-
Lucian Blaga: Lauda somnului Bukarest,
1929. -
Egy
embert alig jellemez valami jobban, mint viszonya a halálhoz. Mert ebbe, mint
alkotó ellentét, benne van az élethez való viszonya is. Ahogyan egy ember a
halálról gondolkodik, abban sajátosan különbözik mindenki mástól. A nemzeti
géniuszokban is rendkívül egyénített módon jelentkezik a halál. A magyar
népköltészet szellem például kicsit mogorva, kicsit humoros, de semmiképpen sem
tragikus, semmiképpen sem legyőzhetetlen öreg férfinek mutatja be „a kaszást”.
A román népballadák a sötét éj királykisasszonyát látják benne, aki eljön
szerelmeséért, halálos ölelésre.
Lucian
Blaga (...) a román költészet mély műveltségű, gazdag képzeletű, vallásos
szellemű költője, legújabb verskötetét egészen a halál dicséretének szenteli.
Blaga költészete a Reményik Sándoréval rokon. Tiszta eticizmus, szárnyaló
képzelet a végtelenség és örökkévalóság titkait ostromló szent buzgalom és
komoly, nehéz bánat jellemzi mindkettőjüket. Reményiknek mégis több köze van a
föld problémáihoz, mint Blagának, aki lírájában kivétel nélkül a metafizikai
térben viaskodik a lét s főként a nemlét problémáival. Régebben még csak
belenyugodott a végzetbe, hogy – élnie kell. Bár az erdőszéli tölgyben
koporsójának szüntelen növését hallja s felsóhajt, mert „csillagok nem csapnak
lármát az égen, - igen, elégedettnek kell lennem”. Aztán poláris ellentétbe
fordul a vágy. Ha már meg kellett születnie, akkor nyíl akar lenni, át akar
törni a végesség korlátain, hogy az égnek is fölébe emelkedhessék s „ne lásson
benne Isten börtönbe zárt rabot”.
Ilyennek
mutatkozik Blaga régebbi verseskönyveiben. Új kötetében azután az erdélyi román
poéta teljesen a halálvágy lantosává szegődik. A természetben mindenütt halált,
megsemmisülést lát. Ezért tudatosan elbúcsúzik a természettől. S mert, korunk
uralkodó világképével összhangban, csak a fizikai létet látja igazán életnek,
az anyag sorsához kötött rabszolgaszellemet pedig nemes kedélye elvetni
kénytelen, ezért az abszolút halál dicséretét zengi. Valami ugyan azt súgja
neki, hogy „szülessen meg újra, százszor és ezerszer”, ő tagadóan int az éneklő
víz mellett: „én nem, amen!”
Ennek
a sötét hangulatú, még a Nirvána léttelen létét is tagadó költészetnek
hátterében azonban ott ragyognak a fekete fátyolfüggöny mögött azok az örök
emberi eszmények, amelyeket Lucian Blaga egy pillanatra sem tud szem elől
téveszteni, még ha akarja sem. Amikor sehol sem talál választ kérdéseire, sehol
sem találja a várva-várt egyetlen csodát, mégis arra kell gondolnia: „egyszerű
szavak, mint a mieink, teremtették a földet, a világokat, s olyan lábakkal,
mint a mieink, a vizek fölött járt
Jézus”. Az országutak mentén is egyre megállítják a magas Krisztusok,
akik „önmagukat szegezik a keresztre”. Mint Sipos Domokosunk krédója mondja:
„Ácsolj keresztet és vedd vállaidra”. A megváltó öntudat, amely az embert
képessé teheti az önkéntes halálra eszményeiért, mindenesetre olyan háttérre
mutat, amely inkább azonosítható az emberrel, mint a véges világ esztelen
atomörvénylése. S az emberszellem végtelenségének szent sejtelmei Blaga halálvágyó
verseiben különös mélységgel csillannak meg, éppen a látszólagos ellentét
reflektorfényében.
Nem
véletlen, hogy Lucian Blaga, a rendkívüli filozófiai műveltségű költő,
közvetlenül a román népművészetben gyökerezik, amelynek forrásaiból meríti
erejét. Az ember a havasok tetejéről leszáll a völgybe, kimegy a napvilágba,
hogy aztán éretten, bölcsen, látó szemmel megint visszatérjen az eredethez, az
eredet fölé.
(Forrás: Erdélyi Helikon
1930. január 1.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése