2019. nov. 23.

Herczeg Ferenc: Képviselő leszek




A dolog azzal kezdődött, hogy együtt vacsoráztam Szilágyi Dezsővel, Jókai Mór svábhegyi nyaralójában. Szilágyinak az volt a híre, hogy Magyarország leghatalmasabb agyvelejének tulajdonosa. Komor, ingerlékeny és cézári önérzetű férfi volt; de ha éppen akart, tudott káprázatosan szellemes és lenyűgözően kedves is lenni.

Későn éjtszaka Jókai svábhegyi bérkocsisa lefuvarozott minket a városba. Szilágyi útközben olyan elnézően bánt velem, mint a nagylelkű oroszlán az egérrel. Fölemlítette, hogy olvasta a kedvező bírálatot, melyet Péterffy Jenő írt a Mutamur című kötetemből és hogy Gyulai Pállal is beszélt rólam… Hogy mik a jövendő terveim?

Bevallottam, hogy országgyűlési képviselő szeretnék lenni. A szülővárosomban meg is választanának, ha kormánypárti programmal lépnék fel, csakhogy Bánffy Dezső miniszterelnök nem akar rólam hallani, mert munkatársa vagyok az ellenzéki Budapesti Hírlapnak. Ő, mint a zsidók istene, hetedíziglen büntet. Pedig én csak szépirodalmi cikkekkel vétkeztem.

Szilágyi azt mondta: Ha az ember egy írótollal a kezében meg tudja csinálni a karrierjét, akkor ne bízza magát a választók szeszélyére. Mire való önnek a képviselőség?

Megmondtam: az én földijeim, miután író lettem, csak akkor fogják nekem elhinni, hogy nem vagyok züllött ember, ha a képviselőházban ülök.

Jókai és Mikszáth rosszul tették, hogy belementek a politikába, erkölcsiekben legalább erősen ráfizettek, - vélekedett Szilágyi. De aztán hozzátette: Ami Pánffy Dezsőt illeti, vele majd eligazítom a dolgot.

Olyan jól eligazította, hogy egypár nap múlva már levelet kaptam a verseci főispántól, azzal a „szigorúan bizalmas” értesítéssel, hogy én vagyok a szabadelvű párt hivatalos jelöltje, hogy Versecen kedvezőek a kilátásaim és hogy siessek sólyomszárnyon a kerületbe.

Verseci ellenfelem egy derék és jelentéktelen sváb ember volt, kisebb városi tisztviselő, bizonyos népszerűsége azért volt a külső községben, mert eljárt lakodalmakra és keresztelőkre és német iskolákat ígért a népnek. Az én korteseim ezért pángermánnak nevezték, de ez csak afféle választási huncutság volt.

A „pángermánok” a korteskedés hevében azt sütötték ki, hogy Bánffy báró azért köti magát az én jelöltségemhez, mert minden gazságra kész janicsárgárdára van szüksége, hogy majdan fölemelhesse a kvótát. (A kvóta az az arány volt, mellyel a magyar állam hozzájárult a Monarchia közös  kiadásaihoz. A kvótatermelés gondolatát mindig felháborodással fogadta a nemzeti közvélemény.) És tehát, mivel a kvótakérdés csakugyan idegesítette a páromat, és verseci barátaim sürgettek, hogy „tegyek valamit”, felrobogtam Budapestre, és beszerénykedtem a pártkörbe, ahol azelőtt még sohasem jártam. Csakugyan sikerült beszélnem a miniszterelnökkel

- Ön a Szilágyi Dezső embere? – kérdezte Bánffy, függőben tartva egyelőre a klubban szokásos tegeződést, míg majd kitudódik a verseci választás eredménye.

Elpanaszoltam a bajomat és ő felém fordította harcias párducfejét (melyet az ellenzék kandúrfejnek nevezett), és azt mondta: Ígérje meg ön a sváboknak, hogy nem fogja emelni a kvótát!

- Excellenciád fölhatalmaz erre? – kérdeztem lelkesen.

- Fölhatalmazom, hogy akár negyvennyolcas programot is adjon. –Azzal hátat fordított és tovább ment. Éreztem ugyan, hogy a miniszterelnök nem becsüli túl sokra az én politikai súlyomat, de azért mégis boldogan vágtattam Versecre.

A kvóta-ellenes állásfoglalásommal meg is nyertem a verseci csatát, de – miként a Széll Kálmán-féle választáson majd ki fog tűnni -, előkészítettem azt is, hogy négy évvel később a szabadelvű párt veszteséglajstromát gyarapítsam.

Emberemlékezet óta Versecen mindig dr. S. Károly volt a választási elnök. Ebben a működésében annyira bevált, hogy a közhit szerint akár Caligula hátaslovát is meg tudta volna választatni képviselőnek. Én úgy éreztem, semmi szükségem az elnök választási praktikáira, mert kétharmad többséget mindenesetre biztosra vehettem. Azért igen megrémültem, mikor az elnök a szavazást úgy vezette, hogy vagy kétszáz ellenzékit egyáltalában nem engedett leszavazni. Idegölő lassúsággal szavaztatta az ellenzéket, és vágtató sietséggel a kormánypártiakat, majd váratlanul kitűzte a árórát és ettől  kezdve még lassabban voksoltatta a „pángermánokat”. Mikor azok lármázni kezdtek, egyszerűen karhatalommal kizavartatta őket a városházáról. Ilyen alkotmányos bűvészmutatványok ugyan napirenden voltak akkoriban, nekem azonban semmi szükségem nem volt az elnöki erőszakra. Szüksége csak magának a választási elnöknek volt arra, hogy demonstrálja Budapestnek az ő bátorságát és szolgálatkészségét. Az ilyen „energikus” párthíveket akkoriban meg is becsülték.

Nekem a városház nagytermében adták át a mandátumot. A főispán két pohár szilvóriummal közeledett hozzám és azt mondta: szervusz! Verseci hagyomány szerint most már a mandátummal a kezemben, ki kellett mennem az erkélyre, hogy ünnepeltessem magamat a néppel. Az erkély alatt azonban nem az én népem állott, hanem a kidobott ellenzékiek csoportosultak, azok természetesen kaptak az alkalmon, hogy viharosan megabcugoljanak.

- Tépd ketté a mandátumot és vágd a fejükhöz! – biztatott egy haragos hang. Az én harcias és büszke Guszti nagybátyám állott mellettem, ő szólt. Egy pillanatig úgy éreztem, hogy meg kell tennem, amit az öreg mond, - de hát mégsem tettem meg. Elmulasztottam az alkalmat, hogy, mint egykor Deák Ferenc, tüntessek a választási visszaélések ellen. Ha megtettem volna, ilyen start után alkalmasint kimaradtam volna a magyar politikából, de ennél nagyobb baj is érhetett volna. Azt azonban máig sem tudom, mi lett volna akkor a főispánnal ivott bruderrel.

Erőszakosabban még nem választottak Magyarországon, mint ez alkalommal. A kormány irtó hadjáratot folytatott az ellenzék ellen és egyszerűen megparancsolta a kerületeknek, kit óhajt képviselőjüknek. Valószínű egyébként, hogy Bánffy sok választási visszaélésről előzetesen nem is tudott, miként a verseciről sem; hiszen az urasági hajdúk mindig nagyobb zsarnokok voltak, mint maga az uraság.

A kevés képviselő, aki a megfogyott, megalázott és agyongyötört ellenzékből bekerült a Házba, olyan vad gyűlölettel támadt neki a kormánynak, aminőt a Szapolyai-féle pártharcok óta nem látott az ország. Ekkor kezdődött a magyarság siklórepülése a mélység felé. Az ellenzék arra az álláspontra helyezkedett, hogy ez a Ház törvénysértéseknek köszönheti életét, tehát sem tiszteletet, sem kíméletet nem érdemel.

Nekem kisfiú korom óta az volt a hitem, hogyha egyszer képviselő leszek, megnyílik számomra a boldogság titokzatos és kiapadhatatlan forrása, mely túlsegít az élet baján, gondján. Mikor azonban most elfoglaltam helyemet a Sándor utcai régi Házban, nem tudtam örülni a „méltóságomnak”, az volt a kínos érzésem, hogy mindez nem is komoly dolog, mi, Bánffy választottjai, talán nem is vagyunk igazi képviselők. Ekkor vették kezdetüket azok az ádáz obstrukciós harcok, amelyek gyűlölettel és keserűséggel töltötték meg az országot és porba tiporták a parlament méltóságát.

Mikor megint lementem a kerületembe, megállított az utcán egy Binder nevű öreg sváb gazda. Tudtam róla, hogy valamikor honvédaltiszt volt Damjanich bánsági seregében.

- Ha visszamegy Budapestre – szólt az öreg -, mondja meg a magyaroknak, hagyják már abba az örökös veszekedést, mert a szerbek és románok nevettek rajtunk.

A Házban mindenkinek elmondtam Binder bácsi üzenetét, mint valami sikerült tréfát és mindenki annak is vette és nevetett rajta. Bizonyos azonban, hogy az öreg sváb paraszt jobban belelátott a jövőbe, mint a kormánypárt és az ellenzék notabilitásai.

Amíg csak benne éltem a pártpolitikában, mindig az a lever érzésem volt, hogy a parlament gyermekes célokra pazarolja a magyarság erejét. Arról a kérdésről, melyet én, mint nemzetiségi kerület képviselője, legfontosabbnak tartottam: a nemzetiségi kérdésről, nem esett szó, vagy ha mégis, csak azt mérlegelték a nagyfejűek, milyen áron, hány szavazatot lehetne szerezni a románoktól vagy a tótoktól. A nemzet sorsdöntő kérdéseiről még bizalmasan sem lehetett beszélni a matadorokkal, nagyképűnek tartották volna az embert, lemosolyogták volna, mert nekik kizárólag csak a taktika kérdései iránt volt érzékük. Az egész alkotmányos élet az ellenzék kormánybuktató erőlködésében és a kormány védekezésében merült ki.

Bár jó sokáig képviselő voltam és bár sok pénzt, időt és idegerőt áldoztam arra, hogy az maradhassak, nekem alapjában véve mindig nyomasztó teher volt a mandátum, mert arra kényszerített, hogy olyan emberekkel és olyan ügyekkel foglalkozzam, amelyek semmiképpen nem érdekeltek. Azok az órák és napok pedig, melyeket tétlenül, vagy kaszinózva, a többnyire túlfűtött képviselőházban töltöttem, fárasztó és lealázó érzéseket keltettek bennem.

Tulajdonképpen a hiúságom fogott ott, mert volt ennek az életnek olyan oldala is, a hiúságom fogott ott, mert volt ennek az életnek olyan oldala is, amely vonzhatott egy hozzám hasonló fiatal embert: a szabadelvű pártkör volt akkor az ország legkülönb úri klubja. Könnyed, baráti hang járta a képviselők közt, a kasztdemokrácia hangja, mely a párton belül alig tett különbséget a hitbizományos mágnás és a kis újságíró-képviselő közt. Aki képviselőtagja volt a klubnak, az körülbelül egész Magyarországgal tegeződött.

Az átlagos párttagok egyébként nemigen politizáltak, leginkább csak ismételgették azt, amit a vezérektől hallottak. Ha közülök valamelyik önálló gondolatokkal lépett a párt elé, jobbik esetben különcnek, rosszabb esetben megbízhatatlan embernek tekintették. De a vezéreket sem izgatták országos problémák, őket, mint mondtam, a taktika érdekelte, az pedig rendesen csak a holnapi nap szükségleteire szorítkozott.

Meg kell állapítanom, hogy nekem, mint írónak, kezdettől fogva kiváltságos helyzetem volt. Még azok az öreg politikusok is megbecsülték bennem a toll emberét, akik sohasem olvastak tőlem egy sort sem. Ez a régi Magyarország öröksége volt.

Bizonyos entellektüell-gőggel léptem a nekem idegen társaságba, éppen nem siettem, hogy megismerkedjem a nagynevű párttagokkal és így, egy nap megesett velem a kissé megszégyenítő dolog, hogy a régebbi képviselők közül egy magas termetű, inas úr bemutatkozott nekem: Tisza István volt.

Forrás: Új Idők XLIII. évf. Budapest, 1937. 52. szám  - Karácsony

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése