2020. febr. 15.

Egyed Zoltán (1894-1947): Itt a tavasz



I.
A fasorban egy fiú és egy lány sétálnak. Az ég színe már átcsapott abba az olasz azúrkékbe, amelyre a februári szürkés-kéket a március minden évben átfesti. Ezen az édes világoskék égen már teljes pompájában, arany sugárzással vakít a nap s fényében megfürdeti a házakat, az utcát, az egész várost. A fiú és lány kézen fogva mennek egymás mellett, lassan, óvatosan lépkednek az aszfalton, az utcakeresztezéseknél egy pillanatra megállnak, a fú megfogja az egyik kezével a kerítés vasrácsait, aztán az egyik a bal, a másik a jobb kezét oldalt előre tartva gyorsan átsietnek az úttesten. Vakok. Egy darabka felhő kószál a nap körül, hol eltakarja a napot, hol a nap tör keresztül rajta és lesüt a földre. Ilyenkor a fiú és a lány az arcát egy kicsit a magasba emeli és odatartja a fénynek. Ahogy így bandukolnak, végig a villasoron, kissé tétován, bizonytalanul, egyszerre csak az egyik villakerítés rácsai mögül kikandikáló száraz ág a fiú mellének csapódik. A fiú megáll. A keze végigszalad tapogatózva az ágon, majd egy dudorodó rügyön megakad. A hüvelykujja és a mutatóujja puha húsával megtapogatja, végigsimogatja a rügyet, elmosolyodik s odaszól a lánynak:

- Itt a tavasz…

II.
A mögött a nagy budai palotatömb mögött, amelyben lakom s amelynek háta mögül s a Rózsadomb felől már száll be az ablakaimon a friss márciusi szag, - vagy egy park. A parkba, csak úgy mint minden más parkba, délelőttönként leviszik a nurse-ök a kis függönyös kocsikat, a kocsik függönyei mögött a pufók és rózsaszínű, vagy sápadt és sovány babykkel, amint szájacskáikban az álcuclikkal édesdeden alusznak, vagy vaksi kis szemeikkel a nagy semmibe belebámulnak. A nurse-ök aztán vagy leülnek a padra s bal kezükben könyvet tartva, jobb kezükkel tolják el maguktól s újból vissza a baby-ekvipázst, vagy sorba állnak hárman-négyen s gurigáztatják taktusra a kocsikat s közben traccsolnak. Ez is gyakori, az is.

A múltkoriban, az első naptól fényes napok egyikén séta közben az egyik magános padon egy fiatal mamát láttam,a mint kocsikáztatta a babyjét. Mellette a padon egy négyéves kis leányka egy apró babakocsit tologatott, benne szabályszerűen egy rózsaszínű babával, ugyanúgy, ahogy az anyja a kis testvérkéjét. A különbség csak az volt, hogy az élő testvérke rettenetesen sivalkodott, a baba pedig csendes volt, mint az álom, természetesen. A kedves, szelíd, rózsaszínű fiatal mama sehogy sem tudta a gyermekét elhallgattatni: csörgő rázott, énekelt, fütyült, erkölcsi prédikációkat tartott, kéményseprővel fenyegetőzött – mind nem használt semmit, persze, mert a csöppség, a hat- vagy nyolchetes nyilván éhes volt. Erre a mama gyorsan körülnézett, látta, hogy körös-körül senki férfi nincs, engem sem látott fent az ablakomban – felgombolta a blúzát s enni adott kicsinyének. A négyéves kislány tágra nyílt szemekkel bámulta az anyját, aki boldog anyai mámorában kipirulva és csillogó szemekkel egészen elmerült gyönyörű kötelességteljesítésébe, - majd hirtelen kikapta a szép flitteres babáját a babakocsiból s kis ruhácskáját széthúzva a baba porcelánszájacskáját odanyomta a finoman fehér kis bőréhez, ott, ahol majd tizennégy év múlva…

Itt a tavasz…

III.
A hídon dübörögve cammogott végig egy tehervonat. A nehéz, jószagú kőszénfüst bodrosan csavargott le a pillérek közé, be minden zugba, abba is, amelyben két férfi feküdt puha szalmán, cigarettázva. Csavargók voltak, rossz ruhájuk volt, de jóllakottan heverésztek a szalmán, nemrég vacsoráztak egy-egy darab szalonnát nagy darab kenyérrel, jól érezték magukat, semmi bajuk sem volt pillanatnyilag.

- Te – szólt oda az egyik a másiknak -, meddig alszunk?

- Reggelig. De korán felkelünk, bemegyünk a gyárba munkát keresni.

- Dolgozni akarsz?

- Persze. Munkát kapunk, lakást veszünk ki, kiöltözködünk, rendesen étkezünk. Talán meg is nősülök…

A másik felkönyökölt a szalmáról:

- Megbolondultál… Munka, lakás, feleség…

- Miért ne. Nézd a csillagokat, hogy ragyognak. És milyen édes, szelíd és jószagú az éjszaka. Új élet kezdődik odakünt. A föld is kezdi elölről, teremni fog, zöldellni, virulni. Csak az ember ne kezdhessen el újra valamit? Á…

S nagyot szippantva a cigarettájából, hálásan nézett fel a sziporkázó csillagokra. Úgy mormolta a fogai között, hogy a másik meg ne hallja, nyújtózkodva és kéjesen teleszívta a tüdejét az optimizmust keltő enyhe levegővel:

- Itt a tavasz…

IV.
A kis hotelben délelőtt 11 órakor eldördült az egyik szobában egy lövés. A személyzet összeszaladt, dörömbölt az ajtón (ilyenkor mindig dörömbölnek előbb, - minek az?), majd miután az ajtót természetesen senki sem nyitotta ki, betörték az ajtót. Az ágy mellett a földön átlőtt mellel ott feküdt egy fiatalember, az asztalon egy levél, rajta a címzés: G. Rózsikának. Hívták a mentőket, akiknek már nem akadt dolguk, aztán jött a rendőri bizottság, a déli lap riporterével, aki hét perc múlva már diktálta a kis hotel piszkos telefonfülkéjéből a nevet, az életkort s a stereotip befejezést: tettének oka szerelmi bánat.

Itt a tavasz…

V.
Langyos eső, reggel hét órakor, a menetjegy-irodában Meránba és Berlinbe adnak el hálókocsi-jegyeket, egy csónakot visznek a körúton kis taligán a Margit-híd felé, St. Moritzban a Culmban két emeletet lezárnak, a hegyi patak megárad, egy öreg úr élénk világos nyakkendőt vásárol, az orvos tüdőgyulladást konstatál egy fiatalemberen, aki kiskabátban ment el reggel hazulról, egy öreg parasztember szánt a mezőn. Gundelnél fiatal hagymát adnak a marhahús mellé, a Bois-ban kergetik egymást az autók, a Vígszínházban Hatvany Lilit játsszák, a (női) szalmakalapokat felváltja a plüss, Nizzában a Negrescoban leszállítják az árakat, kevesebb lesz a villanyszámla, egy fiú és egy leány csókolóznak egy autótaxiban..

Itt a tavasz…

Itt a tavasz…

Forrás: Színházi élet  XX. évf. 15. sz. Bp., 1930. ápr. 13-19.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése