2018. dec. 6.

Pekár Gyula: Magyar költők szerelmei - könyvismertetés





A magyar poézis történetét különösképpen megkülönbözteti minden más népétől az, hogy költőink közül csak kevesen éltek olyan viharos és változatos szerelmi életet, mint a nagy külföldi irodalmak nem egy nagy költője. Goethe szerelemben is oly csodálatosan gazdag élete, amely keresztülvitte őt a szerelem egész skáláján, a női karakter összes árnyalatain, Moliére szomorú tragédiája, a megcsalt szerelemből fakadó irónia legtökéletesebb kifejezése, a mi irodalmunkban épp úgy nem találja párját, mint Byron kalandról kalandra röpködő, sehol megpihenni nem tudó, a világgal és önmagával meghasonlásba kerget szenvedélye vagy Musset és George Sand tragikus barátsága.

A mi költőink csaknem mind rendes polgári módon megházasodtak és tisztességes családi életet éltek, nagyobb komplikációk nélkül. Jókai életében voltak komplikált szerelmi dolgok, Madách házassági tragédiája körülbelül egyetlen a maga nemében, de ezek is teljesen magánügyei maradtak a költőknek, alkotásaikban nem hagytak semmi nyomot. Ez a jelenség a magyarázata annak, hogy miért játszik oly aránylag csekély szerepet legtöbb írónk alkotásaiban a szerelmi szenvedély kimeríthetetlen gazdagságának kutatása és ábrázolása és hogy miért szemérmetesebb, szerelmi erkölcs dolgában tisztább a mi irodalmunk – legalább a legújabb időkig -, mint pl. a francia irodalom. Ami szerelmi romantika van költőink életében, az nagyobbára ifjúi romantika, olyasféle, mint amilyet minden rendes fiatalember átél, csak éppen nem tudja költőileg kifejezni.

Pekár Gyula most egy könyvben gyűjtötte össze a magyar költők nevezetesebb szerelmeinek történetét. Az első történet tulajdonképpen nem szoros értelemben ebbe a sorba tartozik, mert képzelt történetet mond el: hogyan szerezte meg Mária Terézia legcsúnyább testőre, Maróthy Gábor a szépséges Colloredo Amélie kezét a királynő pártfogásával. A többiek már irodalomtörténeti hitelességű dolgok: Kisfaludy Sándor gáláns szerelmi kalandjai daliás bécsi katonatiszt korából, Rózával való első találkozása, aztán Csokonai egy költött szerelmi esete és Lillával való szomorú végű jegyessége, Petőfi ábrándos szerelme Csapó Etelkével és Jókai hirtelen házassága Laborfalvy Rózával. Mindezek a valamennyiünknek kedves és érdekes dolgok nem történetileg vannak feldolgozva, hanem novellisztikus színezéssel, a megtörtént valóság és a fantáziától segített kombináció keverésével kikerekítve s azon a gáláns hangon elbeszélve, amely Pekár novellisztikus előadásmódját jellemzi.

(Forrás: Vasárnapi Újság 67. évf. 1920. 9. sz.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése