2018. dec. 6.

Farkas Gyula: Makkai Sándor: Ördögszekér - könyvismertetés




Erdélyi regény. Erdély egy újabb súlyos regénnyel ajándékozta meg irodalmunkat. Mintha a líra teljesen háttérbe szorult volna, egymást érik az erdélyi könyvpiacon a nagyobb prózai művek. Majdnem mind problémaregények, a történelmiek éppen úgy, mint a társadalmiak. Emberi sorsokon át egy nemzet sorstitkának kulcsát keresik. Erdély a magyar történeti regénynek nemcsak szülőföldje (Jósika Abafija), hanem igazi hazája. Alig van regényírónk, aki legalább egyszer ne keresett volna témát e különös ország titokzatos múltjában. Talán, mert Erdély sorsát érzik a legmagyarabbnak, hiszen sehol nem került olyan éles összeütközésbe a Kelet és Nyugat, mint éppen itt. Így jutott el az Élet Fejedelmének hívó lelkű költője a bűbájos erdélyi boszorkányig.

Első pillanatra meglepő, következetlennek látszó írói út. Makkai Sándor maga is érezte ezt, ezért tartotta szükségesnek regénye elé magyarázatot írni. Pedig ez a magyarázat csak azok számára fontos, akik magát a regényt el nem olvassák. Makkai Sándor ebben a regényében bontakozik ki igazi íróvá, mert ha itt-ott még meg is érzik tollán a lelki korlát, itt mert először igazán író, művész lenni anélkül, hogy megtagadta volna önmagát.

Báthori Anna sorsát idézi fel, Báthori Gábor húgáét. A „Tündérkert” hőse azonban itt csak húga „lelke végzetes, sötét felének vetülete”. Kevés történeti adatot talált rá, elszórt mozaikszemeket, ezeket rakosgatta össze – amint maga mondja – négyévi lelkiismeretes tanulmány után, böcklini félelmes világos-sötét képpé.

A korán árvaságra jutott Báthori-testvérek Báthori István országbíró ecsedi udvarába kerülnek. Az agg főurat halálos betegsége, feleségét gyűlölete tartja vissza attól, hogy törődjenek nevelésükkel. Jóakaratú, de tehetetlen szolgák, romlott apródok, kicsapongó katonák között nőnek fel a láp országában; fékezetlen, bűnös Báthori-vérük elnyomja bennük a szépség és tisztaság után szomjúhozó lelket, míg betelik rajtuk a rettenetes Báthori-végzet: a vérfertőző testvérszerelem. Ettől kezdve nincs többé Anna számára megállás, hiába áll mellette jobbik énjének szelíd kisugárzása, természetes bátyja, Pál. Hiába gyullad nagy, életet betöltő szerelemre Bethlen Gábor iránt. Már késő. Bethlen vőlegény. A csalódás még mélyebbre rántja az örvénybe: várában egymást érik a tivornyák, lelkiismeret nélkül szeretkezik és gyilkol. Boszorkányhíre kél, törvény elé idézik, halálra ítélik. A kivégzés reggelén a hóhér üresen találja börtönét. Még egyszer feltűnik, Bethlen ravatalánál, majd utoljára Kismartonban, mint megháborodott, rongyokba burkolt koldusasszony, keresve az utat Heidelbergbe Pálhoz.

Az író tragikus alaknak rajzolja, mintha szörnyű vétkeinek oka vérében öröklött végzete volna, mely előtt maga is tanácstalanul áll, mint ismeretlen, második énje előtt. Minden törekvése, hogy szabaduljon ettől a végzettől, kudarcot vall. Érezhető a szánalom, mellyel az író sorsát kíséri, ha nem is sikerül neki ezt a szánalmat az olvasóban is mindig fölkelteni. Végzetének beteljesülése a testvérszerelem. Míg az író ebben egyrészt sötét hatalmak művét kívánja láttatni (erre szolgál a végzetdráma-szerű kísértethistória és Rébi misztikus szerepeltetése), másrészt aprólékos lélekábrázolással, a gyermekek fejlődésének külső és belső indokolásával igyekszik megértetni. A gyermek Báthoriakban kevés az igazán gyermeki vonás, amit rendkívüliségük még nem tesz egészen indokolttá. Az író finom kézzel nyúl a testvérszerelem annyira kényes problémájához, többet éreztet, mint amennyit igazán elmond, de míg a regény elején hőseit ellenállhatatlanul viszi végzetük beteljesülése felé, az első szörnyű bukás után fő motívuma mintegy kikapcsolódik.

Anna ezután már csak a Bethlen iránt érzett szerelemért látszik élni. Ez bizonyos egyenetlenséget visz bele a regénybe. Ez a viszonzatlan szerelem egyúttal Anna legkeservesebb bűnhődése, végső erkölcsi elzüllésének fő oka. Az ő plasztikusan, erős művészettel megrajzolt alakja mellett a többi szereplő elhalványodni látszik. A történeti alakok, Báthori országbíró, Bethlen Gábor, Bocskai István és a kisebbek, itt-ott csak egy-két vonással jellemezve, életszerűen jelennek meg, de az író képzeletének alkotásai néha csak szimbólumszerűen hatnak. Így mindenekelőtt Pál, akiről maga az író azt írja, hogy ő „Anna lelke nemes, tisztaságra sóvárgó, nagyra hivatott felének egyre távolodó képe”.

A regény kompozíciója nagy tehetségű íróra vall, aki a történeti adatok közül biztos kézzel választja ki a legjellemzőbbeket, sohasem hagyja magát elragadtatni az események zsúfoltságától. Anna életének hátteréül odaállítja Erdély sorsát anélkül, hogy a történetíró elnyomná benne az alkotó művészt. Látjuk fejedelmek bukását és új fejedelmek választását, német és török érdekek összeütközését, Erdély mérhetetlen szenvedését, majd nagyszerű föllendülését, de mindezek az események szoros összefüggésbe kerülnek Anna egyéni sorsával.

Az író teljesen benne él a regény korában, nála a történelmi levegő nemcsak külsőség, nemcsak kosztüm dolga, hanem lelkiség. A XVII. századbeli erdélyi magyar rideg lelki puritánsága, elfojtott, ki-kitörő érzékisége, keleti pompaszeretete megelevenítve olvadnak össze könyvében. A lápi vadászat, a császár képviselőjének fogadtatása az ecsedi várban, Anna esküvője a legszebb történeti leírások közé tartoznak. A történeti levegő megérzékeltetésére szolgál az archaizáló nyelv is. Ebben azonban az író nem következetes. Ahol adatait írásbeli egykorú emlékekből veszi (ilyenek Báthori végrendelete, Bethlen Gábor levelei, Kemény Önéletírása stb.), pontosan megtartja azok stílusát, amikor szereplőit saját maga beszélteti, mai kifejezéseket ad a szájukba, nyelvjárási különlegességekkel vegyítve. Ez az eljárása a hangulat egységének rovására megy. Nyelvművészete leghatalmasabban a leírásokban érvényesül.

A regény gazdag izzó érzéki jelenetekben, de az író bátor szókimondása ellenére sem hagyja magát sohasem elragadtatni az érzékiség rajzolásának öncélúságáig.

Az Ördögszeker-et megjelenése óta sokan magasztalták, sokan támadták. Akik támadták, nem tudták a művet az írótól elvonatkoztatni, nem tudták megérteni, hogyan írhatta ugyanaz az író az élet Fejedelmét és ezt a regényt. Pedig az élet teljét e két véglet határolja és csak az az igazi művész, aki az egész életet a lelkébe fogadja. Makkai Sándort – hisszük – új magasztos hivatása sem fogja eltéríteni az irodalomtól, mert számára az írás lelki szükség. Ez a regénye nem méltatlan nagy elődjének és sokban mesterének, Kemény Zsigmondnak erdélyi regényeihez, ha nem is az az „erdélyi regény”, melyet a mai erdélyi irodalomtól joggal várunk.

A könyvet az Erdélyi Szépmíves Céh állította ki, a nagy tehetségű Kós Károly korhű illusztrációival.

(Forrás: Napkelet IV. évf. 6. sz. 1920. jún.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése