságokat csinálni, ne sajátítson el olyan dolgokat, melyek fajtájának
nem felelnek meg, qui n'est pas de sa race. Mert különben hamarosan egyéni
arculat nélküli, univerzális művészetféléhez jut el”.
És
mikor mindezt így végiggondolta Renoir, akkor visszavezette művészetét a tiszta
formákhoz. Nem feloldott körvonalat keresett, hanem zártat s nem arra
törekedett, hogy alakjait a remegő atmoszféra mintegy felszívja magába, hanem
éppen ellenkezőleg, arra, hogy azok domború különállásukban érvényesüljenek. S
ebben az értelemben Manet párizsibb volt, újabb, de Renoir franciább.
Gyönyörűséggel
festette a ruhátlan női testet, melynek „bőre magába szívja a napot” s hízelgő
ecsettel domborította az idomokat. Képein mindig ugyanazokat a nőket, mindig
ugyanazt a telt viruló testet, azokat a duzzadó formákat festette. Nagy alsótestet,
kis fejet, egy fiatal ősállat kissé nehézkes, kissé ügyetlen, nagyon bájos
mozdulatait. Ösztönös, furcsa, egészséges teremtéseket, kikhez minden közelebb
áll, mint a szellem játéka. Nem érdekes nőket, hanem a női nemet kereste, úgy
ahogy az benne élt, ahogy ő szerette. Degast is azért tartotta többek között
olyan nagyra, mert ahelyett, hogy egyes táncosnőket festett volna, azok
összességének szellemét kutatta.
Renoir
tiszta, romlatlan erdei vadnak festette a nőt - azért olyan magától értetődő,
hogy meztelen - vagy friss és szép gyümölcsnek, hogy az ő szavaival jelöljem
meg a fogalmat. S valami forró és izzó életet tudott beléjük önteni, hogy
szinte a testük párolgását s a leheletüket érezzük. Ez már nem volt
naturalizmus, nem is volt impresszionizmus, hanem programtalan,
gyönyörűségteljes festése a gondolat nélküli boldogságérzésnek. Hogy mellesleg
stílus is lett belőle s még hozzá a jövő felé mutató, az szándéka nélkül
következett be. „Elengedem magam és úgy festek, ahogy jön.” Cézanne eredményein
épültek fel a századforduló absztrakt irányai. Renoir ezeken átível a ma felé;
újra konstruktív, nála újra összeáll az impresszionisták szétfolyó matériája.
Maillol szobrászata nem más, mint Renoir formavilágának szobrászatra való
átváltása.
Utolsó
idejében Renoir is alkotott szobrokat, többek között remek nagy Venusát. Ennek
a dolgok logikájánál fogva okvetlenül el kellett jönnie, hiszen alakjainak
festői mintázása már súrolta a szobrászat határát. Egy lépés sem volt már innen
oda. Hogy Maillol korábban faragott szobrot, az csak véletlen technikai
elsőség, nem elvi.
Renoir
nagy kort ért meg s művészete egyre feljebb hágott. Kiváltsága ez a
legnagyobbaknak. Művészi fejlődését két nagy harc fogja közre: az elsőt az
impresszionistákkal vívta az elavult kortársak ellen, a másikat egymagában régi
önmaga és az impresszionizmus ellen. Mindkét harcban melléje állt a győzelem.
(Forrás: Nyugat 1941. 4.
sz.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése