Meghívót
kaptam, hogy a „Légy jó mindhalálig”
gyermekszereplői a saját iskolájukban előadást tartanak a Nemzeti Színház
művészei tiszteletére.
Örömmel
mentem el. Ezek a kis fiúk olyan nagyszerű munkát végeznek a darabban, ami
felnőtt színészeknek is becsületére válna. Rendesek, kedvesek, szorgalmasak,
megbízhatóak. S mindenekfölött tehetségesek.
Nekem
úgyis régi véleményem, hogy legjobb színészek
az állatok, aztán a gyerekek s csak azután vannak a művészek. Az állatokat
a moziban csodálhatjuk meg, milyen természetesek, közvetlenek. Nem pózolnak. A
gyerekek is ebben versenyeznek a pompás ebekkel, tyúkokkal s más
állattestvéreinkkel, akiket a rendezők a mozidarabokban felhasználnak. A
gyermek olyan üde és természetes, mint a kis állatocska. Hiányzik még bennük a
művészi becsvágy s a művész felelősségérzése, ami lámpalázat okoz. A gyermeknek
nincs lámpaláza. Ő olyan természetesen megy ki a színpadra, int akinek fogalma
sincs arról a veszélyről, ami fenyegeti: hogy hamis is lehet hangja, a mozgása,
a játéka.
Ez
most a saját előadásukon pláne nagyszerűen beigazolódott.
De
ennél még sokkal több is. Kiderült az, hogy a mai gyerek annyira modern, mint maga az életünk.
Ha
elgondoljuk, milyenek lehetnek azok a régi iskolai előadások, amelyekkel
magasabb ízlésre, szónoki képességre, fellépésre akarták nevelni az ifjúságot,
akkor nagyon csodálkozni kell az idők fordulásán: a mai gyermekek valósággal kabarét csinálnak a színpadon. Mégpedig
olyat, hogy avval sokszor nem is
versenyezhet a felnőttek kabaréja, mert hozzájuk közelebb van a kedély, a
játék és a vidám öröm, mint szegény nagy színészekhez, akiknek muszáj ezt mind
megjátszani.
S
milyen pompás számokat tudnak csinálni.
Van
egy tréfájuk, mikor autót játszanak. Ponyvával letakarva négy kis diák, a
tulajdonos, aki most vette ezt az új kocsit, felkurblizza s hallani a hangot,
ahogy a gép hörög. Aztán felül a hegyébe s akkor kipukkad az egyik kerék: felpumpázza
s minden fúvásra egy fokkal emelkedik a kerék. Aztán mindjárt kipukkad a másik
kerék, aztán a harmadik, negyedik s összevissza. A végén összelapul az egész
kocsi, egyszerre mind a négy kereke s a kis tulajdonos lehemperedik az
alkotmányról.
Vagy
a gramofon. Ahogy a ponyvával letakart gyerekek közül egynek a karja kiáll, ez
a fű, amely alatt egy cintányér forog. S hallani a muzsikáját, kitűnő
hangutánzások, szinte zenebohócok ezek a gyerekek.
Vagy
az egésznek a kluja a Galli Kurcsi eset. Hogy borotválta meg Galli Kurcsi az
egész budapesti közönséget. először is a két idegen énekes kivágta a magas cét.
Egyik némán s a konferanszié szólt:
-
Hát hallottak önök hamis hangot?
Aztán
a másik, aki magasított székre áll s egy papírlapról ollóval kivágja a
rárajzolt C-t.
Aztán
jön a borotválás.
A
gyerek Galli Kurcsi: (így írták a színlapra) sorra hipnotizálja a bejövőket s
sorra leülteti a székekre. Akkor fog egy létrát, azt a nyakukba akasztja, s
utána kendőt köt rájuk, s beszappanozza s megberetválja a társaságot.
Homéri
mulatság volt végignézni az őszinte mulatságot, amely nekik még nagyobb
mulatság volt.
Ennek
az iskolának, ahol a legidősebb sem több
tizennégy évesnél, mert hiszen négy polgári osztály van az egész iskolában,
külön nevezetessége a zenei tudása. Ez az
iskola, amely a Kodály-nótákat a Zeneakadémián mutatta be. Rendkívül kiváló
zenetanára, Borus Endre valóságos
csodákat tud produkálni velük. Úgy működik ez a kórus, hogy a Doni kozákok nem
különbek náluk. Volt egy kis zenei tréfájuk, amelyet oly precizitással s annyi
humorral adtak elő, hogy ezt is elmondom:
Az
egész szöveg ennyi:
-
János bácsi, adjon egy szál gyufát.
Ezt
fortissimo kezdik s a kis karmester vezetése mellett egyre halkabb lesz a
kórus, a végén már suttognak. akkor jön egy hatalmas karmesteri gesztus s arra
kitör a kórus, hogy:
-
Nincs!
Tökéletes
volt, ahogy előadták.
Az
emberben az a hit ébred, hogy ez a fiatal, most zsendülő generáció úgy tele van tehetséggel, hogy csak úgy
fröcsköl belőlük.
De
hát negyedosztályosok s széthullanak már jövőre. akik innen kimennek, azok valóban nagy biztosságot, önérzetet s jókedvet
visznek magukkal.
Ennél
több útravalóval az életre semmiféle iskola nem küldheti el a fiatalságot s
dicséret a nagyszerű igazgatóságnak, amely így az iskolai életet meleggé,
színessé s varázslatossá tudta tenni a gyereksereg számára.
S
amint értesülök, a gyerekek, akikkel így foglalkoznak, jobb tanulók, mint azokban az iskolákban, ahol nincs ilyen játékkultúra.
Azok a gyerekek, akik a „Légy jó”-ban játszottak, szorgalmasabbak lettek, mert
aki vesztett a bizonyítványban, azt nem engedték többet a színpadra.
Vezető
tanáruk előadása megható volt, mert őszintén s egyszerű szavakkal hálát s
köszönetet mondott a Nemzeti Színház tagjainak, amiért az összes ötven előadás alatt valósággal magasabb
erkölcsi s emberi oktatást nyújtottak a gyermekeknek, hogy hogyan kell élniök s
dolgozniok.
A
felnőtteknek s a gyermekeknek valósággal lelki összefonódásáról adott
bizonyságot ez a kedves délután, amelyre szintén csak örömmel gondolhat vissza
mindenki, az is, aki nézője volt a játéknak, s az is, aki a színpadon oly
kedvesen s pompásan játszott.
Forrás: Színházi élet
XX. évf. 14. sz. Bp., 1930. márc. 30-ápr. 5.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése