A
látogató szerzője író, esszéista, szociológus. Berettyóújfaluban született,
apja jómódú zsidó vaskereskedő. Még
otthonról ered barátsága Makk Károllyal.
Az 1944-es zsidóüldözések elől pesti rokonaihoz menekül. Legfőbb
családtagját deportálták, megölték. Kétszáz iskolatársából heten maradtak
életben. Valami lelkiismeretfurdalás-félét ma is érez életben maradása miatt.
„Az ember hajlamos arra, hogy a túlélést isteni akarat jótéteményeként
minősítse, de abban, hogy az a százkilencvenhárom gyerek meghalt, nem akarok
semmiféle isteni akaratot látni" - mondta”egyik interjújában.
A
budapesti egyetemen 1956-ban magyar szakon szerzett diplomát. Barátaival
újságot tervezett, az életképek első számának október 23-án kellett volna
megjelennie. A forradalom alatt egyetemi nemzetőr volt, és testőre Mérei
Ferencnek, a legendás pszichológusnak. Évekig állástalan volt, majd 1959 és
1965 között a köznyelv szerint gyámügyis, hivatalosan ifjúságvédelmi előadó a
budapesti VII. kerületi tanácsnál. Tagja volt a híres, Belvárosi Kávéházban
székelő asztaltársaságnak, ahol többek között Csoóri Sándor, Jancsó Miklós, Hernádi
Gyula, Orbán Ottó, Gyurkó László, Tornai József ültek együtt vitatkozva, de
mindnyájan az irodalom öntörvényűségét védelmezte. Nappal a „Csikágót’”, a VII.
kerületet járta Konrád, környezettanulmányokat készített, esténként a
szürrealizmusról és az egzisztencializmusról vitatkozott. 1960-tól félállásban
a Helikon Kiadó lektora és világirodalmi sorozatszerkesztője. 1965-től az
Építési és Városfejlesztési Minisztérium tudományos intézetében
városszociológus. Legjelentősebb szaktanulmánya Az új lakótelepek szociológiai
problémái (Szelényi Ivánnal közösen, 1969). Pazarlásnak mondták benne a
lakótelepi építkezéseket, amikor a politika és a hivatalos építési irányzat is
kispolgárinak tekintette és nem is támogatta a családi házak épültét. Korán
figyelt fel arra a hagyományosan a népi írók illetékességi körébe tartozónak
vélt problémára is, hogy tudományos, urbanisztikai érvekkel folyik a
kistelepülések, falvak és tanyák elsorvasztása. Cikkei arról a folyamatról is
tanúskodnak, hogyan szűkülnek le a „sorskérdések” Illyés és a népiek tudatában,
valamint arról is, hogy a deviancia, a szegénység mások - így Konrád – látókörébe kerülnek. Ebből a
váltásból fog kinőni a SZETA, a Szegényeket Támogató Alap a 80as évek elejére.
Első
regénye, A látogató kétéves késéssel
jelent meg 1969-ben, s a könyvhét legnagyobb sikere lett. Újabb regénye, A városalapító kiadását 1973-ban
visszautasítják, csak 1977-ben jelenhet meg, erősen megcsonkítva. (Autentikus
magyar nyelvű kiadása 1992-ben.) 1973-ban ügyészségi figyelmeztetésben
részesül. Egy elmegyógyintézetben dolgozik ekkor, készülő harmadik regényéhez, A cinkoshoz gyűjt anyagot. (1986-ban
jelenik meg először New Yorkban. Itthon 1989-ben.) A három regényt maga az író
mondja trilógiának. Mindháromban „T.”-nek hívják a hőst, s az író szavával,
mindhárom a „politika rokkantja”. A látogató az ismeretlen deviáns mélyvilágról
hozott hírt, A városalapító a
hatalomban osztozó értelmiségi szerepét vizsgálja, A cinkos a magyar baloldali értelmiség történelmi csapdahelyzeteit
mutatja be.
1973-74-ben
Szelényi Ivánnal megírták Az értelmiség
útja az osztályhatalomhoz című történetfilozófiai esszét, melynek kéziratát
a hatóság lefoglalta. Szelényi Iván kivándorolt, Konrád a belső emigrációt
választotta. Nyugaton valamennyi műve megjelent, a 80-as évektől kezdve
„szamizdatban” itthon is terjedtek. A magyar demokratikus ellenzék egyik vezető
személyisége volt, alapító tagja a Szabad Demokraták Szövetségének. 1990 és
1993 között a nemzetközi PEN Club elnöke. 1983-ban Herder-díjat kapott Bécsben.
1990-ben itthon Kossuth-díjjal jutalmazták. Jelenleg regénytrilógián dolgozik (Kerti mulatság, 1987; Kőóra, 1994.)
Megjelent újabb esszékötetei: Az
újjászületés melankóliája (1991), a Várakozás (1995) és az Áramló leltár (1996).
A magyar és a nemzetközi közvélemény formálásában fontos szerepet játszó
értelmiségi.
A LÁTOGATÓ
„Folytassa,
kérem, mondom az ügyfélnek. Megszokásból csupán, sejtem, mit fog mondani, s
kételkedem őszinteségében. Tovább panaszkodik, magát mentegetik, másokat vádol.
Néha sír, rendszerint köntörfalaz, haszontalan töltelékszavakat ismételget, meg
akar szabadulni valamitől. helyzetét kétségbeejtőnek tartja, én szokványosnak,
keresztjét bírhatatlannak, én huzamosan elviselhetőnek, öngyilkosságra
célozgat, elengedem fülem mellett, azt hiszi, megmenthetem, nem mondhatom meg
neki, mennyire téved. Arca időnként cserélődik, a változatok átrajzolódnak
egymáson. Egyik porhanyósabb, másik tömörebb, egyik elmállott már, másikon a
hús rásimul a csontra, egyiket már elfelejtették, másikra még figyel valaki
rajtam kívül is. (…) Ellenfelek és cinkosok vagyunk, leszármazottaiknak, meglehet,
kevesebb köze lesz hozzájuk, mint nekem volt, kortársuknak.” Ezzel a
hangütéssel kezdődik Konrád regénye, A
látogató. Világos az alaphelyzet, egy hivatalnok és egy – igaz, mindig
változó – ügyfél. A világ felosztható ilyen páros, egymást feltételező szerepekre.
A látogató, a gyámügyi előadó teszi a kötelességét, veszélyeztetett családok
életébe avatkozik be, kérésre, panaszra, feljelentésre. hatalommal bír az
elesettek felett, ha nagyon szerény és önmérsékelt is ez a hatalom „Hitetlen
bürokratának”, másutt „jogi személynek” mondja magát. Neve nincs, egyszerűen
csak T.-nek nevezi az író. Lényegében anonim, mégis nagyon személyes: végig
egyes szám első személyben beszél. Amit mond tehát, vallomás. Majdnem lírai
vallomás. Ahogy Kosztolányi vagy Krúdy prózája is líra volt
Az
első fejezet, az alaphelyzet bemutatása két irodalmi képzettársítást is előhív.
Maga a kiindulás mintha Csehové is lenne. Az orosz író A 6-os számú kórterem
című novellájában olvashatjuk. „Az olyan emberek, akik hivatalból kapcsolatba
kerülnek más emberek szenvedéseivel, például bírák, rendőrök, orvosok, idővel a
megszokás következtében annyira megkeményednek, hogy még ha akarnának, sem
tudnának másképpen bánni klienseikkel, mint ridegen és formálisan.” A
Csehov-novella szereplője egy orvos, aki belefásult munkájába, de egyszer csak
betegei sorsára jut, maga is a 6-os számú kórterem lakója, foglya lesz, s
átélni kényszerül azokat a kínokat, amelyekről betegeinek azt állította:
elviselhetőek. Meglátjuk majd, Konrád látogatója is egy hasonló helyzetet,
„kísérletet” él végig, igaz, csak gondolatban. A másik irodalmi reminiszcencia
nem ennyire kézenfekvő, közismert. Szabó Lőrinc 1932-es Kortársak című versében olvashatjuk szinte szó szerint azt, amit
Konrád írt: „Mégy húsz év, tíz, talán harminc, esetleg ötven; / s tetszik, nem
tetszik, látni kell: / ellenségünkkel is közösebb sors köt össze, / mint azután
majd bárkivel.” Közösség, egymásrautaltság – halkan megpendítve a regény
elején, akkor és ott, amikor a szerepek elkülönüléséről, a kétféle sorshoz
tartozásról, szerepről esik szó. Filmszerűen egymásra montírozva arcok,
fizimiskák, állapotok s fokozatok. Sűrítve, nagyfokú ökonómiával, de
érzékeltetve évek tapasztalatát és a tapasztalatok fölött valótépelődést,
elemzést. S rögtön ezután egy mikrokatasztrófa, történet egy öregasszonyról,
aki be akart menni a hivatalba, hogy segélyt kérjen az illetékes ügyosztálytól.
Nem volt senkije. A hivatal vaskapuját azonban nem tudta kinyitni; új, erős
rugót szereltetett rá a gondnok. A portás figyelte egy ideig a kalickájából a
kapuval bajmolódó asszonyt, majd lehunyta a szemét. Az öregasszony hazament,
levelet írt a hivatal elnökének, hogy a kapu nem nyílik, aztán öngyilkos lett.
Kicsit túlzó történet, gondoljuk itt, aki levelet ír a hivatalvezetőnek, az nem
lesz öngyilkos, annak még van ereje. De aztán elnyel minket a plasztikusan
ábrázolt történetek sora, s kezdjük nem a kívülálló logikájával nézni az
előadottakat. Nyomasztó, teljességgel lepusztult világba jutunk, az olvasó
természetes gesztusa a menekülés volna. Idegen, amit olvasunk, ilyen
töménységben feltétlenül, mentegeti az olvasó a valóságot – miközben egy percig
nem vonja kétségbe, hogy aktaszerű hitelességgel volna igazolható minden
állítása az írónak -, hogy a rész-egész viszonyában nem így áll a dolog, amiben
élünk, nem ilyen. De „nem szociográfiai a mű szándéka és fogantatása szerint,
minthogy Konrád György a nyomor és az elesettség empíriáját nem is kívánta rész és egész viszonylatában tárgyalni,
ahogyan azt például a falukutató mozgalom szociológiájából nőtt minden egyes
alkotás megtette” – írta a regényről egyik első elemzője, Fehér Ferenc. Egy kis
idő elteltével az olvasó is érzi, nem szabad a szociológia teljességével
közelíteni a munkához. Filozofikus
regényt olvasunk, a megközelítés módja is ezt sugallja.
De
kevés még az anyagunk a bizonyításhoz, térjünk vissza magához a szöveghez.
Elősorolja tárgyi emlékeit a hivatásos látogató. Háziipari kínzóeszközök,
amiket apák és anyák működtettek. Fényképek, amiken kacér öregúr látható,
leeresztett alsónadrággal dob csókot a szemben levő iskola gyerekeinek.
Hangszalagok, gyerekrajzok, mind megtörtént szörnyűségről tanúskodnak. És
iratok, iratok, végtelen mennyiségen. Iratok, „összeszerelve megannyi
előzménnyel, a határidők sorrendjébe állítva, társhatóságoknak betekintésre
megküldve, szamárfülesen visszacsatolva, temérdek irkafirkától, gondterhelten
kiválasztott hatályos jogszabálytól meghízva.” Nagyon erős, gondosan, az
egyneműség rendezőelve szerint csoportosított leírások egymás után. Köztük
reflexiók, gondolatok a munka értelméről, lehetetlenségéről, arról, van-e joga
és értelme a szabályozásnak, jó-e, ha erkölcsös szándékkal, de megzavarjuk az
emberi gyöngeségek tenyészetét, amikor a tapasztalat az, hgoy az élet
„ravaszul, lágyan, soha nem vélt módon elrendezi a maga dolgait”. A
szenvedélyesen tárgyias leírásokat egy vallomásos felsorolás nyomatékosítja,
amelyben a jó körülmények között, rendezett emberi viszonyok között élő ember
kilátástalan nekifeszüléséről van szó. ha minden jól megy – egy egész fejezetet
egyetlen hosszú mondat tölt ki, bekezdések tagolják, mindegyik a feltételes
kötőszóval kezdődik, „akkor, istenem, akkor is csak olyan lesz ez a nap, mint a
többi.” Szolzsenyicin híres regénye, az Ivan
Gyenyiszovics egy napja fejeződik be hasonló fordulattal. Leírja
Szolzsenyicin a Gulag foglyának normális-rettenetes egy napját, s hozzáteszi:
„Büntetése így pergett le az első perctől az utolsóig, háromezerhatszázötven
ilyen nap. És még három nap ráadás a szökőévek miatt.” A monotónia és a reménytelen
hosszúság rokonok a száműzetésben és a főváros hetedik kerületében a hatvanas
évek elején.
A
hivatal kafkainak mondott leírása következik. A leírás technikája hasonló az
előzőekhez. De ellent kell mondanunk azoknak az elemzőknek, akik Kafkához
hasonlították Konrádot. Semmiféle transzcendencia nincsen Konrádban. Ha vannak
rokonai, azok inkább az oroszok, a szeretetvallás Tolsztoja, az önpusztító
kísérletbe fogó Dosztojevszkij-hősök és a modern francia egzisztencialisták. A
hivatal részvétlen, a portás közönyös, bejutni sem könnyű, láttuk az
öregasszony tragédiáját, de a másik oldalon, az ügyféllel szemben álló
hivatalnok is felfedi magát. Ő írja a történetet, és nem a hivatalban bolyongó
kiszolgáltatott. S fontos is e rokonság elhárítása szempontjából az a
szerkesztési fogás, hogy a gyámügyi előadó személyes vallomása után következik
ismét és még nyomatékosabban az üzemszerűség leírása. Az ügyfelek is
összefoglalhatók egyetlen bekezdésben: „Már az is dicséretes lenne, ha kissé
bonyolultabb rendszert alkotna környezetével, ha változatosabb
szabályosságoknak hódolna. Rendszerének bonyolultsági foka azonban lehangolóan
szerény, jövedelme csekély, térbeli foglalta kopár, látása homályos, terhei
súlyosak. Mozgási szabadsága az átlagosnál is kisebb, indulatai szervezetlenek,
súrlódnak, olykor karamboloznak. Ilyenkor csődület támad körülötte, s színre
lép a hatóság, hogy a forgalom rendjét biztosítsa. Kiskorú gyermekeinek,
valamint az államérdeknek védelmére fölhatalmazva az a dolgom, hogy
összebékítsem körülményeivel, s hivatalból ellenezzem hajlandóságát a
szenvedésre Teszem, amire a törvény és tapogatózó ítéletem feljogosít, s
megbabonázva nézem, milyen ronccsá, semmivé zúzódik, ahogy a rend lecsap rá.”
Könnyebb volt aknaszedőként dolgozni a katonaságnál, mint civil, emlékekben,
ágyakban, öklökben megbúvó, késleltetett hatású aknákat kioldani. A
késleltetett hatást az Öngyilkosok című fejezet tárgyalja. Itt már majdnem
nevet kapnak a szereplők. Csak majdnem, mert monogramok jelölik őket.
Meghaltak, emléket kapnak a monogramos megjelöléssel is, védve személyiségi
jogaikat. De a monogram konkretizál is, s átvezet minket abba a számmal jelzett
alfejezetbe, ahol a regény történése kezdődik. Történést írunk, mert mint már
sejthető, nem a cselekmény- és jellemfejlődés logikája mentén bontódik ki a
regény. Nincsen hagyományos története. Tények, lelki etűdök halmozódnak
egymásra, ami valóban egy történetben összpontosul, de ez a történet sem lesz
valóságos. Egyelőre még csak a történés határáig jutottunk.
Hogy
valami más kezdődik, mint eddig volt, azt a kiírt nevek – dr. Bandula Endre és
felesége, született Cséfalvay Borbála – jelzik. De hogy ez a más, ez a történés
sem különbözik az előzőektől, azt azzal jelzi az író, hogy nem nyit új
fejezetet a szereplőknek. A látogatónak a fent nevezett néhai – öngyilkos –
szülők gyerekét kell intézetbe szállítania délután. Bandula Ferike alakja
iránt, ne szégyelljük, averzióval viseltetünk. Ötéves fiú, aki „meztelenül,
szőrösen kuporog ürüléktől síkos ágyában”. Teljesen hülye, a háta szőrös,
beszélni nem tud. Egy kis majomember-csemete. Betegen jött a világra, nem
kívánt terhesség folyományaként, de szülei vállalták. Igaz, állati sorban
tartották, ez vált be, nem bírta a gumibugyit, bőre kipállott, le kellett
vetkőztetni, de akkor megfázott, kórház, kezelések, újra otthon, megint le a
gumibugyi a bőre miatt… Kibírta, megedződött. Főtt ételt nem kapott, nyers
zöldségeket és húst marcangolt. Minden normális ember azt mondta, edzőkúrának
álcázott gyilkossági kísérlet az, amit a szülők csinálnak vele. Feljelentések,
intézkedések, haladékok hálójában mozgott az életük. A látogató a cinkosuk
volt. Hagyta, hogy akármilyen a környezet, a szüleivel maradhasson. Tudta, hogy
bármennyire lepusztultak a szülők is, nem akarnak a gyereknek rosszat.
A
történelem nem „szereplője” a regénynek, csak ritkán, egy-egy jellemzés erejéig
bukkan fel az oldalakon. Bandula Endre a jog- és államtudomány doktora volt,
miniszteri tanácsos a háború alatt, és tulajdonosa egy négyemeletes bérháznak.
Született egy kislányuk, akit a háború alatt nagyanyja levegőztetett a
porolóudvaron, s mindkettőjüket legéppuskázták egy alacsonyan szálló
vadászgépből. A háború után elbocsátották Bandulát mint a régi rend emberét,
társbérlőt kaptak, az feljelentette őket, a vége az internálás. Segédmunkás
volt, mielőtt börtönbe került, utána nem is kívánt elhelyezkedni, verseket írt
kislánya haláláról, azokat árulta 1 forintért. Gyakran berúgott, felesége
kitanulta ugyan a gyors- és gépírást, aztán tagja lett egy vallási szektának,
szórakozottan dolgozott, de nem dobták ki, csak akkor, amikor az asszony
visszautasította főnöke durva közeledését. Mindketten a mélyponton voltak már,
amikor Ferike megfogant, de vállalták, s aztán történt, ami történt. A látogató
rendszeres, évekig tartó kapcsolatba került velük. Kedvelte is Bandulát,
viszolygott is tőle. „Lényének takaratlan üregei zárolt lehetőségeimre
emlékeztettek” – hangzik egy nagyon fontos Konrád-mondat. Arról árulkodik
egyrészt, hogy az író nyitott, liberális személyiség, akiben nincs
arisztokratikus elzárkózás a másik világgal szemben, s azt is tudja, számba
veszi, vele is megtörténhetne az, ami másokkal, ahogy mondani szokás, a jobb
sorsra érdemes emberekkel megtörtént. Sok bosszúsága volt velük, de most, hogy
meghaltak, „be kell látnom, senki sem fogja olyan jóindulattal megdörzsölgetni
idióta fiuk pelyhes hátát, mint ők tették. Túl sok a dolgom ahhoz, hogy
látogatásaik ne lettek volna terhemre, most azonban örülnék, ha a nyíló ajtón
át megpillantanám őket az előtérben. helyük volt a világban, ha nem is több
mint a repesznyomoknak házaink vakolatán.”
Elhagyjuk
Bandula Ferike történetét, mer az író felidéz egy olyan esetet, amelyben minden
hivatali szempont azt kívánta volna, vigyen el egy kisfiút abból a környezetből,
amelyben élt. Hülye öregasszony, büdösen, mindig az éjjeliedényen ül. Egy
vércséjük is van a lakásban. Szinte a fiú a családfenntartó. A látogató pénzt
tesz az asztalra, az öregasszony odakap érte, a kisfiú hozzávág egy kanalat.
Megmutatja a bizonyítványát. Színjeles. „Maradhatok itthon, maradhatsz.” Nem
véletlen a kitérő, Ferike jövőjéről való döntésben segít. Mert mi lehet Ferike
sorsa? Intézet, a „hulladékgyerekek telepe”, ahonnan csak a proszektúrán át van
kijárás. Vagy az öngyilkos szülők pótlása pénzes nevelőszülők útján, a csekély
anyagi haszon megcsillantásával. Egyik sem megoldás. Az első, az intézet, a
hivatali megoldás, a szervezetember lépése lenne, márpedig láttuk a
leírásokban, a szenvedélynélküliség mögött ott a szenvedély, a szenvedések
látása nem keményítette meg a látogatót, nem azonosult a társadalmi helyzete
adta szereppel. A második lehetőségre nincs sok remény. A gyerek olyan elesett,
olyan gusztustalan vegetatív lény, hogy nem vállalná senki, vagy ha igen, az
olyan is lenne. Marad a harmadik lehetőség: a látogató maga vállalja a gyerek
gondozását. Úgy, hogy odaköltözik. Tudja, hogy az elesett emberek vétkesek is,
nemcsak áldozatok. De melyik volt előtt? – kérdezi.
Gondolatban
megteszi az utat az intézetig. A hivatali autóval mennének. Benne ülnének
ketten, ő meg Ferike, a sofőr undorodna, magának vannak a legpocsékabb
fuvarjai, mondaná. De a vége a biztos, „gazdaságos elhalálozás” volna.
Feltételes módban szól arról a „megoldásról”, amely ezerszám megesik a
gyámügyisek praxisában. Keresni valakit, aki vállalja a gondozást, lenne is
jelöltje, ám ez szintén reménytelen. Beköltözik hát ő maga Banduláék lakásába.
Semmi nem utal arra, hogy csak gondolatkísérletet olvasunk. (A regény
megjelenése után az írónak kellett tisztáznia, hogy a kísérlet nem volt
valóságos, csak virtuális. A szöveget így is lehet érteni, úgy is, de a
szándéka ez a kettősség volt.) Víziószerűen végigálmodja a kísérletet.
Otthagyja a fiút, lemegy a kocsmába, oda, ahova ezelőtt is be-bejárt, de eddig
a másik világból érkezett ember volt. Most idetarozik, nem különb, mint a
részeg ügyfelek. S itt megint eszébe jut az olvasónak egy irodalmi szerepjáték.
Illyés Gyula, a már emlegetett népi írók egyik legnagyobbja a Puszták népe című híres szociográfiai
regényében tulajdonképpen a Konrád, illetve a látogató választotta út
ellenkezőjét járja végig. Illyés hálás a sorsnak, hogy kiszakadhatott onnan, de
maga is tudja, véletlenek milyen sora kellett, mennyi titkos nagyravágyásnak
kellett dolgoznia felmenőiben, hogy a gyerek Illyést onnan, a cselédsorból és
–sorsból kisegítsék. S utóbb felismerve ezt, hálából és erkölcsi kötelességből
megy vissza oda, ahonnan szabadulni akart, s éli végig azokat a szociológiailag
tagolt mélyvilági szerepeket, amelyeket elkerült, de melyekről hírt hozni erkölcsi
kötelessége, éppen ezért.
Hogy
miért vállalja a látogató az odaköltözést, tudjuk, értjük. De vajon lehet-e
valós értéke, haszna. A hivatalnok látja, a humánus és a reális cselekvésnek
kettős a mértéke. Nem fedik egymást. Ő megpróbálja az ellenkezőjét, de a vége
vereség. A megváltandó Bandula Ferike még mélyebbre süllyed, mint apjáék
idején. Másrészt a „bandulaság” mindinkább elnyeli a látogatót, maga is
lesüllyed arra a szintre, amelyen a szülők éltek. (Samuel Beckett regényének, a
Molloynak a története ismétlődik meg:
Jacques Moran addig kutatja a nyomorék és hülye címszereplő életét, amíg maga
is Molloyvá alakul.) Sem Ferikét, sem magát nem válthatja meg a látogató.
„Konrád, az igazi realista író megvesztegethetetlenségével mutatja ki szeretett
hőséről, hogy annak lelkében miként kell átcsapnia a részvét hipertrófiájának a
részvét teljes hiányába” – írja a regényről Fehér Ferenc. A társadalom –
egykori kollégájának és most utódjának képében – utánanyúl a gyámügyi
előadónak, és nem éppen barátságos kezekkel, de visszaráncigálja a „normális”
társadalom tagjai közé. A látogatónak rá kell jönnie, hogy megpróbálhatta a
kísérletet, az is a szervezet engedékenységén múlott. Ha maradna, az
elmeosztályon kötne ki ő is. A kísérlet, hogy egyetlen embernek áldozza magát,
nem sikerült.
Mi
marad akkor? Mit mondhat a látogató, aki magát sokféle szerepével jelölte az
elbeszélés alatt. Mondta magáról, hogy magánhírszerző, ítélkező,
fölfegyverkezett megfigyelő, a szervezet embere, a gondviselés szerepjátszója,
hogy hosszúkezű, akinek azonban nevetni valóan rövid és tehetetlen a keze, ha
valamit tenni kellene; mások mondják őt szenteskedő rögeszmésnek, megint mások
meg azt várják tőle, a törvény erejével lépjen fel. Minden olyan egyszerű – írja egyik utolsó fejezete címéül. A
kísérlet megtörtént, egy árnyalattal pontosabban látja korlátait. „Maradnom
kell veszted félelemből és némi hatalomból összefűzött szerepemben”, s
felsorolja – mintha keretes szerkezetet akarna teremteni – a hivatalnok néhány,
a reménytelen problémákat magától elhárító gesztusát. Jelzésszerűen.
Illúziótlanul.
Csakhogy
az antipátosz mögött mély pátosz rejtőzik. Nagy humanista vallomás az emberi
erkölcsök mindig veszélyeztetett, ám feladni tilos normáiról. Megrendítő
felsorolás áll a könyv közepén arról, mi jár a gyereknek, az új életnek, ami
összeköt minket a jövővel és a többi emberrel. „Nem való szemétvödörbe dobni az
újszülöttet. Helytelen éheztetni a csecsemőt. Ha beteg, orvost kell hívni
hozzá. Nem tanácsos kikötni, forró kályhára ültetni, hideg kamrába zárni, ujját
konnektorba dugni, nadrágszíjjal, gyúrófával, széklábbal, porolóval,
fakanállal, seprűnyéllel, szárítókötéllel, cipősarokkal fenyíteni. Tartózkodjunk
a gyereklányok megerőszakolásától, kiváltképpen sajátunkétól. szeretkezés
közben ne nyomjuk a falhoz alvó gyermekünket. Ne itassuk pálinkával, ne vigyük
zálogházba a télikabátját, ne etessük fel barátnőnkkel a vacsoráját, ne
engedjük megótvarosodni, ne nevezzük kurvának az anyját, szemétládának az
apját, ne fenyegessük szolgálati fegyverünkkel, ne kergessük ki csavarogni, ne
idomítsuk zsebtolvajnak, ne adjuk el öreg buziknak, ne vizeljünk az
iskolatáskájába, ne felejtsük a vonaton, ne csapjuk be, ne nevessük ki, ne
torkoljuk le, ne ordítozzunk rá, ne szégyenítsük meg, szóval amennyire lehet, tartsuk
tiszteletben kezdődő és bűntelen életét. Hatalmaskodom, tolakszom, ítélkezem.”
Figyeljük cask meg, milyen keveréke ez a felsorolás extrém és köznapi szülői
viselkedésnek, hibáknak, elkövetett vétségeknek.
le
lehet-e zárni a regényt a kudarccal? Le. De valami még kell hozzá, idegen lenne
a mélyen humanista és szerető írótól, ha így érne véget a mindössze kétszáz
kisalakú oldalnyi regény. A végére egy nagy fohászt illeszt Konrád György. Hét
oldal, egyetlen hosszú mondat. Beszélgetni hívja „vizsgáztatóinkat2, a
gyerekeket, de nemcsak őket, hanem a felnőtteket is, az örök veszteseket, az
örök boldogtalanokat.
Nem
társadalmi regényt írt Konrád György, ne kérjük rajta számon a törvényteremtő
ember megjelenését a történetben, mint ezt a kortárs kritikák némelyike tette.
Meghatározott történelmi-társadalmi viszonyok között született a könyv, de
újraolvasva látjuk, kiállta az idő próbáját. Éppen azért talán, mert
filozofikus, a prózaírás új útját kereső és megtaláló regény. Nincs a hatvanas
évekhez kötve, problémája és megírása is kiemeli a magyar regény történetéből.
Világirodalmi rangú alkotás.
Forrás: 7x7 híres mai magyar regény 257-267. old., Móra
Könyvkiadó 1977.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése