
Minden
témakörnek megvannak a géniusz számára elérhető határai és ha az alkotó az
ezeken belül lévő egész területet érintette, új területet kell keresnie. És
mindazok, akik figyelemmel kísérték, nyomon tudták követni, hogy Sík Sándor az
individuum témakörétől hogyan távolodott el egyre jobban és verseinek belső
mágnestűi hogyan mutattak egyre határozottabban a kollektivitások élményei
felé. A „Sarlós Boldogasszony” kötet és az „Advent” c. oratórium jelzik azt az
utat, amelynek még mindig csak egyik állomása most megjelent kötete, a Fekete
kenyér is. Állomás, de valószínűleg a legjelentékenyebb. A verskötet
jelentőségét nem lehet ugyan a vers és oldalszámmal mérni, de mégis van valami
jelentése annak, hogy vékony füzetke helyett testes verskötet kerül az olvasó
kezébe. De kell is hely: az útját most már teljes biztonsággal látó Sík Sándor
árasztja el a lapokat egy új háborgási korszakához érkezett vulkán földrengést
kísérő tüzeivel. S valóban úgy fekszenek előttünk a versek, ahogy kínjuk és
kéjük alkotójukban zsongani kezdett, formátlanul és tündöklőn, mint a láva. A
hasonlatot még részletezni is lehetne, mert vannak ebben a kötetben versek,
amelyek oly hőséget árasztó hömpölygéssel szakadnak alá szétfreccsenő
soraikkal, akár a láva kataraktái. Az erő vagy inkább kényszer, amely
előzúdítja őket, a leszámolás, a számvetés kényszere: egy ember, mielőtt tovább
menne, számot vet önmagával és mindazokkal a szálakkal, amik őt bárhova
kapcsolták.
Érző
szálak bonyolult hárfája ez, amely családhoz, nemzethez, környezethez,
társadalomhoz köti az embert; kollektivitásokhoz – mondja hidegen a recenzens,
de a költő megkínzottan így sikolt fel: emberekhez! S a titokzatos hárfa szálai
együtt fájnak ama megkínzott tagokkal, amikkel kapcsolatban vannak, a nemzettel
és társadalommal és felkiáltanak érettük és az ő nevükben amaz Örökhöz, akivel
egyedül és a saját nevében állt szemben ifjúsága lázában. Nem maradhat ki semmi
a nagy leszámolásból, fel kell vonulni itt az egymáshoz fűződő ciklusokban a
gyermekkor hómezőinek, az ifjúságnak, fel kell idézni az egyetemi tantermek
zsongását, a könyvek tengerét, amelynek minden hulláma más és más nyelven
kiáltoz, szerzetesi cellát és morajló szerkesztőségeket, főpróbát,
mellékutcákat, a világháború népfölkelőit, a forradalmak szennyét és dörejét...
egy élet és egy kor történelme ez, nem tudjuk, melyiké inkább, talán egyformán
mind a kettőé.
Sík
Sándor, a költő, egyelőre a hozzájuk való saját viszonyát tisztázza a kötetben,
amely ha nem is egyszerre szakadt ki belőle, de mindenesetre ugyanegy
hangulatnak pszichikai egységében született: szinte egyetlen vers, váltakozó
hangokkal és kórusokkal, egyetlen zenedarab az orgona váltakozó regiszterein. A
költészet útját nem lehet a geometrikus görbék törvényei szerint kimérni, de
úgy tetszik, hogy ezután maguk az emberi közösségek szólalnak meg énekükkel és
jajukkal, hiszen a költő már most nekik ajánlja a szívét, mint valami forró és
puha kenyeret, amelyet alázatosan vall egyszerűnek és feketének... Ez a
szimbólum húzódik át az összes versciklusokon és nemcsak a kötet egy-vers
voltát fokozza, hanem alkalmat ad Jaschik Álmosnak arra, hogy az emberi hangra
írt költemények mellé odaszője a vonalakból való költemények fehér és fekete
mágiáját is.
(Forrás: Napkelet 10.
évf. 1.sz.,1932. jan.1.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése