A
máról írni nagyon nehéz, holott könnyűnek látszik. Azt hinné az ember, hogy az
írónak csak pontos fotografiát kell készíteni az életről és máris megtette a
kötelességét. A regény korrajz, ha az író hűen másolja a kort, amelyben él, már
jó regényt adott. De a feladat nem ilyen egyszerű.
A
kort, amelyben élünk, tulajdonképpen nem ismerjük. Benne vagyunk és nem
fölötte, nincs módunk az áttekintésre, az emberek pedig – akiknek zűrzavaros
életéből, hangos jajszavából részeg öröméből és megmásíthatatlan halálából
összeforralódnak az események -, az emberek olyan közel vannak hozzánk, hogy
nem látjuk őket tisztán.
Mai
regénynél van igazán szükség az író fantáziájára – fantáziára,amely nem
romantikus cselekményt épít cifra, emeletes toronyba, hanem belekúszik az
idegen ember lelkébe és a költészet erejével tárja fel a valóság eszközeivel el
nem érhető titkokat; itt van szükség az író lírájára, hogy a mindennap
szürkeségét az érzések mély színeivel fesse át; itt van szükség művészi
arányérzékre, teremtő biztonságra, amellyel az élet naponta adódó részleteit
irodalmi formába csoportosítja.
Barabás Pál regénye mai
regény és jó regény.
Korrajz, amely torzítás, hazugság és az érzelmesség fátyla nélkül tükrözi a
kort. Végzetes kor ez, szerencsétlen és boldogtalan, amelynek a hősei csak úgy
maradhatnak talpon, ha fogcsikorgató akarattal ragaszkodnak az élethez. Barabás
Pál hűséges krónikása korának – amelyet ijesztő részletességgel ismer – és mégis
optimista.
Igen,
hisz az életben, hisz abban, hogy a lélegzet egyszerű öröméért is érdemes élni,
hisz abban, hogy a jóság nem pusztulhat el a szeméten, egyszer – még itt a
földön – megkapja az üdvösség koronáját; hisz abban, hogy a tiszta, hűséges
szerelem, tiszta, hűséges szerelmet ébreszt, hisz abban, hogy a szenvedők
fájdalmai elmúlnak és a szomorúak vigaszt találnak.
Hősnője nem szép, de jó, nem
lángolóan, szédítően fiatal, hanemmár a delelőre ballagó. Hőse nem autós
külföldi herceg, nem daliás vezérigazgató, vagy az élet ormán pompázó
filmszínész, - állástalan diplomás, gondoktól megőrölt férfi. Hőse és hősnője
élő emberek. A történet szívszaggatóan és napi hírek közé valóan mai. Az
állástalan diplomás névházasságot köt, hogy a nyomor elől meneküljön és az idős
lány névházasságot köt, hogy a magánytól meneküljön. És a két névházastárs
testi és lelki bajban: betegségben és csalódásban megtalálja egymást. Egymást
és az élet értelmét.
Ez
a történet, amelyet meleg, titkolt líra fűt át, a filmek gyorsaságával, változó
képeivel pereg le előttünk, felvonultatva a mai Budapest szürke hőseit,
tragikomikus és komikus alakokat, a nagy hivatalok, áruházak, utcák, nyüzsgő,
eleven embereit. Közülük nyers, élénk színekkel válik ki egy mai fiatal
lánymegdöbbentően igaz figurája.
A Kétezerpengős férfit, az Uj Időkben ismerték meg az olvasók és
hétről-hétre szinte baráti érdeklődéssel kísérték a sorsát. Az Uj Idők Könyvtárába azok a regények
kerülnek be, amelyeket ezeken a hasábokon szeretetük és érdeklődésük
fémjelzésével látnak el az olvasók. Barabás Pál új regénye méltán megérdemelte
helyét az Uj Idők Könyvtárában.
E. Gy.
Forrás: Új Idők XLIII évf. 33. szám 1931. augusztus 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése