A
cím pompásan kifejezi a mögötte sorakozó verseket. A feszülő tartalmi ellentét,
az e kapcsolatban költői helyhatározórag s e tragikum, mely mindig ott lappang
az ilyenfajta ellentétek mélyén, egyaránt jellemzik Mikes Margit költészetét.
Gyúrom a tésztát, nő, dagad,
jó friss szag száll belőle,
belegyúrom a napot is,
hogy csak úgy ragyog tőle,
idézhetjük
első versének négy sorát is, mely szintén a címben kifejezett költőiségről
beszél.
Látjuk
a vers születését, látjuk, ahogy a megfigyelés, az egyszerű élettény
költészetté emelkedik s az átváltozásnak ez a megfigyelhető folyamata különös
lírai hitelt ad minden sorának. Fegyelmezett költő, versének motívumai
szigorúan egymásból fejlenek, szorosan összetartoznak. Követhető és csupán
érezhető, rejtett szálak futnak keresztül-kasul a versen, a képtársítás, a
kapcsolat mindig következetes s a legegyszerűbb képet, vagy nyelvi fordulatot
is fölcsillantja a fegyelem. A kávéházi üvegfalon zümmögő fogoly méh sorsához
hasonlítja saját sorsát, de a természetesen adódó szerkezetben egy egész világ
fér el, az üvegfalon kísérletező méh mozdulataiból a messzi rét, a szabadság
képei bomlanak ki, a szerkezetet, a túlságosan kézenfekvő hasonlatot elfedi a vers
szépsége, a rajzó képek gazdagsága, a képek azonban következetesen a
hasonlatból fejlenek mégis. S ha a valóságból, a látszólag formátlan, hű
megfigyelésből az ihlet, a költői találékonyság magasra ragadja - s ez csaknem
minden versében megtörténik -,akkor az ellentétek szépségei külön gazdagítják a
verset:
Leülök egy elhagyott padra,
borzongat a csönd, a hideg,
a fába vágott szív, szegény,
szégyelli, hogy itt didereg,
a vénasszonyok nyara is
szoknyáját fogja s megy tipegve,
vagy egy másik verséből:
Sétálok a sóhajtó őszben,
elmúlt a robbanó meleg,
az idő ráncosodik lassan
s hullnak, hullnak a levelek.
Ezt
az ellentétet sokszor finoman, egy-egy jelzővel éri el.
A
külső és belső történések élesen elhatárolt és mégis szerves kapcsolata, a
valóság és az általa kiváltott indulat szigorúan logikai ábrázolása
meghatározza a formát is, mely puritánságában változatos. A ritmus bujkál a
sorokban és halk, de meggyőző zenét ad. Október című versében a strófaszerkezet
különösen hangulatfestő. Hanglejtésén, a magatartás egyes megnyilvánulásain
itt-ott Szabó Lőrinc hatása érzik, a Nyitnikék-nek szinte testvérversét
találjuk a könyvben.
Az
asszonyi létről, a lélek válságairól sokat tud mondani, sokszor bravúros költői
megoldással (A fazék), sokszor a szaktudós leírásának pontosságával vetekedő
lélekrajzzal (Harag), vagy egészen ritka művészi objektivitással (Feleség,
Féltékenység).
Különös,
szigorú fegyelmezett és szemérmes költőasszony beszél: szigorú, fegyelmezett és
szemérmes művészettel az életéről, érzelmesség nélkül, megfontoltan. Nem is
beszél, inkább beszámol. Számadás ez a könyv.
(Forrás: Nyugat 1938. 8.
sz.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése