2019. szept. 24.

Tóth Árpád: Húsvéti glosszák egy Krisztus-kép alá




Kétezer év óta néz reánk ez az arc s akik szembe mertek nézni vele, annyi mindent olvastak ki csodálatos szemeiből. Kétezer év óta zeng felénk a gyönyörűséges  hegyi beszéd s akik jól odafigyeltek rá, annyi mindent hallottak ki csodálatos mondataiból. S vajon ki tudja, kétezer év óta ki látta meg igazán ezeknek az isteni szemeknek a titkát s ki hallotta meg legméltóbban az isteni ajkak igéit? Ó, Jézus, mi Urunk, bizony mondom, nem volt elég a te egy megfeszíttetésed és feltámadásod, ama golgothai órák óta minden emberi korszak külön nagypénteki keresztfát ácsolt teneked s új, meg új feltámadásaid mámora teszi ékesszólókká az apostolkodást, mintha édesbortól részegedtenek volna meg.

Mert te voltál a középkori sötétség enyhe csillagfénye s a középkori bozótok édes virága. Azokban a furcsa komorságú időkben, mikor megpróbáltatások keserves helyének fantáziálták ezt a gyönyörű, drága földet, te voltál az elkényszeredett lelkek égi szeretője, valamely túlvilági finomságú, édes érzékiség áhítottja, a vőlegény-Krisztus, a lovag-Krisztus, a szent Margitok ájulatos gyönyörűségekbe ringatója. És aztán jött egy nagypéntek, mikor újra elsirattak s melynek húsvétján már egy új Krisztus lépett az emberiség elé, a reneszánsz-idők michelangelói Krisztusa.

Mert te voltál az az atlétika-termetű fiatal hős is, aki a sixtusi kápolna mennyezetén rettenetes derűvel és erővel dirigálod az Utolsó ítélet gomolygó jeleneteit, ezt a frenetikus és elkábító kompozíciót, melyen az iszonyatosságokat is valami izmos és félisteni derű öleli össze. Heraklész és Apolló mellett, mint valami új mythológiai jelenség, te vettél szállást a loggiák falán s a végletes életet élők lelkében és Ámor mellett tenéked is hely jutott a Petrarca mesterkélt szonettjeiben. S a reneszánsszal együtt te is meghaltál s az új húsvét ismét új Krisztust hozott.

Mert te voltál a reformáció korának demokrata Krisztusa is. Kézen fogott téged Luther Márton és Kálvin János s a népközé vezettek, hogy a magad szájával szólanál hozzájuk. S kövér hentesek és más tisztes polgárok mulattatására jóízű anekdoták morális szájú hőse lettél, aki megtréfáltad az engedetlen Szent Pétert s szegény szénégetőknél kértél éjjeli szállást. És száz esztendő se kellett, már újra másik Krisztust tett úrrá a változó idő, aki harcba szállt a régivel.


Mert te voltál a főhercegi Habsburg-Krisztus is, aki az ellen-reformáció aranysarkantyúival sarkantyúztad meg a harmincéves háború Európa-gázoló sötét ménjét. Akkor Ribera festett tégedet előkelő, aranyos és véres tónusú festményekre, szemeid fanatikus rajongással tüzeltek s hegyi beszéded egyszerű mondatait bíboros-szónokok gömbölyítették elegáns és heves körmondatokká. Aztán ennek is vége lett és ismét új Krisztusok jöttek. A pietista-Krisztus, aztán a Renan Krisztusa, aztán a Hauptmann Gerhard Emmanuel Quint-je.

Most újra húsvét van s megilletődve kutatjuk, mily reinkarnációdat hozza a nagy dolgokkal terhes holnap? Mert hiába, a modern idők minden gőgös pozitivizmus-tagadása, neked, ó urunk, mindenkoron együtt sző kezed mivélünk ama csodálatos szőnyegnek elkészítésében, melyen birok-versenyüket tartják a világ új, uralkodó eszméi. Istenünk maradsz minékünk mindenha, ha ki is derült az a bús igazság, hogy nem az Isten teremtette a maga képére az embert, hanem mi formáljuk Istenünket magunk hasonlatosságára.

Ezen a húsvéton úgy szeretnének téged nagypénteki sírod közül diadalmasan eljövendőnek, mint egy új, vidámságot és energiákat hozó Pánt. A pesszimista nyafogásoknak egyik előkelő halkságú lírikusa verset írt egyszer arról a fantasztikus párbajról, melyet a nagy Pánnal vívtál. A nagy Pán halott! – ezt sírta ekkor az a vonagló ritmusú költemény. Urunk Jézus! tedd meg, hogy úgy legyen, hogy te állj a rég halott Pán helyébe. Friss erdők tavaszi energiáját hozd nekünk, a buggyanó rügyek s pattanó primulák kikeleti fiatalságát. Az enervált és megfáradt világ ifjúhodva örüljön a sugaras perspektívájú jövőnek, legyen ez a húsvét a nemes és eszményi erők feltámadása. Boldog és harsány diadalokra vezető víg és kemény csaták jöjjenek s a lobogókra a te örök arcod legyen festve s a harci kiáltás a te „Jézus!” neved legyen, ó kétezer év óta közöttünk élő Urunk, aki minden korokban királyi fenséggel tudtál beleülni abba az aranyos és misztikus fejedelmi székbe, ahonnan az emberiség sorsát kormányozzák kifürkészhetetlen hatalmak!

(Forrás: Debreczeni Szemle I. évf. 15. sz. 1912. ápr. 7.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése