(Ezt az írást az elhunyt író családjától kaptuk azzal, hogy Karinthy Frigyes kevéssel halála előtt vetette papírra s élete utolsó repülőútjának emlékét idézi: Londonból haza
Budapestre. Vészkiáltás ez az írás s egyben megkapó dokumentum annak, hogy az igazi írástudók milyen biztos és világos kritikával ismerték fel az Európára leselkedő halálos veszedelmet, aminek nácizmus volt a neve. (Szerk.)
Az
ember sohasem tudja, miért tesz el mindenféle szemetet, lim-lomot az emlékezés
nagy tarisznyájába. Bennem is csak most világosodott ki, mint jelent
jegyzőkönyvben az a „köd” szó – holott az emlékére magára nagyon jól emlékszem.
Jelentéktelen emlék, mindennaposnak is mondható mostanában. Dovertől Köln felé
megy a repülőgépem reggeli napsütésben. Egyszerre gyanús jelek, a pilóta
váratlanul és hirtelen emelkedik, majd aztán megtudjuk miért? A szabályos,
gyapjas hegyek körvonala hórihorgasan szétzilálódik, a magasba csap, eltorzul.
A gép ugrál, nagyokat zökken. Minden oly valószínűtlenné és álomszerűvé válik,
pedig még egyelőre semmit se látni, aztán finom csipkefátylak húzódnak el
alattunk s valami beteg megtört fényt kap a tájék. Hátrafordulva elszörnyedt
kiáltás csap ki a gyakorlatlan repülő torkából. Végig, a láthatár peremén,
élesen és dudorosan elhatárolva a szikrázó égtől egyetlen koromsötét vonal – ez
a vonal ijesztő gyorsasággal, mint valami földöntúli vadállat torka terjed és
szétárad. Valóban vadállat torka, az, a széle tejfehér és aranybíbor. Rohan
feléd, veszekedett sebességgel, miként az üstökösök, világokat lép át egy
pillanat alatt. A fény elsápad, meghalványul odakint is és az arcodon és belül
a szívedben. A gép most már állandóan, szünet nélkül reszket és rázkódik,
mintha valami vásott szellemgyerek rángatná a sárkány madzagját a dühöngő szél
ellen. Egy pillanat: a sárkánytorok
vihogva szétnyílik, fogait mutatja, nyelve kilóg és szőröstől-bőröstől bekapja
a gépet, mintha csak erre pályázott volna. Eleinte csak szürke sötétséget
látsz, aztán tejsűrű alaktalan Semmi nehezedik a máriaüveges ablakokra. Egy
pillanatra még felrémlik néha, egy nyíláson át a tenger. De aztán ez is eltűnik
és átveszi birodalmát a nagy Semmi, a tejfehér Nicsevo és már nem tudod órákig,
vagy napokig, vagy évekig tart ez a lehetetlen állapot.
Ez
a köd, úgy ahogy a repülő látja és átéli. Jelentkezik, mint a forgószél és az
orkán s lesz belőle a legszívettépőbb és legbizonytalanabb unalom és halál.
Miért
emeltem ki az emlékek lomtárából ezt a képet, most már tudom, mert bár
öntudatlan volt, mégsem volt véletlen, hogy a noteszban odaírtam mellé:
szellemi arisztokrácia, latin világosság, 19. század.
*
Utóbbiról
írtam is egy néhány sort egy filmmel kapcsolatban és a levelek, amiket kaptam
rá, felbátorítanak, hogy tovább fűzzem a képet. Ha a 19. század közepén
végignéz az ember Európa szellemi térképén, éles kontúrú viharokon túl, valami
masszív tájkép fölött rohan el a szemlélő és gépe. Nagy zavarok voltak
politikában, kultúrában és művészetben, de a lényeg mégis néhány biztos vonal
volt, amihez igazodhatott a lélek. Ez a néhány vonal a latin világosság
jegyében állt összhanggá. Mindennek megvolt a maga helye. Mint odabent az
értelemben, azonképp a külvilágban is. A reklám és propaganda kizáróan az
iparcikkre vonatkozott és senkinek nem jutott volna eszébe, hogy a
Pitagorasz-tételt például a falragaszokon, hirdesse, vagy jelszavává tegyék
zászlókkal dolgoz pártharcoknak. Ha egy tudós felfedezett valamit, nem kell
hozzá rádió, hogy nyilvánvalóvá váljék: repült a jó hír, ama régen felfedezett
vidám életszárnyakon, amit úgy hívtunk akkoriban, hogy emberi képzelet. Igaz,
hogy jobb volt az átlag. A 19. század közepén mindenki természetesnek tartotta,
hogy a világ a szellemi arisztokráciához igazodik, céljai azonosak a szellemi
arisztokrácia céljaival. Őrültek voltak, vagy szentek ama szellemi rajongók,
akik a világ sorsát intézték: annyi bizonyos, hogy szentek és őrültek egyformán
a szellemi arisztokrácia hűséges katonáinak vallották magukat, ama szent célok
katonái voltak ők, akik Grál-köpenyben is s a diplomata frakk zöld hajtókája
alatt hordták a szentlélek egyenes kardját szívükben és értelmükben. Tessék
körülnézni ezen a szellemi térképen. Csupa széles homlokú, bozontos szemöldökű,
elmélyülő fej: divatban van a műveltség és tudás és gondolat, ez az egyetlen
hagyomány, mely független az időtől, mióta megtanultuk lerögzíteni. A 19.
század vezetői mind művelt férfiak, szellemi arisztokraták voltak, akár a
liberalizmus lobogó fáklyája emelte őket a magasba, akár a napóleoni
harctereken ragyogott rájuk a dicsőség. A „vasöklű” Bismarck büszke volt
műveltségére, a gondolatokra, amiket kemény koponyája termet, - Kossuth Lajos,
amiket kénytelen volt a politikával szaktani, közvetlenül lett botanikus és
csillagász és kiderült, hogy mind a kettőhöz jelesül értett. De ilyenek voltak
Széchenyi, Görgey, Lafayette, Cavour és a többiek mind, - még a szélhámos
allűrökben pompázó páva III. Napóleon is büszke volt újságíró származására.
Senki sem szégyellte a betát, s hogy amit hirdetett, valamikor betű volt,
kemény és maradandó ólom s nem ködös, határozatlan frázis. A világ legmagasabb
politikai trónján egy Disraeli nevű zsidó ember ült, aki gőgösen hirdette magát
ahhoz a fajhoz tartozni, amely a könyvet kitalálta: Gladstone-al való
versengése közben, ha egy kis pihenőhöz jutott az uralkodásban, leült (akár
rosszat, akár jót), de regényt írt s a királynőt, India császárnőjét enyelegve
szólította a legmagasabb címmel, amit ismert, amikor „mi írók” néven
aposztrofálta.
*
Mi
történt hát az istenért? A világháború volt tán az oka ennek az unalmas tejsűrű
ködnek, amibe hajónk beletévedt – a földből gőzölgött elő vagy távoli tengerek
felől, ezer kígyózó fejével s álomszerű körvonalaival? Mi ez a köd, mi ez a
szorongó érzés, mi ez az elsápadó szív és halánték a boldog derű és latin
összhang után? Mi ez az Odin „vigasza” és Kalevala és Edda és Osszian
„ködös-borongós énekével”.
Köd
ez uraim és hölgyeim, semmi más. De köd és felhő között – jól tudjuk – ott
ragyog valahol a tiszta latin napfény kemény és szűkre szabott kerek
korongjával és a végtelenbe szegeződő világos sugaraival.
Majd
kisüt egy napon, addig várjunk és szorongjunk. Üljünk a kandalló mellett és
hallgassuk az Irodalmi Előadót, a Nagy Politikust, aki elégedetten veregeti meg
a szellemi arisztokrata alázatosan görnyedő vállait: csak így tovább gyerekek,
meg vagyok elégedve veletek, hiszen nem is más a ti hivatástok, minthogy
reklámot és propagandát csináljatok az éjszakán át kibukkant politikai
eszmének, ennek a szörnyű ködfelhőnek, amely pillanatok alatt kapta be a
repülőgépet.
Forrás: Budapest – A
székesfőváros történeti, művészeti és társadalmi képes folyóirata 2. évf. 3.
szám 1946.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése