2018. dec. 6.

Oláh Gábor (1881-1942): Az embernek fia - könyvismertetés




(Dráma 3 felvonásban. Hegedűs és Sándor Könyvkiadó Hivatala)

Előttem a könyv – rajta egy név: az Oláh Gábor neve. Tartalma már nem ismeretlen előttem; hiszen alig két hete, hogy a Csokonai-kör szíves jóvoltából felolvasást tartottam róla, - helyesebben belőle. Akkor az eredeti kézirat feküdt előttem, s bár csak nagyon rövid időm volt tartalma megismerésére és tanulmányozására, az Oláh Gábor erőteljesen férfias, s mégis gömbölyded és lágy kézírása épp úgy ragadott magával, mint maguk a hatalmas gondolatok, melyek minden sorából felém szálltak. S amint el-elnézem ezt a könyvet, nem tehetek róla, de úgy érzem, hogy ezek a hatalmas gondolatok, ezek a merész, szinte vakmerően élére állított eszmék új színt, új életet nyernek a nyomdafesték alatt. S ez nem túlzás, mert a festék alatt eltűnik az írott betű gömbölyűsége és lágysága, s a nyomtatott betű szögletessége még keményebbé, acélosabbá teszi ezt az amúgy is szinte vadul forrongó, sajátos írói egyéniséget.

Oláh Gáborban kétségtelenül még mindig sokkal erősebb a lírikus, mint a drámaíró. Bizonyság erre ez a műve is, amely pedig úgy drámaiság, mint színszerűség szempontjából erős haladást mutat korábbi színpadi műveivel szemben. S mégis, ami feltétlenül biztosítja műve számára az olvasó és esetleg majd a néző érdeklődését is, az a minden ízében magas színvonalú irodalmiság, az a minden túlzástól ment modernség, mely nyelvének tömör magyarságával s lírájának hódító bájával végtelenül szerencsésen párosulva, együttesen adják azt a színpompás, erőteljes, élettől duzzadó, majd meg fenyegető vad, komor, de mindig sajátos és eredeti irodalmi egyéniséget, amelyet Oláh Gáborban ismerünk s amely egyéniség – mondjuk ki nyíltan -, akár egyetértünk vele, akár nem: - feltétlen tiszteletet és becsülést parancsol. S azért, bármily eltérők legyenek is a vélemények, drámájának tárgyát, irodalmi és színpadi értékét illetőleg, senki nem vonhatja magát teljesen e ragyogó szellemnek, e forró szívű, hatalmas agyú, magyar érzésű nagy poéta lenyűgöző egyéniségének varázsa alól.

Felekezeti kérdést tárgyal legújabb művében Oláh Gábor. Nem akarok most kiterjeszkedni annak bizonyítására, hogy mennyiben volt szerencsés vagy mily mértékben volt ildomos tárgya megválasztásánál a szerző. Ez különben nem is képezheti bírálat tárgyát, mert hiszen a drámaírás szabadmesterség, mely nincs iskolai penzumokhoz kötve. De hallottam már előzetes bírálatot Oláh művéről, még a megjelenés előtt; hogy a katolicizmus és kálvinizmus harcában, melyet tárgyal, igaztalan lenne saját felekezetével szemben – Róma javára. Nem tagadom, ez a látszat első olvasásra, vagy első hallásra talán megvan művében; de csak a felületes vagy felekezetileg elfogult egyén szemében. Mert ha egyéni tragédiát írt is Oláh, mégis a két uralkodó nagy vallás harca az, mely Dávid pap és Innocentius páter személyében vívja csatáját. Ez a harc pedig ma is áll – fájdalom, tán inkább, mint valaha -, s tán állni fog, míg a világ világ marad. és ezért lehetetlen kikerülni az írónak ezt a látszatot; pedig a másik felekezet épp oly joggal tehetné azt az ellenvetést, hogy a harc eszközeinek megválasztásánál Innoncentius páterre nem egy sötét árny vetődik. Azért én úgy az egyik, mint a másik oldalról elhangzó esetleges ilyen szemrehányást jogosulatlannak tartom; a dráma tétele, éppen mert vallási tárgyú, nem tűri meg a felekezeties bírálatot.

Ám a drámaiság és színszerűség nézőpontjából is nagyon sok figyelemre méltót produkált Oláh. Mert ha a mű dramaturgiai szempontokból eshetik is hellyel-közzel kifogás alá, annak igazi mértékét mégiscsak a színpadi előadás szabhatja meg. De olyan felvonásvégek, mint az I-ső és II-ik felvonásé, olyan jelenetek, mint az első felvonásban Dávid, Mária és Innocentius hármas nagy jelenete, a másodikban Dávid és Mária, majd a kis Pali és a fiatal Mártha jelenetei, két-három markáns, erőteljes, sőt hellyel-közzel kényes epizódalaknak igazán zseniálisan művészi beállítás, s különösen fő női alakjának, Máriának igazán klasszikusan mesterileg végigrajzolt lelki tusája olyan drámaírói kvalitásokat mutatnak, melyek – egy ügyes, lelkiismeretes rendező keze alatt -, nemcsak ennek a művének fognak sikert biztosítani, de határozott ígéretet jelentenek e tulajdonságok a jövőre nézve, hogy fog még Oláh Gábor olyan drámai művet írni, amely fölötte fog állani minden kicsinyeskedő bírálatnak és gáncsoskodásnak. Hogy ez Oláh Gábor szerencsés felgyógyulásával, melyet mindannyian várva-várunk, ez mihamarabb be fog következni: rendületlen, erős a hitem!

(Forrás: Debreceni Szemle, 1912. 10. szám)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése